Peter Petersen Sommer

Startet af Per Grann-Sommer, 30 Apr 2011 - 00:26

Forrige emne - Næste emne

Per Grann-Sommer

Jeg søger oplysninger om Peter Petersen Sommer født 07 november 1866 i Viborg.
Gift med Anine Jensine Marie Schmidt (født Rasmussen).
De bliver viet i Sct. Johannes Sogn i københavn 09/04 1893
De to får en søn, Aage petersen Sommer født 20 august 1898 i København.



Hans Poulsen



Hej Per

Du synes at være ny i DIS-grupperne. Velkommen.

- Præcist hvad har du i tankerne?

- Er det Peters forældre, du vil vide noget om? De står i forbindelse med hans fødsel, Slå efter i kirkebogen og notér opslagsnummeret
 
- Peters dåb og faddere? Peters konfirmation? Peter og lægdsrullen? Peters uddannelse?

- Folketællinger, hvor Peter optræder i?

- Peters egne børn? Var Aage enebarn? Fundet hans dåb? Opslagsnummer?

Som du ser, er der en mængde data, du bør have på plads, inden du kan fortælle, hvor det er, du er gået i stå i din forskning.

Se lidt på Peter og hans familie og kom igen, hvis du kører sur i det.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anne Mortensen

#2
Vi kan lægge ud med Åge Petersen Sommer på Pol.reg.:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1868083&limitstart=0
------------------------

Tilføjer:

Husk at oplys opslagsnr. og kirkebog til dine data.

Vielsen er på opslag 136 hvor du får mange oplysninger om Peter Petersen Sommer - hvilken vej søger du oplysninger ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Ja, så er vi ved hans død:

http://www.fogsgaard.org/

Dødebladene

Landsarkivets løbenr.: S   3947

Peter Petersen Sommer
typograf

Født: 07-11-1866     Fødested: Viborg   
Død:  23-12-1906     Adresse ved død:   Nordre Røsevej   1,3
Ægtefælle:  Anine Marie Jensine   Født:  10-12-1866     Fødested:  Horsens 
Antal hjemmeboende børn:  1
-------------------------------

Han kunne være at finde i FT 1906 på adressen.
-------------------------------

Og i kirkebogen:

http://www.fogsgaard.org/
Gaderegisteret

Nordre Røsevej
Kvarter: Sundbyøster
Sognetilhør i 1918: Filips
Øvrige forhold i 1918:
                  Postdistrikt: S
                   Politikreds: 4
                  Forsørgelsesdistrikt: 6
                  Værgerådskreds: 13


Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Bjørn Sommer

PETER PETERSEN SOMMERs dåb er indført i Viborg Sortebrødre Kirkebog (opslag 61), som nr. 43.
Født 1866 7. Novb. Hjemmedøbt 24. Novbr.
Moderen var: Ugift MARGRETHE VENDELIN (- eller "JENDELIN"? -) 30 år.
Som barnefar: Udlagt Stolemagersvend JENS PETERSEN SOMMER.

Han var TVILLINGEBROR til, nr. 44:
Født 1866 7. Novb. SØREN PETERSEN SOMMER Hjemmedøbt 24. Novb.
"døde før daabs Publication."

Denne tvillingebror ses dog ikke at være begravet i Viborg.

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Anne Mortensen

Hej

Læs Hans Poulsens indlæg og oplys hvilke oplysninger du søger.

Du viser hans dåb - er det hans forældre du vil søge på ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hans Poulsen



Hej Anne

Mine tanker gik i samme retning, men jeg undlod at skrive, da der er 2 gange Sommer inde i billedet, Per og Bjørn, og måske har de intet som helst med hinanden at gøre.

Vi må have Per på banen til at svare for sig.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anne Mortensen

Oh - det havde jeg ikke set - undskyld til Bjørn Sommer.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Per Grann-Sommer

Tak til jer der har svaret mig.

Jeg må tilstå, at jeg er en ren novice udi slægtsforskningens vidunderlige mysterier. Dette står mig om muligt nu endnu mere klart. Jeg søger i princippet alle de oplysninger der er tilgængelige og har da også nu allerede her i forumet fået en del svar.
Primært forsøger jeg at finde aner, altså Peters forælder men også  Peter og lægdsrullen og Peters uddannelse.

Jeg har nu fået noget at arbejde videre med og har opdaget at Peters fader Jens Petersen sommer er meget svær at få hold på, kan ikke rigtigt finde ham i FT men han er formodentlig flytter til København. Har en adresse der siger Birkegade 27 iv

Mette R Francke

#9
Hei

Har du dette ?
viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Viborg Købstad, Lille Sct. Hansgade 18, matr. nr. 177, Det nye Fattighus, 1ste Sahl, 158-F1, FT-1880, D3786
Ane Johanne Petersen Møller 36  Ugift do [Fattiglem]  Gammel Asmild, Viborg Amt
Jens Christian Knødt 26  Gift do [Fattiglem]  Viborg
Niels Peter Hjermind 58  Gift Okonom  Viborg
Kjerstine Magrethe Vendelin 44  Ugift Kokkepige  Viborg
Peter Petersen Sommer 13  Ugift Hendes Søn  Viborg
Johansine Sommer 10  Ugift Hendes Datter  Viborg

Vielsen hans finner du på : AO KB København, Sankt Johanes 1892-1894 oppslag 136.

familysearch.org fant jeg dette om hans søster
Name: Johansine Petersen Sommer
Gender: Female
Baptism/Christening Date: 04 Mar 1870
Baptism/Christening Place: DOMSOGNET, VIBORG, VIBORG, DENMARK
Father's Name: Jens Petersen Sommer
Mother's Name: Margrethe Vindelin

Mette
Mette R Francke

Per Grann-Sommer

Hej Mette.

Nej, det har jeg ikke før nu. Tusinde tak.

Per

Bjørn Sommer

#11
Jeg må korrigere "Familysearch" vedr. JOHANSINE PETERSEN SOMMER:

Hun blev nemlig født 1. September 1869 og ifølge Viborg Domsogns Kirkebog (Opslag 253), som fødte Kvindekøn 1869, nr. 32: "Hjemmedøbt i Søndersogn den 4. Marts 1870. I Kirke i Domsognet den 23de November 1873.
Forældre: "Stolemager JENS PETERSEN SOMMER og Hst. MARGRETHE VINDELIN (32 Aar).  Faddere: Skomager J. O. JENSEN, Skræddersvend L. PEDERSEN, Smedesvend P. LUND ANDERSEN, Pigen JOHANNE MARIE CHRISTENSEN."
Under "Anmærkninger" fremføres: "Flyttet udøbt til Søndersogn og der døbt.  - Ved en Fejltagelse ere Forældrene til Nr. 32 anførte som Ægtefolk. Det er konstateret at Moderen har født Barnet uden for Ægteskab ved den anførte Fader."  

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Per Grann-Sommer

Hej Alle.

Det er jo fantastisk dejligt pludselig at sidde med så mange forholdsvis detaljerede oplysninger.
Samtidig har det været en enorm lærerrig rejse for mig da jeg, guidet af jeres her i forumet enormt kompetente viden om søgninger på nettet - selv efterfølgende har fundet de oplysninger der refereres til her på sitet. Her er virkelig stof at grave videre i.

Jeg har imidlertid stadig meget svært ved at få hold på Stolemager Jens Petersen Sommer. I alle de oplysninger jeres flittige hænder har gravet frem findes nemlig ingen fødsles/dåbs dag og år, ej heller hvorfra han kommer. Finder der nogle metodet ud over en fødselsdato, til at finde denne lidt flyvske Jens ????

M.v.h.

Per Sommer

Bjørn Sommer

Et opslag i Otto von Sprechelsen, 1955: "Viborg Bys Borgerbog", s. 380, nr. 1761 meddeler, at NIELS PETER CHRISTIAN SEIBÆK (f. i Viborg 1/3 1827, død 19/4 1911), der tog borgerskab i Viborg 4/5 1854 som skomager - var gift med ELSE KATHRINE SOMMER (f. i Dollerup 3/5 1827, død 13/7 1888), datter af Møller (PEDER) PEDERSEN SOMMER i Dollerup Mølle og ANE PEDERSDATTER. -

Gennemser vi nu folketællingerne for Dollerup Sogn, Nørlyng Herred, Viborg Amt 1834 (Opslag 7, nr. 26), 1840 (Opslag 7, nr. 36) og 1845 (Opslag 12, nr. 35) vedrørende DOLLERUP MØLLE - så nævnes 1834 en gammel møller PEDER PEDERSEN SOMMER (f. ca. 1758) og hustru ELSE CATHRINE CHRISTENSDATTER (f. ca. 1766) hvis 35-årige søn PEDER PEDERSEN SOMMER (f. ca. 1799) Bestyrer møllen.
Den yngre PEDER PEDERSEN SOMMER nævnes 1840 og 1845 som møller i Dollerup Mølle. Han var gift med ANE PEDERSDATTER (f. ca. 1806 i Resen Sogn, Viborg Amt).
I folketællingerne nævnes følgende børn:
1. ELSE CATHRINE PEDERSDATTER (SOMMER) (f. 1827).
2. JOHANSINE / HANSINE PEDERSDATTER (f. ca. 1829).
3. PEDER CHRISTIAN PEDERSEN (SOMMER) (f. ca. 1832).
4. PETRINE PEDERSDATTER (SOMMER) (f. ca.1835).
5. CHRISTIANE PEDERSDATTER (SOMMER) (f. ca. 1838).
6. JENS PEDERSEN SOMMER (f. 14/5 1840, døbt 26/7 1840 i Dollerup).

Denne JENS PEDERSEN SOMMER afgik 30. April 1856 fra Dollerup Sogn, 16 år gammel til Viborg som tjenestekarl (Dollerup Kirkebog 1856 Opslag 133).
Han kan således være identisk med den senere Stolemager af samme navn i Viborg. -

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Per Grann-Sommer

Hej Bjørn.

Det lyder jo helt fantastisk. Det vil jeg prøve at om jeg kan få bekræftet.

M.v.h-

Per Sommer

Bjørn Sommer


Stolemager JENS PEDERSEN SOMMER er den samme som den Stolemagersvend JENS PEDERSEN, der står fadder i Viborg Sortebrødre Kirke 1860 (Opslag 76), døbte Mandskøn nr. 15:

"Født 14. Marts ANDREAS SEIBECH
Hjemmedøbt d. 14 April. I Kirke d. 2. Decbr.
Forældre: Skomagermester NIELS PETER CHRISTIAN SEIBECH og Hustru ELSE CATHRINE SOMMER (32 Aar).
Faddere: PEDER SEIBÆKs Hustru, Bødker BENTHIENs Hustru, Stolemagersv. J. PEDERSEN, Barnets Fader."

Hermed er det bekræftet, at Stolemager i Viborg JENS PEDERSEN SOMMER var bror til ELSE CATHRINE SOMMER, endvidere søn af møller i Dollerup Mølle PEDER PEDERSEN SOMMER (f. ca. 1799 i Dollerup Mølle) og hustru ANE PEDERSDATTER (f. ca. 1806 i Resen Sogn, Viborg Amt, ved Skive) - samt sønnesøn af møller i Dollerup Mølle PEDER PEDERSEN SOMMER (f. ca. 1758) og hustru ELSE CATHRINE CHRISTENSDATTER (f. ca. 1766), som begge døde i Dollerup Mølle efter 1834.

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Bjørn Sommer

 
Selv om den ældre møller PEDER PEDERSEN SOMMERs - (f. 28/10 1758 i Dollerup Mølle - (Kirkebogen, Opslag 15), død 21/12 1836 som aftægtsmand i Dollerup Mølle og begr. 30/12 1836 i Dollerup) - HUSTRU i folketællingen af 18. Februar 1834 (Opslag 7) kaldes ELSE CATHRINE "CHRISTENSDATTER" - så kaldes hun ved sin død 22. Maj samme år 1834 og begravelse 29/5 dog det rigtigere "ELSE CATHRINE JACOBSDATTER" - som svarer til det navn, møllerkonen bærer i folketællingen 1801 for Dollerup Sogn (Opslag 7).
Ved sin død kaldes hun:
"Møllerkone i Dollerup Mølle fød i Over Thestrup i Lysgaard Sogn." -
                                                              -
Den ældre PEDER PEDERSEN SOMMERs far kaldes i kirkebogen 1758 "PEDER SOMMER" - men i folketællingen 1787 for Dollerup Sogn, Nørlyng Herred, Viborg Amt, 6te familie "PEDER MADSEN."

Folketællingen 1787, 6te familie:
PEDER MADSEN, Husbonde, 66 år, Møller.
CHRISTIANE CHRISTENSDATTER, Madmoder, 67 år, Begge i første Ægteskab.
PEDER PEDERSEN, 26 år. Deres Sønner
JENS PEDERSEN, 23 år.

PEDER MADSEN SOMMER; møller i Dollerup Mølle (f. ca. 1721) er således far til
PEDER PEDERSEN SOMMER i Dollerup Mølle (28/10 1758-21/12 1836), der er far til
PEDER PEDERSEN SOMMER i Dollerup Mølle (f. 1/5 1799 i Dollerup - Opslag 40), far til
JENS PEDERSEN SOMMER (f. 14/5 1840 i Dollerup Mølle), Stolemager i Viborg. Udlagt barnefar til
PEDER PEDERSEN SOMMER (f. 7/11 1866 i Viborg Sotebrødre Sogn, død 23/12 1906 fra Nordre Røsevej 1, 3. sal, København. Typograf.

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Bjørn Sommer

PEDER MADSEN SOMMER i Dollerup Mølle (ca. 1721-1794, begr. 23/2 i Dollerup - Opslag 40) og hustru CHRISTIANE CHRISTENSDATTER (ca. 1720-1795, begr. 2/8 i Dollerup - Opslag 41) blev ikke gift i Dollerup - og da kirkebogen ikke nævner faddere er det svært at påvise, hvorfra de kom. -

I 1787 bor "hans Broderdatters Datter" MAREN JENSDATTER, 10 år, hos dem i Dollerup Mølle. Men denne Maren Jensdatter er ikke født i Dollerup Sogn. -

PEDER MADSEN SOMMERs børns fødsel i Dollerup Mølle nævnes således i Dollerup Kirkebog, hvor præsten streger dem over, når han ved de er døde, men ikke altid angiver, hvornår de er døde):

1757 (Opslag 14) "d. 12 Marts blev PEDER SOMMERs Søn CHRISTEN fød i Dollerup Mølle" (Overstreget).
1758 (opslag 15) "d. 28 8br blev PEDER SOMMERs Søn PEDER fød i Dollerup Mølle."
1761 (opslag 17) ".. Novbr blev PEDER SOMMERs Søn MADS fød i Dollerup Mølle." - Overstreget og tilføjet: "1763 d. 11 Xbr døde den." -
1763 (opslag 18) "16 April blev PEDER SOMMERs JENS fød i Dollerup Mølle."
1766 (0pslag 20) "11 8br" (= 11/10) blev PEDER MADSENs Søn CHRISTIAN fød i Dollerup Mølle" - (Overstreget). -

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.  

Bjørn Sommer

 
Der påbegyndtes skifte efter PEDER MADSEN SOMMER i Dollerup Mølle 15/2 1794 i Hald Hovedgaards Skifteprotokol, fol. 235. - Enken omtales som CHRISTIANE DORTHE CHRISTENSDATTER WIND. -

Sønnen PEDER PEDERSEN SOMMER fik 5/6 1793 af Hald Hovedgård fæstebrev på Dollerup Mølle. -
Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Bjørn Sommer

På skiftet efter PEDER MADSEN SOMMER "forrige Fæstemøller i Dollerup Mølle" påbegyndt 15/2 1794 "efter Anmeldelse om Dødsfaldet i gaar" nævnes:

ENKEN: CHRISTIANE DORTHE CHRISTENSDATTER WIND med lavværge Sr. THESRUP af Virklund.
ældste Søn: CHRISTEN PEDERSEN SOMMER, 36 år, "har i nogle Aar conditioneret i Kiøbenhavn hvor han endnu er og .. efter indkaldelse i Dag fra Skifteforvalteren ikke kunde indfinde sig, dog har han skriftlig meldet sig hertil og forlanget, at i fald han ikke her kunde møde til bestemt Skiftehold, at CHRISTEN PEDERSEN af Ballehuus i Liusgaard Sogn i Christen Pedersen Sommers sted og på hans vegne her måtte antages." - (CHRISTEN PEDERSEN af Bisballe og ANNE MARGRETHE SIMONSDATTER af Ballehuus blev gift i Lysgård kirke 10/7 1781, hvorefter Christen Pedersen overtog fæstet på Ballehuus).

Næstældste Søn: PEDER PEDERSEN SOMMER, 35 år, havde allerede fæstet Dollerup Mølle.
Yngste Søn: JENS PEDERSEN SOMMER, 28 år.
                                                   -
PEDER MADSEN SOMMER i Dollerup Mølle og hustru nævnes ofte som fadder eller den der bærer barn til dåb i Lysgård Kirke, Lysgård Herred, Viborg Amt, således: 21/3 1773, 18/4 1773, 20/3 1774, 16/2 1783 og 29/4 1787.

14/3 1780 blev trolovede PEDER SØRENSEN og Enken INGER WISTISDATTER begge af Over-Thestrup i Lysgård Sogn. Forlovere var: PEDER SOMMER i Dollerup Mølle og CHRISTEN (PEDERSEN) KOUSTRUP (Skoleholderen) af Lysgård.

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Per Grann-Sommer

Hej.

Jen må sige, at jeg er meget overvældet op taknemmelig for den store mængde af nye oplysninger der her er fremkommet. Jeg er i fuld sving med at bearbejde disse og drage nyttig lærdom af den systamatik og viden det skal til for at vriste oplysninger om ens slægt ud af diverse systemer.

tusinde tak for den megen tid der er lagt i at skaffe oplysninger frem af denne karakter.

Med venlig og taknemmelig hilsen

Per Sommer

Jens Kjer Sommer

Hej allesammen

Er lige blevet gjort opmærksom på denne side og vil bare kort sige at jeg er søn af den nævnte Aage Petersen Sommer - og har iøvrigt en storebror ved navn Stig Haldor Møller. Jeg skal lige have tid til at tygge mig igennem alle oplysningerne, hvoraf nogle er nye for mig og andre kan jeg måske uddybe. Det er mægtig interessant - og jeg vil komme med mine oplysninger senere.

De bedste hilsner

Jens Kjer (f. Aage) Sommer
f. 13. juni 1948