Født i Sverige af dansk far/dansk statsborger? (Anden halvdel af 1800-tallet)

Startet af Karsten Jacobsen, 21 Feb 2012 - 10:56

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

I 1857 bliver et barn født i Göteborg, Sverige. Far er dansk, mor svensk. Bliver han dansk eller svensk statsborger ved fødslen?

Senere i livet opgiver manden i nogle immigrationspapirer, at han er født i Sverige (hvilket ikke kan bestrides). Men da han kort efter gifter sig, angiver han, at han er dansk statsborger!

Var det en tid, hvor statsborgerskabet måske blot fulgte faren? Eller må han nødvendigvis have søgt om dansk statsborgerskab sidenhen?

Mange hilsner
Karsten

Inger Buchard

Svaret må du kunne finde på
http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Indf%C3%B8dsret

Men hvordan svenskernes indfødsretsbestemmelser er, ved jeg ikke

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Karsten Jacobsen

Det kunne du selvfølgelig ikke vide, Inger, men jeg har vejledningen fra Rigsarkivet. Jeg funderer bare over, om der var særlige regler dengang, da manden - født i Sverige - blot 20 år gammel står på den anden side af kloden og siger, at han er dansk statsborger! Han har næppe nået at blive myndig (Hvad var myndighedsalderen dengang? 21 eller mere?)

Kvinder havde jo ikke stemmeret dengang, så min tanke var, at manden måske "sad" så meget på familien, at statsborgerskabet dengang automatisk fulgte hans nationalitet i fx Skandinavien.

Mange hilsner
Karsten

Eva Morfiadakis

Jag skulle tro att barnet blev dansk medborgare om fadern var dansk. Samhället var ju ganska patriarkaliskt.
Det är inte förrän på senare hälften av 1900-talet (tror att det var på 1970-1980 talen) som ett barn blir svenskt om den ena föräldern är svensk.

Eva M
Eva M

Karsten Jacobsen

Jeg tror også, det forholder sig, som dig, Eva. For en sikkerheds skyld tjekker jeg dog, om der er en ansøgning om statsborgerskab fra gutten, næste gang jeg er i Rigsarkivet.

Mange hilsner
Karsten 

Eva Morfiadakis

Hej!

Det här med medborgarskap är inte helt lätt. Jag håller på att undersöka en kvinna f. i Sverige av svenska föräldrar. På 1880-talet kommer kvinnan och hennes familj till Köpenhamn. Kvinnan är i 20 årsåldern. Föräldrarna skiljer sig. Senare gifter kvinnan sig med en rik dansk. I början av 1900-talet flyttar de till Stockholm. Kvinnan blir änka. I de svenska arkiven är kvinnan registrerad som dansk medborgare med svensk födelseort. Jag har inte funnit att kvinnan ansökt om medborgarskap i Danmark. Inte heller hennes föräldrar har gjort det. Förmodligen har hon genom giftomålet blivit dansk medborgare.

Jag tror att din person Charles Hansen förmodligen inte har behövt visa upp något intyg att han verkligen är dansk. Man har väl litat på hans ord. Jag vet inte var han ansökte om medborgarskap, om Falklandsöarna även på den tiden tillhörde Storbritannien. Hans ansökan finns kanske kvar i National Archives i Kew Gardens.

Eva M
Eva M

Karsten Jacobsen

Ja, lidt ærgerligt, for jeg var faktisk i Kew i sommers, men havde ikke kendskab til manden på det tidspunkt...

Skaden er dog ikke så stor. Så vidt jeg har forstået på efterkommere har de papiret og vil scanne det til mig.

Jeg er heller ikke sikker på, at jeg finder en ansøgning om dansk statsborgerskab på Rigsarkivet. Jeg vil dog under alle omstændigheder undersøge muligheden.

Mange hilsner
Karsten