Hvad skete der med Jes Pedersen og Magdalena Heinsen?

Startet af C. Thomsen, 26 Maj 2011 - 13:21

Forrige emne - Næste emne

C. Thomsen

Hej alle!

Jeg har siden i morges siddet og rodet med en familie, som volder mig nogle problemer.. Det drejer sig om Johanne Jesdatter Heinsen's forældre, Jes Petersen og Magdalena Heinsen.
Johanne er født i 1830 d. 27 aug Nustrup sogn, Gram Herred, Haderslev sogn opslag 53 nr. 9 kirkebog 1814-1830 og hun er blevet konfirmeret opslag 179 nr. 4 kirkebog 1831-1850.
Hendes søster Maria Heinsen er født 30 juli 1833 opslag 79 nr. 12 og konfirmeret opslag 181 nr. 7 i kirkebog 1831-1850 fra Nustrup sogn, Gram Herred, Haderslev amt.

Pigerne ses ved folketællingen i 1845 at være i pleje ved to forskellige familier, og ved Johannes konfirmation er de anført som værende afdøde, mens dette ikke er nævnt ved Maria's konfirmation. Han var gårdmand i Kolsnap sammen med sin Hustru Magdalena, men ved nogle hvor de døde eller hvad der skete med dem?

Mvh Christian

Lene Martens

Hej

De får også en søn Peder Heinsen i 1826

Nustrup, Gram, Haderslev
1814-1830
opslag 20 nr 19

mvh Lene

Mette R Francke

Hei

Er dette Johanne i 1850 ?
Haderslev, Frøs, Hjerting, Østerhjerting Bye, 4, en Gaard, 4, FT-1850, C8115

Jens Andersen Dons 61  Gift  Gaardmand, Huusfader Wester Gesten !! Sogn, Ribe Amt
Johanne Katrine Kjelholm 41  Gift  hans Kone Lintrup Sogn, Ribe !! Amt
Ide Marie Dons 13  -  deres Børn her i Sognet
Dorthea Marie Dons 11  -  deres Børn do [her i Sognet]
Knud Thyggesen Dons 6  -  deres Børn do [her i Sognet]
Peder Jensen Dons 2  -  deres Børn do [her i Sognet]
Jens Madsen 18  Ugift  Tjenestefolk Hygum Sogn, Haderslev Sogn
Johanne Heinsen 20  Ugift  Tjenestefolk Nustrup, Haderslev Amt  

Mette
Mette R Francke

C. Thomsen

Hej Lene

Tak for informationen om deres søn :)

Jeg vil tro, at det er hende Mette i og med at det passer med hendes fødselsdato i 1830 og at hun er fra Nustrup sogn.

Mvh Christian

Anne Mortensen

Vi er et par stykker der også har siddet og rodet og roder endnu og så er du begyndt på en ny tråd uden at skrive en bemærkning om at du  åbenbart afslutter de 2 andre.

D.v.s. at nu kan andre sidde og bruge tid på at finde samme oplysninger.

Du burde henvise/linke til dine 2 andre tråde.
---------------------
Undskyld mit sure opstød, men nu er jeg stået af.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

C. Thomsen

Hej Anne

Det må du undskylde! Denne tråd var ment som en opsummering på dagens arbejde, som du har været en stor del af - og tak for det!
Men jeg mente, at de to andre tråde burde blive opsummeret i en ny tråd, hvor den passer bedre i og med at det nu ikke drejer sig om en tydning eller et opslag. Jeg går ind og linker denne tråd til de to andre, og jeg kan godt forstå dit sure opstød- undskyld!

Mvh Christian

Alice Oppenheim

Bagerst i KB fra Nustrup findes et jævnførelsesregister. Det er desværre ført år for år og ikke alfabetisk — men det var måske værd at læse igennem?

Desuden tror jeg, du vil have gavn af at finde vielsen mellem MAGDALENE og JES. (Jeg har lagt mærke til et par i Kolsnap, der kaldes "Jes Petersen Arrild" og "Marie Helene Et-eller-andet" — om ikke andet så for at udelukke, at det er samme par?)

Birgit Mølby Hansen

Hej.
En gårdmand Jes Pedersen og Maria Helene Heinsen bliver viet i 1817 i Nustrup. ( opslag 77 – 1814-30)

Og i 1818 får indsidder Jes Pedersen Arrild og hustru Maria Helene Peders døbt en datter:
Magdalene Jesdatter Hejnsen, men det kan jo ikke være hende der får barn i 1826  . 
(Opslag 34 - 1814-30)

Venlig hilsen
Birgit


C. Thomsen

Hej Alice og Birgit

Alice: Jeg tror aldrig, at jeg har forstået det der jævnføringsregister, så jeg ve faktisk ikke hvilke informationer de kan give mig :P
Jeg har også set vielsen mellem Jes Petersen Arrild og Marie Helene, men det undrer mig bare hvis det er dem i og med, at ved deres 3 sikre børn med efternavnet Heinsen er det Magdalena, som er anført som mor.. Men ja udelukkelsesmetoden er altid nyttig

Birgit: Jeg havde også lige troet at den fødte Magdalena var min, men ja hun er for ung til at skulle have børn allerede i 1826 i en alder af 8 år.. :/

I skal i hvert fald begge to have tak for jeres arbejde og informationer! :)

Mvh Christian

C. Thomsen

Jeg tror muligvis at jeg har fundet deres vielse nu, men jeg er ikke sikker. Det drejer sig om kirkebogen fra 1826-1837 Nustrup sogn, Gram herred, Haderslev amt opslag 2 oktober 1826.

''Oktober 1826 mødtes i Nustrup ... gaardmand Jes Petersen af Colsnap og pigen? .... af ....
Forlovere for ungkarl Matias ... 26 aar gammel og pigen Martha Heinsen (Kunne måske være en søster) 22 aar gammel ... af Nustrup sogn ... ... at indlade sig i Ægteskab med hinanden

Resten får jeg desværre ikke så meget ud af

Birgit Mølby Hansen

Han står som forlover for Mathias Dinesen og Martha Heinsen som bliver viet 28 okt. 1826
Opslag 83 ( 1814-1830)

Birgit

C. Thomsen

Ja, og der står et navn efter som godt (desværre) kunne ligne det samme på den vielse, som jeg troede jeg havde fundet på Magdalena og Jes..

Alice Oppenheim

Hmmm... Der er altså ikke meget hokus-pokus ved et jævnførelsesregister. Men det kan være ført på forskellige måder — og med forskellig omhu. Ideelt vil præsten ud for hver persons navn anføre på hvilket folio (side i KB) personens dåb, konfirmation, vielse, tilgang eller afgang og sidst død er indskrevet.

Men sådan er det aldrig. Denne præst skriver år for år, hvad der er hændt i sognet. Det kan dog være en hurtig måde at skimme en KB på, da man kun læser navne og ikke alle mulige udenoms-oplysninger. Derefter kan man slå tilbage og se, om indskrivningen nu også vedrører ens hovedperson...

Alice Oppenheim

#13
i 1818 får indsidder Jes Pedersen Arrild og hustru Maria Helene Peders døbt en datter:
Magdalene Jesdatter Hejnsen


Præcis, hvad der trickede mig ... hvorfor får datteren navnet HEJNSEN? Hvor skulle det komme fra? Hedder MARIA HELENE "PEDERSDATTER HEINSEN"...? Og blander man navnene "MARIE HELENE" sammen med "MAGDALENE" på de kanter...?

Man kan nemlig også finde denne dåb:

ANNA HEINSEN
Christening:  01 MAR 1836   Nustrup, Haderslev, Denmark
Father:  JENS PEDERSEN 
Mother:  MARIA HELENE HEINSEN

Alice Oppenheim

Og så kan vi lige så godt tage BODIL MARIE HEINSEN født 1820 med ... Nustrup KB 1814-30; opslag 36. Forældre: JES ARRILD og Hustru MARIE HELENE ____________?


Haderslev, Gram, Nustrup, Kolsnap, Gaard, 22, FT-1845, C1232
Jørgen Paulsen 32  Gift  Gaardmand Kolsnap
Ellen Kirstine Smidt 28  Gift  hans Kone Brandth
Christian Jørgensen Paulsen 4  Ugift  Deres Børn Kolsnap
Johanne Jørgensen Paulsen 3  Ugift  Deres Børn Kolsnap
Nis Matth. Mortensen 29  Ugift  Tjenestefolk Østerlin. [Østerlinnet]
Bodil Maria Heinsen 25  Ugift  Tjenestefolk Kolsnap
Mikkel Pedersen Holm 17  Ugift  Patient Stepping
Cathrine Stilling 39  Ugift  ligeledes [Patient] Erritsøe ved Frederits

C. Thomsen

Hej Alice

Tak for dit kæmpe stykke arbejde! Det kan godt være, at det er de samme personer, og at du har ret i det. I morgen vil jeg prøve at søge efter nogle af disse børns vielser i håb om flere informationer. Jeg har nemlig fundet Johanne Jesdatter Heinsen's vielse, men her stod intet om forældre.. Men hvis jeg finder noget, så smider jeg lige et svar ;)
Jeg tror måske også at jeg har luret de der jævnføringslister af. Jeg har fundet en Jes Petersen i opslag 300 nr. 71 kirkebog 1831-1850 Nustrup sogn, men den side, hvor han skulle være anført død mangler selvfølgelig... Jeg vil i morgen også kigge videre (selvfølgelig), men også søge efter Maria Helene Heinsen samt Magdalena. Igen jeg smider en besked, hvis jeg finder noget.

Mvh Christian

Alice Oppenheim

Jeg har fundet en Jes Petersen i opslag 300 nr. 71 kirkebog 1831-1850 Nustrup sogn

Pas på at holde linjen. Ud for Jes P står et 6-tal under "Hvor anført som født". Går du til folio 6 (=opslag 7) finder du hans dåb i 1833 .... Altså ikke din JES P!

C. Thomsen

Hej Alice

Det havde jeg vist lige misset i farten, tak for din opmærksomhed! :)

Mvh Christian

C. Thomsen

Citat fra: Alice Oppenheim Dato 26 Maj 2011 - 23:16
Og så kan vi lige så godt tage BODIL MARIE HEINSEN født 1820 med ... Nustrup KB 1814-30; opslag 36. Forældre: JES ARRILD og Hustru MARIE HELENE ____________?


Hej Alice

Jeg har fundet Bodil Marie Heinsen's konfirmation i kirkebogen 1831-1850 opslag 169 nr. 3 og her er moderens navn Heinsen. Desuden er dennes søster Magdalena's konfirmation i samme kirkebog opslag 169 nr. 6 men her er moderens efternavn Pedersdatter.

Mvh Christian

Alice Oppenheim

Hvis hendes Far hedder PEDER HEINSEN, så passer pengene jo. Hun er en PEDERS-DATTER med efternavnet HEINSEN. Altså Hvis!

Når jeg trækker dem frem er det jo fordi, de kan være begravet under andre navne, end dem vi forventer. JES HANSEN PEDERSEN er måske begravet som JES ARRILD. MAGDALENE HEINSEN måske som MARIE HELENE PEDERS .... at kende deres mange navne kommer dig sikkert også til nytte, når du skal finde dem født. Pokkers, at vi ikke kan finde dem viet...?!

C. Thomsen

Dette par får en søn i 1839 Jes Peder Heinsen opslag 28 nr. 12 kirkebog 1831-1850 Nustrup sogn, men jeg kan ikke umiddelbart se om Jes Petersen på dette tidspunkt er afdød.. Men igen er morens navn Maria Helene Heinsen

C. Thomsen

Nu skal jeg lige være med, hvis far det er som du mener..
Konfirmationerne er med Marie Helene og Jes Pedersen, men Marie Helene går under to efternavne Heinsen og Pedersdatter :)

Men ja, gid vi kunne finde en vielse eller en død

C. Thomsen

Jeg tror muligvis at jeg har fundet en Maria Helene Petersen i jænføringsregisteret opslag 340 nr. 7, men jeg kan ikke se, hvor hendes linjer fører hen.. Muligvis til en død, men dette giver ikke mening med sidetallet. Det er kirkebogen 1831-1850 Nustrup sogn

C. Thomsen

Og hendes død er opslag 276 nr. 4 og passer nok også med Johanne Jesdatter Heinsen's mor, som må være død ung. Denne her Maria Helene Petersen er død 49 år gammel og enke til gårdmand Jes Petersen. Mon ikke at Maria Helene og Magdalena er en og samme person? :)

Alice Oppenheim

Bingo!

Der er noget galt med folionummeret, men årstallet er godt nok: 1842. Se opslag 276:

1842: 22.Januar/28.Januar; MARIE HELENE PETERS, Enke efter Gårdmand JES PETERSEN i Koldsnap, 49 år (461 folionummeret på jævnf.reg.)

C. Thomsen

Men hvor er han så anført død? Han må være død mellem december 1838 eller januar 1839 og til 1842, men han er ikke at finde nogle steder.. Hans søn bliver født i september 1839, hvor jeg læser ham til at være afdød, men i denne tidsperiode er der ingen Jes Petersen død. Den eneste som kommer tæt på er Jep petersen, men det passer ikke sammen med sønnes fødsel.. Så enten er det utroskab eller ikke ham