Køgemarken i Roskilde 1928 - hvor er det?

Startet af Anette Eriksen, 28 Okt 2011 - 16:38

Forrige emne - Næste emne

Anette Eriksen

Hej,

Mon nogen kan hjælpe mig med, hvor Køgemarken i Roskilde/Roskilde Køgemark lå i 1928?

Jeg har forsøgt at google, men har ikke fundet noget brugbart.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Christian Grøndberg

Hej Anette,

Mon ikke det er det er ved Køge i Roskilde Amt? Et par tilfældige opslag i starten af kirkebogen for fødte i Køge Skt. Nikolaj fra 1903 viser nogle, som er født på Køge Markjorder. Så det kan være i nærheden af Køge.

Med venlig hilsen
Christian

Anna N Rasmussen

Hej Anette,

Selvom Roskilde er en af "mine" områder, er jeg temmelig blank her. Men jeg blir jo nysgerrig når der står noget med Roskilde i overskriften, så jeg prøvede lige om jeg kunne hjælpe.

Jeg googlede ordet med et ekstra j - gammeldags stavet: "kjøgemarken" - og fik en side frem fra lokalarkivet i Lellinge om gårde i Lellinge Sogn: http://www.lellinge-online.dk/lokalarkivet/gaarde.htm

Men Lellinge er nok lidt for langt udenfor Roskilde, selvom det ligger i området mellem Roskilde og Køge?

I Køge er der noget der hedder Køge Markjorder, se fx her: http://www.koegearkiv.dk/Content/Modules/historier/Vis;141?style=listhist&sMode=auto

Jeg vender tilbage, hvis jeg finder noget du måske kan bruge.

Ellers må du have fat i Poul Erik på arkivet i Roskilde, han er skrap og super hjælpsom.

Venlig hilsen
Anna

Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anna N Rasmussen

Hej igen,

Jeg har kigget i et par bøger og spekuleret lidt, og kan fortsat ikke finde noget brugbart.

Så tror du ikke, at det kan være Køge by og ikke Roskilde, som der er tale om - som også Christian er inde på? Køge by ligger jo i Roskilde Amt (Ramsø Herred), så måske kan det være det der menes?

Nu skriver du ingen årstal, men langt op i tiden havde man udenfor købstæderne et område af gamle markjorder der gradvist blev bebyggede og indlemmede i byen - jeg har fx selv aner der omkring århundredeskiftet 1900 boede på "Slagelse Mark", og altså havde en adresse uden vejnavn.

MVH
Anna 
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anette Eriksen

Hej Anna og Christian,

Tusind tak for jeres ihærdige hjælp. Min far og hans familie flyttede til Vor Frue i 1921 fra Samsø og sidenhen tættere på/til Roskilde, hvor de boede - forskellige steder. Jeg har styr på dem frem til 1921 og så igen fra 1930, hvor de boede på Sct. Ibs vej 17. 

Jeg ved at min far gik i skole i Vor Frue skole fra 1921 til i hvert fald 1926/27 og at min farfar have købt et husmandssted der. Det er det husmandssted, jeg forsøger at finde adressen på. Jeg kan ikke finde dem i ft1925, hvor de bare burde være der.

Ved min fars (Ejner Kristensens) konfirmation i Vor Frue Kirke/Roskilde i 1928 AO opslag 66 står der, at han tjener i Tjæreby, Vor Frue Sogn og at hans forældre bor Roskilde Søndermark. Ved broderen, Jens Kristensens konfirmation samme sted i 1926 (opslag 63), står der af familien bor Køgemarken, Roskilde.

Jeg kan derfor ikke forestille mig, at min far, hans søskende og forældre skulle have boet i Køgeområdet, selvom jeg sagtens kan følge jeres ræsonnement. Lellinge? Det vil jeg kigge lidt på.

Mange hilsner
Anette Eriksen




Christian Grøndberg

#5
Ved at søge på google efter "Kjøge mark" (i anførselstegn), dukker følgende bog op. På side 263 står der noget med Roeskilde Cathedralskole er benificeret med 15 Sognes Kongetiender og 1 Sogns Præstetiende og side 265 "1 Lod i Kjøge Mark".

http://books.google.dk/books?id=2ctAAAAAcAAJ&pg=PA265&lpg=PA265&dq=%22Kj%C3%B8ge+mark%22&source=bl&ots=_pVK2TCcX-&sig=nvQL0sI1X_BTyGE9RjW21e2E5NQ&hl=da&ei=_fWqTobxEeOB4gTLo4DTDg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CB8Q6AEwAA#v=onepage&q&f=false

Anette Eriksen

Hej Christian,

Tak for dit input. Så Kjøge Mark er nævnt i forbindelse med Roskilde? - det snerper da lidt derhenad.

Det undrer mig, at man i 1926 og 1928 ikke bruger mere præcise adresser end tilfældet er.

Jeg må forsøge at kontakte den omtalte Poul Erik på lokalarkivet i Roskilde. Måske han kan løfte sløret?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Anette Eriksen

#7
Hej,

Vil lige gøre opmærksom på denne tråd, som nu er ved at smelte sammen med den hér:

www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,22820.msg120298.html#msg120298
Mange hilsner
Anette

Anna N Rasmussen

Hej igen Anette,

Jamen så lader der jo ikke til at være nogen tvivl, for så MÅ det da være i Roskilde. Christians link var godt, det havde jeg ikke set, men det peger da i den rigtige retning, selvom jeg giver dig ret i, at det er lige lovlig langt op i tiden at bruge sådan en gammel betegnelse - men det kan jo have været en ældre kirkebogsfører, som stadig kaldte stedet ved sit på det tidspunkt forlængst forældede navn.

Jeg synes bestemt du skal skrive til arkivet, de har for nylig hjulpet mig med en lignende lokalisering, hvor jeg skulle finde et bestemt navngivet hus, som lå uden nogen nærmere adresseangivelse, på de gamle klosterjorder helt tilbage i begyndelsen af 1800-tallet, og det lykkedes.

God weekend
/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anette Eriksen

Hej Anna,

Tak for al din interesse. Jeg ville også så gerne finde frem til, hvor i Vor Frue det var, min far og hans familie boede. Min far viste det frem for mig og mine brødre, da jeg var en lille pige - og det er vel henved 50 år siden, så jeg kan ikke huske, hvor det præcis var - blot at det var et fint lille hus på en vej med træer.

Jeg vil forsøge at kontakte Poul Erik og håbe, at jeg er lige så heldig som dig.

Også god weekend til dig!

Mange hilsner
Anette

Anna N Rasmussen

Aha, der postede vi vist lige samtidig! Jeg havde slet ikke læst den anden tråd, men nu har jeg lige kigget den igennem. Og det lader da til at du er ved at blive hjulpet på rette vej, omend det er sandt, at det er et indviklet sogn. Jeg kan desværre ikke selv være dig specielt behjælpelig mht Vor Frue, da jeg ikke selv har aner der. Men jeg kan bekræfte, at Roskildesognene generelt er lidt indviklede, for også Skt.Jørgens og Skt.Ibs, hvor nogle af mine aner boede, har et lignende snørklet forhold til både hinanden og til Roskilde Købstad.

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Inger-Lise Legarth

Til Anette Eriksen
Jeg tror, du finder din familie i Roskilde Købstad.Find gaden Vestermarken opslag 114
V.H.
Inger-LIse Legarth

Anna N Rasmussen

Det matcher i hvert fald fint med, at det skulle være i eller nær Vor Frue Sogn, samt relateret til Køge:

Området Vestermarken var i ældre tid betegnelsen for Roskildes jorder syd for byen, som kom til at høre under købstaden, og som grænsede ned mod Vor Frue Sogn. I nyere tid, inkl i dag, svarer det til området syd for ringvejen, på begge sider af Køgevej.

Se kort mm her:

http://www.roskildehistorie.dk/1600/billeder/bylandbrug/bymarken.htm

http://www.roskildehistorie.dk/steder/sogne/struktur/Vestermark.htm

/Anna

Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Judith Olsen

Hej Anette

Af FT 1925 fremgår, at din farfar boede på matr.nr. 28 A Vestermarken.

Se dette link:

http://arkiv.kms.dk/mpn/o2mapviewer.aspx?type=o2k_oekort&id=50689&mode=2&elav=2000355

I nederste højre hjørne finder du - bl.a. - matr.nr. 28 A.

Ifølge www.ois.dk er matr.nr. 28 A Vestermarken beliggende Elmelygårdsvej 20, 4000 Roskilde.

Se dette link:

http://map.krak.dk/m/a3b6d
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anette Eriksen

#14
Kære alle,

Har været koblet af min pc et par dage - og vupti, har I fundet, hvad jeg søgte. Tusind tak!
Jeg brugte hele søndag formiddag på at køre området tyndt i forhold til de anvisninger min bror havde givet. Det fik jeg ikke noget ud af, men det har I så smukt klaret for mig. Jeg må afsted igen!

Mange hilsner
Anette