Navneændringer i 1800 tallet

Startet af Ulf Bagersted, 18 Jan 2012 - 20:07

Forrige emne - Næste emne

Ulf Bagersted

Hvor finder jeg informationer om navneændring.

Jeg har fundet min tiptipoldefar bosiddende i København 1840 og jeg kan se at der har været en navneændring af efternavnet på et eller andet tidspunkt mellem 1839 og 1896.

Jeg ville meget gerne finde ud af, hvornår navneændringen er trådt i kraft.

Jeg kan dog se i kirkebøgerne at min farfars efternavn er blevet ændret ved kongelig bevilling af ?? september 1896.

Hilsen
Ulf Bagersted

Hans Poulsen



Hej Ulf

Vi slægtsforskere vil se navne, og vi er ganske umættelige, kan jeg betro dig.

Fortæl os lidt om din 2xtipoldefar. Har du fundet ham fx i ft. 1840 eller fx ft. 1845 - så gengiv en af dem her i tråden.

Du kan også fortælle os navn, fødesogn, amt, herred, sogn, kirkebog, yderår, opslagsnummer - bare et eller andet, der gør det muligt for andre at identificere din ane.

Kender andre først navnet, er det muligvis nemt at pejle sig frem til navneændringen.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ulf Bagersted

Min tiptipoldefar hed

Johan August Bargatz og hans kone Kirstine Bendtsdatter. Deres datter (min tipoldemor) Gunild Johanne Bargatz blev født den 21 oktober 1819. Ved ikke hvor.
På et eller andet tidspunkt har de skiftet efternavn til Bagersted, men jeg ved ikke hvornår og det hele er lidt rodet idet der løber flere år ind over hinanden.

Johan August Bargatz var rebslager og boede i 1840 på Delfingade 26 i nyboder. Der har jeg fundet dem i folketælling fra 1840 og der hedder de alle BARGATZ.

I 1839 føder min tipoldemor Gunnild Johanne Bargatz en søn, August Peter, (fader ukendt) dog siges det at faderen er en Lundbye fra Roskilde. Han skulle senere blive stationsforstander. Barnet bliver afleveret på det kongelige Vajsenhus efter fødslen, men bliver kort tid efter afhentet igen af moderen.

Jeg har et udskrift fra fra udsætterprotokolen fra Fødselsstiftelsen:

barnet August Peter, udsætterprotokolnr. 411/1839
udleveret 29. september til moderen Gunnild Johanne Bagersted  (her står der Bagersted), ugift, ei født før, 20 år, tjent på Amager til 1837, siden været hjemme og passe huset, hvor hun igen tager hen i Delfingaden nr. 26, hos rebslagersvend Johan August, hendes fader, hvor hun tager barnet med, 1842 flyttet til Peder Madsensgang nr. 306, 3.th. hos enken Götscke.

Så står der en henvisning til et andet protokolnr. 586/1854 idet min oldefar fik en lillesøster i 1854.

Vilhelmine Emilie Nielsen, født 15. december 1854, udleveret den 30. december 1854 til moderen Gunnild Johanne Bagersted, ugift, 35 år gammel (21. oktober 1819), født i København, har tjent afvekslende på landet og i København, men siden september f.a. ikke havt fast tjeneste, hun kom fra Sølvgaden nr. 411 i stuen, hvor hun opholdt sig hos sin søster, gift med brændevinskarl Niels Christensen til hvem hun tager tilbage med barn. - Gothergade nr. 144 i kjælderen hos moderen.

I kirkebogen, hvor min farfar står indskrevet ved dåb, er der lavet en rettelse:
Han hedder Peter Edvard Alexander Baggersted og i rettelsen står der:
Iflg. kongelig bevilling af 8. september 1896 forandres efternavnet til Bagersted (et g)

Peter Edvards søskende skiftede også efternavn. Hvad jeg dog ikke forstår er, at de hedder Petersen. Fader hedder Bagersted og moderen Nielsen. Hvad er der sket her?

Venlig hilsen
Ulf Bagersted

Hans Poulsen

Hej Ulf

Tak for et hav af oplysninger. Der er en del at gå i gang med. I første omgang vil jeg nøjes med nogle spredte betragtninger, som ikke er nye for dig.

Spørgsmål er, om Stine Nøeberg er identisk med Kirstine Bendtsdatter. Jeg tror det.

Johan August Bargatz og hans kone Kirstine Bendtsdatter.
Deres datter (min tipoldemor) Gunild Johanne Bargatz blev født den 21 oktober 1819.
Ved ikke hvor.



Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Hof & Militæretaten, Søetaten, Nyboder, 2. Divisions 5. kompagni, Delphingade No. 26, Stuen, 1, FT-1840, B2186
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Johan August Bargatz 51  Gift  Reebslagersvend ved Holmen 
Stine Nøeberg 45  Gift  Hans Kone 
Hansine Bargatz 16  Ugift  Deres Barn 
Wilhelmine Bargatz 10  Ugift  Deres Barn 
Johan Bargatz 14  Ugift  Deres Barn 
Joseph Bargatz 12  Ugift  Deres Barn 
Gunhild Johanna Bargatz 20  Ugift  Huusværtens Datter 
Peter Sunbye 1  Ugift  Hendes Søn 
Lorentz Rosenberg 45  Gift  Reebslager Formand ved Holmen 
Benedicte Lundstrøm 42  Gift  Hans Kone 
Jens Rosenberg 13  Ugift  Deres Søn 
Andreas Rosenberg 17  Ugift  Deres Søn 
Cecilia Rosenberg 18  Ugift  Deres Datter 
Kirstine Rosenberg 19  Ugift  Deres Datter 
Thoradine Rosenberg 4  Ugift  Deres Datter 
Emma Rosenberg 8  Ugift  Deres Datter 
 
--------------------------------------------------------------------------------

FS-udskrift. Bemærk, at Hansine er datter af en Johan, og derfor er hendes patronym Johansen

HANSINE WALTOMINE MARGRETHE JOHANSEN Pedigree
  Female     
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  04 JAN 1825     
Christening:  04 APR 1825   Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  JOHAN AUGUST  Family [Er det andet end to fornavne og intet efternavn? Hans P.]
  Mother:  ANE KIRSTINE BENTSDR 

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ulf Bagersted

Det er lidt mærkeligt at se vores efternavn blive vekslet mellem Bargatz og Bagersted for "næsten" godt befindende. For hvornår har vi fået den navneforandring. Det skulle vist nok ske ved kongelig bevilling dengang. Og gad vide hvor vi egentlig stammer fra.

Vi (familien) har hørt historier om vi sandsynligvis skulle stamme fra en eller anden Friherre i Polen eller måske endda fra Rusland. Hvis jeg søger på "Bargatz", kan jeg se udskrifter fra Ellis Island i USA, at folk med dette efternavn stammer fra Rusland. Så det er nok ikke usandsynligt.

Jeg har et udskrift fra den kongelige fødselsstiftelse, hvor der står:

AD. P.A.  J.             No. 175b. 96

Dåbsprotokolen for den Kongelige Fødselsstiftelse i Kbh. for
Gunild Johanne Bagersted vedkommende
Barnets nr. 817
DEB modus nr. 809
  "    Fødselsdag d. 21de October 1819
  "    Dåbsdag    d. 23de October 1819
  "    Dåbsnavn  Gunild Johanne
  "    Forældre   Rebslagersvend August Bagersted og hustru Kirstine Bendtsdatter

Det skulle være en præst der hed Levissen eller Lenissen.
Præst ved den kgl. Fødsels- og ???? stiftelse.

?.V.J.      316/96

Se allerede i 1819 er vores navn blevet til Bagersted. Men ifølge FT 1840 hedder de Bargatz. Og hvornår flyttede de ind i Delfingade? Og hvor kom de fra før det?

Jeg har prøvet at kigge på FT fra 1801, men der er ingen Bargatz i Delfingade 26. Det lyder måske også underligt at de skulle bo det samme sted i 39 år, men jeg har ikke andet at gå efter.

Jeg har også prøvet FT fra 1834, men der er Søetaten ikke med.

Det er nogle af alle mine spørgsmål.

Venlig hilsen
Ulf

Hans Poulsen



Hej Ulf

Du må ikke bruge for megen tid til at undre dig over, at én og samme person gang på gang optræder med forskellige stavemåder - og det gælder både fornavn og efternavne, samt patronymer, det vil sige faderens fornavn med et vedhæftet -sen eller -datter.

Bliver en Peter Jensen, født 1797, uddannet som smed, vil du nemt kunne finde ham i kilderne som enten Peter Jensen eller Peter Smed.

Får samme Peter Jensen omkring 1830 en søn, som ægtefællerne lader døbe Niels, kan du nemt senere i kilderne finde samme Niels som

- Niels Petersen [patronym]
- Niels Jensen [familien er begyndt på faste familie-efternavne]
- Niels Smed [professionen smed har slået igennem og fortrægt efternavnet, patronymet]

Forvent ikke, at der er konsekvens i navnene. Ingen har lovet dig, at det skal være nemt.

Får Peter Jensen ni børn, træffer du nemt et par stykker af dem som Petersen eller Petersdatter, nogle andre af dem som Jensen og resten som Smed. Når døtrene gifter sig, beholder de - alt efter hvor i tid befinder os - deres pige-efternavn,  men vær forberedt på også at møde dem med deres tilgiftede navne.

Se dette link:

http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/igang/index.htm

Bargatz-navnet har voldt samtiden vanskeligheder - ingen tvivl om det - både i udtale og i stavemåde, og måske har et medlem af slægten en skønne dag fået nok af det *rod* og har lagt sig helt fast på navnet og stavemåden.

Prøv at gå samtlige børns fødsler, dåb, konfirmationer, vielser etc. igennem i kirkebog og folketælling og tæl, hvor mange variationer du da støder på.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ulf Bagersted

Hej Hans

Nej, du har nok ret. Jeg sidder og spekulerer på, OM der overhovedet er foregået en navneændring, men at efternavnet Bagersted bare er blevet til for "lethedens" skyld. Det lyder måske ikke helt ved siden af. Og senere er det så blevet registreret ved dåben, for så er efternavnet på plads.

Jeg kan også se på de gamle familie fotos, at der er en tendens til at bytte lidt rundt på efternavnene. Nogle hedder Bargatz og andre Baggersted og endda andre Bagersted. Min bror ligger inde med et billede af en mand i soldateruniform og på bagsiden er der skrevet, "min fætter Emil Bargatz". Og det må være i slutningen af 1890'erne. Det blev så bestemt at vi skulle hedde Bagersted ved den kongelige bevilling af 8. september 1896. Og dermed ligger det fast.

Se nu er jeg så i den stilling, at jeg ikke aner hvad jeg nu skal stille op. Da jeg ikke ved, hvor Johan August Bargatz fra Delfingade i det hele taget kommer fra, løber sporet nu lidt ud i sandet. Jeg har kigget lidt rundt i FT fra før 1840, dog uden at finde noget.

Jeg kunne så godt tænke mig at vide, hvor og hvordan jeg finder ud af, om vi er indvandrer og indrejst i Danmark og evt. kommer fra et gammelt østland, Polen eller Rusland. Kunne det tænkes, at forsvaret eller søværnet eller det der engang hed søetaten, ligger inde med så gamle oplysninger?
Det var måske værd at prøve.
Og findes der oplysninger om flytninger - altså om, hvor man flytter fra og til?

Hilsen
Ulf

Hans Poulsen


Hej Ulf

"Se nu er jeg så i den stilling, at jeg ikke aner hvad jeg nu skal stille op".

Det skal jeg sige dig - og glæd dig til opgaven, som kræver lidt knofedt, lidt fantasi og alt fra en halv dag til 30 år. Du skal slægtsforske, og du skal nyde den proces.

Hvordan du begynder? Der er mange måder, men min anbefaling vil være, at hver eneste navn, du støder på i din forskning, skal du dybdebore i, blive ved og blive ved og blive ved.

Til sidst danner der sig et mønster, der går en prås op for dig, og jo flere navne, du kan sætte i spil, desto større er chancen for, at du får kabalen til at gå op.

Har du kun for tiden få stunder tilovers til slægtsforskning hver dag, så fortvivl ikke: Kilderne løber ingen vegne, og hvad du ikke når i 2012, når du måske i 2021.


"Og findes der oplysninger om flytninger - altså om, hvor man flytter fra og til?"

Ja, du skal se i "af- og tilgangslisterne", men læs lidt om dem først. De er en del af kirkebøgerne i en given periode - tit meget værdifulde, og sommetider ikke ført med den omhu, som vi slægtsforskere kunne have ønsket os.

Her er et link, men jeg skynder mig at sige, at jeg ikke har læst teksten igennem:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,514870,514997

Brug Google, DIS-wiki og mange andre kilder flittigt.

Indvandrig (immigration) og udvandring (emigration) er en væsetnlig del af slægstforskningen. Se DIS-grupperne og læs den tekst i de blå felter, der altid står øverst i hver gruppe.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ulf Bagersted

Hej

Hvor kan jeg finde de af- og tilgangslister?

Hilsen
Ulf

Anne Mortensen

Har ikke gennemset hele indlægget om du har denne FT 1845 med endnu en stavemåde.
Søgt på Johan August b%%

kbhv, København (Staden), Søetaten, København, Svanegaden No. 20, til gaden, Ej oplyst, FT-1845, C2120
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Johan August Bargatsch 56  Enkemand  Søquæsthuuspensionist Kbh
Johan Frederik August Bargatsch 18  Ugift  Hans børn, reebslagerlære Kbh
Emilie Dethomine Bargatsch 16    Hans børn Kbh
Knud Andersen 38  Gift  Vognmandskarl Cathrineberg Hommark, Sengeløse sogn
Marie Andersdatter 39  Gift  Hans kone Osherred
-----------------------------

Har du mulighed for at komme på Rigsarkivet og søge i Nyboders Husbøger ?
Læs her
http://www.grifo.dk/slaegt_db.php?id=883

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Henrik Østerby


Af Family Search fremgaar, at en August Johan Bernhard Bargatsch 4-10-1816 vies til Juliane Frederikke Thomsen i Holmens Kirke. Hvis det er samme person, som du soeger efter, Ulf, saa var han altsaa i Koebenhavn/Danmark allerede paa det tidspunkt.

Med evnlig hilsen

Henrik Osterby

Henrik Brandt

Citat fra: Henrik Østerby Dato 20 Jan 2012 - 14:36

Af Family Search fremgaar, at en August Johan Bernhard Bargatsch 4-10-1816 vies til Juliane Frederikke Thomsen i Holmens Kirke.

Det er nok denne mand, som her ses i 1801:

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 311, 1098, FT-1801, A5022
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Karen Sophia Bachas   35    Enke      Fæstekone   
Johan Bernhard August Bachas   12    Ugift      Moder Karen S.B   

Denne person er født ca 1789. Det passer fint med alderen på Johan August Bargatsch, 56, i folketællingen 1845.

mvh Henrik

Ulf Bagersted

Jo, men jeg ved ikke hvornår jeg kan.

Se det var meget interessant. Så er han flyttet. Det kunne måske være efter konens død. Noget tyder på det da der også bor en søn med navnet Johan

Nu er jeg helt grøn i dette slægtsforkning, så du må bære over med mig, bl. a. med alle mine spørgsmål.

Til Henrik Osterby
Se det er helt nyt for mig. Men det er meget interessant. Jeg er måske godt klar over at han nok skulle have være her noget før 1840, for i 1819 bliver hans datter født. Men her hedder moderen Kirstine eller bare Stine (skrivet på FT 1840). Så det skal undersøges.

Jeg vil da prøve at begive mig i kamp med alle disse nye oplysninger. Alt det her skal virkelig gåes igennem. Der er en del til aftnerne.

Ellers vender jeg tilbage.

Hilsen
Ulf

Ulf Bagersted

Jeg kan slet ikke følge med i alle de nye oplysninger. :) Det er jo fantastisk.

Her er der noget at gå i krig med.

Ulf

Hans Poulsen



Hej Ulf

"Hvor kan jeg finde de af- og tilgangslister?"

Som jeg skrev højere oppe i tråden:

"De er en del af kirkebøgerne i en given periode..".

Prøv at se følgende fra Arkivalieronline ( = AO )

http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx

AO
Aalborg amt
Kær herred
Nørresundby sogn
Tidsinterval = yderår: 1856 - 1872
Opslag 3 begynder med tilgangslisterne
Opslag 98 begynder med afgangslisterne

Døjer du med at læse den gotiske håndskrift, kan du altid regne med fin hjælp i den DIS-gruppe, der hedder *Hjælp til tydning*.

Ulf, du er blev propfodret i dag, så du må være rundt på gulvet. Husk dog, at hjælpen er givet i en god mening.

Tag dig tid til stille og rolig at læse hvert enkelt indlæg i tråden.

Det vil være en god idé at låne et par bøger om slægtsforskning på biblioteket, og da det snart er jul, så husk at skrive dem på din ønskeliste.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ulf Bagersted

Jeg kunne godt tænke mig at spørge om, hvordan i så hurtigt har kunnet finde de oplysninger. Jeg har brugt uger, bare på at finde min tiptipoldefar.

Hilsen
Ulf

Ulf Bagersted

Ja jo, jeg er blevet stopfodret med oplysninger. Der skal tygges lidt på alt det her.

Og ja, julen er da lige om hjørnet. Det varer ikke så lang tid mere.  ;) God idé at påføre et sådan juleønske.

Tak for nu.

Ulf

Ulf Bagersted

Til Henrik Østerby

Jeg kan ikke rigtig finde noget om at August Johan Bernhard Bargatsch skulle være blevet viet til Juliane Frederikke Thomsen.
Jeg har også søgt på familysearch, men jeg får slet ingen resultater der ligner det du skriver. Jeg har forsøgt med alle forskellige stavemåder af efternavnet, men der er ingen resultater hos mig.

Jeg får kun det resultat at August Johan Bargatsch får en datter, Karen Emilie med moderen Kirstine Bendtsdr. Og så forøvrigt nogle af børnene Joseph og Johan.

Hilsen
Ulf

Hans Poulsen

Hej Ulf

Jeg kan ikke rigtig finde noget om at August Johan Bernhard Bargatsch skulle være blevet viet til Juliane Frederikke Thomsen

Her er vielsen. Prøv at finde den i kirkebogen:

JULIANE FREDERIKKE THOMSEN Pedigree
 Female   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  
Christening:  
Death:  
Burial:  
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
 Spouse:  AUGUST JOHAN BERNHARD BARGATSCH   Family
 Marriage:  04 OCT 1816   Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

 Husband Age at Marriage:  27  
 Wife Age at Marriage:  23  
 
Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Henrik Østerby

AUGUST JOHAN BERNHARD BARGATSCH Pedigree
  Male   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening: 
Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  JULIANE FREDERIKKE THOMSEN  Family
  Marriage:  04 OCT 1816   Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

  Husband Age at Marriage:  27   
  Wife Age at Marriage:  23


Ulf; ser jeg syner, eller skulle ovenstaaende fra FS  ikke vaere bemeldte Bargatsch?

Mvh Henrik

Ulf Bagersted

Meget tyder på det, men det skal lige undersøges først.

Der er et par ting der taler for det, men også imod det. Hvem Juliane Frederikke er, står lidt i det uvisse.

Den Johan August som skulle være min tiptipoldefar skulle være gift med Kirstine Bendtsdatter. Min tipoldemor blev født 21. oktober 1819, så det ville være underligt hvis han blev gift med Juliane i 1816 og så bagefter med Kirstine. ELLER det kan være samme person.

Jeg er nødt til at have det undersøgt først. Jeg stikker hovedet sammen med min bror og så prøver vi at sætte det i kronologisk orden.

Jeg skal nok vende tilbage. Jeg er bare nødt til at fordøje alle de gode oplysninger der er kommet her.

Vh
Ulf

Steen Møller Pedersen

Ulf.
Jeg er ikke klar over, om du har datteren
Karen Emilie Jeanette.
f. 28 febr. 1822
døbt 19. maj

forældrene er Johan August Bargatsch, Rebsl.
og Kirstine Bendtsd.

AO. Holmen 1821-1834, opsl. 18
Hilsen
Steen Møller Pedersen
http://www.steenmp.dk/family

Mette Lund

Vielsen er her: AO. Holmen 1813-1817, opslag 179.

Mvh.
Mette

Steen Møller Pedersen

Mette.
Det må være opslag 279 du mener  :)
Hilsen
Steen Møller Pedersen
http://www.steenmp.dk/family

Mette Lund

Det er det sikkert. Det gik lidt hurtigt ;-)

Ulf Bagersted

Nej, jeg havde ikke Karen Emilie.

Nu spørger jeg nok lidt dumt, men AO - står det for Arkivalier Online?

Ulf

Hans Poulsen



Hej Ulf

Ja, AO står for Arkivalieronline.

Jeg gave et eksempel lidt højere oppe i tråden og gentager det her:

"Prøv at se følgende fra Arkivalieronline ( = AO )

http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx

AO
Aalborg amt
Kær herred
Nørresundby sogn
Tidsinterval = yderår: 1856 - 1872
Opslag 3 begynder med tilgangslisterne
Opslag 98 begynder med afgangslisterne".

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ulf Bagersted

Ja, du må meget undskylde.

Jeg er helt rundt på gulvet over alle de nye oplysninger, som lige skal granskes igennem, at jeg ikke har fået  læst alle indlæg ordentligt igennem.

Jeg skal da også lige spørge om der er nogen der bruger "AO værktøjer", og om det virker?

Hilsen
Ulf

Hans Poulsen



Hej Ulf

"..om der er nogen der bruger "AO værktøjer"..".

Pæne, ordentlige og omhyggelige slægtsforskere benytter utvivlsomt AO-værktøjer og har stor glæde af det.

På visse områder her i livet vil jeg ikke mit eget bedste, og da jeg hverken er pæn, ordentlig eller omhyggelig, har jeg aldrig sat mig ind i, hvad AO-værktøjer er.

Denne mangel på tilegnelse af ny viden er ikke noget, jeg koketterer med, og ved lejlighed vil jeg tage mig sammen til at ændre min livsførelse.

I øvrigt er jeg storforbruger af AO og finder, at det er en gave uden lige til slægtsforskere i slot og vrå.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ulf Bagersted

Hvordan søger jeg hurtigst på dette?



Det er nok denne mand, som her ses i 1801:

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 311, 1098, FT-1801, A5022
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Karen Sophia Bachas   35    Enke      Fæstekone   
Johan Bernhard August Bachas   12    Ugift      Moder Karen S.B   

Denne person er født ca 1789. Det passer fint med alderen på Johan August Bargatsch, 56, i folketællingen 1845.

mvh Henrik


Hilsen
Ulf