Hjaelp til laesning af Navne-/hovedregister

Startet af Karsten Egeblad, 22 Dec 2011 - 19:56

Forrige emne - Næste emne

Karsten Egeblad

Hej,

Er der en som kan forsklare mig hvorledes man skal laese de referencenumre som er angivet i navn-/hovedregistreret for Kobenhavns skiftekom. hvidbog.

F.eks.

Anderssen, Carl fhv Muresvend 1/706 - 2J [indtil 1919, 1898-1898, AO opslag 7]

Olander Niels Smedesvend 3/212 1B [Indtil 1919, 1867, AOopslag 99]

Har provet at finde ovenstaaende i hvidbogen for det paagaeldende aar uden held  ???

Mvh.

Karsten Egeblad
Nottingham, England

Sanne Bloch

Hej Karsten

Jeg er ikke speciel klog på Københavnske skifter, men det er mit indtryk, at henvisningen i hovedregistret ligesåvel kan være en henvisning til Forseglings- og registreringsprotokollen som til Hvidebogen..

Forseglings- og registreringsprotokollerne er endnu ikke lagt på AO.

Prøv at søge i Daisy:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/daisy_forside

Når du herefter vælger at se oversigten over Forseglings- og registreringsprotokoller, vil du se, at disse netop har bogstavbetegnelser A, B o.s.v., men det er svært alligevel, at finde ud af, præcis hvilken protokol, man så skal bestille...

En kontakt til arkivet er måske nødvendig for at finde ud af det?

På Arkivalieronline – Københavnske Skiftearkivalier - er der et link "Læs mere" – hvis du ikke allerede har gjort det, vil jeg anbefale dig at læse hvad der står der.

Og så håber jeg, at der melder sig nogle på banen, som ved meget mere om, hvordan referencenumrene i hovedregistret skal forståes...

Jeg tror vi er mange, der ikke forstår det...

Venlige hilsner Sanne



Sanne Bloch

Hej Leif

Dejligt at du foreslår, at vi samler alle vores spørgsmål om de københavnske skifter og især de svært forståelige henvisninger eet sted, men hvis du læser Karsten's indlæg vil du se, at der ikke i dit nuværende indlæg gives svar på netop dét Karsten (og mange af os andre) gerne vil finde ud af...

Du skriver: "I det røde kvadrat står der f.x. 1/517-1H - det giver foreløbig ikke mening for mig."

Det gør det heller ikke for Karsten. Og heller ikke for mig. Og sikkert mange andre.

Har du læst Karsten's indlæg?

Venlige hilsner Sanne


Leif Sommerdal

#4
Hej Sanne,

Ja, Karstens henvisning svarer til dette:

hvis henvisningen består af tal - tal - bogstav og tal, eks. 3-45-2B, henvises der til Forseglingsprotokollen, nemlig 3. klasse (eller skiftekommission), protokol 45 eller side 45 og 2. klasse eller navnegruppe (hvis navnegruppe er det B = andet bind indenfor året).

Det findes med andre ord ikke i Hvidebogen, da denne kun indeholde "skifteløse" forhold

Har du læst hele tråden. Jeg har jo startet den for at vi alle kan bidrage med vores opdagelser
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Sanne Bloch

Hej Leif

Jeg forstår slet ikke dit svar. Klasse? Navnegruppe? Er det noget, du ved noget om, vil det være rigtig godt, at du fortæller hvad det betyder...

I stedet for et tænkt eksempel, skal vi så ikke prøve at holde os til dét, som denne tråd handler om, nemlig henvisningerne: 1/706, 2J (1898) og 3/212, 1B (1867)?

Ud fra dit svar lyder det som om, du ved hvor vi så kan finde indførslen?

Det konkrete eksempel kan vel bruges i din tråd - og er vel mere relevant end et tænkt eksempel.

Venlige hilsner Sanne

Svar til Karsten

Som du kan se, er der mange, der ikke forstår referencenumrene, men som du også kan se, er der stor interesse og engagement - så mon ikke der på et tidspunkt kommer en fornuftig og forståelig  forklaring...

Jeg tror dog stadig, at du skal søge i Forseglings- og registreringsprotokollen, men at det er nødvendigt, at du kontakter arkivet, for at finde ud af, hvilken protokol, du kan forvente at finde indførslerne i.

Hvis du kontakter arkivet og får et svar på, hvilken (hvilke) konkrete protokoller, du kan forvente, at finde indførslerne 1/706, 2J (1898) og 3/212, 1B (1867) i, søger jeg gerne efter de konkrete opslag for dig.

Jeg kan dog kun love, at det bliver på et tidspunkt i perioden januar-marts 2012. Hvis andre kan foretage opslag for dig inden da, skal du naturligvis vælge det.

Du kan finde min personlige emailadr. via min profil her på Dis-Forum - du skal vist blot klikke på mit navn.

Venlige hilsner Sanne



Leif Sommerdal

Hej Karsten,

Som det også fremgår af den reference, som jeg har givet skal du have fat i Forseglingsprotokollen for de pågældende år.

Som jeg ser det betyder 1/706, at indførslen skal findes i protokol nr 1 (Protokollerne var i denne periode opdelt i 1,2 og 3 - opdelt efter efternavne, hvilket jo også forklarer at din Olander skal findes i protokol 3).

706 er jeg ikke helt sikker på - men det er formentlig sagnummeret. Den korrekte protokol indeholder også et navneregister, hvor du formentlig kan finde henvisning til, hvilket folionummer (sidenummer) du skal se på.

2J vil jeg formode er det bind af protokol 1, som forseglingen er registreret i.
Jeg har læst et sted, at de forskellige skifteudvalg fik tildelt forskellige bogstaver.

Hvad der derimod står fast, er at du ikke finder noget i Hvidebogen, da henvisningen til denne kun består af 2 tal.
Hvad der også står fast er, at du skal omkring arkivet, da Forseglingsprotokollerne ikke er online. De ligger på nærlager, så arkivaren kan hjælpe med at finde den korrekte.

Mit umiddelbare gæt, ved at se på øvrige år, er at du skal have fat i en af J 2 - serierne her: http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=skifte+k%C3%B8benhavn&d=1898&e=1898&ngid=496028&ngnid=&heid=2134078&henid=2134078&epid=2134078&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=

Til Sanne må jeg blot sige, at du skal nok læse det hele - og måske igen. Jeg medgiver, at det ikke er letforståeligt, da der er skiftet principper flere gange undervejs (klasse-/navneopdeling), men det gælder jo heldigvis for og begge, at det sorte er bogstaverne.

Jeg "ved" desværre ikke meget mere om emnet end de fleste andre, men jeg forsøger intensivt at finde hoved og hale i det, og jeg håber, at andre vil hjælpe med at udbygge mit oprindelige indlæg, så det kan blive en effektiv vejledning for alle - uanset klasser og navne.

Godt nytår
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Sanne Bloch

Hej Leif

Al ære og respekt for, at du kaster dig over de konkrete henvisninger og forsøger at videregive dels den viden du har og dels din opfattelse af, hvordan de forskellige protokoller er opdelt.

At det sandsynligvis er Forseglings- og registreringsprotokollen, der henvises til er vi enige om.

Problemet er så "bare" at den måde protokollerne er registreret på i Daisy gør det umuligt at finde ud af præcis hvilken protokol, man kan forvente at finde indførslerne i. Og der  er for mange protokoller til, at man bare kan prøve sig frem.

Det vil under alle omstændigheder være nødvendigt at spørge på arkivet.

Og det er rigtig ærgerligt, for du har ret – vi kæmper jo alle en brav kamp for at sætte os ind i diverse administrative opdelinger af forskellige arkivskabere igennem tiderne, netop fordi vi jo gerne vil kunne forstå det, og gerne selv vil kunne foretage bestillingen af diverse arkivalier.

Venlige hilsner Sanne - med ønsket om et godt nytår til dig, Karsten og alle flittige og hjælpsomme slægtsforskere her i DisForum


Leif Sommerdal

Hej Sanne,

Min ildhu har overbevist mig om, at jeg formentlig har ret i mine antagelser.

Ved at slå op i diverse hovedregistre kan jeg konstatere, at bogstavbetegnelsen stiger for hvert år jeg kommer frem. Således erinderer jeg, at jeg primært fandt X-henvisninger ved tilfældige opslag i 1944, ligesom jeg primært fandt K-henvisninger ved opslag i 1897-98 opslag.

Det giver mig associationer til lægdsrullerne, hvor periodelitra også anvendes, så årstal er erstattet af bogstaver.

Jeg synes i øvrigt, at du gør dig skyldig i en mild overdrivelse ved at sige:

Citat fra: Sanne Bloch Dato 31 Dec 2011 - 14:40

At det sandsynligvis er Forseglings- og registreringsprotokollen, der henvises til er vi enige om.


Der er ingen tvivl om,at henvisningen er til Forseglings- og registreringsprotokollen.

Jeg mangler kun en ting i denne tråd. Hvor blev Karsten af?

Og Et godt nytår til dig og dine - og øvrige deltagere udi slægstforskningen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Sanne Bloch

Hej igen

Nu har det jo lige været jul og nu er det nytår - der kan være mange gode grunde til, at Karsten ikke har deltaget.

Det kan måske også virke lidt overvældende, at der blev så meget korrespondance mellem dig og mig, selvom det jo trods alt kom til at handle om Karsten's henvisninger  :)

Jeg deltager gerne i din tråd med de erfaringer, jeg har gjort tidligere (på landsarkivet) med Københavnske skifter og med de erfaringer, jeg erhverver - forhåbentlig indenfor de næste par måneder.

Din idé med, at vi samler diverse erfaringer i én tråd synes jeg er rigtig god.

Måske en idé at du laver en henvisning i din tråd til denne tråd?

Venlige hilsner Sanne

Leif Sommerdal

#10
Det er så sket.
Hvem ved - måske render vi på hinanden - men nok ikke på landsarkivet  ;)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Karsten Egeblad

Hej Sanne og Leif,

Beklager at jeg ikke har svaret paa jeres svar til mit sporgsmaal, men er forst lige kommet hjem fra en juleferie uden pc'er saa derfor min tavshed - beklager.

Jeg takker mange gange for de gode forklaringer paa hvorledes disse referencer skal laeses og ser frem til at Forseglingsprotokollerne laegges online.

Det er super med en speciel traad til forklaring af skifter da jeg syntes det er et vanskeligt emne. Da jeg de naeste par aar bor i England kommer jeg desvaerre ikke forbi landsarkivet forelobig, men maa afvente at ArkivalierOnline faar scannet de manglende protokoller ind saa jeg kan laese dem online.

Godt nytaar til jer begge to.

Mvh.

Karsten Egeblad
Nottingham

Leif Sommerdal

Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)