Hvem var Christen Pedersen Humbles slægt?

Startet af Lis Klarskov Jensen, 15 Mar 2011 - 21:35

Forrige emne - Næste emne

Lis Klarskov Jensen

Hej Anne

Du skal have mange tak for dine mange Bentzon-oplysninger! Dine henvisninger skal undersøges nærmere.  :D  Bentzon-slægten er helt ny for mig, men jeg må nok nøjes med den del, der nævnes i forbindelse med With-slægten.

Du spørger, hvem J Witth er. Han må være den Johan Albrecht With (JAW), der blev Stiftamtmand i Viborg, f. 23. December 1683, død 1754." (Kilde: F. Hjort "Beretning om Slægten Thura, 1925, s. 53.) [Viborg Domsogn, opslag 65.]
JAW var født i Sværdborg, Præstø, døde i Viborg. Gift m. Cathrine Ernestine von Hausmann, f. 12.2.1692, d. 30. maj 1760. Datter: Fridericha Sophia With, f. 7.11.1722 Helsingør, d. 24.12.1784 i Vejgaard. (finnholbek.dk)

Jeg har noget om hans familie på http://www.klarskov.org/humble/albert-fochsen-with.htm. Jeg kender desværre ikke noget til Cathrine Ernestine von Hausmann, f. 12.2.1692, d. 30. maj 1760.


Mule-slægten, der nævnes ovenfor, er et andet område, som jeg meget gerne ville kende mere til, hvis du eller en anden har nogle oplysninger. Stiftamtmand i Viborg Johan Albrecht With, skriver ovenfor:

"Min Moder var Barbara Mule, &cl riig Jomfrue udj sin Oncle salig Etats Kaad WUbebns [Wilhelms?] Mulis Huus. Hun er, en Descendent i rette nedstigende Linnie af Borgemester Hans Mule i Odense, som Aar 1440 af Kong Christoffer af Bayern er vorden nobiliterit."

Er der nogen, der ligger inde med denne "rette nedstigende Linnie af Borgemester Hans Mule"?
Det ville være en stor hjælp at få den eller en henvising til den.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

"Efter E.A.Bertouchs død måtte hans enke og børn indgå på accord med kreditorerne"
1816 - Familieportraiter:

3. frue C.F.With.
4. Stiftamtmand J.A. de With
5. Frue C.E. v. Hausmann

15. En fru de With (Stiftamtmandens oldemor) i hollandsk dragt

NB. Kammerherre Fr. Julian Bertouch købte de omhandlende genstande (incl. guldet),
Ved kgl. resolution af 09.09.1909 blev disse...& familieportrætterne dersteds indlemmet
som bestanddele af ettil Baroniet Sønderkarle knyttet Fideikommis, dog er sølvgenstande
ved Baroniets Afløsninf i 1926..........
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Lis

Det gik for With - det var jo Iversen vi skulle notere.

Andreas Christian Fürchtegott Gellert Iversen, student (Kolding) 1835, * 11.05.1816 i Middelfart,
optaget i Kolding skole 1831, død 02.03.1881 på Frederiksberg.

Forældre: Peder Iversen, * ca. 1790, klokker & skolelærer i Middelfart, død 27.01.1867 i Middelfart,
& Else Helene Wisbech, død 06.02.1825 i M. Peder Iversen var gift 2 gange, 22.03.1839 blev
han viet til i M. til sin 2. hustru - Kathrine Elisabeth Møller, død i M. 23.11.1864.

Andreas fik undervisning  hos sognepræsten (s. biskop) Nicolai Faber, inden han blev optaget i K.S.,
Efrer studentereksamen studerede han teologi og var siden huslærer. I 1846 etablerede han en
boghandel i St. Købmagergade i Kbh. under firmanavn: C.G. Iversen. Den drev han indtil 1857, fra
1855 under navnet Skandinavisk Boghandel, fordi han blev kommissionær for
Bokførlæggareføreningen i Stockholm.

Sammen  med Lose & Delbano udgav han Folkekalender for Danmark 1852-1857, og sammen med
Gyldendalske Boghandel samt Lose & Delbano var han medstifter og 1854-1857 medejer af
Forlagsbureauer i Kbh. Fra 1857-1869 drev han boghandel i Kolding. Derefter flyttede han tilbage til
Kbh. og drev ikke forretning mere.

Han blev gift 03.08.1849 i Hellig. K. i Kbh. med Sidsel Dorthea Elisa Augusta Tillge, * ca. 1826, datter
af August Peter Tillge, postforvalter i Kbh., kancelliråd - & Dorthea Bolette von Støken.
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Lis

Kapellanen i Kettinge - Als,  Jørgen Jensen Rhodius, hvis enke blev gift med præsten Søren Jensen,
Han blev stedfader til 6 børn, og selv fader til 2 sønner & 1 dt., der antog navnet Rhodius.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Det er helt fantastisk, hvad du bringer frem i dag. Tusind tak for det - og for det skjulte With-citat! hvortil der kun er at svare, at det gør det Thit!  :D

Jeg er glad for dine oplysninger om Carl Rudolph de Bertouch. Hans 11 børn kunne være interessante at få op her?

Jeg kender slet ikke Andreas Christian Fürchtegott Gellert Iversen, som du nævner, så du skal også have en stor tak for disse oplysninger, der er lige til at sætte på hjemmesiden.

Tak for dit lille "rids" om kapellanen i Kettinge - Als, Jørgen Jensen Rhodius. Ham har jeg haft i kikkerten men kan endnu ikke finde nogen forbindelse til min Sommerslægts Rhodius'er. Det kunne jo være interessant, hvis der var. (Nye læsere, se http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/morten-Rhodius.htm; se også tråden http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=328.290;wap2).
Jeg vil meget gerne høre mere om disse Rhodius'er fra Als, hvis det er muligt  :D

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Anne Ravnskjær

Hej Lis

Vedr. Mule

Linien med Mulerne i nedstigende linie må være enorm.

Jytte skaaning har mange Mule på hendes hjemmeside, men vist ingen witth eller Barbara. derimod finder man et stykke fra adelsårbogen, helt ned ved ane Hans Mule #1805, hvor en Willum Mule omtales, tiden passer vist nogenlunde:

"Højesteretsassessor Willum Mule fik da også 15. juni 1679 Stadfæstelse på Slægtens Adelsbrev og ved samme Lejlighed følgende "forbedrede" Våben"  osv.


http://www.jskaaning.dk/243776


hilsen

Anne

Regelsen

#516
Hej Lis

Pilen peger på Humble-slægten!

(Søren Jensen), da han 1625 blev kaldet til kapellan i Kettinge på Als, efter Jørgen Jensen Rhodius. Han giftede sig med dennes enke, Elisabet Monrad, datter af sognepræsten i Kettinge, Johan Davidsen Monrad. Søren Jensen blev sognepræst nr. 5 på Lyø. Nr. 6 blev sønnen, Jørgen Sørensen
Rhodius, * på Lyø 1633. Han deponerede 1656 og efter at havde fuldført sine studeringer fik han
1669 sit offentlige vidnesbyrd fra Universitetet, og samme år blev han kaldet til Kapellan i Middelfart,
fra hvilket embede han beklædte til han 1675 drog til Lyø (Løfte på kaldet istedet for Hans Bang), blev
1680 virkelig sognepræst. Han ægtede Kirsten Hansdatter Foss, en datter af magister Foss i Odense.

Deres 3 børn vare: Johan Jørgen Rhodius, Anne Elisabeth, gift med eftermanden, 22.09.1691, præsten
Bertel Lavritsen Voller, * i Assens 20.06.1666., han var gift 2 gange. 2.g. 19.12.1710

Magdalene Kirstine blev gift med forpagter Henrik Kjær. Jørgen døde i foråret 1692, skifte 04.04.1692.
Kristine Hansdatter Foss døde 2 år før, ved skiftet var boets værdier 450 - gæld 74 Rdr.

Vedr. Mule

Barbera Henriksdatter Mule finder du jo i "Berømte d... med de 2 oversigtstavler hvor with er anført.
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Lis

4. Carl Rudolph de Bertouch, * 12.09.1709, Kammerherre, Oberst.
Død 10.05.1765, bisat i Christianskirken – Kbh., gift 03.02.1745 m.
Ulrikke CATHARINA Frederikke de Witth, * 24.02.1721, Dame
de l`Union Parfaite. (F: Stiftamtmand i Viborg, Johan Albrecht de
Witth og Catharina von Haussman);  død  21.05.1775 i Birkerød.

11 børn:

1.   Georg, * 16.12.1745 i Frederikshald, død 25.02.1746.
2.   Ernst Albrecht, * 16.12.1745 i F., død 17.12.1815, amtmand i Tønder
3.   Johanne Cathrine Ernestine, * ..1747, død 29.11.1812 som klosterfrk. I Roskilde
4.   Ulrikke Antoinette, db. 12.07.1748 i Garnisons, død 1755
5.   Frederik Ferdinand, * 03.06.1749, db. Garnisons.
6.   Adamine Christiane , * 20.02.1752, db. garn., død 23.10.1758
7.   Frederikke Juliane Sophie, * 06.12.1755, db. Garn., Konv.inde i Støvringgaard,  d. 1777
8.   Christiane Sophie Hedvig, * 20.07.1757, db. garn., død 31.01.1837 I Aalborg. Preetzmann.
9.   Ulrikke Antoinette, * Kbh. 07.12.1759, db. i Garn., død i Aalborg 24.02.1834.
10.   Catharine Sophie Wilhelmine, * 25.10.1762, db. Garn.,  hofd. kl.frk. i Roskilde, død 1854.
11.   Frederik Julian Christian, til Søholt, * 23.04.1761, db. Garn., gift 3 gange.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Anne

Det var et interessant link om Mule, tak skal du have. Der er mange personer her, der giver et spor.
(Evt. nye læsere kan finde Humble-relationer til Mule og With m. fl. på http://www.klarskov.org/humble/navneregister.htm)

Carl Rosenberg har også en del interessante navne, bl.a. With og Svane i sit lange og grundige indlæg på DIS-Danmark, i 2008:
http:www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,399923,399923

"I Horsens var borgmester Hans Olufsen Riber gift med Anne Hansdatter Svane. Deres datter Else Hansdatter Svane, d. 1652 var g.m. Laurids Clemmensen, sgpr. i Vejle, d. 1623, som var søn af borgmester i Vejle Clemend Sørensen, d.o. 1646 og Catharine Stangenete.
Deres datter Lene Clemmensdatter, der var g.m. Foch Albertsen With, rdm. i Horsens, hvis søn Albert Fochsen With var gift med Barbara Henriksdatter Mule, hvis mormor Anna Willumsdatter Lucassen var datter af Willum Lucassen, og søster til Lucas Willumsen." (Mine fremhævelser)

Du har ganske ret: Linien med Mulerne i nedstigende linie må være enorm. Jeg håbede derfor også så småt på, at nogen sad inde med den direkte Mule-linien fra Barbara Mule, der var descendent i "rette nedstigende Linnie af Borgemester Hans Mule i Odense" som omtalt ovenfor.
Det er nok for meget at håbe på, med mindre Regelsen har et par spor?


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Det var lidt af en overraskelse for mig, at der er en forbindelse mellem Rhodius fra Als og Humblerne (håber Karin læser med). Du skal have så mange tak for oplysningerne!

Du nævner, at "Jørgen Sørensen Rhodius, * på Lyø 1633... ægtede Kirsten Hansdatter Foss, en datter af magister Foss i Odense." Er det muligt, at du har flere oplysninger om denne Kirsten Hansdatter og magister Foss i Odense?

Tak for huskeren om LANGHOLTZ, ANETAVLER FOR BERØMTE DANSKERE.  ;)

Og jeg vil også takke for dine Bertouch-With oplysninger og børnene! Der bliver en del at se til her.
Du nævner en Bertel Lavritsen Voller, * i Assens 20.06.1666. Hvem var han?

Venlige hilsner
lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Præst nr. 7 på Lyø - Bertel Lavritsen Voller, 7 sønner & 3 døtre med Anna Elisabeth Rhodius
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Jo da - jeg er med på sidelinjen :)

Nu er Rhodiusserne på Lyø en del af de Rhoder jeg gennem tiden har kikket på, men ikke egentlig har gjort andet ved, end at samle oplysninger sammen.

Alligevel er det jo helt klart min overbevisning, at "de hænger sammen" og at vores Morten Balthazarsen Rhodius må høre til her (SUK - et eller andet sted ;) )

Vi ved jo allerede at efternavnet Humble Rhode er forekommende og på et eller andet tidspunkt MÅ vi falde over et forældrepar Humble/Rhode.

FTB-forum er desværre ikke tilgængeligt i dag, ellers ville jeg henvise til Rhodelisten. Men her er lidt.

Jeg har også 3 efterkommere efter Jørgen Jensen Rhodius og Elisabet Monrad, men til forskel fra regelsens oplysninger har jeg andre efterkommere! 

Første Generation
1. Jørgen Jensen Rhode, f. ca. 1594 (måske søn af Hans Poulsen Rhode?), d. før 1625, stilling: Cap. i   
    Kettinge på Als., stilling: 1620 Student fra Haderslev. Han blev gift med Elisabeth Johansen
    Monrad, f. ca.1600 i Kettinge på Als? (datter af Johan Davidsen Monrad).
               Børn:
    2.        i. Hans Jørgensen Rhode f. 1625.
              ii. Johannes Jørgen Rhodius, f. ca. 1624, stilling: 1644.

Anden Generation
2. Hans Jørgensen Rhode, f. 1625 i Kettinge på Als., d. 1679 i Viborg, stilling: Præst i Åby og
    Hasle. Han blev gift med (1) Magdalene Christensdatter Borchgreving, f. 1645 (datter af Christen
    Borchgreving), d. 1673. Han blev gift med (2) Cecilie Frandsdatter Rosenberg (datter af
    Frands Nielsen Rosenberg og Anne Hansdatter).
                Børn:
    3.         i. Jørgen Hansen Rhode f. ca. 1666.
               ii. Elisabeth Hansdatter Rhode, f. 1672 i Åby. Hun blev gift med Bagge Jørgensen Junghans,
                  d. 1717, stilling: Konrektor i Århus.
              iii. Anna Elisabeth Rhode, f. ca. 1665 i Åby., d. 1731 i Serup. Hun blev gift med Anders Hvas.
              iv. Anne Magdalene Rhode, begivenhed 1715.

Tredje Generation
3.  Jørgen Hansen Rhode, f. ca. 1666 i Århus., d. 13. maj 1731 i Århus. Han blev gift med Mette
     Henriksdatter Blichfeldt, 25. april 1693 (datter af Henrik Christensen Blichfeld og Karen
     Christensdatter Friis).
              Børn:
              i. Johan Jørgensen Rhode, f. ca. 1693 i Århus., d. 7. juli 1741 i Århus.
             ii. Magdalene Cathrine Rhode, f. 1694 i Aarhus.


Af Elisabeth Johansen Monrad 2. ægteskab med Søren Jensen
              Børn:
             1. Jørgen Sørensen Rhode (ca. 1634 - marts 1692)
             2. Johanne Sørensen Rhode (ca. 1642 - )

Der er nogen forvirring i kilderne mht. patronymer på efterkommerne fra Lyø. Her bruges foran Rhodius navnet både Søren(sen/datter), Jens(en/datter) og Jørgen(sen/datter).

Der er noget udredning at gå i gang med, men ved nærmere eftertanke - og et kik på landkortet - så er det en meget nærliggende tanke, at folk (præster) fra Lyø og Langeland har kendt til hinanden og indgået ægteskaber ;)

Med venlig hilsen :)

Karin

PS. regelsen, er du leveringsdygtig mht. navnene på de 7 sønner og tre døtre fra Lyø - så har jeg måske
     noter der hører til navnene. :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

#522
Hej Karin

Af Søren Jensens øvrige børn blev Jens Sørensen, rådmand i Fåborg.
En tredje søn døde på gymnasiet i Odense. Af døtrene blev den ene (Anne)
gift med præsten Bang på Avernakø, den anden med degnen Rasmus Karlsen,
2 andre døde som unge piger.

Rhodius/Foss: 3 børn - er omtalt.

Voller/Rhodius: 10 børn:

Lavrits, degn til Ore/Brænderup.
Kirsten gift med skræder Mørch i Kbh.
Bartholin, den yngste (2 år i 1708)

2. bryllup 19.12.1710, ægtede han den rige Jørgen Pougdals & Hedevig Revenlows datter
af Horne - Maren Pougdal, børn:

Jørgen Pougdal, præst Døllefjelde & Musse.
Godske Ditlev døde i ostindien.
Henrik Reventlow omkom ved et vaadeskud.
Anne Elisabeth & Anne Hedevig døde ugifte.

Fynske degne: Brenderup.

Lars Bertelsen Volder (1724-46), død i Søllested 19.10.1746, 50 år, ~ Eleonora Christensdatter Holm.
(~ 2.g. Poul Strasborg).

Brødre:
Severin, skoleholder i Stubberup på Lolland.
Bartholin, overvisitør i Ålborg.
Johannes, Bøjden


Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Tak skal du have regelsen :)

Dine oplysninger fik mig til at lede efter uddybende oplysninger vedr. de omtalte personer og så sker der det der efterhånden jævnligt sker  ;) man falder over alt muligt andet  :D

Jeg fandt dette link: www.skinnerup.org/pdf/hbm.pdf omhandlende "Embedsmænd i Helsingør af V. Hostrup Schultz"

... og finder en af Steffen og Marie Rodes døtre:

33. v. Holten, Isebrant, f. i Helsingør, Skriver paa Kronborg 11/12 1661, Toldskriver 28/11 1667, død 21/11 1685.
Faderen: Jacob Isebrant v. Holten. Moderen: Reino Johansdatter.
1) G. 13/7 1658 m. Nielcken Jacobsdatter, f. i Amsterdam, død 6/3 1661.
Faderen: J. Albertsen.
Børn: Jacob, f. 18/11 1660.
2) G. m. Margrethe Rohden, (Rode) f. i Kjøbenhavn, død 4/7 1667.
Faderen: Stephan Rohden (Rode). Moderen: Maria.
Børn:
Armgard Cornelia, f. 1/11 1662, død 28/12 1674.
Christoffer, f. 17/4 1664.
3) G. m. Anna Maria Bacher, død 9/4 1674.
Faderen: Herman Bacher. Moderen: Anna Owe.
Børn:
      Jochum Melchior, f. 17/8 1671, død 22/12 1708, Guvernør i Vestindien.
      Johan, f. 12/5 1672, død 4/1 1674.
      Cornelia Margrethe, f. 17/3 1674.
4) G. 20/8 1677 med Johanne Knudsdatter Lerche.
Faderen: Knud Lerche Provst. Moderen: Anne Sophie Ottesdatter.
5) G. 8/11 1682 med Jacoba Ruland.
Børn: Jacob Werner, f. 14/8 1683.

Lis har tidligere nævnt vores interesse for Lercherne og Knud Lerche Provst. er så vidt jeg "husker" også far til Abigael Knudsdatter Lerche gift med Borgmester i Nakskov Peder Mortensen Widsted. 

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej igen :)

Humm... lidt uoverenstemmelser mellem forslag til forældre til Johanne Knudsdatter Lerche.

http://www.smidths.dk/gruppe6/6361.htm
Isebrand blev derefter gift med Johanne Knudsdatter Lerche, datter af Præst Knud Madsen Lerche og Sidsel Sophie Anthoniusdatter Bathe, den 20 Aug. 1677 i Nysted Kirke. (Johanne Knudsdatter Lerche blev født den 6 Maj 1631 i Nysted Kbst, Musse h., Maribo a., Danmark, døbt den 30 Dec. 1631 i Nysted Kirke, døde den 30 Dec. 1677 i Helsingør Kbst, Lynge-Kronborg h., Frederiksborg a., Danmark og blev begravet den 14 Jan. 1678.)

og forrige kilde:

www.skinnerup.org/pdf/hbm.pdf omhandlende "Embedsmænd i Helsingør af V. Hostrup Schultz"
Johanne Knudsdatter Lerche. Faderen Knud Lerche Provst. Moderen: Anne Sophie Ottesdatter.

                                                         ??? ??? ???

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Anne Ravnskjær

Hej Karin


Det er et rigtig nyttigt link, du har fundet. Det er sat på min favoritliste. Tusind tak.

Anne

Regelsen

Hej

Præst nr. 8 Avernakø, Jens Christensen Bang, der var født i Assens, hvor hans fader var
borger & stiftsskriver ved det gejstlige gods i Fyn, var allerede 1660 som Rektor i Faaborg
kaldet som eftermand....  Præst 1666, han var gift 2 gange, 1. med Anne Sørensdatter Rhodius af Lyø,
2. Johanne Jørgensdatter, datter af borgmester Jørgen Jacobsen i Faaborg & Karen Actonia.
Jens død, skifte 31.05.1697 - 2 sønner, Jørgen & Kristen Jensen Bang, 2 døtre, Anne Katrine & Maren Jensen Bang.

NB. Lyø kirke: Korets nordlige sidevæg, epitasium af Hr. Søren Jensen - med hele familien -
2 voxne sønner og 3 voxne døtre, med indskrift! 
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Karin

Jeg takker også for dine links! Det er jo fine spor at efterforske.

Så er Bededagene forbi for denne gang og meget apropos Bededage og præster skriver du ovenfor: "Isebrand blev derefter gift med Johanne Knudsdatter Lerche, datter af Præst Knud Madsen Lerche og Sidsel Sophie Anthoniusdatter Bathe".

Rigtig mange tak for oplysningen, at Isebrant v. Holten var gift ind i Lercheslægten! Så kom vi så meget længere med denne Lerche-slægt!!!  :)

Johanne Knudsdatter Lerche var - som du nævner - desværre ikke datter af Knud Lerche og Anne Sophie Ottesdatter, for disse fik ingen døtre.
(Til nye læsere: På deres gravsten i Avnslev kirkes kor oplyses det, at de "... var af Gud velsignet med 3 sønner..." Avnslev kirkes Knud Lerche var ikke provst men sognepræst (http://www.klarskov.org/humble/anna-sophia-ottesdatter.htm).


Hej Regelsen

Dine oplysninger om Rhodius-slægten (fra Als) ser rigtig interessante ud. Tusind tak!

Jeg kender lidt til "2. Johanne Jørgensdatter, datter af borgmester Jørgen Jacobsen i Faaborg & Karen Actonia", som du nævner. (Til nye læsere: http://www.klarskov.org/humble/christian-ottesen-humble.htm).

Borgmester Jørgen Jacobsen var i slægt med Humblerne igennem Christian Ottesen Humble, så Hr. Bang var altså både gift ind i Humble-familie i sit 1. ægteskab igennem Rhodius-slægt på Als og i sit 2. ægteskab igennem Fåborg-borgmestrene, jf. mit link ovenfor, så vidt jeg kan se.

Det ville være en stor hjælp, hvis du havde et link/tekst til det nævnte skifte 31.05.1697?  :D

(Lyø kirkes epitaf (oplysningerne), fandt lige dette her på http://www.fynhistorie.dk/node/5636 og http://www.fynhistorie.dk/image/tid/172)

Venlige hilsner
lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

I krøllebogstaveudgaven: (side 435/436), http://www.fynhistorie.dk/node/5612,
ellers side 375/376.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Tak for linket - krøller eller ej  :)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Anne Ravnskjær

#530
Hej Lis

Du kan også læse om Johanne Knudsdatter Lerche på min hjemmeside. Hun var først gift med Rådmand Iver Nielsen.

Johanne Lerche døde 4. md. efter hun blev gift med Isabrant von Holten. Desværre har jeg aldrig fundet hendes begravelse, men hun skulle være begravet i Helsingør. Jeg kan ikke se, at hendes begravelse er blevet indskrevet i KB...'erne.

Johanne Lerche og rådmand Iver Nielsen var forældre til Bodil Iversdatter, der først var gift med Amtskriver Hans Rosenfeldt og efter hans død med amtskriver Hans Ravn, søn af Kaptain Jens Raven på Bjerndrupgård i Stepping.


http://www.ravnskiaer.eu/getperson.php?personID=I1803&tree=tree1

hilsen

anne

Regelsen

Hej Anne

Langholz : Johanne Knudsdatter Lerche, * 06.05.1631 i Nysted, død 30.12.1677 smst.
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Lis

Lige et sidespring:

Til Anne

Har du ikke forældrene til Sophie Anthoniidatter Bate?
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Det er dejligt, at I også kan bruge det nyfundne link ;)

Her får man en hel del "forærende" og checker man efter i kirkebogen, så er kirkebogen fra Sct. Mariæ kirke i Helsingør helt fantastiks m.h.t. oplysninger.

For mit vedkommende er det spændende at opdage, at mange af de personer jeg kender fra København 1645 også er at finde i Helsingør. Gad vist om her allerede på det tidspunkt var et "sommerhus" område?

Lis du skriver:
"Rigtig mange tak for oplysningen, at Isebrant v. Holten var gift ind i Lercheslægten! Så kom vi så meget længere med denne Lerche-slægt!!!"

Jeg ser jo på det med "Rode" briller. Han var først gift ind i Rode-slægten. Han bor i Helsingør - ikke så langt fra Karlebo og så er der Jørgen Alexander Lohmans ( en kone) og efterslægts forbindelser til byen, men den tager vi på Lohman-tråden :D

....og tak til Lis og Anne. Jeg sakser og sakser fra jeres hjemmesider.

Med venlig hilsen

Karin :)

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej igen :)

Jeg rydder lidt op på mit arkiv. Måske er dette allerede kendt stof - men sætter det lige ind alligevel.

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=christiane%2Bkrag%2Bandreas%2Brode&source=web&cd=24&ved=0CFEQFjADOBQ&url=http%3A%2F%2Fwww.rosekamp.dk%2FJuris_web%2Fjuris2.pdf&ei=T_iqT4-_F8Si-ga0q8mdCg&usg=AFQjCNHbjrZOAxWLzRiwqU3jweHevc-tAA
Kierulf, John, f. 14. Maj 1790 i Trankebar, d. paa
Manila som ung, S. af Faktor Søren K. og Frederikke
Amalie Humble.
—• Ugift. — 15. Jan. 1810 exam. jur. (bekv., vel); rejste s. A. til Serampore, hvortil han ankom 6. Dec, og rejste senere til en Broder paa Manila.

Green, Peter Neve, f. 1756 i Nykøbing F. (Kbg. mglr. 1751-60), d. 20. Sep. 1783 i Kbh. (Samfrændeskifte), S. af Landsdommer, Borgmester Frederik G. og Cathrine Riegelsen. co 9. Juli 1783 i Kbh. (Petri) Eleonora Christina Humble, i. 24. Jan. 1767 sst. (Petri), overlevede, D. af Hushovmester hos den russiske Minister Frantz Joachim H. og Anna Marie Neumann. — 1774 Student, privat, 3. Juli 1777 cand. jur. (h.), Købmand i Kbh.; ses ikke at have taget Borgerskab.

Hall, Andreas Balthasar, f. 25. Feb. 1845 i Svendborg (Frue), d. 3. Okt. 1919 paa Frbg. (Solbjerg), S. af Sognepræst, senere til Frbg. og Hvidovre, Provst Peter Elias H. og Hansine Nicoline Christiane Gustava Michaelsen. c\3 7. Juni 1872 paa Frbg. Marie Camilla Leopoldine
Hansen, f. 27. Feb. 1847 i Kbh. (Frue), d. 25. Nov. 1920 paa Frbg. (Solbjerg), D. af Urtekræmmer Hans H. og Caroline Humble. — 1863 Student, Herlufsholm, 14. Juni 1869 cand. jur. (h. h.), 1. Nov. 1870 Ass. i Overformynderiet, 1879 till. i Finansmin.s 1. Revisionsdept., 1. Maj 1889 Chef for Overformynderi-Revisionen, 14. Jan. 1908 R. af Dbg. — Medl. af Bestyr, for Kbh.s Sygehjem, for Frbg. Asylselskab og for Kbh.s Musikforen.; Medl. af Centralkomitéen, Næstform. For Frbg. Ligningskommission. Søn: Gunnar Lykke Hall.

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Anne Ravnskjær

Til Regelsen

Har du ikke forældrene til Sophie Anthoniidatter Bate?

Tom har forældrene til sophie BATHE

http://www.smidths.dk/

Der udover findes der på nettet en artikel, hvor jeg mener hendes forfædre omtales. Jeg kan bare ikke finde den lige nu.


Anne

Lis Klarskov Jensen

Hej Karin

Tak for din spændende Humble-nyhed!  :D

Din sidste oplysning om "Marie Camilla Leopoldine Hansen, f. 27. Feb. 1847 i Kbh. (Frue), d. 25. Nov. 1920 paa Frbg. (Solbjerg), D. af Urtekræmmer Hans H. og Caroline Humble" kendte jeg slet ikke.  ;D Det må undersøges nærmere!!!
Navnet Leopoldine lyder som om hun kunne høre til Kirstens linie. Jeg vil spørge.

( - de 2 først nævnte Humbler kan du sakse på http://www.klarskov.org/humble/frederica-a-humble.htm og på http://www.klarskov.org/humble/eleonora-chr--humble.htm)   ;) 


Hej Anne
Jeg har sakset lidt fra http://4aner.dk/Hans%20Rasmussen%20Stages%20aner/tree51.htm

der anfører Sophie A Bathe, c1600-c1653, som datter af  Anthonius Bathe (c1560-1602) og Sara Oberberg (c1570-1602).

Antonius Bathe skulle så være søn af Anthonius Bathe (c1525-1595) og Abigael B Loir (c1530-c1570).

"ANTHONIUS BATHE
Hans Rasmussen Stages  9-gange-tipoldefar,
født  ca. 1560 søn af Anthonius Bathe326 og Abigael Bonifaciudatter Loir327, som vist i slægtstræ 51.
Anthonius var ansat som Livlæge i Nykøbing Falster.
døde d. 16 Juni 1602, ca. 41 år gammel, i Nykøbing Falster.
begravet d. 21 Juni 1602 i Nykøbing, Falster.
død af pest 12 juni 1602.

SARA OBERBERG
Hans Rasmussen Stages  9-gange-tipoldemor,
født  ca. 1570 som datter til Hercules Oberberg328, som vist i slægtstræ 59.
døde d. 16 Juni 1602, ca. 31 år gammel, i Nykøbing F.
begravet d. 21 Juni 1602 i Nykøbing Falster.
død af pest 12 juni 1602
vistnok en Datter af Enkedronning Sophies Hofxxxxxx (fra 1594) Anton og Sara Oberberg, der begge døde i Nykøbing F. d. 12 Juni 1602 (af Pest?). Med.-hist. Meddelelser af K. Carøe Ugeskrift af Læger 1908. N. 50. S 1440.

Anthonius Bathe316, ca. 35 år gammel, giftede sig med Sara Oberberg, ca. 25 år gammel, ca. 1595. De fik en datter:

Sophie Antoniusdatter Bathe304 født ca. 1600; døde ca. 1653 i Nysted

Denne familie er vist i slægtstræ 56." (citat slut)


Der er også et par nyttige links her:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,48835,59164
http://www.skinnerup.org/thura.htm
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

#537
Hej Lis & Anne

Takker for linkene.

Der er en del gravminde beskrevet i Danmarks Kirker - Maribo amt.

T.O.Achelis, Haderslev i gamle Dage - 1292-1626, en del oplysninger
om apotekeren  & bygmesteren.
Venlig hilsen
regelsen

Keld Herbst

Jeg ved ikke om du allerede kender til nedennævnte Anne Humble, og jeg tror ikke jeg orker at trævle 18 sider af denne tråd igennem for at finde ud af det. Derfor linker jeg til fundet her:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=224775&sort=e

Der står blot (x) Anders Lauritzen
? Humble, Anne


Mvh Keld Herbst
Keld Herbst (f. Pedersen)

Mit website: https://www.herbst-pedersen-family.dk/

Anne Ravnskjær

hej Regelsen

indlæg 531

Gad vide hvorfra Langholz ved, at Johanne Lerche døde i Nysted?

Døde i 1677 er ikke i KBen.

Anne