Hjælp, jeg sidder "fast".... :-(

Startet af Jacob Witt-Larsen, 03 Sep 2011 - 09:39

Forrige emne - Næste emne

Jacob Witt-Larsen

Jeg har virkelig brug for hjælp....   

Jeg leder efter min morfars far og mor.
Min morfar er i følge kirkebladet for Husum sogn født d. 2 september 1935 på Husum vej 73. Hans navn  er Bjarne Poul Jensen. Problemet er at jeg ikke kan finde nogle fødesteder for hans mor eller far, kun deres fødselsdage og at de er gift/viet "kop i kbh. by" (ordret fra bladet) 10-2-34. I følge Bente Lindhardt (fra dette forum) betyder det at de er borgerligt viet.
Faderen: Arbejdsmand Børge Niels Jensen f. 7-5-1911
Moderen: Lilly Sigrid Valborg Jensen, født Larsen 23-10-1913

Jeg har siddet kigget i folketællinger, "Københavns Politis registerblade 1890-1923" og diverse sogne rundt om i København, dog uden resultat.

Min morfar mener at de måske kom fra Nørrebro, men det er ikke helt let at finde noget derinde omkring, når man nu er en person der ikke kender synderligt meget til København (jeg er fra Nakskov, Lolland).
Jeg håber virkelig at der er nogen som kan hjælpe mig, da jeg sidder fast. Jeg har brug for at finde deres fødested, ellers er det lidt svært at komme videre. Hvis ikke der er nogen der har tid, lyst eller leglighed til at forsøge at finde dem, så kunne jeg godt bruge lidt hjælp, sådan at jeg kan komme til at lede de rigtige steder. Er der evt. nogen der kan fortælle mig hvilke sogne nørrebro dækker over?
På forhånd tak

Jacob Witt-Larsen

[vedhæfting slettet af admin]

John Skovhus Hansen

John Skovhus Hansen
john_skovhus@hotmail.com
http://www.skovhus-hansen.dk/414015608

Jacob Witt-Larsen

Hej John

Tak  :) Det kort kender jeg godt, men jeg ved ikke hvor Nørrebro er på det kort, altså hvilke af de sogne der ligger inden for nørrebro. Jeg tror at Nørrebro ligger lige over søerne i kbh, men da jeg er fra Nakskov, Lolland har jeg ikke den store geografiske viden om Kbh  ;)

Men ellers tak for hjælpen.
Jacob Witt-Larsen

Ulf J. Krarup

Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Jacob Witt-Larsen

Uhh, tak Ulf, så kan jeg da forsøge mig lidt igen  :)

God dag til dig også
Jacob Witt-Larsen

Anne Mortensen

Husk at oplyse kirkebog opslagstal - det gør det nemmere at finde oplysningerne - de fleste vil hellere se kirkebogen end det medfølgende billede.

København
Husum 1918-1938
opslag 63
Her står der tydeligt
borg. Kop. Kbhv. Mag. 10.2.1834
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Her er dobbelt opslag
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,19721.0.html
---------------------

Du kunne godt have oplyst at du ville lægge et opslag ind under Aneefterlysning også.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Bjørn Marcher

Hej Jacob,

om du er fra Nakskov eller ej - du må en tur til København !   ;)

Her er hvad www.sa.dk oplyser om borgerlige vielser:

"København:
Alle borgerlige vielser er fra 1851 og fremefter at finde i Københavns magistrats borgerlige ægteskabsbog. De originale protokoller findes på Københavns Stadsarkiv. Landsarkivet for Sjælland har filmkopier af protokollerne. "

"I de borgerlige ægteskabsprotokoller og ægteskabsbøger findes oplysninger om:

Tidspunkt for vielsen
Giftefogdens navn
Brudeparrets navne
Fødselsdato
Fødested
Erhverv
Bopæl
Tidligere ægteskabelige stilling
Navn, stilling og bopæl for vielsens vidner  "

Så du får alle oplysninger serveret - du har selv datoen for vielsen så det burde være en enkelt sag.

En svag erindring om hvor familiemedlemmer kommer fra, ved jeg af erfaring ikke altid holder.... de kan have boet på Nørrebro, men det er ikke nødvendigvis fødesogn....

venlig hilsen
Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark


Jacob Witt-Larsen

Hej Anne
Jeg er godt klar over at der er dobbelt opslag. Jeg blev gjort opmærksom på at det skulle herover i "Aneefterlysning" i stedet og som jeg skriver lige efter  ;) 'smileyen " "Jeg smider den over i det andet forum, så må vi se om det hjælper"..... Så jeg har sådan set skrevet det, dog ikke tydeligt nok, så undskyld  :)

Til Bjørn.
Jamen der er nok ikke andet for en at få det tilpasses næste gang jeg skal ind til storbyen, der går desværre bare lang tid, så imellem tiden må jeg prøve at følge de muligheder der er mig givet, eks. Nørrebro, det ville være dumt ikke at se om de måske var at finde der ;)

God dag til alle
Jacob Witt-Larsen

Jacob Witt-Larsen

Citat fra: Anne Mortensen  link=topic=19722.msg102588#msg102588 date=1315039248
Dine oldeforældre levet i 1968 og fået et Cpr.nr ?

Læs:
https://www.borger.dk/Emner/samfund-og-rettigheder/folkeregister-og-cpr/Sider/det-centrale-personregister-cpr.aspx

Hej igen.

Det er jeg faktisk ikke klar over, det kunne være at jeg skal høre min morfar om det  :), desværre kniber det med hans hukkommelse (han blev 76 år i går)  :)

Jacob Witt-Larsen

Anette Eriksen

Hej Jacob,

Du kunne også prøve et indlæg i "hjælp til opslag". Hvis en anden slægtsforsker er på Stadsarkivet på København Rådhus, kan du være heldig, at de vil slå op i protokollerne for dig. Med navne og datoen kendt, tager det ikke mange minutter.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Anne Mortensen

Hej Jacob

Selvom du ikke kender deres dødsdag kender du deres fødsesdag.
Så prøv at gå til dit nærmeste folkeregister/borgerservice og betalt de kr. 52.- for en oplysning.
Hvis din morfar  er 76 må der være chance for at en af dem af levet i 1968.
-------------------

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jacob Witt-Larsen

Tak Anne.

Ja det må jo næsten være et forsøg værd. Jeg må indrømme det indtil nu har været meget lettere at finde mine aner for dem der har boet på landet.... Det er så alle minus dem jeg søger nu..... København er godt nok stor og besværlig, når man prøver at komme tilbage i tiden. :o
God dag :D

Anni Damkjær

#14
Børge Niels Jensen er født i Simeons sogn 1906-1911 opslag 195.

mvh
Anni Damkjær

Anni Damkjær

Lilly Sigrid Valdborg Larsen er født i Helligkors Sogn 1911-1920 opslag 83.

mvh
Anni Damkjær

Mette R Francke

#16
Hei

Se helt til høyre ved Børge sin dåp.

Der tror jeg foreldrenes vielsedato står.

Du finner Børge sin foreldre ( Jensen ) :
AO FT 1911 København- Fredrik den 7 gade  oppslag 31.

Mette
Mette R Francke


Mette R Francke

Hei

Mor til Lilly heter , Rosa Vilhelmine.
I følge hennes PGB er hun født på den kgl. fød.siftelse.

Se dette oppslaget : København - den kgl fød.stiftelse 1886-1891 oppslag 130.

Mette
Mette R Francke

Jacob Witt-Larsen

Hejsa og en rigtig glædelig morgen til alle.

Jeg er rigtig glad for de oplysninger i har fundet til mig. Jeg synes selv det har været svært at få hul på den byld omkring min morfars mor og far. Stor tak til alle der har hjulpet med det.

Jeg ved ikke om dette er muligt, men jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre lidt om hvordan i har fundet frem til dem, da jeg selv har siddet og kigget kirkeblade og folke optællinger tyndt  :(. Jeg har læst i nogle af de andre indlæg her i forummet at det er bedst at søge på bestemte måder. Dette kunne jeg helt sikkert godt tænke mig at lære mere om. Ville det være muligt at lave en guide der kunne omhandle hvordan man søger i forskellige databaser, her tænker jeg på ved brug af diverse tegn og hvad det betyder når man eks. skriver jens% eller hvad det måtte være?!?

Rigtig god dag til alle
En glad Jacob Witt-Larsen :D :D :D :D :D

Anni Damkjær

Hej Jacob

Jeg kendte jo fødselsdatoerne, så jeg prøvede mig bare frem i de forskellige sogne i København og var heldig, at finde dem der  :D

mvh
Anni Damkjær

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ulf J. Krarup

God morgen Jacob!

Det har noget at gøre med "at hige og søge i gamle bøger" altså en engleagtig tålmodighed i forbindelse med at pløje KB og FT igennem.

Jeg vedhæfter et udsnit af mine "Favoritter" som bl.a. hjælper mig på vej i junglen :D

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Jacob Witt-Larsen

Jeg takker for informationerne....

Tålmodighed og udvidelse af steder og måder at søge på er vist mit mål for at finde rundt i denne slægtsforsknings verden  ;)

God dag til alle
Jacob Witt-Larsen