Kristine Petersen, Randers

Startet af Elisabet Østergaard Petersen, 09 Nov 2010 - 09:33

Forrige emne - Næste emne

Elisabet Østergaard Petersen

På AO, i kirkebogen for Randers, Sct. Peder (1919-1926), fødte drenge 1920, opslag 44 ses tvillingerne Kaj og Svend Aage Petersen født af en ugift Kristine Petersen på 25 år.
Jeg har to spørgsmål til denne dåbsindførsel:
Er der nogen der ved, hvor denne Kristine Petersen var født? Jeg kan ikke finde hende i Randers.
Ved fødselssted/adresse står der "Villa Solhjem" ved Kaj og "Vært Hjem, Langgade" ved Svend Aage. Men de to drenge må jo være født samme sted, hvis de er tvillinger? Er der nogen der har en forklaring?

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
Med venlig hilsen
Elisabet Ø. Petersen
7400 Herning
Medlem af DIS-Danmark

Hans Poulsen

Hej Elisabeth

Det ene af dine spørgsmål mener jeg godt at kunne svare på.

Den ugifte mor, Kristine Petersen, *strækker sig* i kirkebogens forælder-rubrik over to fødsler, og det er helt naturligt, da man ellers skulle til at skrive det samme to gange - én gang for hver fødsel.

På samme måde opfatter jeg tvillingernes fødselssted, menlig i det værthjem, der ligger i Langgade, og som hed Villa Solhjem.

Mon ikke, der mangler et *s* i værthjem - det lyder så tamt i min øren uden det *s*.

Har du fundet tvillingernes konfirmationer? Står der dér noget interessant om Kristine Petersen?


Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Elisabet Østergaard Petersen

Hej Hans,

Mange tak for dit svar. Desværre står der ikke mere om Kristine ved drengenes konfirmation. Hun er flyttet - men stadig ugift. HVOR hun blev født i 1894/95 står der desværre ingenting om ...

Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
Med venlig hilsen
Elisabet Ø. Petersen
7400 Herning
Medlem af DIS-Danmark

Egon Sørensen

God morgen Elisabet!

Efter lidt nærlæsning prøver jeg at fremsætte følgende .

I kirkebogen for Sct Peder opslag 44 står navnet på den vila hvor tvillingerne er født

under villanavnet er der skrevet vort hjem der står ikke vært hjem, det kan du se i opslag 43.

Moderen hedder Kristine Petersen, tvillingerne er hjemmedøbt, fadderne er Peter Petersen og hustru.

Denne Peter Petersen og hustru kan være forældre til Kristine Petersen.

Der står også et gadenavn Langgade, prøv at gennemgå FT 1921 måske kan du finde Peter Petersen.

Om den fremsatte påstand holder vand, håber jeg bliver bedømt.


Mvh.

Egon Sørensen


thorkild kanstrup jensen

Kristine er Født i Hurup, Als Sogn, Ålborg Amt, Hun får også et barn i 1919 og 1923.

Ester Rigmor Petersen født i 1919 Falslev Sogn, Onsild Herred, Randers Amt opslag 48 Nr 4.
Ester er Konfirmeret 1933 i Sankt Morten Sogn, Opslag 193 Nr 29.

Erik Magnus Petersen Født i 1923 Randers Sct Peder Sogn, Opslag161 Nr 33.
Erik er Konfirmeret i 1937 i Sankt Morten Sogn, Opslag 93 Nr 31.

I1921 Bor de på Hadsundvej 68 Randers Købstad Opslag 47.
I 1925 Også Hadsundvej 68, Opslag 71

Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Elisabet Østergaard Petersen

Hold da op, sikke en masse gode op brugbare oplysninger!
Nu kan jeg endelig komme videre med Kristines slægt.
Tusind tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Elisabet Ø. Petersen
7400 Herning
Medlem af DIS-Danmark

Elisabet Østergaard Petersen

Det ville selvfølgelig være en kæmpe hjælp, hvis man kunne finde Kristines dåb i kirkebogen!!!
Hun er født d. 15. juni 1894 i Hurup, Als sogn, Ålborg Amt - men på AO er der ingen fødsler mellem 1891 og 1895  >:(

Jeg prøvede så at gå bagud i tid for at finde en Peter Petersen, der var blevet gift - eller andre børn, der havde en far der hed Peter Petersen (både før og efter 1894). Men fandt ikke noget, der beviser noget familieskab til den kære Kristine.

Heller ikke folketællingen frar 1901 har jeg kunnet finde Peter Petersen og familie.
Opgaven er åbenbart ikke så nem som den umiddelbart så ud ...
Med venlig hilsen
Elisabet Ø. Petersen
7400 Herning
Medlem af DIS-Danmark

Vibeke Weilby Bach

Hej
I FT på AO Als 1901 opslaf 1104 er der en familie der kan passe Der er en Ane Christine Pedersen født 15 juni 1895.

Hilsen Vibeke

thorkild kanstrup jensen

Jeg tror at Vibeke har fat i den rigtige familie, hvis man kigger efter hvem Kristine bor til leje hos i FT1921 Så er der en Jensine Marie thygesen, Hun er også født i Hurup, Så Jeg tror at dette er Kristines Søster. ;)
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Elisabet Østergaard Petersen

Hmm, Ane Christine Pedersen er født i 1895, men Kristine Petersen er født d. 15. juni 1894 - så jeg tvivler...
Men at hun boede til leje hos søsteren kunne måske godt passe. Der er i hvert fald nogle Thygesener der er faddere, da Kristines børn bliver døbt.
Tak igen  :)
Med venlig hilsen
Elisabet Ø. Petersen
7400 Herning
Medlem af DIS-Danmark

Vibeke Weilby Bach

Hej

At der står forskellige år i FT vil du tit opleve, da der ofte er fejl i både fødselsdag og år.
Det er nok ikke det der skal afgøre om det er den rigtige, lidt ærgeligt at kirkebogen ikke er på nettet. Måske skal du se om du kan finde hendes konfirmation.

Hilsen Vibeke

Vibeke Weilby Bach

Hej Igen

Hun er konfirmeret Randers, Gjerlev, Sødring kirkebog 1892-1909 opslag 96.
Her står hun er født 15 juni 1894

Hilsen Vibeke

thorkild kanstrup jensen

Forældrenes vielse finder du i Als Sogn 1891 opslag 69.

FT 1906 Sødring Sogn Opslag 22 Nr 34.

Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Elisabet Østergaard Petersen

Kære Thorkild og Vibeke,
Tusind tak. Altså, hvis I vidste hvor lang tid jeg har brugt på at lede efter de forældre!!!
Med venlig hilsen
Elisabet Ø. Petersen
7400 Herning
Medlem af DIS-Danmark

Klaus S. Thøgersen

Hej Elisabeth Østergaard Petersen,

jeg har søgt på 'Villa Solhjem' i Langgade i Randers, jeg er ikke Slægtsforsker, bare lidt nysgerrig på min fars familie.

Kristine Petersen – født den 15. juni 1894 i Sjeldenglad, Als sogn er min farmors yngste halvsøster.
Min farmor var: Jensine Marie Jensen – født den 10. august 1887 i Sandhusene, Als sogn. (ikke samme far)

Jeg husker historier fra min barndom om 'Villa Solhjem' i Langgade, og fra mit barndomshjem Hadsundvej 68, hvor min farfar Anders Kristian Thøgersen levede og boede sammen med sin familie. Efter hans død i 1964 overtog min far Hans René Vindstrup Thøgersen huset.

Hvis du ønsker at vide mere om de tre søstre Jensine Marie Jensen, samt Anna og Kristine Petersen, kan jeg muligvis sætte dig i forbindelse med en slægtning, som ved en hel del om familien.