Tove Fredriksen

Startet af Tina Åkesson, 29 Sep 2011 - 23:02

Forrige emne - Næste emne

Tina Åkesson

Hej!

Jag letar efter min gammelfarmors far.
Min gammelfarmor hette Tove Fredriksen (Nielsen, Nielsen ströks när bådde hon och hennes tvillingsyster föddes, vet ej varför) och föddes i Brønshøj den 13 februari 1909, döpt 17 feb 1909.
Hon fick en Tvillingsyster som hette Inge/Inga.
Deras mamma hette Valborg Nielsen och föddes den 13 jan 1890 i København. (När Tove och Inga föddes så födde hon anonymt och fick nu,ert A 207)Vet inte när hon dog, vill gärna få reda på det. Hon blev i allafall minst 90 år gammal.
Jag åkte till Danmark i veckan och fick då ett namn som kan varit Tove och Ingas pappa.
Han hette Torvald Torden/Thorsson. Vet inte mer om honom mer än att vid födelsetillfället bodde på Lilla Kongensgade 23. Han skall ha flyttat till Aarhus den 17/6 1909.
Han erkände "faderskapet" den 26/2 1909.
Vet någon vem denna man är? snälla hjälp mig!
Om ni vet något om Valborg så skriv gärna det
Mange tak!!


Tina Åkesson

Hej!

Tack för ett jätte snabbt svar!
Det kan mycket väl vara han, vet du mer om honom? Kanske om barn han fick eller det står inte?
Mange Tak!


Tina Åkesson

Hej!

Ja det är min Valborg, hon bodde på  kronoborgsgade 14 och jobbade som sömmerska.
Kan man hitta om det är rätt Torvald?
Mange Tak!


Tina Åkesson

Okej
Borde det inte stå om han har fått barn?
Fast min valborg födde anonymt så kanske är därför
Förstår inte varför både min gammelfarmor o hennes syster tog efternamnet Fredriksen.
Hittar inte han på folketællingerne.
I kyrkoboken stod det bara Thorden Thorsen, kan vara den du har fått fram..
Mange Tak!

Stina Kirkegaard Hansen

Hvis han ikke havde børnene boende hos sig, ville det ikke stå der.
Mange hilsner
Stina

Tina Åkesson

Okej stort tack för din hjälp!
Du har ingen dödsbok? vet inte om det finns i Danmak? det finns i Sverige
Mange tak

Stina Kirkegaard Hansen

#9
Dødsfald indføres i kirkebøgerne, som du kan se her: www.arkivalieronline.dk. Men du er nødt til at vide, hvor personen døde og ca. hvornår for at kunne bruge dem effektivt.

Förstår inte varför både min gammelfarmor o hennes syster tog efternamnet Fredriksen.

Hvis de to piger blev bortadopteret, kan de vel have taget adoptivforældrenes navn. Hvor finder du i øvrigt fødslen/dåben af Tove og Inga registret?
Venlig hilsen
Stina

Tina Åkesson

Hej!
Det har gått rykte om i min familj att en av systrarna blev fosterbarn, men det kan mycket väl har varit båda två. min gammelfarmor föddes döv.
Jag hittade det när jag åkte till Danmark, allt jag hade innan var deras mammas nr, hon födde ju anonymt.
pappan vet jag sim sagt ingenting om, fick bara ett namn som erkände faderskapet.
vet tyvärr inte så mycket mer om min danska släkt.
pappret med fadererkännandet ska finnas i Aarhus där han flyttade till.

Stina Kirkegaard Hansen

#11
Jeg synes bare ikke, jeg kan finde deres fødsel/dåb i kirkebøgerne - hverken i Brønshøj eller på Den kgl Fødselsstiftelse? Du er helt sikker på datoen d. 13. februar 1909?
Venlig hilsen
Stina

Eva Morfiadakis


Hej!

Jag hjälpte dig en gång. Jag fann barnen födda på Födselsstiftelsen. I Brönshöj bodde Tove när hon gifte sig i de dövstummas kirke 7 okt. 1934. Tyvärr skrev jag aldrig opslagets nr i födelseboken, barnen har nr 92, 93 längst ner på en sida.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Födseln opslag 146, 1907-1909.


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Jag tror inte att det är rätt Thorvald. Han står inte som utflyttad från Köpenhamn till Aarhus. Modern tycks flytta mycket. Hon blir gift Petersen och blir separerad. 1922 är hon frameldt. Gissar att hon lämnar Köpenhamn.

Eva M
Eva M

Stina Kirkegaard Hansen

Nej, helt sikker kan man i hvert fald ikke være....Men jeg savner lidt et registerblad på thorvald i den relevante periode. Interessant i øvrigt, at Thorvald og Valborg måske har været næsten-naboer på Aaboulevard på et tidspunkt, hvis man sammenligner registerblade!
Venlig hilsen
Stina

Eva Morfiadakis


Hann precis titta på Aaboulevard 4, 2 där Thorvald Thorsen bor 1921. Hann se att han var inflyttad 1913 från något ställe med A... men inte Århus. Sen blev bilden svart. Opslag omkring 60-63?

Det är nog problem med AO.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Fungerar nu igen. Han borde bo på Nørregade 4 i FT 1901 men där finns han inte.

Eva M
Eva M

Stina Kirkegaard Hansen

Jeg læser det som Aakirkeby. Han har vist været et smut på Bornholm!
Venlig hilsen
Stina

Tina Åkesson

Hej!
Ja det stämmer att du har hjälpt mig med Tove!
När jag åkte till Danmark så blev vi skickade till den kgl Fødselsstiftelse, där både hon och hennes syster stod skriven.
Fadern erkände den 26/2 1909 att han var fader och att han skulle betala till barnen.
I mars eller i april samma år blev han polisanmäld för att dem ej hittade honom. Dem hittade han till sist få det visade sig att han hade flyttat till Aarhus.
Det stod att han var "Kellner" lr något, kunde ej riktigt tyda det... vet inte vad det är för något.
vid födelsen bodde han iallafall på lilla kongensgade 23 på 4 våningen.
Det stod antingen Thorden eller Thorsen till hans efternamn.

Eva Morfiadakis

Kellner är servitör.
Eva
Eva M

Eva Morfiadakis

#21
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=13476&limitstart=270

titta på den här. Titta på baksidan: Han bor på Lille Kongensgade och flyttar till Aarhus. Efter en tur i Norge där hans fru kommer från, är han tillbaka i Köpenhamn.

Eva M
Eva M

Tina Åkesson

Hej!
Detta verkar vara mer den Thorvald jag letar efter. Både åldern o att ställena han har bott bo, yrket stämmer ju med. Var detta det som fanns om denna Thorvald?
Tack!

Eva Morfiadakis

Hej Tina!

Jag skrev ett privat mejl till dig. Föreslår också att du tittar in på Stadsarkivet i Köpenhamn vid Rådhusplatsen och kontrollerar om Valborg Nielsen/Petersen fick fattigvårdsunderstöd. Du kan ju också kolla om Thorvald Thorsen fick understöd. På Landsarkivet kan det finnas en alimentationssag=underhållsärende. Sen föreslog jag familiestyrelsen för att fråga om det finns en adoptionssak så att du kan få diarienumret på den.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


I FT 1921 bor Thorvald N.C. Thorsen med sin fru Jenny Konstande på Gunlögsgade 16, opslag 31. De har en dotter Solweig Ruth f. 3/3 1915.

Eva M
Eva M

Tina Åkesson

Hej!
Ja jag får åka till Danmark så fort som jag har möjlighet, man vill ju veta hur det verkligen ligger till! Då ska jag fråga om de saker du har skrivit här, absolut.
Jag ska också titta närmre på den hemsida du skickade på mejlen.
Okej, denna Thorvald fick iallafall ett barn till... och vad jag har hört har min gammelfarmor många halvsyskon.
Men man vill ju veta till 110% att det är rätt person, såklart!
Men om man endast tittar på yrket och ställena denna Thorvald bott på så stämmer det ju.

Eva Morfiadakis

Ett tips Tina, fota med din mobil eller digitalkamera (utan blixt) de handlingar du påträffar. I Danmark är de ofta inte så besvärliga som i Sverige vad gäller fotografering.  Sen när du är hemma kan du i lugn och ro se på bilderna igen och eventuellt lägga ut dem på släktforskningssidor och be om tydning.

Eva M
Eva M