Søger Nelly Octavia Saxbeck

Startet af Ole Olsen, 15 Sep 2011 - 11:58

Forrige emne - Næste emne

Ole Olsen

Hej
Jeg søger hjælp til at komme videre med Nelly Octavia Saxbeck som er født i Sverig og kommer til Danmark 1902 som 12 årig, hun bliver gift den? Med Snedker Kaj Peter Gustav Saxbeck og første gang jeg finder henne er på hans registerblad hos politiet 1/5-1917 og de bor Stengade 2A på Nørrebro, Her finder jeg dem også i FT. 1921 og FT. 1925, men i 1930 mangler opgangene 2-4-og 6 i FT, gaden starter med nr. 8 hvad grunden så er. Så jeg søger hendes fødenavn og i øvrigt alle oplysninger om hende.

Mvh. Ole Olsen


Stina Kirkegaard Hansen

Ved FT 1906 - Baggensgade 44, opslag 148 (vedhæftes).
Venlig hilsen
Stina

[vedhæfting slettet af admin]

Stina Kirkegaard Hansen

Og i 1911 er hun sammen med sin familie så at finde i Stengade FT 1911, opslag 17.
Venlig hilsen
Stina

[vedhæfting slettet af admin]

Stina Kirkegaard Hansen

Nelly dør i 1969 (se vedhæft fra Politiken d. 16/1 1969)

Venlig hilsen
Stina

[vedhæfting slettet af admin]

Stina Kirkegaard Hansen

Og her dødsannoncen fra Politiken 20/1 1969.
Venlig hilsen
Stina

[vedhæfting slettet af admin]

Stina Kirkegaard Hansen

Du finder parrets vielse i Helligkors, 1914-1920, opslag 128.

Venlig hilsen
Stina

[vedhæfting slettet af admin]

Ole Olsen

Hej Stina
Tak er kun et fattigt ord, derfor sender jeg rigtig mange tak for din hjælp, du er god til dette her endnu engang mange tak.

Venlig hilsen Ole Olsen

Ole Olsen

Hej Stina
Når du søger i Politikken hvordan gør du det, jeg kan sætte den til at søge og den søger også på livet løs, men der kommer ikke noget resultat, men når du har fundet det kan jeg fint finde det i arkivet, så vil du skære det ud i pap. Nu vedrører dette ikke lige denne tråd, men bare send svaret privat til mig.

Venlig Hilsen Ole Olsen

Anne Mortensen

Næh  ikke svar privat - vi vil da gerne lære hvordan man finder en der er død 1969 uden at søge alle avisudgaver igennem - så gerne et svar her.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Stina Kirkegaard Hansen


Politiken har lagt deres avisarkiv ud her: http://www.e-pages.dk/politiken/46352/
Med til arkivet hører en søgemaskine, som desværre lejlighedsvis lever lidt sit eget liv!
I den konkrete sag startede jeg fx med at søge på Saxbeck. Og når man ser på dødsannoncen står der jo Saxbeck i et samlet ord, så det burde den efter min bedste overbevisning reagere på og finde. Men det gjorde den ikke! Jeg fik nul hits. ???
Jeg prøvede så at søge på "Nelly Octavia/Oktavia" og så var der pludselig bid. Jeg fandt frem til den første notits om hendes død. Jeg ville så gerne finde ud af, om familien havde lavet en dødsannonce, og derfor afgrænsede jeg søgeperioden til et par uger i januar 1969 og søgte på ordene "Nelly" og "døde", hvilket ledte mig frem til selve dødsannoncen.
Generelt:
Arkivet er selvsagt bedst, hvis man ikke søger efter "Jens Jensen" men har et lidt mere ualmindeligt navn at søge efter - eller i hvert fald en afgrænset periode.
Hvis man søger på flere navne, er det min erfaring, at den sætter det første ord, man skriver først, når den viser resultater. Der kan derfor være en pointe i at skrive det mest ualmindelige ord, man søger efter først.
Og så er det en god idé at tilføje ordet "døde" som det sidste ord, det hjælper med til at afgrænse søgningen.
Somme tider kan man være heldig, andre gange tager det virkelig sin tid. Når man har x antal resultater, og man klikker på et af dem, er det nemlig sådan, at man ikke kan gå tilbage til det samlede resultat, men bliver nødt til at gentage sin søgning. Hvis nogen skulle sidde med en løsning på dette, hører jeg gerne om det!

Venlig hilsen
Stina


Ole Olsen

Hej Stina
Tak for din hjælp, nu må vel selv jeg kunne finde ud af det, men tak for din måde at være på.
Venlig hilsen Ole Olsen

Stina Kirkegaard Hansen

Det var så lidt! Og husk - den søgemaskine ER altså ikke nem at bakse med! Hvis du støder panden mod en mur, hjælper jeg gerne en anden gang.  :)

Venlig hilsen
Stina

Anne Mortensen

Hej Stina

Tak for dit svar.
Jeg har brugt denne side meget, men har aldrig tænkt på at søge som du gør.
Dette vil jeg nu øve mig på.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Stina Kirkegaard Hansen

Hej Anne

Det er oprindeligt netop dig, der har henledt min opmærksomhed på denne side, så dejligt, hvis jeg kan give lidt tilbage! ;D

Venlig hilsen
Stina