Søren Jensen Slott

Startet af Henrik Slott Hansen, 17 Jul 2011 - 21:10

Forrige emne - Næste emne

Henrik Slott Hansen

Hvem ved noget om skovfoged Søren Jensen Slott, Sæby, Holbæk amt, født ca 1731, men hvor? Gift med Anne Marie Christiansdatter og død 25/9 1772. Hvor og hvornår præcis er han født? Hvor stammer han fra? Der findes en gren af Slott familien hovedsageligt på Vestsjælland, men der er også en gren i Jylland. Er det samme stamfader? Er der et link?
Derudover har jeg fundet en Thorchel Jensen Slott, født 1768 i Kbh/Helsingør? Er der nogen der kender noget til ham? Er han i familie med de andre Jensen Slott fra Vestsjælland?
Kan man finde ud af hvorfor de hedder Slott?
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Hans Poulsen



Hej Henrik

- Skal det forstås således, at Søren døde som ca. 41-årig i 1772?
- Har du fundet hans begravelse i kirkebogen? Hvilken? Opslagsnummer?

Der er næppe tvivl om, at Søren i hverdagen blev kaldt Slott, men kirkebogen og andre kilder har ham muligvis kun som Søren Jensen - søn af en mand, der hed Jens til fornavn.

FamilySearch, IGI, nævner 785 personer med Slot-navnet. Flere af dem er gengangere, og stavemåden varierer muntert: Slot, Sloth, Slott etc.

At der er tale om adskillige slægter helt uden nogen form for indbyrdes forbindelse, er der ikke tvivl om.

"Derudover har jeg fundet en Thorchel Jensen Slott, født 1768 i Kbh/Helsingør?"

- Fundet ham i kirkebogen? Hvilken? Opslagsnummer?
- Fundet ham og evt. hans familie i ft. 1787 og senere folketællinger?
- Kommer Thorchel og Søren nærmere hinanden, efterhånden som du trænger dybere ned i forskningen?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Henrik Slott Hansen

ja, det var vist en misforståelse.... de er gift den 25/9 1772. Gik lidt for hurtigt.
Jeg har søgt i flere kilder, specielt i folketællinger er der varieret mellem Slot, Sloth og Slott, men i bund og grund er der tale om den samme gren, i kirkebøger er det oprindeligt Slott.
FT 1787, Holbæk amt, Sæby, opslag 15:
Søren Jensen Slott 56 år, ergo må han være født ca 1731. Jeg kan kun finde kirkebogen fra 1736 og frem. Han er husmand, har avling og er tillige skovfoged.
Maria Christiansdatter 37 år, hustru
Anne Margrethe Sørensdatter, datter 15 år.
Jens Sørensen, søn, 14 år.
Caroline Sørensdatter, datter, 12 år.
Christiane Sørensdatter, datter, 4 år.
Dorte Sørensdatter, datter, 4 år.

FT 1801, Holbæk amt, Sæby, opslag 22:
Søren Slot 66 år, gårdbeboer og skovfoged
Marie Christiansdatter 52 år
Jens Slot 27
Ane Dorte 17.

Han bliver kaldt Slott/Slot, men hvorfor? Normalt ville det være efter en stedbetegnelse eller erhverv, men det giver ikke mening med Slott, eller hvad?

Thorchel Jensen Slott er fundet under bred søgning i folketællinger.
Med venlig hilsen
Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Hans Poulsen



Hej Henrik

"..i kirkebøger er det oprindeligt Slott..".

Giv et eksempel fra 1700-tallet, kirkebog og opslagsnummer.

"..Thorchel Jensen Slott er fundet under bred søgning i folketællinger..".

Hvis du vil til bunds i den mulighed, må du gå helt anderledes grundigt til værks. Der skal en god portion knofedt til.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Henrik Slott Hansen

Tak, det er jeg klar over.
Håber på der er andre der kan give konkrete og konstruktive forslag til hvordan jeg kan komme videre. Eller nogen der har udforsket området til bunds og kan hjælpe mig.
Mvh Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Hans Poulsen

#5

Hej Henrik

".. konkrete og konstruktive forslag.."

"..ja, det var vist en misforståelse.... de er gift den 25/9 1772. Gik lidt for hurtigt..".

- Hvad siger kirkebogen om den vielse? Adresser? Forlovere? Opslagsnummer?

Ifølge ft. 1787 var der stor aldersforskel mellem ægtefællerne.

- Havde Søren været gift før?
- Var han fraskilt eller enkemand ved ægteskab nr. to, hvis han havde et ægtaskab bag sig?
- Børn fra tidligere ægteskab(er)?

Vielsen i 1772:


- Ft. 1787 fortæller, at der kom børn? Hvem var børnenes faddere? Giver de noget spor?
- Har du fundet børnenes konfirmationer?
- Blandt børnene var der en søn. Kom der andre sønner? Hvad siger lægdsrullen?

Jeg håber, Henrik, at du finder disse spørgsmål konkrete.

Er du heldig, ramler du måske ind i en slægtsforkser, der har gennemanalyseret i din familie, men så skal du altså også være heldig.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Henrik Slott Hansen

ja, du har helt ret, jeg må nok selv smøge ærmerne op....

med hensyn til deres vielse i 1772 står der at Søren Slot bliver gift med Anne Marie Larberg (opslag 140) her er datoen såvidt jeg kan se i august? Det ser ud som om der kun er 1 person, der underskriver, en Larberg. Brudens far velsagtens? Det er begge parters første ægteskab.

Den 3. søndag i advent 1772 døbes deres datter: Anne Margrethe, opslag 170. Her står der noget i retningen af: Søren Slot af Blachenborg?
En anden datter Caroline Sophie fra 1776 opslag 178 står der Søren Slot af Blanckenborg.
Er der nogen der ved noget om Blanckenborg? Er det et sted eller gård ved Sæby? Eller et helt andet sted? Måske dette kan lede mig videre?
Jeg kan ikke tyde deres faddere.
Er det muligt at se lægdsruller på nettet?

Mvh Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Hans Poulsen



Hej Henrik

KRABSEN har et stednavn med stavemåden Blankenborg i

Svendborg amt
Vindinge herred
Vindinge sogn

men det udelukker ikke, at der er andre Blankenborg'e rundt om i landet.

"..Er det muligt at se lægdsruller på nettet?..". 

Desværre nej - du skal på et landsarkiv.

Her i København lå lægdsrullerne indtil for et par år siden på Rigsarkivet, men er nu på Landsarkivet på Nuuks Plads (Jagtvej).

Døjer du med at læse den gotiske håndskrift - så er vi to - er der som regel dejlig hjælp at hente i den DIS-gruppe, der hedder *Hjælp til tydning*

Her er et link, som måske kan hjælpe dig videre:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,661694,page=2

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Hej Henrik.
Søren Jensen Slot var gårdfæster og skovfoged i Blankenborg, Hallebyore, Sæby s., Løve herr.
Jeg har Søren Jensen Slot(t) gift med Anne Marie Christiansdatter Larberg, kun gift den ene gang. (Lokalarkivet må kunne stedfæste Blankenborg, jeg har ikke prøvet).
FT 1787:
Holbæk, Løve, Sæby, Hallebye-Ore, , 103, FT-1787, C0911
Søren Jensen Slott 56  Gift Mand Huusm: har Avling og er tillige Skov-Foged 
Maria Christiansdatter 37  Gift hands Kone   
Anne Margrethe Sørensdatter 15  Ugift Deres Børn   
Jens Sørensen 14  Ugift Deres Børn   
Caroline Sørensdatter 12  Ugift Deres Børn   
Christiane Sørensdatter 4  Ugift Deres Børn   
Dorthe Sørensdatter 4  Ugift Deres Børn   
Anders Pedersen 25  Ugift Tieneste-Karl
FT 1801:
Holbæk, Løve, Sæby, Hallebÿeore, , 1, FT-1801, B7669
Søren Slot 66  Gift huusbonde gaardbeboer og skovfoged 
Marie Christiansdatter 52  Gift hans kone   
Jens Slot 27  Ugift deres børn   
Ane Dorte Slot 17  Ugift deres børn   
Friderich Bender 8  - dattersøn   
Jacob Christian Rasmussen 21  Ugift tjenestekarl

De er trolovede 28. aug og gift 25 sept. 1772 i Sæby s., Løve H., Holbæk A.
AO 140 (svært læselig):
28 August blef Sr. Søren Slot og Anne Marie Larberg ved Søbyegaard trolovede til for...... at disse ... og hverandre ubrydeligt paa .....
Knudsen  Larberg.
[den sidste er sandsynligvis hendes fader, og her står tydeligt Larberg og ikke Aaberg].

Hun er formentlig døbt 1747 Fest. Trin., Sæby/Løve/Holbæk.
Hun er død 16 marts 1832 i Hallebyøre, Løve/Holbæk, han allerede 7 maj 1815, Løve herr. skp. 1801-1824, Fol. 233b.
Hvor han stammer fra, ved jeg ikke. Og i øvrigt heller ikke hendes oprindelse.
Han må være født ca. 1735, men hvor? - ikke i Sæby sogn.

Børn:
Anne Margrethe Slot, 1772
Jens Sørensen Slott, 1774 - 8. apr. 1820 (det er ham, jeg har en del efterslægt på, møller- og bagerslægten Slott, først gårdfolk i Bjergsted, siden møllere i Gryde Mølle, sidst bagere i Gryde Mølle og Svinninge Litt.: N. Jensen: Kongens Møller, s. 152).
Caroline Sophie Slot 1776
Anne Dorthea Slot 1778
Christian Slot 1781 - og tvillingerne
Anna Dorthea Slot 1784
Christina Slot 1784.

Med venlig hilsen
Jan



Henrik Slott Hansen

Tak for dit svar.
Det er også Jens Sørensen Slott, jeg har en del efterkommere fra.
Jeg synes det kunne være interessant, at finde ud af hvor Søren Jensen Slott kommer fra.
Jeg synes ikke at have fundet noget sted, der specifikt siger at han er skovfoged i Blankenborg, blot at han er afBlankenborg. Jeg prøver at få fat på lokalhistorisk arkiv for at høre om de ved noget.
Der er et sted på østfyn i nærheden af Vindinge, der hedder Blankenborg.

Mvh Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Egon Hansen

lokalhistorisk arkiv har bylig udgivet en bog af Bent Frandsen, med gamle stednavne i hele Høng kommune hvortil Sæby sogn også hører.
Mvh Egon der også bor/boede i Høng kommune, før vi blev en del af Kalundborg

Henrik Slott Hansen

jeg må nok lige forbi lokalhistorisk arkiv.....
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Henrik Slott Hansen

Lokalhistorisk arkiv i Høng har oplyst mig, at der ikke er noget, der hedder Blankenborg i Sæby, og det er heller ikke nævnt i den bog, der er udgivet med stednavne i området.
Så spørgsmålet, om Søren Jensen Slott kan komme fra et sted der hedder Blankenborg er måske mere aktuel nu, end det har været tidligere.
Ifølge Krabsen, er det et sted i Vindinge på østfynyn, der hedder blankenborg.
Jeg må prøve at søge videre der.
Er der nogen, der kender til området?
Mvh Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Hans Poulsen



Hej Henrik

"..Er der nogen, der kender til området?..".


Ja, jeg nævnte det den 18. juli højere oppe i denne tråd, jævnfør mine indledningsord:

"Hej Henrik

KRABSEN har et stednavn med stavemåden Blankenborg i

Svendborg amt
Vindinge herred
Vindinge sogn

men det udelukker ikke, at der er andre Blankenborg'e rundt om i landet".


Med venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Henrik Slott Hansen

jeg har nu været KB for Vindinge sogn, Svendborg igennem fra 1728 til 1740. Jeg støder ikke på nogen Søren.
Er der andre steder jeg kan lede?
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Hans Poulsen



Tak for dit svar, Henrik.

I *gamle dage* stod der på filmsalen på Rigsarkivet en bog, der hed noget i retning af *Postadressebogen* med navnene på stort set alle de stednavne, der er i Danmark.

Måske står bogen der endnu.

Denne bog har navne med, som end ikke KRABSEN har, og KRABSEN er ellers min yndlingsstednavnedatabase - for at sige det kort.

Hvis du kan få fat i *Stedregisteret* til det 18 - 20 binds store TRAP-bogværk, vil der dér stå, om der er mere end ét stednavn Blankenborg. Dit lokale bibliotekt har værket, men prøv i første omgang den lette udvej og gå til DIS-gruppen *Hjælp til opslag*. Måske er der en medforsker, der bare lige skal række ud efter Stedregiseret i egen bogreol.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Hej Henrik.
Når jeg kommer hjem fra ferie, vil jeg kaste mig ud i det sammen med Jer andre. Det lyder som en spændende opgave at afklare det med Blankenborg.
Med våde sommerhilsner
Jan :D

Egon Hansen

Min gamle,forlængst afdøde moster omtalte en bagermester Slot på (jeg kan ikke huske navnet, men det var een af kongens møller, og en anden gammel slægtning omtalte samme. Han skulle (også?) have haft bageriet "Hygæa" eller npoget i den retning i Jyderup. men det er vel ikke en oplysning som du kan bruge til noget!
Det er nok ca 60 år siden jeg fik det fortalt,og jeg kan ikke huske i hvilken forbindelse, men jeg arbejdede dengang med efterkommere af min 3tip oldefar, og når jeg besøgte "familie" som min mor og min moster havde kendt i deres unge dage for at samle oplysninmger fik jeg meget andet at vide, end netop det jeg var ude efter, og jeg havde som barn lært at man skulle være høflig og høre efter hvad dem gamle fortalte.
En lærdom jeg også siden har haft god brug for, man ved aldrig om der er guldkorn som siden kan komme til nytte.
Mvh Egon

Henrik Slott Hansen

Hej Egon,
Jeg har en Frederik Christian Slott, født 24/2 1843, der var bager i Bjergsted og boede på Gryde Mølle, en af Kongens Møller. Han var gift med Karen Marie Boline Kristensen. De havde en søn: Karl Christian Slott, der også var bager - måske samme sted? Måske jeg skulle forske lidt mere i det.
Jeg vil helt sikkert have din bemærkning med mig, når jeg leder videre. Tak for det.
Mvh Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Henrik Slott Hansen

Jeg har fået oplyst, at der sandsynligvis også er et sted i Odense Amt, Vends herred, Rørup sogn der skulle hedde Blankenborg.
Jeg har prøvet at se i KB for dette sogn, men der er åbenbart ikke en før 1747...og jeg skal bruge den fra 1731- 1735.
ØV!

Mvh Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Judith Olsen

Hej Henrik

Ikke at det umiddelbart bringer dig videre med Blankenborg, men her er et link til et gammelt matrikelkort, hvor "Skovfoged Slot" er nævnt:

http://arkiv.kms.dk/mpn/o2mapviewer.aspx?type=o1k_oekort&id=408&mode=2&elav=0190253

Du skal finde matr.nr. 20-a og 20-c - lidt over midten, til venstre.

Måske skulle du prøve at få fat i fæsteprokollen for Sæbygård, for at se, om navnet "Blankenborg" er nævnt i denne protokol i forbindelse med Sørens fæstebrev.

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Henrik Slott Hansen

Hej Judith,
hvor er det sjovt at se et så gammelt kort. Jeg er ikke i tvivl om, at det er den omtalte Søren Slot der er tale om. Jeg kan dog ikke se noget Blankenborg.
Jeg må se om jeg kan få fat på fæsteprotokollen. Så skal jeg på landsarkivet, ikke? Eller er det Rigsarkivet?

Mvh Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Judith Olsen

Hej Henrik

Jo, du skal på Landsarkivet for Sjælland.

Men hvis du bor langt derfra, er der mulighed for fjernlån, jfr. dette link:

http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/praktiske_oplysninger_om_at_bruge_arkiverne/fjernlan_af_arkivalier_fra_statens_arkiver
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Og så fandt jeg altså Blankenborg  ;D

Se dette kort - øverste halvdel - ude til højre !

http://arkiv.kms.dk/mpn/o2mapviewer.aspx?type=o1k_oekort&id=409&mode=2&elav=0190254
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Henrik Slott Hansen

Hurraaa, hvor godt.
Jeg er glad for at vide, at der er et sted der hedder Blankenborg i Sæby.
Du er altså en haj ud i kort, Judith.
Men jeg fandt stadig ikke ud af hvor Søren Jensen Slott er født. Jeg fik dog fundet Blankenborg. Tak foor det.
Mvh Henrik
Hilsen
Henrik Slott Hansen

Judith Olsen

Ja, jeg er efterhånden ret god til de gamle matrikelkort på www.kms.dk - har haft stor glæde af dem i min egen slægtsforskning. Det er sjovt at finde en anes navn på sådan et kort - faktisk kan man jo så køre ud og se stedet, hvis det stadig findes.


Uden at vide det, kunne det måske godt være, at der i et fæstebrev står noget om, hvor Søren kom fra, inden han fæstede Blankenborg.

Og ellers må du igang med det hårde arbejde med at tjekke kirkebøger rundt om i landet, hvor der også findes Slott-er.

Prøv at søge: %% Slot% i alle amter i 1787.

Der kommer bl.a. en Niels Jensen Slot og en Terkel Jensen Slot frem, som aldersmæssigt godt kunne være brødre til Søren - den ene i Jylland og den anden i København.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Egon Hansen

Der var altså en gang en kopi af Sæbygaard fæsteprotokol lå på lokalarkivet Høng.men jeg ved ikke om de stadig har det eller det var noget som var hjemlånt til en anden.Og jeg ved selvfølgelig heller ikke hvor du bor, om det kan hjælpe dig.
Sæbygaard fæsteprotokol er een af dem som er bevaret,fra godserne i 1719 fik påbud om at indføre deres fæstebreve i en protokol.
De har simpelt hen indkaldt alle deres fæstere til at møde med deres fæstebreve og få dem indskrevet, med en bemærkning om hvornår fæstet er tiltrådt, evt ogdå efter hvem de har overtaget  fæstet.
Men det var altså en gang først i 1990'erne jeg brugte fæsteprotokollen og da var jeg glad for at de gamle breve var medtaget.
Mvh  Egon

K. Thidemann

#27
G141 Store Restrup
1761 - 1774
4-4-1767
folie 250
Skiftet efter Jens Sørensen Slot

"Søren Slot 30 aar er i tjeneste hos hendes Høj Grevelige Herskab Fru Grevinde Lewetzau"

fol
251
om Søren: "Tieneste hos Hÿbemelte Herskab ved Sæbygaard i Sælland"


Se her:
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,41103.0.html
mvh K.Thidemann 9000