Skifteprotokoller Thisted-Refs-Hvidbjerg og Viborg-Fjends-Kobberup

Startet af Henny Odby Nielsen, 05 Okt 2010 - 21:49

Forrige emne - Næste emne

Henny Odby Nielsen

Er der én her på DIS, der har mulighed for at hjælpe mig med opslag i skifteprotokoller for to profiler.

Spørgsmålet er, om det er de rigtige forældre, jeg har fat i. Jeg har undersøgt på nettet, bl.a. brejl.dk og diverse gamle artikler, men uden held.
Desværre har jeg ikke mulighed for at besøge LA.

1.  (NY)
Hvidbjerg Sogn -  Refs Herred -  Thisted Amt:
Jens Larsen:-
Født ca. 1659 Søndergaard, Hvidbjerg Sogn – Død 29.10.1730 Smerupgaard, Hvidbjerg Sogn. – fæster 1/3 Smerupgaard.
Anne Poulsdatter:-
Født 06.1673 Smerup – Død 19.12.1745 Smerupgaard, Hvidbjerg Sogn
Mulige forældre til:
Poul Jensen:-

Født ? – Død ?   Kirkebogen for Hvidbjerg starter først 1730 og er nogle steder ulæselig.
Bopæl: Barslev, Hvidbjerg Sogn – Gift 12.1.1747 - Lyngs-Hvidbjerg, Refs opslag 42  "Poul Jenssøn af Barsløv og Cicel Jepsdatter hjemmefødte og bor i Barsløv".
-->  Hvis det er de rette forældre til min profil Poul Jensen, blev han gift et år efter moderens død.
-->  På nettet har jeg set, at denne Poul Jensen er koblet på Jens Larsen og Anne Poulsdatter, men mangler dokumentation.
-->  Såfremt jeg har fat i den rigtige Poul Jensen hed hans farmor Gjertrud Larsdatter Schytte og var barnebarn af Knud Pedersen Schytte fra Smerupgård, der figurerer i flere artikler fra bl.a. Thisted museum.
-->  Navnelighed: Min profil Poul Jensens ældste datter hed Gjertrud ligesom hans mulige farmor. Hans yngre datter, min profil, hed Anne Poulsdatter ligesom hans mor.


2. (Overført fra det gamle forum).
Kobberup -  Fjends Herred - Viborg Amt  //  Oddense – Hindborg Herred – Viborg Amt:
Simon Pedersen:-  
Født 31.10.1728 Vinkel, Højslev Sogn – Død 21.7.1789 Tastum, Kobberup Sogn.
Bodil Pedersdatter (Bryrup):-  
Født 29.6.1721 Bryrupgård, Mønsted Sogn –  Død 7.12.1788 Tastum, Kobberup Sogn.
Mulige forældre til:
Peder Simonsen:-  

Der i så fald er født 22.4.1759 Nr.Vejsgaard, Tastum, Kobberup Sogn –  Min profil er død 31.1.1812 Bligaard, Oddense Sogn, Hindborg Herred.
-->  Oplysningerne om forældrene til min profil Peder Simonsen har jeg fra "Nogle oplysninger om Den yngre Bligaard-Slægt i Oddense"  skrevet af cand.mag. J.C. Hansen.
MEN .... jeg er for nylig blevet opmærksom på, at en forlover ved Peder Simonsens bryllup i Harre Sogn, Simon Pedersen, er anført i kirkebogen som hjemmehørende i Harsyssel ....  og det er i Ringkøbing Amt og ikke Viborg Amt.
Kirkebogen:-
Harre opslag 225+226 - 1789 "16.4. blev Peder Simonsøn af Oddense og Maren Iversdatter af Harre viede tilsammen i Harre Kirke.
Med forgangne trolovelse og tillysning af præsten ....
Forloverne var Iver Jensen i Harre og Simon Pedersøn fra Harsyssel " ????
-->  Peder Simonsens alder ved sin død passer med, at han kan være født i Tastum, Kobberup Sogn – men det er ikke tilstrækkelig dokumentation.

Venlig hilsen

Henny Nielsen
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Henny Odby Nielsen

Nr. 2 Simon Pedersen har jeg nu løst  :) og kan næsten ikke få armene ned i øjeblikket.

Nr. 1 Jens Larsen - Hvidbjerg Sogn -  Refs Herred -  Thisted Amt vil jeg gerne stadig have hjælp til.
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.