Wildschütz, Wildschiødtz e.lign.!

Startet af John Møller, 07 Okt 2011 - 00:21

Forrige emne - Næste emne

John Møller

Jeg har slægtsforsket i næsten 50 år, og de sidste 45 år har jagten drejet sig om at finde forældrene til min 4xtipoldefar, Peter Johansen Wildschütz, født ca 1666, død som kgl. skovrider i Haderslev 1745.

Jeg arbejder ud fra en teori om at han nedstammer fra Fr.II's og Chr.IV's hofjægermester Claus Rollufsen W., der døde 1630 i Helsingør! Jeg har virkelig mange Wildschütz'er, men bare ikke det manglende led! Hvis det har nogen interesse, vil jeg foreslå et besøg på min slægtsdatabase: johnoglis@home4.gvdnet.dk/genealogi, hvor I også kan finde en masse andre spændende navne. Lange, Schumacher, Griffenfeldt, Motzfeldt, Rosing, Lemvigh, ... Mange præster og højt placerede embedsmænd. Basen kræver hverken login eller password! Eksperimenter bare, I kan ikke ødelægge noget!

Wildschütz kan staves på utallige måder! Lad fantasien råde! Skulle I falde over nogle af dem, må I meget gerne lade mig det vide! Intet er for stort, intet et for småt! Alt har interesse!

På forhånd tak for hjælpen!

John Møller, Kolloparken 16, 9200 Aalborg SV.




Gudrun Wallengren

#1
Hej John

En del af Claus Rollufsen Wildschützs børn er nævnt i bogen "Helsingørs embeds- og bestillingsmænd", V. Hostrup Schultz.
Nogle af deres børn igen er også nævnt i bogen.

Venlig hilsen
Gudrun

Gudrun Wallengren

Hej John
Claus Rollufsen Vildschütz og Kirstine Pedersdatter (Holst) havde sammen børnene:
Johan, Jacob, Peder, Frederik og Kirsten. Der er skifte i Helsingør efter enken Kirstine Pedersdatter den 9. feb. 1624.
( Poul Eller: "Borgerne og billedkunsten", Frederiksborg Amts Historiske Samfund, Hillerød 1975)

Har du forsøgt af følge disse børn videre frem?
Jeg har kendskab til nogle af dem.

Venlig hilsen
Gudrun

John Møller

Hej Gudrun

Tak for dit svar! Jeg har Helsingørs embeds- og bestilllingsmænd stående i reolen lige ved siden af skrivebordet og har fundet en hel del i den, incl. hans børn. Jeg har også prøvet at følge dem så langt det har været mig muligt i kirkebøgerne, men jeg har desværre ikke fundet den linie, der fører til skovrider Peter Johansen Wildschütz! Det lyder derfor spændende, at du kender noget til hans efterslægt! Det vil jeg meget gerne høre noget mere om! Tak!

Du må undskylde den lange reaktionstid, men jeg har været ramt af en ondartet virus, som jeg  måtte have professionel hjælp til at fjerne. Jeg har haft en livlig korrespondance med en fantastisk kompetent IT-kyndig, men desværre er han tilsyneladende "gået død", for han svarer ikke længere på henvendelser! Desværre er der sket en fejl i forbindelse med retablering af basen, så mine gamle kildehenvisninger er forsvundet og en lang række datoer er blevet erstattet af rene tal, hvad der må betragtes som en alvorlig fejl i en slægtsdatabase! Hvis du falder over det fænomen, vil jeg sætte stor pris på korrektioner!!

På forhånd tak!

John





Gudrun Wallengren

Hej John

Jeg ser først dit svar nu.
Ved at søge på navne på din hjemmeside kunne jeg ikke umiddelbart se, at du havde oplysninger om alle Claus Rollufsen Wildschützs børn. Senere fandt jeg af omveje ud af, at du havde dem alle.
Bl.a. på Sven Kruuses hjemmeside http://www.oxie.nu/kruuse/ ligger oplysninger om sønnen Jacob Clausen Wildschützs efterkommere.

Sønnen Johan Clausen Wildschütz er vel den der er mest interessant, da han rent teoretisk kunne være far til din ane. Desværre har jeg ingen oplysninger om ham. Han tager ikke borgerskab i Helsingør – jeg har Torben Bill-Jessens Borgerskaber i Helsingør 1612-1933 stående.

I det hele taget har jeg kun ganske få oplysninger som du ikke allerede selv har.

I Kancelliets brevbøger fandt jeg engang nogle oplysninger om Claus Rollufsen Wildschütz.
Ikke noget særligt, det fremgik at han handlede med tømmer. Det må have været i bøgerne fra 1610 – 1624.

I Allan Tønnesens Helsingørs Bomærker finder du Claus Rollufsens segl, et C oven på et R.
Det forekommer i 1619 og i 1620, som et tegnet mærke også i 1612.

Claus Rollufsen Wildschütz tager ikke på noget tidspunkt borgerskab i Helsingør.
I 1625 tager en bødker Johan Rollufsen borgerskab. Der står at han kom fra Øst Frisland.

I Anbytarforum, under slægten Wildschütz, nævnes det at Claus Rollufsen Wildschütz muligvis var søn af skytten Roluff v Deventer, senere arklimester på Kronoborg.

Har du prøvet at søge efter andre vildtskytter, der er en del af dem i Kancelliets brevbøger?

Venlig hilsen
Gudrun


John Møller

Hej Gudrun

Mange tak for din reaktion! Jeg ved heller ikke rigtig noget om Johan W., men da det lyder som et virkelig godt spor, har jeg straks skrevet til Malmø Stadsarkiv med et detaljeret spørgsmål. Jeg har før haft forbindelse med dem, de svarede beredvilligt og udførligt. Måtte det gentage sig!

Det lyder også interessant med den Johan Rollufsen, der kom fra Øst Frisland. Ham må jeg bore lidt i!

Når der kommer svar fra Malmø Stadsarkiv, skal du nok høre det!

Tak for hjælpen!

John

Gudrun Wallengren

Hej John

Jeg har tilladt mig at at henvise til dine spørgfsmål i Anbytarforum, under slægten Wildchiutz.
I værste fald kommer der ikke noget ud af det, i bedste fald måske en lille smule.
Håber ikke at du har noget imod det.

Venlig hilsen
Gudrun

John Møller

Hej Gudrun

Alle bidrag er velkomne! Tak!

Venlig hilsen

John