Martin Henry Falck

Startet af Bente Lorentzen, 17 Mar 2011 - 14:10

Forrige emne - Næste emne

Bente Lorentzen

Hej.
Er der nogen der er stødt på en Martin Henry Falck f. 22 maj 1865, han skulle være født i København, jeg kan ikke finde ham, måske andre herind har set ham

Jens-Christian Emborg

Hej Bente

Du finder Martin Hendrik Falck født i Vor Frelser sogn i København, opslag 60.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Hej Bente

Martins forældre er viet i Sct. Knud sogn i Odense den 9/8-1860, opslag 18.

Her er Martins far i FT-1845:

Vejle, Brusk, Kolding Købstad, Colding Kiøbstad, Laasbyegade, 107, FT-1845, B7300
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Falck 32  Gift  skrædermester Fredericia
Christiane Hansen 38  Gift  hans kone ??sted, Horsens
Anton Falck 10  Ugift  deres søn Colding
Marie Falck 7  Ugift  deres datter do [Colding]

Her er Martins mor i FT-1840 og FT-1860:

Odense, Odense, Odense Købstad, Staalstræde, Nordre side, , 211, FT-1840, C8906
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Jørgensen 31  Gift  Rugbrødbager 
Maren Rasmussen 33  Gift  hans Kone 
Dorthea Larsen 9  Ugift  hans Steddatter 
Hans Larsen 5  Ugift  hans Stedsøn 
Rasmus Jørgensen 1  Ugift  hans Søn

Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kjøbstad, Staalstræde 34, forhuuset, 1 F1, FT-1860, B0289
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Jørgensen 51  Gift rugbrødbager  Upre?? sogn, Odense Amt
Maren født Rasmussen 53  Gift hans kone  Ringe sogn, Svendborg Amt
Hans Christian Larsen 25  Ugift deres søn, sadelmagersvend  ??
Dorthea Larsen 29  Ugift deres datter  Odense
Maren Hansine Jørgensen 17  Ugift deres datter  Odense
Anna Florentine Jørgensen 15  Ugift do [deres datter]  do [Odense]
Josephine Jørgine Jørgensen 9  Ugift do [deres datter]  do [Odense]
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Bente Lorentzen

Hej Jens-Christian. :)
Mange tak for din hjælp, er dog lidt i tvivl om det er den rigtige Martin, ham jeg har hedder Henry til mellemnavn, men måske han har ændret det da han emigrerede til USA, det jeg har på hans forældre, er et efternavn  "far?Falck" & mor Sofhie, men det er ikke sikkert at det er hendes rigtige navn.
Min Martin Falck blev gift med en Anne Josephine Nelson (f.1880).

Men endnu en gang tak for din hjælp, nu vil jeg sammenligne dette med det materiale jeg har.

Bente

Bente Lorentzen

Det er meget svært at læse hvad Faderen´s stilling er samt det der står efter moderens navn, fadderne er næsten umuligt at tyde, håber at du eller en anden vil hjælpe med at tyde det for mig  :)
mvh. Bente

Vagn Lind

Mener der står.

Garversvd= garversvend
og

Dronningensgade 6
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Bente Lorentzen

Siger mange tak  :D

mvh Bente

Eva Morfiadakis

 
Name: Martin H. Falck   
Death Date: 20 Mar 1927
Death Place: Hillsborough County, Florida
Gender: Male
Race (Original): White
Race (Expanded): White
Death Age: 61y 9m 28d
Estimated Birth Year: 
Birth Date: 22 May 1865
Birthplace: Denmark
Marital Status: Married
Spouse's Name: Annie J. Falck
Father's Name: Martin Falck
Father's Birthplace: Denmark
Mother's Name: Sophie Neil
Mother's Birthplace: Denmark
Occupation: Engineer
Street Address: 48th St. & 10th Ave.
Place of Residence: 
Cemetery: 
Burial Place: Myrtle Hill
Burial Date: 23 Mar 1927
Funeral Home:

Det här bör vara din person. Från familysearch.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Groom's Name: Martin Harry Falck
Groom's Birth Date: 
Groom's Birthplace: 
Groom's Age: 
Bride's Name: Josie Nelson
Bride's Birth Date: 
Bride's Birthplace: 
Bride's Age: 
Marriage Date: 14 Sep 1898
Marriage Place: Tampa, Hillsborough, Florida

Det här kan var vigseln. Josie är förmodligen Josephine. Han heter Harry som mellannamn.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

På samma kyrkogård Myrtle Hill finns en grav för:

Henry Clarence Falck
Birth:  Jul. 23, 1902
Death:  Nov. 10, 1960


Kan detta vara en son?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#10
Household Gender Age
Parent  Martin H Falck  M 54y
Parent  Annie J Falck  F 39y
Agnes C Falck  F 20y
Violet G Falck  F 18y
Harry C F Falck  M 17y
Carl J Falck  M 10y
Margaret M Falck  F 7y
Dorothy R Falck  F 5y

Census 1920 i Empty Florida. Hustrun uppges vara född i Florida.

Är det så att du hjälper någon i USA att finna anefädrar/mödrar och de har gett dig Köpenhamn som födelseort? Ibland har amerikanarna dålig information, tex "born near Copenhagen" blir "born in Copenhagen".  Det kan vara någonstans i  Köbenhavn Amt inte själva staden.
Eva M
Eva M

Bente Lorentzen

Hej Eva.
Ja, jeg forsøger at hjælpe min svigerdatter med at finde hendes danske aner, men det er sparsomme oplysninger hun har kunne komme med
Martin Henry Falck f. 22/5-1865 i Kbh, det er der så fundet i Vor frelser sogn Kbh, så langt så godt, men hans forældre hedder der Anton & Dorthea
i mine oplysninger hedder f. ? Falck & m. Sophie ?
Men hvor mange Martin Henry Falck kan der lige være født i Kbh. d 22/5 1865,jeg hælder måske mest til dine oplysninger, da der på et tidspunkt dukker en Swinson op, hvilket Svigerdatterens mor hedder. jeg tror der må graves dybere i dette ..Men tak for hjælpen
MvH Bente

Eva Morfiadakis

Name: W Frederick Nelson
Birthplace: Florida
Relationship to Head of Household: Brother-in-law
Residence: 
Marital Status: Single
Race : White
Gender: Male
Immigration Year: 
Father's Birthplace: Sweden
Mother's Birthplace: Florida
Family Number: 28
Page Number: 2
  Household Gender Age
Martin H Falck  M 43y
L Josephine Falck  F 30y
Agnes Falck  F 10y
Violet Falck  F 9y
Harry Falck  M 7y
Carl Falck  M 0y 6m
W Frederick Nelson  M 21y

Det här är Census 1910. Hos dem hustruns bror. Det står att deras far var född i Sverige och deras mor i Florida.  Är detta riktigt,  är hustruns efternamn Nilsson som blivit Nelson.

Sen betr. Martin H. Falcks namn. Det är ju inte säkert att han hette Martin i Danmark. Kanske Marten eller Morten. Hans efternamn kan väl ha stavats Falk i Danmark. Sen förstår jag inte varför hans andra namn blir Harry i USA. Hendrik bör bli Henry???? Men OK Harry är en form av Henry.
Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

https://www.familysearch.org/search/image/show#uri=https%3A%2F%2Fapi.familysearch.org%2Frecords%2Fpal%3A%2FMM9.1.i%2Fdgs%3A004280103.004280103_01199

Här är Annie J. Falck 1935 boende hos dottern Dorothy som är gift Pierce. 1945 är hon housekeeper hos en familj. Det är ju inte detta du leta efter men man träffar på information som man inte vet om den söker har.

Jag såg på ancestry att det finns ett foto av familjen Falck, fadern, barnen och svågern, men inte Annie.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#14
Public Member Photos & Scanned Documents


Pictures



Photo:  Falck Family, Nelson
Category:  Portrait
Description:  Unidentified. Believe to be (standing rear) Walter Frederick Nelson Violet Grace Martin%ehl% Henry...
Attached To:  Martin H Falck (1865-1927)

Eva M

Tyvärr går fotot inte att infoga.
Eva M

Vagn Lind

Til Eva:

Du kan vedhæfte et billede: klik nederst på Øvrige funktioner

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Eva Morfiadakis

Tack Vagn.
Det var inte slaegtogdata jag hade problem med utan mitt Word 2010. Jag har inte riktigt lärt mig det ännu, men nu lyckades jag få bilden att "fastna".

Eva M

[vedhæfting slettet af admin]
Eva M

Bente Lorentzen

Hej Eva. :D
Det er helt sikkert at det er den rigtige familie du har fundet. der er bare lige det med Henry og Harry, i følge mine oplysninger så skulle det være helt sikkert at han hedder Henry til mellemnavn, samt at hans navn også i Dk var Martin Henry Falck, jeg  mangle stadigvæk at finde hans fødsel i DK(kirken), Martin Henry Falck´s forældre er ganske rigtig Martin? Falck & Sophie Neil f.i Dk men Irsk/Fransk oprindelse,.
som ung flyttede Martin Henry Falck & familien  til Bergen i Norge og Martin Henry Falck udvandrede derfra til USA.
Harry Clarence Falck f.1902 er en af Martin Henry Falck´s ene sønner  ;)

Eva Morfiadakis

I det norska digitalarkivet finns bara en Martin Falck f. 1865. Han är sjöman och finns i Bergen vid FT 1885. Född i Danmark. Men någon familj har han inte. Han finns inte bland utvandrade dvs. sådana som registrerades av politiet. Han kan ju ha hoppat av sitt fartyg i USA.

Den Martin H. Falck jag fann har båda föräldrarna födda i Danmark. Undrar om inte hans mor hette Sophie Nielsen?

Hans fru Annie J. Nelson och svågern har en far född i Sverige och en mor född i Florida. Där är kanske här det irländska/franska kommer in?

Eva M
Eva M

Bente Lorentzen

Hej Eva.
Jeg har se  hans data fra FT 1885, og har heller ikke kunne finde oplysninger om hans familie, ved at der var en søster Florentina(e)? som skulle være født i Bergen, hende kan jeg slet intet finde på, måske hun har haft en andet fornavn, og så bare er kaldt Florentina(e) men det virker underligt at der slet intet er om forældrene eller søsteren.
Jeg ville gerne om jeg kunne finde Martin Henry Falck´s fødsel 22/5-1865 i DK, men dette virker også ganske umuligt..jeg må søge videre og siger mange tak for din hjælp, dejligt at få hjælp når det brænder på  :D

Skulle nogen en dag støde på ham i en kirkebog/folketælling så sig endelig til  :)

Bente Lorentzen

 ???
Martin Henry Falck er et mysterium.
Nu har jeg gennemset samtlige herreder & sogne i kbh amt, der er kun en Martin Henry (Hendrik) Falck som er  født 22 maj 1865, det er i vor frelser sogn opslag 60, måske han er den rigtige alligevel. kan det tænkes at han har opgivet andre som forældre ved rejsen til USA,
martin Henry kaldte sin yngste datter Dorothy, den Martin fra vor frelser sogn, moderen her hed Dorthea, dengang opkaldte man ofte børn efter de ældre i familien...Dorthea =Dorothy

og den søster som  Martin Henry har(født i Bergen) Florentina (e) kunne være opkaldt efter moderens søster "Anne Florentine Jørgensen"

Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kjøbstad, Staalstræde 34, forhuuset, 1 F1, FT-1860, B0289
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Jørgensen 51  Gift rugbrødbager  Upre?? sogn, Odense Amt
Maren født Rasmussen 53  Gift hans kone  Ringe sogn, Svendborg Amt
Hans Christian Larsen 25  Ugift deres søn, sadelmagersvend  ??
Dorthea Larsen 29  Ugift deres datter  Odense
Maren Hansine Jørgensen 17  Ugift deres datter  Odense
Anna Florentine Jørgensen 15  Ugift do [deres datter]  do [Odense]
Josephine Jørgine Jørgensen 9  Ugift do [deres datter]  do [Odense]

Men hvorfor skulle han lige oplyse andre navne på sine forældre..er der nogen der har et bud ?

mvh. Bente


Jens-Christian Emborg

Hej Bente

Nu er der gået 5 dage, hvor ingen er kommet med et andet bud på Martins fødsel, end det jeg kom med.

Jeg har aldrig været i tvivl om, at jeg havde fundet den Martin du søgte, hans efternavn er specielt og passer, datoen for hans fødsel passer nøjagtigt, selv hans danske mellemnavn bliver ændret til en amerikansk udgave, som jeg har set andre får.

Da jeg fornemmer du stadig ikke helt vil acceptere den Martin jeg fandt i Vor Frelser sogn, gik jeg igang med at lede efter hans konfirmation i Bergen, da du skriver "som ung flyttede Martin Henry Falck & familien  til Bergen i Norge og Martin Henry Falck udvandrede derfra til USA".

I Bergen finder jeg denne konfirmation:
24/4-1881 bliver Martin Henrik Falch konfirmeret i St. Jørgens hospital i Bergen (side 105).
Han er født den 22/5-1865 på Christianshavn i København.
Hans forældrene er: Afdøde Garverform. Anton Laurits Johannes Falch og Hustru Dorthea f. Larsen.

Min fundne Martin ender altså i Bergen, jeg håber den fjerner den sidste tvivl om hvem Martins rigtige forældre er.

Se selv den skannede kirkebog på http://www.digitalarkivet.no/

Kildeinformasjon
Fylke:
Bergen
Prestegjeld/sokn eller embete:
St. Jørgens hospital
Kirkeboktype:
Klokkerbok
Nummer (arkivreferanse):
A 6
Periode:
1864 - 1886
Oppbevaringssted:
Statsarkivet i Bergen

Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Eva Morfiadakis


Hej!

Jag är övertygad om att du funnit rätt person. Det som står i FS vid hans död om hans föräldrar är ganska ofta fel. Det är ju så att en "informant" anmäler dödsfallet. Ibland vet denne inte vad den dödes föräldrar hette utan hittar på något som passar. Ofta  finner man påhittade namn när någon är född utom äktenskap.
Henrik kan i USA bli Henry men också Harry.
Bra jobbat Jens-Christian.

Eva M
Eva M

Bente Lorentzen

Hej Jens- Christian.

1000 tak for din hjælp... :D  er slet ikke i tvivl mere.. men der var lige det med moderen´s navn Sophie.. det stemmer overens med oplysningerne fra USA og det som Eva havde fundet, men efter at have gennemset samtlige kirkebøger fra KBH fødte i 1865 var jeg også ret sikker på at du havde ret, der er nemlig kun den ene Martin Henry født d. 22 maj 1865.

Har nu også fundet en del nyt om Dorthea´s far som hed Lars Christensen, han var 61 år da han giftede sig med moderen Maren der bare var 21 år.

Nu mangler jeg så bare at finde Martin Henry´s søster, der skulle hedde Florentina(e), hun er helt umulig at finde noget om, har kigget både her i de danske og i de norske databaser

MVH Bente

Eva Morfiadakis

65716 1  Karl Anton  Hære  m  b  hf  g  Snedkersvend bygningssnedker  69  Eker 
65717  Florentine Andrea  Hære  k  b  hm  g  Hustru  76  Kjøbenhavn 
65718  Henry Axel  Hære  m  b  s  ug  Barn  98   
65719  Erling Fritjof  Hære  m  b  s  ug  Barn  11000 
2852 Kristiania  10  290  Langes Gade 11  Vaaningshus med Værksted 

Kan detta vara systern född 1876?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Såg sen att hon skulle vara född i Norge. Letade fram till 1886 efter konfirmerade i samma sogn som brodern men fann henne inte där.

Eva M
Eva M

Jens-Christian Emborg

Hej Bente

Her er Martins søster:

Laurentine Christine Falck, født den 13/6-1861 i Sct. Nikolaj sogn i Kolding, opslag 149.

I Bergen finder jeg hendes konfirmation:
8/4-1877 bliver Laurentine Christiane Falch konfirmeret i St. Jørgens hospital i Bergen (side 86).
Hun er født den 13/6-1861 i Kolding i Danmark.
Hendes forældre er: Garvermester Laurits Johannes Falch og Hustru Dorothea Larsen.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Eva Morfiadakis

Eva M


Bente Lorentzen

Mange Tak til Eva & Jens-Christian.  :D
For jeres store stykke arbejde, Nu er tingene endelig faldet på plads, mange overraskelser undervejs, navneforvirringer...Henry (Henrik), Florentine som så hed Laurentine og ikke var født i Norge men i Kolding, Det har givet stof til eftertanke for den Amerikanske familie, der altid har troet at Martins mor hed Sophie, pludselig blev til Dorthea.
Nu skal alle disse nye oplysninger lige noteres og snakkes igennem og så tror jeg at der skal kigges lidt på hvilket skib Martin Henry sejlede til USA med og på på Navnet Nelson og Swinson som kommer fra Sverige.. også tilhørende slægten.

Nye udfordringer venter forude ..

MVH.
Bente