Beathe Elisabeth Ancher født 2/8-1812 Østtofte

Startet af Hanne Fisker, 18 Jun 2011 - 10:45

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Godmorgen

Vil i være søde at hjælpe mig?

Beathe Elisabeth Ancher født 2/8-1812 i Østtofte sogn, Maribo ifølge hendes konfirmation!

Men jeg har svært ved at læse opslag 159 i KB 1716-1814 Østtofte, Fuglse, Maribo og kan derfor ikke finde hende og måske ligger årstallet 1812 to steder i denne kirkebog.

Konfirmeret 1829
Østofte, Fuglse, Maribo: opslag 180. nr. 1. KB 1821-1831

Så vidt jeg læser det er faderen en Pastor ? Ancher, men jeg er ikke sikker.

Jeg har disse FT'er hvor hun ses gift med Salomon Wulff.

Svendborg, Sunds, Svendborg Købstad, Svendborg, Frue Strædet, 355, FT-1855, C0514
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Salomon Wulff 45  Gift Sognepræst for Frue menighed i Svendborg  Assens
Beate Elisabeth Wulff født Ancher 43  Gift Præstekone  Stokkemark, Lolland Falster Stift
Peter Kofod Ancher Wulff 13  Ugift Deres Børn  Stege
Johannes Frederik Ludvig Wulff 11  Ugift Deres Børn  Stege
Johanne Elisabeth Wulff 9  Ugift Deres Børn  Stege
Mette Sophie Petersdatter 21  Ugift Tjenestepige  Ubø Sogn, Præstø Amtq
Christian Wulff 23  Ugift ??  Bjørnsholm, Viborg Amt
 
Svendborg, Sunds, Svendborg Købstad, Frue kirkestræde, Frue sogn, Frue præstegård, 49, FT-1860, B7000
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Salomon Wulff 50  Gift Sognepræst for Svendborg Frue sogn  Assens
Beata Elisabeth Ancher 48  Gift Hustru  Østofte sogn, Lolland-Falster amt
Johanne Sofie Elisabeth Wulff 14  Ugift Datter  Stege
Anna Beata Frederikke Elisabeth Hag [Hay??] 20  Ugift Huusjomfru  Østofte sogn
Maren Knudsen 26  Ugift Tjenestepige  Steenstrup sogn

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Hans Peter Christiansen

#1
Hej Hanne.

Her har du hende med forældre:

Beate Elisabeth Ancher    
    Female         Family
         
Event(s):
   Birth:     
02 AUG 1812      Ostofte, Maribo, Denmark
   Christening:
   Death:
   Burial:
         
Parents:
    Father:     Peder Kofoed Ancher    Family
    Mother:     Anna Johanne Wilhjelm    
         
Marriages:
    Spouse:     Salomon Wulff    Family
    Marriage:     
18 NOV 1840  


Og her har du fader og datter:

maribo, Fuglse, Østofte, Østofte Bye, Præstegaarden, 1, FT-1834, B9321
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Kofod Ancher   50    Enkemand      Sognepræst   
Johanne Sophie Ancher   52    Ugift      hans Søster [Kofod Ancher]   
Ursulai Elisabeth Beathe Ancher   22    Ugift      hans Døttre [Kofod Ancher]   
Ursula Elisabeth Christiane Ancher   17    Ugift      hans Døttre [Kofod Ancher]   
Petrea Jacobine Mathilde Ancher   6    Ugift      hans Døttre [Kofod Ancher]   
Julie Trubschenck   21    Ugift      Huusjomfrue [Kofod Ancher]   
Jens Rasmusen   27    Ugift      Huusjomfrue [Kofod Ancher]   
Niels Rasmusen   26    Ugift      Tjenestefolk [Kofod Ancher]   
Jørgen Jensen   22    Ugift      Tjenestefolk [Kofod Ancher]   
Inger Berentsdatter   30    Ugift      Tjenestefolk [Kofod Ancher]   
Sophie Clausen   23    Ugift      Tjenestefolk [Kofod Ancher]   
Maren Rasmusdatter   23    Ugift      Tjenestefolk [Kofod Ancher]   
Mvh HP

Hanne Fisker

Hej Hans Peter Christiansen

Mange tak Hans Peter, der gav du mig forældrenes navne det burde gøre det nemmere at finde hende.

Og tusind tak for FT'en.

Jeg har i mellemtiden fundet de tre børn fra de FT'er jeg i forvejen havde:

Peter Kofod Ancher Wulff
Født 22-10-1843, døbt 07-05-1843
Stege, Mønbo, Præstø: opslag 97. nr. 8. KB 1831-1856

Johannes Frederik Ludvig Wulff
Født 27-02-1844, døbt 14-07-1844
Stege, Mønbo, Præstø: opslag 103. nr. 9. KB 1831-1856

Johanne Sophia Elisabeth Wulff
Født 24-12-1846, døbt 24-05-1846
Stege, Mønbo, Præstø: opslag 219. nr. 12. KB 1831-1856

Hilsen Hanne

Mette Lund

Hej Hanne

Du finder hende i Stokkemarke 1812-1814, opslag 7 øverst.

Mvh.
Mette

Hanne Fisker

Hej Mette Lund

Mange tak for hjælpen Mette.

Nu vil jeg så lige skrive dette ind og så vil jeg forsøge at opklare hvor Salomon Wulff og Beate Elisabeth Ancher bliver viet.

Forsat god dag til alle.

Hilsen Hanne

Alice Oppenheim

De bliver skam viet i Østofte i 1840 — sådan som FS siger — opslag 269 i den KB, der dækker 1831-44 ...


Hanne Fisker

#6
Hej Alice Oppenheim

Godt at du fandt dem, tak Kære Alice.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Slette en linje da det var forkert.
Det var ikke den KB jeg havde kigget i, undskyld.

Hej Hanne,

Hvis du er interesseret, har jeg oplysninger om Beate Elisabeth Anchers søskende og hendes forældre, samt deres forældre.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Hanne Fisker

Hej Birgit Djurhuus Wendelboe Jeppesen

Jeg er interesseret i alt der har med Wulff at gøre og er begyndt at oprette individuelle databaser til disse, så jo jeg vil da gerne høre fra dig omkring Beate Elisabeth Anchers familie.
Det er kun Wulff delen som ligger på min hjemmeside resten vil ligge hos mig i min database efterhånden som jeg får dem oprette og lagt ind!

Send en mail til mig, så kan vi jo finde ud af noget sammen.

Venlig hilsen
Hanne Fisker

Hej Hanne,

Jeg skriver til dig i morgen på din mail, men jeg vil lige stille et par spørgsmål her, for det undrer mig, at der hos Wibergs almindelige præstehistorie står, at Salomon Wulff er født 10. maj 1810 i Assens og døbt i Gamtofte 7. april 1826. I Assens kirkebog er han ikke, jeg tjekkede lige en ekstra gang. Dåben findes ikke i Gamtofte Sogn på AO. De første 4 måneder i 1826 mangler, på nær et par dåbsindførsler d. 5. april og 30. april. Mon Salomon Wulff er født jøde, og i 1826 bliver døbt i Folkekirken?

Det oplyses ikke hos Wiberg, hvornår han er død, men FamilySearch siger 26. maj 1884, men ikke hvor. Hos Wiberg står ikke, hvor længe han er præst i Rorup-Glim, og jeg har ikke fundet hans begravelse i Rorup sogn.  På Fynhistorie.dk henvises til Aage Dahls Præstehistorie på Landsarkivet i Odense. I dette værk findes en biografi om Salomon Wulff under Rorup-Glim sogn, men jeg har i lang tid ikke været på Landsarkivet, så jeg ved ikke, hvad der står om ham.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Alice Oppenheim

#10
SALOMON WULFF er nævnt under konfirmerede i Assens KB 1826-40; opslag 67. Året er 1828. Og skriften gir grå hår  :-\

"Salomon Wulff, opholder sig i Gamtofte Præstegaard som ....................? Fader Wulff handelsmand i Horsens? ............... Døbt 2.Paaskedag ....?

-------------------------------
PS: Der var Jødiske menigheder i både Assens og Horsens


Hej Alice,

Virkelig interessant, hvad du dér har fundet. Det synes at bekræfte oplysningerne hos Wiberg. Hans forældre er købmand Wulff Jonas Wulff og Frederikke Hertz ifølge Wiberg. Igen navne, som tyder på jødisk afstamning. Mon man kan finde mere i Mosaiske "kirkebøger"? Det var da et forsøg værd.

Mon d. 7. april 1826 skulle være 2. Påskedag? Så er hans dåb vel dokumenteret. Jeg kan desværre ikke tyde mere, end du kan.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Alice Oppenheim

#12
Nej .... 2.Påskedag falder først 7.april i 1828 ... se Bauers Kalender http://www.morchslaegt.dk/bauers/kal_16s.htm

— Hvis Wiberg har udpeget de rigtige forældre, er de hér i 1834 med en søster til SALOMON, Jette=HENRIETTE — hende kunne man jo "bore" lidt i...?

Odense, Baag, Assens Købstad, Assens Købstad, Damgade nr. 330, 2. fam, , FT-1834, C0161
Wulff Wulffsen 78  Gift  Lever af sine midler  
Frederikke Hertz?? 66  Gift  Hans kone  
Jette Wulff 28  Ugift  Deres datter

— Se! ... Datteren er også født i Assens:

Odense, Baag, Assens Købstad, Adelgade, Adelgade nr. 320, 20 F2, FT 1845, A8041
Wulff Wulffsen 90  gift  kjøbmand Bamberg, Baÿern
Frederikke Hertz 79  gift  hans kone Hamburg
Henriette Wulff 41  ugift  deres datter Assens

Regelsen

#13
Hej

D.B.L. : Wulff -  jødiske slægter, En anden slægt W. finder sin stamfader i Assens, hvor Wulff Jonas, senere Wulffsen /1755-1848), der ca. 1790 var indvandret fra Rendsborg, havde nedsat sig
som købmand. D.2 søn Salomon W. (1809-84, sognepræst, hvis søn var Peter Kofod Anker W. ...

Wad: . samt 2 købmænd i Assens havde opgivet deres Boe ( købmændene Wulf Jonas Wulfsen & Isak Moses Warburg, der havde gjort Opbud 1818)
Venlig hilsen
regelsen

Hej igen,

Alice - Tak for linket til Bauers Kalender. En skam, at 7. april 1826 ikke er 2. Påskedag. Tjekkede lige, om han måske var døbt 7. april 1828, men det fandt jeg ikke.

Iøvrigt kan jeg ikke finde den kirkebog fra Assens, du omtaler. Jeg finder kun kirkebøger, der går fra 1818-1828 og 1828-1841. I den sidstnævnte er der konfirmationer fra 1828, men Salomon Wulff står der ikke. Når jeg nævnte, at jeg ikke kunne tyde mere end dig, er det, fordi jeg på forhånd ved, at jeg er dårlig til tyde.

Interessant med den søster, du har fundet, som også er født i Assens.

Regelsen - spændende, hvad du har fundet om Wulff-slægten. Har du fundet oplysningerne i Biografisk Leksikon på nettet, eller har du bogen selv?

Og hvad henviser du til, når du skriver Wad?

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Alice Oppenheim

#15
Sorry! Konfirmationen er GAMTOFTE KB 1826-40; opslag 67  :-\

Mon ikke dåb & konfirmation er klaret samme dag? Kan teksten være "Døbt 2.Paaskedag 1828 18 Aar gammel"...?

Rettelse: Om faderen står: Fader Wulff handelsmand i Assens (ikke Horsens)

#16
Hej Alice,

Jeg er enig med dig, jeg tror også, der står, at han er døbt 2. Påskedag 1828, 18 Aar gammel. D.v.s. der er en fejl hos Wiberg, hvad angår årstallet. Når han er 18 år, må det nødvendigvis være 1828.

Kan der måske stå:....opholder sig i Gamtofte Præstegaard som ?lærling

Og Fader Wulff, Handelsmand i Assens, Bekjender af Den? jødiske Religion?

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Alice Oppenheim

Ja! Selvfølgelig!

1828; #1: Salomon Wulff, opholder sig i Gamtofte Præstegaard som ?lærling
Fader Wulff, Handelsmand i Assens, Bekjender af Den jødiske Religion
Døbt 2.Paaskedag 1828, 18 Aar gammel

Hans standpunkt er noget krimskrams! / Pag 279 No 15 (Men KB går ikke så langt)
GAMTOFTE KB 1826-40; opslag 67

Det med Pagina 279, er det ikke blot jævnførelsesregistret? Det synes jeg, man sjældent får noget ud af.

Ja, hans standpunkt er bestemt noget krims-krams. Kan der i slutningen af 2. linie stå:..ved Daaben?

Regelsen

Hej

Wad = Gustav Ludvig Wad, 1916 - Fra Fyens Fortid (Samlinger & studier).

Ja, & Ja til D.B.L. (1944-26), En søn Henrik W. (1795-1888), provst for Lysgaard m.fl.
herreder, ~ Susanne Jacobine Høffding (1804-84) fik sønnen (skolemand & forfatter)
Daniel Høffding (1829-1900). 2. søn - Salomon W., (1809-849, sognepræst i Rorup & Glim.
hvis søn var borgmester & byfoged i Slagelse P.K.A.W.,(1842-92., 3. søn var kgl. domæneforvalter, justitsraad Joseph W. (1799-1876) som var fader tilsognepræst i Stege, Christian Frederik W.
(1832-88) og til nedenn. politiker & forfatter Henrik Jacob W. (1841-1922).
Venlig hilsen
regelsen

Hej Regelsen,

Tusind tak for opklaringen og yderligere oplysninger fra D.B.L. :-)

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

#21
Hej Hanne,

Jeg har sendt dig en personlig besked.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Hanne Fisker

Åh nej dog Kære venner det i må altså undskylde.

I har virkelig haft travlt sikken meget i har fundet.

Jeg troede ellers ikke der var mere at hente via tråden og jeg har haft rygende travlt med at besvare mails fra andre Wulff interesserede mennesker.
Og så sidder jeg med noget tilsendt materiale så jeg glemte helt denne tråd.

Det er jeg frygtelig ked af.

Jeg skal lige sætte mig ind i hvad i alle har skrevet.

Tak til jer alle for alt det i har gjort.

MVH
Hanne

Jens-Christian Emborg

Hej alle

Salomon Wulff er lillebror til min tiptipoldefar, så jeg vil lige tilføje at Beathe Elisabeth døde 4 år senere end Salomon den 7. aug. 1888, ifgl. dødsannoncen i Berlingske Tidende.

Det jeg mener at vide er at Salomon var den yngste af 7/8 søskende, 5 drenge og 2/3 søstre, født i Assens og i Ransborg, og ja de var en jødisk familie.

Salomons ældste bror er Henrik Wulff (1795-1888) sognepræst og gift med Susanne Jacobine Høffding, her har jeg 4 børn.

Salomons næste bror er Frederik Elkan Wulff (1797-1871), min ane, kæmner og opsynsmand ved befordringsvæsenet i Ålborg og gift med Ane Marie Herskind, her har jeg 12 børn.

Salomons næste bror er Joseph Wulff (1799-1876) kammerraad, godsforvalter og gift med Marie Eleonore Elisabeth Brandt, her har jeg 11 børn.

Salomons næste bror er Hartvig Hertz Wulff (ca.1803-1889) sadelmagermester i Hobro og gift med Christiane Ulrikke Hendriksen, her har jeg 1 barn.

Salomons 2 måske 3 søstre er født mellem 1804 og 1808, Henriette, en Jette (er muligvis den samme som Henriette) og en Mariane. De forbliver ugifte, Henriette lever hos forældrene i Assens og Mariane hos sin bror Frederik Elkan i Ålborg.


Salomons far, Wulff Jonas Wulffsen, skule være født i Bamberg i Bayern omkring 1755.
Der går den historie i vores familie, at min oldemors bror, der slægtsforskede, for mere end 60 år siden, var taget til Bamberg for at finder sine Wulff-aner, men han blev skuffet da han stødte på en skomager. En skomager var ikke værd at skrive hjem om, så han tabte interessen for at gå videre. Om Salomons far så virkelig stammer fra en skomager i Bamberg, er ikke godt at vide, for det blev ikke skrevet ned.

Salomons mor, Frederikke Hertz, skulle være født i Hamborg omkring 1766.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Hanne Fisker

Hej Jens-Chr.

Herligt så hurtigt man får oplysninger frem her i tråden.

Og så skal du i øvrigt have tak for disse oplysninger.

Masser at arbejde med nu.

God aften til alle.

MVH
Hanne

Alice Oppenheim

"JETTE" er kælenavn for HENRIETTE. Iøvrigt et typisk Jødisk pigenavn.

Hilsen Alice (med et typisk Jødisk efternavn :) )

Hanne Fisker

Godmorgen Alice Oppenheim

Tak for den lille oplysning om navnet.

Og må jeg have lov at sige tak for din venlighed og hjælpsomhed her i tråden.

Med venlig hilsen
Hanne


Hanne Fisker

Kære alle der har deltaget i denne tråd.

Jeg har lige et par rettelser som jeg har fået i en mail.

Det drejer sig om disse personer:

Peter Kofod Ancher Wulff
Født 22-10-1843, døbt 07-05-1843
Stege, Mønbo, Præstø: opslag 97. nr. 8. KB 1831-1856

han er altså født i 1842. Det fremgår ikke så tydeligt at det er 1842, kirkebogen er noget rod, f.eks ståe der en Johan Frederik født den 11-01-1842 midt på opslag 92, selv samme Johan Frederik er også opført overst på opslag 94.

Det er det samme med hans lillesøster:

Johanne Sophia Elisabeth Wulff
Født 24-12-1846, døbt 24-05-1846
Stege, Mønbo, Præstø: opslag 219. nr. 12. KB 1831-1856

hun er altså født i 1845 og ikke i 1846.

Jeg har taget disse til efterretning og datoerne vil også blive rettet på min hjemmeside.

Beklager denne fejl.

MVH
Hanne Fisker

Regelsen

Hej

Ja, heredsfogeden & adjunktinden er født i årerne 1842 & 1845.
Venlig hilsen
regelsen

Hanne Fisker

Hej Regelsen

Tak for bekræftelsen.

MVH
Hanne