FTM v/16 på dansk

Startet af Margit Madsen, 09 Jan 2012 - 15:17

Forrige emne - Næste emne

Margit Madsen

Må man her i dette forum spørge om I har haft problemer med dette udmærkede program efter at være gået fra XP prof til Windows 7 styresystemet. I så fald, kan I så give mig gode råd.???
Mit problem er, at jeg ikke længere kan lave et "alle-i-et-træ" på én stor side til udskrift på en "plotter"

Jeg har haft flere problemer, hvor jeg bl.a. får meddelelsen "Kritisk komponent mangler" venligst afinstaller og geninstaller. (Har dog ikke gjort dette)

Får nu også meddelelsen "Family Tree Maker executable" er hold op med at fungere.

Tager med stor tak mod gode råd.

Mvh
Margit :'(
Mvh.
Margit Madsen
figgenvej.8@gmail.com

Sven Poulsen

Margit.
Jeg kører med samme program uden plotter men med 7éren. Som gl, edb-mand vil jeg foreslå, at du finder en ny driver til plotteren som passer til det nye styresystem.
Højst sandsynlig ligger problemet der.
Sven Poulsen

Margit Madsen

Tak for svar. Jeg må så tilføje, at heller ikke jeg har en plotter. (Sender derfor fil "alle-i-et træ") til en ven. Men hun kan ikke udskrive på "èn lang side" efter at jeg har skiftet til W 7. (Der vises mange, mange sider) .Det er også muligt, at jeg udtrykker mig dårligt, da jeg ikke er særlig god ud i EDB-kunsten. Blot skal siges, at da jeg havde styresystemet XP-prof. kunne jeg danne en PDF-fil "=èn lang side" og hun kunne så udskrive på sin plotter.

Mit problem er så, at jeg også efterfølgende har fået meddelelsen:

"Kritisk komponent mangler" samt her i dag også meddelelsen "Family Tree Maker executable" er holdt op med at fungere.

Det gør mig lidt forvirret og derfor kunne det jo være, at nogle af jer havde været ude for det samme og måske kunne give mig gode råd.
TAK
Margit
Mvh.
Margit Madsen
figgenvej.8@gmail.com

Hans Segalt Hansen

..efterhånden en lidt gammel tråd, men...

FTM kan ikke håndtere udskrifter m.v., når du kører med 64bit Windows-versioner.

Du skal installere en pdf-printer (ikke een du har fysisk til stede). Når du har installeret den, skal du udskrive til den (den printer ikke, men laver en fil ligesom du plejer at få).

Den jeg selv bruger kan du hente her:

http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/

Hilsen Hans

Margit Madsen

Hej Hans

"Bedre sent end aldrig".. OG tusind tak for dit svar, som jeg vil glæde mig til at afprøve i morgen. Jeg giver efterfølgende tilbagemelding til dig. Det er altid rart at få gode råd her i dette Forum.

Ha' en god aften

Mvh Margit
:) :) :)
Mvh.
Margit Madsen
figgenvej.8@gmail.com

Birgitte Schiøler Kallehauge

Hej,


Jeg tillader mig at genbruge dette emne.

Jeg kan nemlig slet ikke få FTM til at køre på min Windows 7 maskine.

Jeg har brugt den vejledning, der følger med programmet og jeg har haft kontakt med ham, der står for programmet her i landet, men han måtte give op.

Jeg kan ikke gennemskue om det "bare" er et printerproblem, jeg har - for jeg kan slet ikke få databasen til at køre.

Det er meget belastende, da jeg ikke har kunne bruge mine data siden jeg fik min nye pc. Jeg overvejer sågar at starte forfra i et andet program, men det er jo et kæmpe arbejde, der ligger i det.

Er der nogen, der har mod på at hjælpe mig med dette problem, så vil jeg være meget taknemmelig.
???
Mvh
Birgitte

Birgitte Schiøler Kallehauge

NB!

Når jeg starter FTM, får jeg flg. fejl:
"Kritisk komponent mangler, venligst afinstaller og geninstaller".

Det er jo ikke særligt sigende.

Birgitte Schiøler Kallehauge

Æhm ... er Adobe ikke en pdf-printer????????????

Birgitte Schiøler Kallehauge

#8
Hej igen igen

Jeg har lige installeret en pdf-printer bullzip, afinstalleret og geninstalleret FTM fra CD efter den medfølgende opskrift:
1) Installer engelsk version
2) Installer Vista (+Windows 7) patch
3) Installer dansk sprogprofil

Ved afslutningen får jeg en besked om, at den danske sprogprofil muligvis ikke er installeret korrekt.

Når jeg kigger på C-drevet, så ligger der heller ikke nogen fil, der hedder sådan.


Sådan ser installations-loggen ud:
Windows XP/2003 64-bit AMD Install
------------------------------------------------------------------------------------
Checking for existing PDF printer
------------------------------------------------------------------------------------
Copying acfpdfamd64.dll file
Error Code: 2
Den angivne fil blev ikke fundet.
------------------------------------------------------------------------------------
Copying acfpdfamd64ui.dll file
Error Code: 2
Den angivne fil blev ikke fundet.
------------------------------------------------------------------------------------
Copying acfpdf.txt file
------------------------------------------------------------------------------------
Copying cdintf.dll file
------------------------------------------------------------------------------------
Installing Amyuni PDF printer driver
Error Code: 216
Unknown Error...
------------------------------------------------------------------------------------
Installing Amyuni PDF printer
Error Code: 1797
Printerdriveren kendes ikke.
------------------------------------------------------------------------------------
Printer setup failed
Error Code: 1797
Printerdriveren kendes ikke.
------------------------------------------------------------------------------------

Skal PFF-printeren ligge i samme mappe som FTM eller hvordan? Mangler jeg stadig en printerdriver. Kommer den ikke sammen med printeren??? Jeg har ikke ret meget forstand på de her dele.

Så det har med pff-printeren at gøre, men hvad gør jeg så nu????

Mvh
Birgitte

Birgitte Schiøler Kallehauge

Efterfølgende har jeg købt og downloadet PDF Pro 10, men det har ikke hjulpet noget som helst.

HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!

Birgitte Schiøler Kallehauge

Jeg har mine databaser på en ekstern harddisk. De er dannet på min tidligere pc, så det kan vel være det, der er problemet?

Hans Segalt Hansen

Hej Birgitte.

Det problem havde jeg desværre også på min windows 7 pc. Jeg forsøgte utallige gange af afinstallere og installere igen.

Den kører med FTM, men kun i engelsk version - den ville overhovedet ikke have med den danske version at gøre (patch'en) - og det er knap så morsomt, men jeg har ikke lige løsningen ved hånden.

Uden patchen vil jeg dog mene, at du kan bruge programmet. Jeg installerede programmet på en pc med Vista - og her kører det, dog bortset fra "printerproblemet" som du kan se af ovenstående. Har du eventuelt en Vista 32 bit version, burde programmet køre 100%.

Den nyeste FTM 2011 er, så vidt jeg ved, endnu ikke kommet i en dansk version.

Hilsen Hans

Flemming Kristensen

Hej alle som ikke vil opgive FTM 16

Fandt denne hjemmeside, som siger den kan løse problemet med at lave bøger i Pdf fprmat.
http://pastftm.custhelp.com/cgi-bin/pastftm.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=2777

Har downloadet programmet- installeret og gjort som der står på siden. Men det virker ikke.

Jeg kører med Win 7 pro med FTM med DK sprogfil. Jeg har så en gammel PC med win XP, når jeg skal lave en bog i PDF starter jeg bare den op, og bogen bliver lavet der.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Birgitte Schiøler Kallehauge

Hej Hans,


Jeg har fjernet alt FTM fra pcen og installeret den engelske version. Jeg får så kompatibilitetsfejlen, men kører nu min database på den engelske version af programmet.

Det er nice.

Jeg forstår det sådan, at jeg skal holde mig fra at installere patchen og den danske sprogprofil.


Mange tusinde tak for hurtig udrykning og for hjælpen!!!!!!!!!!!


Det piner mig nu lidt at jeg har givet 350 kr for en pdf-printer, som jeg ikke kan bruge!?


Mvh
Birgitte

Margit Madsen

Hej Hans
Lovede lige at komme tilbage m.h.t. dit svar ang. "64bit Windows-versioner"

(pdfcreator)

Prøvede din anbefalede "download" men kan ikke rigtig finde ud af at bruge det korrekt. Gik ikke ind for at køre en betalings-download, men en gratis udgave. Fik herefter en advarsel fra mit antivirus-program "NORMAN", der efterfølgende satte én af filerne i karantæne. Kan du muligvis give mig et hint til, hvad jeg skulle have gjort samt give mig lidt lærdom i at gøre brug af programmet.
Evt. på net hente en manual ned???

På forhånd tak
og m.v.h.
Margit
Mvh.
Margit Madsen
figgenvej.8@gmail.com

Søren Larsen

Hej Margit

Dit problem med Norman, kan jeg ikke klare, det er dog "berømt" for til tider mærkelige beskeder.

Jeg har selv ftmV16 på min 64bit v7 maskine, men bruger det yderst sjældent, men.

Når du skal bruge Pdf-creator gør du følgende, når du har installeret det.

Lav din bog eller andre udskrifter, så går du i "Udskriv"  Her vælger du Pdf-creator som printer. Tryk på udskriv.

Nu dannes der en fil, som du kan vælge bl.a. at gemme. Gør dette på et sted du kan finde igen, f.eks en mappe til samme.

Herefter finder du filen og klikker på denne, hvorefter du kan læse den, som alle andre Pdf-filer.

Sprogfilen, skal i sørge for ligger i samme mappe som selve programmet, så skulle det virke.

Ftm, bliver iøvrigt, blot til orientering, ikke udgivet for de nye versioners vedkomne på dansk. Dette spurgte jeg i usa om for 2 år siden, så ftmV16 er måske nok sidste dansk oversatte udgave. Dette er en, blandt flere, af mine grunde til ikke at bruge programmet så meget mere.

Søren Larsen


www.stass.dk
(Slægt, Den gamle ordbog, Dannebrogsmænd & Riddere, Danmarkshistorie bl.a.

Margit Madsen

Hej Søren

Tak for svar. Prøver lige i morgen at se, om jeg kan få "styr" på lidt mere. (OG... som tidligere sagt, så er jeg ikke en "ørn" udi "EDB-kunsten"
Ha' en god aften :) :) :)
Mvh.
Margit Madsen
figgenvej.8@gmail.com

Birgitte Schiøler Kallehauge

Hej,


Jeg har nu også fundet ud af at printe via PDF Pro, så nu er jeg rigtigt godt kørende, selv om jeg lige skal vænne mig til de engelske termer i FTM.

Jeg printer ikke bøger ud, men bare små rapporter. Jeg skal lige i gang igen og have opdateret basen med fundne oplysninger for den periode, hvor jeg ikke har kunnet arbejde på den.

Med henvisning til at Hans har de samme erfaringer som mig, så vil jeg afstå fra at lægge patch og dansk sprogprofil på. Det har jeg nemlig prøvet et utal af gange, men det vil ikke lykkes.

Mange tusinde tak for al hjælpen! Det er guld værd med dette forum.

Mvh
Birgitte

Agnete Waagstein

Hej,
Ja, dette forum er guld værd - nu kører FTM v/16 på dansk for mig på min spritnye PC - ovenikøbet på dansk.
Men - jeg er sandelig på udkig efter et andet program!

mvh
Agnete Waagstein

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jeg melder mig også som forundret FTM bruger.

Efter en geninstallation af windows7 har jeg problemer med FTM Family Tree Maker v. 16 på dansk.

Installationen går fint med den engelske udgave.
Men når jeg vil installere den danske sprog-pakke og er tilsyneladende ved af afslutningen af installationen, får jeg denne besked:
"Kritisk komponent mangler, venligst afinstaller og geninstaller. Dine data filer er ikke blevet påvirket."
Resultatet er, at jeg ikke kan komme videre. Hvis jeg fx. ignorerer denne besked ved at klikker i krydset og vil gå videre, kan jeg konstatere, at sprogpakken ikke er installeret. Og hvis jeg vil åbne FTM efter denne manøvre, kan jeg nu end ikke åbne den engelske udgave, men får blot den omtalte melding: " Kritisk komponent mangler, venligst afinstaller og geninstaller. Dine data filer er ikke blevet påvirket."

Jeg lægger mig fladt ned, hvis jeg laver en fejl .-  Men omvendt var det utvivlsom lettere, at programmet som andre programmer blot kunne installeres uden de mange julelege i form af tilføjelser (sprog-pakke) og fiktive printere.

Hvis der er kommet nye informationer/løsninger fra brugere af programmet, hører jeg meget gerne om det.

Hilsen

Jørgen Lehnemann
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Agnete Waagstein

Hej Jørgen,

Jeg fik også dit problem med den danske sprogfil.

Jeg undlod så at installere den, idet jeg tænkte at så bliver det altså engelsk indtil jeg finder noget bedre. Jeg lavede så en ged.com fil på min gamle XP-maskine (dansk sprogfil på den) og importerede den på min nye Win 7 maskine - og mirakuløst - det hele er på dansk og er ganske som tidligere - noter og alting - mærkeligt  ::)
Jeg har så også installeret en PDF-printer-driver, som ovenfor nævnt, for at kunne sende PDF-filer ud til familien.

Men jeg er stadig på udkig efter et andet program - er forsinket af at vænne mig til Win 7 :-\

Mange hilsener
Agnete Waagstein


Jørgen Lehnemann Prenslev

Hej Agnete.


Tak for dit svar.
Det lyder interessant.
Det er min stationære pc, som ikke vil modtage den danske sprogpakke.
Jeg har FTM installeret på min bærbare med dansk sprogpakke uden problemer.
Begge pc'ere har Windows 7 64 bit.
Så kunne det være nærliggende at tænke: Hvis jeg nu laver en ged fil på min bærbare (med DK sprogpakke) og derefter importerer den på den stationære, så ville problemet være løst. Men nej.
------
Når du lykkes med at få din nye pc til at modtage en ged fil er der vel kun installeret den engelske udgave af FTM?
Sker det så det, at den engelske udgave pludselig bliver dansk?
-----
Jeg har tidligere haft XP installeret på en bærbar. Men det har jeg ikke mere. Så jeg kan ikke lave en ged fil på en XP maskine.
--------
Jeg tænker om du måske vil lave en prøve ged fil på din XP maskine med et par fiktive navne og sende filen via en privat mail til mig. I så fald kunne jeg som et sidste forsøg prøve om den vil bide på?

Hilsen
Jørgen Lehnemann
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Agnete Waagstein

Hej Jørgen,

Jeg har været fraværende nogle dage, men:

Når jeg tænker efter, så forsøgte jeg faktisk at installere dansk sprogfil på min nye PC (bærbar). Jeg troede, at det mislykkedes fordi jeg fik advarslen om alvorlige kompatibilitets problemer, men jeg ignorerede den. Det er vel lykkedes, dog er begge versioner, både den engelske og den danske, blevet dansksprogede.

Jeg beskrev ikke helt klart min nøjagtige fremgangsmåde ovenfor, jeg beskriver den derfor her så godt jeg kan huske det:

Installerer FTM v/16 fra min oprindeligt tilsendte diskette.
Får enmeddelelse om kompatibilitetsproblemer, bliver spurgt om jeg vil afinstallere, det gør jeg ikke.
Prøver om programmet vil starte - det gør det, engelsk version.
Forsøger at installere dansk sprogfil.
Får en ny meddelelse om kompatibilitetsproblemer, overhører den.
Indlæser min ged-fil fra min XP-maskine, nu virker programmet som før, undtagen udprintning af efterkommertræ (pdf).
Installerer derfor en PDF-printer driver, den der er nævnt ovenfor i denne tråd.
Finder en person som jeg vil lave et efterkommertræ for i FTM.
Klikker på ikonet "Printer" i FTM og får Bullxip PDF printer og vælger OK.
Får et vindue med udskriv til fil som mulighed, vælger placering og navn og gemmer som PDF.
Hver gang jeg starter FTM får jeg at vide at der er kompatibilitetsproblemer  8)

Det er derfor nok sådan, som nævnt ovenfor i denne tråd, at det er den PDF-printerdriver der er indbygget i FTM der er problemet.

Venlig Hilsen
Agnete Waagstein


Jørgen Lehnemann Prenslev

Hej Agnete.

Tak for dit svar.
Det er godt, du har fået FTM til at virke.

Jeg er desværre ikke så heldig. Når jeg vil installere den danske sprogpakke får jeg meddelesen : " Kritisk komponent mangler, venligst afinstaller og geninstaller. Dine data filer er ikke blevet påvirket."

Jeg kan forstå, du "kun" får meddelelsen om kompatibilitetsproblemer. Det problem kan jo, som du også nævner, delvis løses ved at ignorere det.

Jeg har spurgt mange steder om råd til løsning af problemet. Men ingen synes at kunne komme med et bud.

Med en opdatering eller ny version af programmet ville problemer  med  kompatibilitet,  sprogpakke og printer installation vel blive løst. Men en ny version på dansk er der mig bekendt ikke udsigt til.


Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Agnete Waagstein

Hej Jørgen,

Har du prøvet at lade være med at afinstallere sprogfilen? - Måske var det det jeg gjorde!

Venlig hilsen
Agnete Waagstein

Flemming Kristensen

Jeg har FTM v16 som jeg har haft i mange år. Men overvejer hvilket nyt program jeg skal vælge. Fordi jen vil have tekst og dato på dansk. Er god til engelsk men hvoffor ikke bevare det danske sprog.
Da jeg skiftede computer og styresystem fra XP til Win 7 64 bit fremkom der også fejlmeddelser. Så lavede jeg en kopi af alle filer fra min gamle computer, derefter kopierede jeg dem til min nye Win 7 computer. Det virkede bortset det med at lave PDF bøger. Der er løsningen med en PDF printer ok, som tidligere nævnt.
Jeg har købt FTM den nyeste version, men den bliver ikke brugt.

Har ca. 35.000 personer, så det nye program skal helst virke så godt som FTM v 16. nogle gode forslag? helst fra andre som har skiftet fra FTM, som man åbenbart ikke vil satse på i Danmark.


Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Jørgen Lehnemann Prenslev

Hej Agnete.

Jeg forstår egentlig heller ikke denne besked med at afinstallerer ....

For hvis jeg fx. ignorerer denne besked ved at klikker i krydset og vil gå videre, kan jeg konstatere, at sprogpakken ikke er installeret.
Og hvis jeg vil åbne FTM efter denne manøvre, kan jeg nu end ikke åbne den engelske udgave, men får igen blot den omtalte melding.
Programmet - også den engelske-  går med andre ord fuldstændig i sort. Jeg er nødt til at slette programmet  inde i Kontrolpanel/ Programmer/ slet et program - for igen at kunne installere den engelske udgave - for dog blot at kunne bruge FTM i den engelske udgave.

Jeg har prøvet at resonere mig frem til et muligt svar.
Jeg har spurgt i et andet forum, hvad denne besked kan betyde - altså " Kritisk komponent mangler, venligst afinstaller og geninstaller. Dine data filer er ikke blevet påvirket." Især : "Kritisk komponent mangler"
For jeg tænker, beskeden er vel en form for standardbesked, som dækker over visse ens fejl eller handlinger i FTM -  måske også i andre programmer/systemer .

Hvis jeg kender til typen af fejlen bag meldingen, kunne jeg måske komme videre.

Jeg er dog på ingen måde en pc/edb nørd - så måske et ambitiøst mål :)

Hilsen

Jørgen Lehnemann
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Jørgen Lehnemann Prenslev

Hej Flemming Kristensen.


Jeg skal ikke på nogen måde puste mig op som den store ekspert udi slægtsprogrammer.
Når jeg hører andre, fornemmer jeg, at opfattelsen er den, det ene slægtsprogram har nogle forcer frem for et andet.

Jeg lægger fortrinsvis mine beskedne godt ni hundrede personer ind i Legacy deluxe. Det program synes jeg er mere brugervenlig og dermed mere logisk. Billederne bliver dog lagret forskelligt i de to programmer, hvilket vist kan volde problemer i FTM.

Men prøv at se dette på DIS forum: Forskellen på FTM og Legacy - kort. Indsendt af: Jette Mejnertsen. Dato: 25/09-09.

Der er mulighed for gratis at prøve standardprogrammet i Legacy.
I Legacy er der også en god kollektiv hjælp i forum. Og programmet er uden problemer på dansk.

PS: Hvad angår præsentation af slægtshistorier for andre (slægtsbøger og hjemmesider) har jeg en tanke om en dag at kunne finde ud af at bruge det nye medie e-bog, som både kan være mere spændende for læseren og til en hver tid kan revideres. Men det er et andet emne :)

Hilsen

Jørgen Lehnemann
Med venlig hilsen

Jørgen Lehnemann Prenslev

Bent Næraa

Jeg har benyttet FTM siden 2007 og er bekendt med, at Family Tree Maker i dansk udgave og den tilsvarende engelske version ikke er opdateret siden 2006.

FTM kan benyttes af brugere med computere med Windows 7 styresystemet, men flere funktioner fungerer ikke umiddelbart efter installation af FTM, som det er beskrevet i indlæggene i denne tråd. Det drejer sig bl. a. om dannelse af PDF filer, dannelse af bøger og udskrivning af nogle af slægtstræerne.

Disse problemer har været kendt siden fremkomsten af Windows 7, uden at der er anvist løsninger på FTM hjemmesiden, og utrolig mange slægtsforskere har bøvlet med det inklusive mig selv.

Jeg har både en gammel pc med Windows XP og en pc med Windows 7, så jeg klarer mig, men det er selvfølgelig utilfredsstillende, at det er nødvendigt med 2 styresystemer. Jeg overvejer da også at skifte til et program, der løbende opdateres.

Især af hensyn til slægtsforskere, der står overfor at vælge slægtsprogram, finder jeg det problematisk, at DIS Danmark indirekte anbefaler programmet ved at have det med i oversigten af programmer selv om FTM ikke er opdateret siden 2006. Det fremgår også af FTM hjemmesiden. I det mindste burde DIS Danmark pege på problemerne med at benytte FTM på pc'er med styresystemet Windows 7.

mvh Bent Næraa

Mogens Sander

Hej alle her på tråden.

Jeg ved ikke om det følgende vil hjælpe jer:

Det er rigtigt at FTM version 16 ikke er opdateret, det firma der udviklede FTM flere år tilbage i tiden og endte op med version 16 solgte, såvidt jeg ved, programmet til "Ancestry.com.

Det er forkert at sige at FTM ikke er opdateret siden v/16, der er version FTM 2010, 2011 og nu version 2012. Programmet er sikkert et af de bedste, men det er jo en smagssag. Det er i alle tilfælde det mest brugte i verden. Men version 2010-2012 er ikke oversat til dansk. Man kan godt skive dansk tekst i det, d.v.s. at alt hvad man infører kan være på dansk.

Jeg har brugt FTM i mange år, helt fra begyndelsen, men har også prøvet de fleste andre programmer. FTM 2010-2012 arbejder fint uden problemer med windows 7, men FTM er ikke opdateret til windows 7, men arbejder godt med XP.

Med venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk