Tilbyder: opslag i Aabenraa

Startet af Hanne C. Christensen, 16 Okt 2011 - 16:20

Forrige emne - Næste emne

Hanne C. Christensen

Hej.

Jeg planlægger et besøg på Landsarkivet i Aabenraa sidst i oktober eller begyndelsen af november.

I den forbindelse vil jeg tilbyde at lave enkelte "lette" opslag i kirkebøger, personregistre mm. 
Ordet "lette" skal forstås således, at der er en nogenlunde præcis dato på det er søges.   ;)

Jeg tager så vidt muligt digitale fotos af det søgte og sender som svar.

Send en besked via forum eller til min mailadresse.

Hilsen
Hanne Christensen.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Hanne C. Christensen

Så er datoen for besøget på LAA klart - det bliver i næste uge.

Mangler du et opslag i kirkebøger, personregistre, navnelister til ejerlav eller andet - så send mig en besked her i tråden eller en mail senest onsdag aften - så kigger jeg på det når jeg tager på landsarkivet i Aabenraa.


Hilsen
Hanne Christensen.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Jette Olsen

Hej Hanne

Hvis du har tid må du gerne kigge efter om der er et skifte efter disse 2 personer i Hygum sogn, Frøs Herred, Haderslev amt.
Peder Hendrichsen (Henriksen) død den 29-3-1892
Bengta Mattisdatter død den 10-1-1881
Venlig hilsen
Jette Olsen

Hanne C. Christensen

Hej Jette.

Jeg kigger på det, men som du måske ved er der kun meget få skifter i Sønderjylland.

Det skyldes, at man tidligere skiftede privat og der derfor ikke var en myndgihed inde over.

Der findes et meget fint seddelkartotek på LAA over skifterne, så det er ret nemt at se efter om der er et skifte.

Hilsen
Hanne Christensen
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Jette Olsen

Hej Hanne

Det vidste jeg ikke med de Sønderjyske skifter, men dejligt at vide at det er nemt at kigge efter, tak fordi du vil bruge din tid på det, venter spændt om du finder noget.
Venlig hilsen
Jette Olsen

Bent Hjeds

Hej Hanne


Gider du se efter KB for Broager, vielser, 21-05-1905, Andreas Andresen og Anne Marie Johannsen.
På AO findes denne bog ikke.
Det er min mors forældre.

Med venlig hilsen
Bent Hjeds

Hanne C. Christensen

Hej Bent.

Jeg slår dine forældres vielse op.

Jeg sender besked i løbet af weekenden.


Hilsen
Hanne.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Hanne C. Christensen

Hej Jette.

Der er ingen skifter for de nævnte navne - heller ikke under "alternative" stavemåder.

Dog er kvinderne opført under deres mands navn, så hvis Benta Mattisdatter er gift, er det nødvendihgt at kende hendes mands navn.   Jeg har også søgt hende under "Henriksen" og div. stavemåder hvis nu hun var gift med Peder H.


Hej Bent.

Jeg har fundet dine morforældres vielse - jeg sender dig et digitalt foto.  Det bliver muligvis fra en anden mailadresse end den jeg benytter i forum, men jeg skal nok skrive Broager i emnelinien.
Jeg sender dig det nok i løbet af i aften eller i morgen.


Hilsen
Hanne Christensen.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Henriette Brandt

Måske er det for sent, men jeg er meget interesseret i at vide, hvad der står i KB ved dåben af disse tre personer:

Family Search:
GABRIEL BRODERSEN
--------------------------------------------------------------------------------
Birth:  17 SEP 1763 Christening:  18 SEP 1763   Esgrus, Schleswig-Holstein, Preussen
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:   Father:  CLAUS HEINRICH BRODERSEN   
Mother:  ANNA BISCHOF 

også registreret som Gabriel Jensen...

GABRIEL JENSEN
-------------------------------------------------------------------------------- 
Birth:  17 SEP 1763  Christening:  18 SEP 1763   Esgrus, Schleswig-Holstein, Preussen
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:   Father:  CLAUS HEINRICH JENSEN   
Mother:  ANNA CHRISTINA STINA BISCHOFF   


SØSKENDE?

PETER CHRISTIAN JENSEN
-------------------------------------------------------------------------------- 
Christening:  17 JAN 1753   Esgrus, Schleswig-Holstein, Preussen
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:   Father:  CLAUS HEINRICH JENSEN   
Mother:  ANNA BISCHOF   

NICOLAUS JENSEN
-------------------------------------------------------------------------------- 
Birth:  15 MAR 1755  Christening:  18 MAR 1755   Esgrus, Schleswig-Holstein, Preussen
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:   
Father:  CLAUS HEINRICH JENSEN   
Mother:  ANNA BISCHOF 


ANNA CHRISTINA BRODERSEN
-------------------------------------------------------------------------------- 
Christening:  19 OCT 1757   Esgrus, Schleswig-Holstein, Preussen
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:   Father:  CLAUS HEINRICH BRODERSEN   
Mother:  ANNA BISCHOF   JENS HEINRICH JENSEN
-------------------------------------------------------------------------------- 
Christening:  10 FEB 1760   Esgrus, Schleswig-Holstein, Preussen
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:   Father:  CLAUS HEINRICH BRODERSEN   
Mother:  ANNA BISCHOF. 


Jette Olsen

Hej Hanne

Tusind tak for dit forsøg, lidt ærgerligt at der ikke var et skifte, men sådan oplever jeg det med en del af mine aner.
Venlig hilsen
Jette Olsen

Hanne C. Christensen

Hej Henriette.

Jeg planlægger næste besøg på LAA midt i november.

Der tager jeg dine opslag med og ser om jeg kan hjælpe.

Hilsen
Hanne Christensen.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Henriette Brandt

Hej Hanne,
Alletiders ... den del af min gren har været min store problem 5-6 år, så hvis der kunne komme 'hul' på den, ville det være super.
Hilsen
Henriette

Hanne C. Christensen

#12
Hej Henriette.

Så kommer der snart en mail til din postkasse med oplysningerne.    
Jeg satser på, at det bliver i løbet af weekenden, men senest mandag.

Det bliver kun afskrifter, da det ikke er tilladt at affotografere de tyske mikrokort.

---

Til andre interesserede:
Jeg regner med at tage på Landsarkivet i Aabenraa igen i december, så hvis der er opslag jeg kan gøre vil jeg "samle lidt sammen" at tage med.

Så skriv i tråden her eller send mig en mail, hvis du mangler opslag på LAA.


Hilsen
Hanne Christensen


Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Henriette Brandt

Hej Hanne,
Det er mennesker som dig, der gør vejen til et smil kortere :) Tusind tak, jeg vil glæde mig til at se, hvad du finder.
Hilsen
Henriette

Lisbeth Randers

Hej Hanne Christensen

Jeg ville meget gerne hvis du kunne se efter denne dåb, den er ikke i kirkebogen  på nettet.

Jens Jørgen Jensen født 20 marts 1942,
Sæd, udbjerg sogn, Lø Herred, tønder Amt,

dåb i Kristkirken ? Tønder,  den 3 april 1942,  hvis der er en der hedder sådan?

Hilsen Lisbeth Randers
lisbeth randers

Poul Bang

Hej Hanne

Jeg håber du kan hjælpe mig med lidt oplysninger om nedennævnte

Niels Peder Sønnichsen som er født 17 mar. 1840 i Vejrup, Ribe amt, som søn af skolelærer Søren Sønnichsen og hustru Else Marie Andersdatter
I 1857 ank. han, 17 år gammel, fra Nykirke til Skrave sogn og gifter sig, 20 år gammel, den 4 feb. 1860 i Skrave kirke med Marie Jepsen, som var født 18 mar.1842 i Jels, Gram herred
Han var han den første ejer af et lille hus i Langtvedskov, huset blev benævnt Midthoved.
Sidst han og hustruen ses omtalt i kirkebogen, Skrave (1861-1907). er ved datterens Cathrines konfirmation i 1898, de ses heller ikke i FT. 1921/1925 Skrave sogn

I ægteskabet fødtes børnene
1. Else Marie Sønnichsen født 8 apr 1860 i Skrave, Hun gifter sig 26. nov. 1884 i Skrave kirke med Konrad Christensen Ingvardsen Heitmann
børn - Anders Christian Heitmann født 08 feb. 1885 i Skrave,
2. Jens Peter Sønnichsen født 21 jul 1867 i Langtvedskov, Skrave sogn,
3. Villads Sønnichsen født 8 nov. 1870 i Langetvedskov, Skrave sogn
4. Niels Sønnichsen født 21 okt. 1874 i Langetvedskov, Skrave sogn,
5. Anna Margrethe Sønnichsen født 27. feb. 1877 i Langetvedskov, Skrave sogn , Hun blev gift med Hinrich Hansen den 30 okt. 1900 i Skrave kirke,
6. Cathrina Maria Sønnichsen født 6. dec. 1883 i Langetvedskov, Skrave sogn,

Jeg håber du kan hjælpe med oplysninger om, Niels Peder Sønnichsen og hustru  efter 1898, evt. om hvornår de er døde samt evt. oplysninger om efterkommere

v.h.
Poul Bang
Odense NV
Venlig hilsen
Poul Bang
Odense NV
poco@glenten.dk

John Nielsen

Hej Hanne

Jeg har lige været i Åbenrå og scanne 2 binds værket "De slesvigske folketællinger 1769-1860".
Jeg kom desværre til at springe over side 793 i andet bind, så jeg vil blive meget glad for et foto.
Du kan se det foreløbige resultat af scanningen her: http://www.denjyskekirkebog.dk/Div/Diverse.htm

Hilsen John Nielsen

Hanne C. Christensen

Til Henriette.

Tak for rosen - selvom jeg synes, at det er naturligt at forsøge at "give tilbage" for den hjælp jeg hidtil har modtaget.
Og der går da ingen skår af mig, fordi jeg laver et par opslag når jeg alligevel er afsted.


Til  Lisbeth, Poul og John.

Jeg skriver jeres opslag på min lille liste og ser hvad jeg kan finde.
Jeg regner med at tage på Landsarkivet midt i december.


Hilsen
Hanne Christensen.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

John Nielsen

Hej Hanne

Jeg er desværre også sprunget over side 236 i 2 binds værket "De slesvigske folketællinger 1769-1860".

Hilsen John Nielsen

Bjarne Møller

Hej Hanne

Jeg vil gerne have dig til at lave et par opslag hvis jeg kan nå det.

Frederikke Petrea Johansen født 22/10 1884 i Sønderlugum i Tyskland

Gerne alle dåbsdata samt hendes forældres navne og om hun skulle været konfirmeret samme sted.

Venlif Hilsen Bjarne
Venlig Hilsen

Bjarne Møller 8220 Brabrand

Hanne C. Christensen

Hej John & Bjarne.

Så er I skrevet på min lille december-liste.

Hvilken dag jeg kommer til Aabenraa ved jeg ikke, men satser stærkt på at komme afsted.

Hilsen
Hanne.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Poul Erik Edsen-Johansen


Hej Hanne
det lyder som du har et godt tilbud.

Jeg vil være meget interesseret i at få oplyst hvad der står i kirkebogen vedr:

Anna Cathrina Christiansen

som døde den 7 august 1872 i Vestre, Ladelund sogn,Sydslesvig amt

andre oplysninger der kunne hjælpe: Hun skulle være født på Pelworm i apr 1835

forældre kunne være Yde Christiansen og Anna Marie Lück

Ligger ønsket inden for mulighedens grænser?

mvh
Poul Erik
Med venlig hilsen
Poul Erik Edsen-Johansen
Roskilde

Hanne C. Christensen

Hej Poul Erik.

Jeg sætter det på min december-liste - den er ved at få en fin længde efterhånden  :D   

Dejligt at man kan "bruges".

Hilsen
Hanne Christensen.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Kirsten Kristiansen

Hej Hanne
Jeg vil også gerne med på listen, hvis det ikke er for sent.

Jeg søger hjælp til at finde ægteparret Jess Mathiesen og Ane Margrethe Dorthea Jensens børn født i Sleswig Holsten. Det drejer sig om flg. børn:

Mathias Jessen født 1779
Ane Margr. Jessdatter født 1780
Peder Fridrich Jessen født 1783
Marie Margr. Jessd. født 1786 Havetoft, Angel
Jeg har selv fundet Jess Mathiesen f. 12. apr. 1788 i Damholm, Havetoft - død apr. 1788
og endnu en Jess Mathiesen f. 15. maj 1790 i Damholm, Havetoft. Ved denne fødsel stod der efter forældrenes navne - er dansk.
Jeg har ved ikke hvor forældrene er gift. De findes i Danmark i FT 1801. De får to børn i Danmark i 1793 og 1795.

Med venlig hilsen
Kirsten Kristiansen

leif post

Hej Hanne
Jeg ser du tar til Aabenraa engang imellem. Jeg vil gerne have dig til at kikke efter følgende:

Jeg har en stamfar med følgende data:Han Hedder Jørgen Christensen Kornbeck, født i Notmarkskov 1768, (adresse?).
I 1790 tager han skippereksamen og sejler på en række skibe indtil 1814.I 1801 bor han i København, gift med Anne Marie Christensdatter.I 1802 får han datteren Dorthea Sophia Kornbeck (i Korsør). I 1811 bor han i Korsør. Han dør i 1825.

Jeg er også interesseret i Notmarkskov's lokalhistorie, hvor han har boet/født, gået i skole og noget om hans familie i byen.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Leif Post, Kornmodsbakken 16, 8210 Aarhus V


Hanne C. Christensen

Hej allesammen.

Jeg planlægger at tage turen til Landsarkivet i Aabenraa i næste uge - hvis ellers vejret viser sig fra den pænere side.  ;)

Hvad jeg ikke lige når i næste uge "overfører" jeg til en januar-liste. Jeg skal nok give besked om jeg har fundet noget til jer hver især.


Hej Kirsten og Leif.

Jeg kigger på jeres opslag, hvis der er tid nok. Min liste har jo efterhånden fået en anseelig længde  ;D

@ Leif:
Hvad er det du særligt mangler?

Jeg vil foreslå dig at tage kontakt til det lokalhistorisk arkiv i Augustenborg, som dækker det midtalsiske område.  Hjemmesiden er http://www.augustenborg-arkiv.dk/.  De øvrige arkiver i Sønderborg kommune ses på www.skla.dk.

Hilsen
Hanne Christensen.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Kirsten Kristiansen

Hej Hanne
Det er rigtigt fint, at du vil kigge efter enten i dec. eller jan., det er jeg rigtig glad for.

MVH og tak
Kirsten

leif post

Hej Hanne. Jeg at han blev sendt til søs som stor dreng. Jeg søger oplysninger om hvornår han blev sendt afsted. Om hans skolegang i Notmarkskov. Og om hans familieforhold.
Måske skulle jeg tage kontakt med Augustenborg, hvis du mener det er bedre.
Tak for svaret
Leif

Hanne C. Christensen

Hej allesammen.

Jeg beklager, at jeg ikke har svaret på forum den sidste tid - jeg har desværre måttet bruge min energi på at bekæmpe en slem influenza - så turen til Aabenraa kunne desværre ikke gennemføres i sidste uge.   ØV. 

Jeg har nu reserveret et par dage i min kalender i januar 2012 til en tur til landsarkivet - så tager jeg jeres opslag med og sætter dem på 1. prioritet.

Skulle nogen af de ønskede opslag var uaktuelle, så send lige en kort besked til mig.


Til Leif.

Jeg vil tro, at de har noget på arkivet i Augustenborg - de har ihvert fald meget  ;D
Jeg tror (men er ikke sikker) at de har noget om skolen.
Du har vel kigget i databasen www.skippere.dk - der er ihvertfald 2 med navnet Kornbeck: Hans & jens Jørgen.


God jul til jer alle.

Hilsen
Hanne Christensen.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

leif post

Hej Hanne
Jeg kørte til Augustenborg i onsdags. De havde nogle "brikker", men du ved der skal mange til. Specielt var jeg interesseret i skolegangen i Notmark. Je mener når han kan tage skippereksamen i København i 1990 må han jo have haft en form for skolegang, desværre havde de på det ikke noget. Men jeg fik da en god winersnitzel på Strandhotellet, så det var ikke helt forgæves.
Men jeg søger gerne oplysninger om skole/undervisningsforhold på denne tid omkr. 1780, hvid du skulle falde over noget!
Eller ønsker jeg dig en god Jul!

m.v.h Leif Post