Opslag på læger, dyrlæger, m.v.

Startet af Ketty Lykke Jensen, 20 Nov 2010 - 13:14

Forrige emne - Næste emne

Ketty Lykke Jensen

Kære Medforskere.

I lighed med beskeden på den "gamle" søgeside, vil jeg gerne hjælpe med opslag i forskellige STATER, det være sig "Dansk Skolestat", "Dansk Lægestat", "Post- og telegraf-væsen", Dyrlæger, Danske gartnere, Danske håndværkere m.v..
Vedr. Dansk Skolestat gælder det, at der kun står om de lærere som er ansat 1934, med mindre det er på Falster og Lolland, for da har jeg en del mere mellem 1700-1934.

Venlig hilsen
Ketty Lykke Jensen.

Lene Fuglsang Majlandt

Hej Ketty.
Kunne du måske finde oplysninger om en lærer.
Det drejer sig om 2 brødre, hvor den ene blev lærer - vist nok i det midtjyske - har jeg fået fortalt.

Laurits Vilhelm Bentsen f. 21. nov. 1897, Aldershåb, Nyborg Landevej. Døbt i Vor Frue, Odense
eller
Karl Kristian Bentsen f. 13. dec. 1901, Nyborg Landevej. Døbt i Vor Frue, Odense.

M.v.h.
Lene

Ketty Lykke Jensen

Kære Lene Fuglsang Majlandt.

I Dansk Skolestat, bind III, side 387 står flg.
Laurits Vilhelm BENTZEN, f. 21. nov. 1897 i Odense.
Kommunelærer.
Søn af (slagter L. M. V. Bentzen og Hustru Vilhelmine Sofie Mathiesen).
Præliminæreksamen; K. F. U. M.s Seminarium 1927, Kursus i sløjt; 1. april 1932 timelærer i Aarhus Kommunale Skolevæsen.
1. marts 1934 fast ansat smst på Frederiks Allès Skole.
Gift 29. marts 1923 m. Bertha Pedersen, f. 2. april 1901 i Odense).

Der er desværre ikke noget billede af denne lærer, det er der ellers som oftest.

Venlig hilsen
Ketty Lykke Jensen.

Lene Fuglsang Majlandt

Hej Ketty.
Mange tak for din hjælp, nu ved jeg, hvor jeg kan finde ham.

M.v.h.
Lene

Lis Klarskov Jensen

Hej Ketty
Jeg håber, du kan hjælpe mig med en gartner i Fredericia omkring 1790/1801.

Se min tråd på http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,7260.0.html

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Kongensgade 73, 72, FT-1801, C0096
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Lassen 52  Gift Hosbonde Gartner 
Anne Johane Madsdatter 64  Gift Hans kone   
Mads Nielsen 9  Ugift Hans søn   
Abraham Feeber 40  Ugift Logerende   
Sidsel Crones 59  Gift Do [logerende] Selge kone 
Catharina Synkenberg 7  Ugift Ligel. [logerende]   
Johan Friderich Bruun 22  Ugift Inqvarterte Corporal 
Jacob Ostefeldt 22  Ugift Inqvarterte Musqueteer

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Ketty Lykke Jensen

Kære Lis Klarskov Jensen.

Nu har jeg kikket efter i de udmærkede Gartner-bøger, men desværre. Den Lassen står der ikke noget om.

Beklager.

Mange hilsener fra
Ketty.

Lis Klarskov Jensen

Hej Ketty  :D

Du skal have mange tak for ulejligheden
Kan du se, om der overhovedet findes en gartner i Fredericia omkring 1790/1801  ???

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Ketty Lykke Jensen

Kære Lis Klarskov Jensen.

Der må bestemt være gartnere i det område, i Gartnerbogen, bind I, står side 93, at gartner Chr. Fr. Schmidt ved Frederiksberg Slot, der senere blev haveinspektør, lod staten oprette planteskoler rundt omkring i landet, omkring 1775-1780, bl.a. ved Frederiksberg, Fredericia, (den skulle have være oprettet, men kom aldrig igang), Kiel, Frederiksborg, Ulkerup, Pløn m. fl. steder. De planteskoler havde så frugttræer, som blev uddelt gratis til bønderne på de kongelige godser, medens andre kunne købe de træer.
Der blev på den tid indført mange planter fra Tyskland, Holland, Frankring og England, men de sorter var ofte af ringe kvalitet, og egnede sig IKKE til det danske klima. derfor var det rigtig godt, at man havde de danske planteskoler med de rette sorter.

Hvornår statens planteskoler blev nedlagt, vides ikke helt bestemt, men måske 1813 ved statsbangarotten.

Men nogle gartnerivirksomheder ved Fredericia må der helt bestemt have været.

Jeg skal nok holde øje med gartnere ved Fredericia, så hører du nærmere.


Mange hilsener fra
Ketty Lykke jensen.


Lis Klarskov Jensen

Hej Ketty  :D

Du skal have så mange tak for opslagene!!!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Carsten Friis Fischer

Hej Ketty

Her er lige et par navne som jeg søger oplysninger på.

Henrik Petersen Lillienfryd, født 1869.
Vaskeriejer i København.

Peter Christian Berthelsen Hansen, født 1876
Tømrermester i Gentofte.

H (M?) B Knudsen, født ?
Fabrikant/Galanterihandler i København.
Er levende i 1920`erne.

Jens Christian Axel Jensen, født 1877 (også kendt som Axel Rønager)
Snedkermester i København

H Bang, Købmand (ingen nærmere oplysninger)

Ja. Det var hvad jeg umiddelbart havde.

Håber at du måske kan hjælpe med lidt flere oplysninger ?

mvh

Carsten Fischer

majbritt lillienfryd

Hej Carsten

Jeg har med interesse læst du søger oplysninger på en H. Lillienfryd,  :)
Hvilket var min oldefar, jeg vidste dog ikke han hed Henrik ?,
men det gjorde den ene af mine onkler, så det er vel ikke utænkeligt han var blevet opkaldt efter sin farfar.

Hvorfor søger du oplysninger på ham? og har du noget spændende jeg moske kan bruge  :)
Jeg er selv lige startet på slægtsforskning.....( som i HELT ny )
Venlig hilsen
Majbritt Lillienfryd


Carsten Friis Fischer

Hej Majbritt

Prøver lige om lidt at sende dig en mail direkte, da der er tale om personer eller måske tale om personer som har levet eller stadigvæk er i live indenfor de sidste 100 år.

Det er noget som man skal gøre hvis der er mulighed for at personerne stadigvæk er i live.

mvh

Carsten Fischer

Karsten Jacobsen

Hej, Ketty!

Kun jeg lokke dig til at tjekke, om der er oplysninger på lærer Richard Gluud, 1909-1973?

Mange tak
Karsten Jacobsen

Helle Lilholt

Hej Ketty

Du har tidligere hjulpet mig nogle gange, og nu er jeg tilbage på banen igen.

Mon du kunne finde noget på seminarielærer (Niels) Børge Berid. Han blev døbt Niels Børge Hansen, men i 1918 ændrede hans far sit navn til Berid, og familien fulgte med. Hans kaldenavn har altid været Børge, og det er uvist om han har benyttet navnet Niels. Jeg ved han underviste på Hellerup Seminarium, omkring 1960. Han er født 3 okt 1914.

Jeg ville gerne vide, hvor han selv blev uddannet, hvor han har undervist samt hvad du ellers kan finde af interessante oplysninger.

Venlig hilsen
Helle

Jytte Rauh


Kære Ketty!

Oplysninger søges om lærer Harald Winther f. 12.12.1899 i Nr. Broby, d. 21.09.1964 i Hoven.  Ved folketællingen 1930 er han og hans kone Maren opført i Bække sogn. Begge er begravet på Bække kirkegård, men han har åbenbart ikke virket ved den lokale skole i længere tid. Kan du hjælpe med lidt flere data om ham?

Mvh
Jytte Rauh


Helle Lilholt

Hej Ketty

Mon du kan hjælpe mig med at finde en lærer Kristian Kristensen Vestergaard. Han angives at være født i 1887 og boede i hvert fald i København i 1912.

Han blev gift med Anna Kirstine Margrethe Vestergaard, som du tidligere har givet mig oplysninger om. De blev gift, men jeg ved ikke hvornår - og de blev også skilt, men jeg ved heller ikke hvornår.

Det vil være dejligt, hvis du kan hjælpe med lidt data på ham.

Venlig hilsen
Helle

Lis B. Jensen

Hej Ketty

Vestergaard - Lærer i Ørslev, Præstø Amt.

Lis
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Lilholt

Hej Lis
Tak for dit svar. Jeg beklager, at der er gået noget tid, siden du svarede, men det har desværre ikke været muligt for mig at vende tilbage før nu.

Di skriver, at han var lærer i Ørslev. Vil du godt være venlig at oplyse din kilde, så jeg selv kan søge videre, da der må være flere data om ham. På forhånd tak.

Hilsen
Helle

PS: Jeg hedder ikke Ketty, men det er Ketty's tråd, jeg har taget op efter et råd fra Lene.

Lis B. Jensen

Hej Helle.

Denne Lærer hedder Folmer Vestergaard Kristiansen, han er født 8 Marts 1904 i Them Sogn.

Send evt. en privat mail hvis du ønsker mere info.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Helle Lilholt

Hej Lis
Så er han slet ikke "min" lærer, se tidligere mail:

CitatHej Ketty

Mon du kan hjælpe mig med at finde en lærer Kristian Kristensen Vestergaard. Han angives at være født i 1887 og boede i hvert fald i København i 1912.

Han blev gift med Anna Kirstine Margrethe Vestergaard, som du tidligere har givet mig oplysninger om. De blev gift, men jeg ved ikke hvornår - og de blev også skilt, men jeg ved heller ikke hvornår.

Det vil være dejligt, hvis du kan hjælpe med lidt data på ham.

Venlig hilsen
Helle

Men tak for din indsats.
Venlig hilsen
Helle


Helle Lilholt

Hej Lis
Ja, det er antageligt ham, men "min" Vestergaard staves faktisk med K, både i Kristian og Kristensen. Som kunstmaler signerede han sig med Kr. Vestergaard. Men det er klart, at han mange steder kan være noteret med "chr".

Mit ønske var at finde ud af, hvor han havde været lærer. Min formodning ville være Frederiksberg, men han kan da også have været andre steder.

Han kalder sig som sagt Kr Vestergaard, og jeg tror han har noget med markskolen at gøre:
CitatMarkskolen. Hvordan vi dyrker Landbrugets Kulturplanter m.m. som pædagogisk Arbejde. Anvisning til det praktiske Arbejde med tilknyttede Oplysninger for Elever i den eksamensfri Mellemskole. Bog af Kr. Vestergaard, udgivet 1940
. Men det er kun en formodning - indtil videre.

Venlig hilsen
Helle


Lydia Henriette Sørensen

Hej Ketty

Findes der oplysninger om bogbindere i dine bøger?

I så fald søger jeg bogbinder Herman Sayfarth måske i Kolding omkring 1880-1882

Venlig hilsen Lydia Sørensen

Ole Laursen-W.

Hej Ketty,

Hvis tilbuddet stadig gælder kan du måske hjælpe mig med dyrlæge Jens Ludvig Johannes Sejstrup.

Født 6-5-1871 Odense, gift med Gudrun Boier, en fælles søn Jørgen Thorkild Boier Sejstrup født 8-5-1897 Skælskør.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Lis Holm

Hej Ketty,

hvis tilbuddet stadig gælder:

Kan du mon finde en Georg Frederik Gemælke (navnet staves også Gemelcke) f.o.1773 i Hannover
som jeg har fundet i FT 1845 i Randers, Djurs sønder, Hyllested med sin familie.
Han var gift med Ane Dorthea Boelsmann, f. o. 1771 i Grenå.

Jeg vil være glad, hvis du har et par data om ham.

Tak på forhånd !  :)

Med venlig hilsen

Lis Holm 2730


Annette Damgaard Hansen

Hej Ketty

Jeg er meget interesseret i om du kan finde oplysninger om min far:

Dyrlæge Jens Peter Damgaard
Praktiserende dyrlæge i Ulfborg (ca. 1959 - 1973)
derefter Dyrlæge på Holstebro Slagteri.
født: 4. maj 1919
død: 1982

mvh.
Annette Damgaard

Kristensen

Endnu en sag, denne gang med hjælp til USA:

Jens Jensen, født 22. marts 1868 i Resen, Fjends Herred, Viborg Amt. Da begge hans forældre dør lige før og efter hans fødsel, kommer han i pleje i Djeld, Sevel Sogn, Ringkøbing Amt.

Han tager tilsyneladende en uddannelse som en form for læge og emigrerer til USA i 1906 sammen med konen Karen og sønnen Holger. På dette tidspunkt har han tilsyneladende taget navneforandring efter fødegården, så han kalder sig Jens Mølgaard.

Kan du finde ud af, om han uddannes til læge her i Danmark - og hvilken type af læge, det drejer sig om?
jhk

Bente Wanning

hej Ketty

Måske kan du finde info på

skolelærer Niels Nielsen, født 19-05-1877 i Hvorup sogn, Aalborg amt. Han har virket som lærer på Vejle-egnen.

Takker for din indsats her i forum.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Jytte Rauh


Hej Ketty,

Kan du hjælpe mig med en dyrlæge - hvis han da blev det?

Det drejer sig om Thomas Jensen f. 19. februar 1890 i Vraa sogn, Hjørring amt. Af Politiets Registerblade Station 1 (Indre by) fremgår det, at Thomas Jensen var studerende i København. Han var tilflyttet Rysensteensgade 1 hos Mortensen fra Svanholmvej den 10. juni 1908, så jeg håber, at han gennemførte studiet og blev dyrlæge.

Mvh
Jytte Rauh

Stig Andersson

Hej Ketty

Kan du hjælpe med opslag af en dyrlæge:

Niels Christensen (født 1791), Høng i Finderup Sogn i Holbæk Amt omkring 1817-1846.

Mvh
Stig Andersson