Hvor kom Jørgen Alexander Lohmann fra? - og fru Cathrine Treschow Samuel

Startet af Lis Klarskov Jensen, 06 Okt 2010 - 21:07

Forrige emne - Næste emne

Gitte Lohmann

Hej på tråden

Jeg har tænkt på at Lorents Lohmann´s enke må være blevet gift igen....måske med en skrædder :-\

Vil det ikke være usandsynligt, at sønnen bliver skrædder, hvis han er søn af en enke efter en korporal?

Hans Jørgen Lohmann bliver gift med Sophia Schjødt/Schiøt(Z), hvis far Niels Schiøt(Z) også var skrædder.

Hilsen
Gitte



Karin Andersen

Hej på tråden :).

Hej Gitte. Jeg lod mig lige forvirre pga. din oplysning om Hans Christian Lohmanns ægteskab indtil det gik op for mig at der her -igen-igen er tale om en navnefælle. Vi har jo lige fået et nyt Adam Levin/ Cathrine Mette Hölling barn af samme navn, men denne Hans Christian Lohmann er gift med
Anne Cathrine From d. 9. nov. 1784 i Kbh. A., Sokkelund H., Vor Frue sogn. ::) så det er jo en helt anden snak.

Jeg har været en tur tilbage i Ballerup og kikket lidt på de to Høhling/ Fleischer ægteskaber.
Rasmus Fleischer gift med Ane Sophie Høling og datteren Helene Cathrine Fleischer ægteskab med Carl Christian Høling.

København, Smørum, Ballerup, Ballerup, 99, FT-1801, B2451
Rasmus Fleischer 58 Gift husbond doctor teologie og sognepræst til Ballerup og Maaløv 
Ane Sophie Høling 53 Gift hans kone [Rasmus Fleischer]   
Georg Høling Fleischer 22 Ugift deres barn [Rasmus Fleischer/Ane Sophie Høling]   
Johanne Marie Fleischer 19 Ugift deres barn [Rasmus Fleischer/Ane Sophie Høling]   
Niels Larsen 34 Ugift tjenestekarl   
Niels Jensen 19 Ugift tjenestekarl   
Anne Dorthe Hansdatter 25 Ugift tjenestepige   
Ellen Peersdatter 19 Ugift tjenestepige   
Carl Høling 33 Gift hans svigersøn [Rasmus Fleischer] premierløjtnant ved norske regiment 
Helene Chatriene Fleischer 24 Gift [hans kone Carl Høling], [deres datter Rasmus Fleischer/Ane Sophie Høling]   
Rasmus (Christopher Fleischer) Høling 2 Ugift [deres søn Carl Høling/Helene Chatriene Fleischer]   
Kirsten Johansdatter 20 Ugift tjenestepige

Jeg fandt nemlig i mine gemmer denne lille note:
Georg Poul Höhling Fleicher.  Skolelærer og kirkesanger i Flyng.

AO: Fredensborg A., Lynge-Kronborg H., Hensingør, Skt. Mariæ. 1733 - 1814. Opsl. 265.
D. 21. juni 1807. Georg Poul Höhling Fleicher skolelærer og kirkesanger i Flyng gift med Sophie Frederikke Sandal. Forlovere Hr. pastor Sandal Grixxxx. Med kongelig bevilling xxx af Hr. pastor Sandal viede hiemme i Gxxxnncrl????

Roskilde A., Sømme H., Fløng sogn. 1814 – 1828. Opsl. 122.
No. 6. Død d. 7. nov. 1816. Begravet d. 14. nov. Georg Poul Hóhling Fleischer. Kirkesanger og skolelærer i Fløng. 37 år og 10 måneder. Alm. Lev. Reg. Fol. 79 viser tilbage til død. (altså født i jan. 1779).

Ægteparret må have fået en datter sammen:
Roskilde, Sømme, Roskilde Købstad, Adelgaden, F21-1, 394, FT-1845, B1960
A. Andersen 72  Gift  Klokker og Lærer ved Borgerskolen Roskilde
Frederikke Sandal 63  Gift  hans Kone Kjøbenhavn
Helene Taischer 31  (må være en fejlskrivning af Fleischer - født ca. 1814) Ugift  Datter Hvedsted (- Fløng) Sogn – kan ikke se hende født der- fødte kvinder 1814 er vist blevet væk?.
Hans Andersen 25  Ugift  Hjelpelærer Steenløse Sogn Frederiksborg Amt
Ane Henriksdatter 30  Ugift  Tjenestepige Steenløse Sogn

Han må være opkaldt efter sin morfar:

Fleischer, Rasmus, 1744—1804, Præst, teologisk Forfatter. F. 4. Febr. 1744 i Egeslevmagle, d. 6. Maj 1804 i Ballerup, begr. sst. Broder til Amtmand Esaias F. (s. d.). Gift med Anna Sophie Høhling, f. ca. 1747, d. 13. Juni 1816 i Kbh., D. af Underkonduktør, senere Konduktør i Ingeniørkorpset Georg Paul H. (ca. 1700—64) og Ellen Holsten.
http://www.rosekamp.dk/DBL_All/DBL_7_text.pdf

Næste udfordring bliver så at finde ud af hvor morfar Georg Paul Høhling (ca. 1700—64) hører til? Aldersmæssigt kunne han jo være en yngre bror til Adam Levin. Fødselsåret er her angivet til ca. 1700. Er han noget ældre så kunne han teknisk set være identisk med Poul Proviantforvalter på Hitler Skanse i Sydslesvig.

Bjørn Kornerup.
Georg Poul Høeling Fleischer 1780 - 1816
Fødsel  05 jan. 1780 
Køn  Mand 
Død  01 nov. 1816 
Person-ID  I36823  Skeel-Holbek-Santasilia-de-Muckadell
Far  Rasmus Fleischer,   f. 01 dec. 1744,   d. 06 maj 1804 
Mor  Anna Sofie Høeling 
Familie-ID  F16351  Gruppeskema
Familie  Sofie Sandal  Gift  21 jun. 1807 
Børn    1. Anna Sophie Elisabeth Fleischer,   f. 06 sep. 1808,   d. 02 jan. 1877
           2. Erasmine Henriette Helene Fleischer,   f. 29 nov. 1813,   d. 04 jun. 1874
(Desværre er døtrenes fødested/er ikke nævnt).
Notater: Cand. phil., lærer i Flyng
(Med ham uddøde den mandlige linje).
Kilder  1.[S154] Rathsherr Philipp Fleischer : Den agnatiske descendents gjennem 336 år 1600-1936, C. D. Fleischer 1937, Tavle 11.

???Hmmm....og hermed uddøde slægten – ærgerligt nok. Gad vide hvordan man egentlig fastslår dette ???

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej igen :)

Når vi nu er ved Fleicher/Høhling, så kan vi jo passende vende tilbage til vores kære eventyr forfatter
H.C. Andersen.

fandt mere spændende læsning på:
http://base.kb.dk/hca_pub/cv/main/VolDownload.xsql?nnoc=hca_pub&p_VolNo=3

H. C. Andersen er på dannelsesrejse til Italien. En af de personer han nævner flere gange dernede er en Fleischer.
På hjemrejsen er H. C. Andersen i Nyborg hvor han bl.a. tilbringer noget tid sammen med Capitain Høhling mf.
I København møder han Grevinde Sophie Scheel med Børn og Grev Siegfried Scheel.

Lis, du ønskes igen god bedring.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

Der er stadigvæk nogle "Fleicher" tilbage!, et look i Hof&Stat 1992 giver 4 stk,
og så alle de andre!

erder NOGEN bestemt FLEICHER du vil have behandlet?
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej regelsen :).

Mange tak for dit tilbud, men det ville være at køre lidt (ud) af sporet i forhold til "vores" Høhlinger.
...og du har ret -- der er mange Fleischerfolk. Har selv en lang liste liggende fra rosekamp.
http://www.rosekamp.dk/V_Richter_All/F_text.htm#Fleischer

Men skulle du lige have noget liggende om Underkonduktør, senere Konduktør i Ingeniørkorpset Georg Paul H. (ca. 1700—64)og Ellen Holsten. (Tænk hvis nu hun hed Ellen von Holstein!!..nå det gør hun jo ikke).

eller lidt guf vedr. Tamdrup Bisgaard.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

Hej på tråden

Tak for de mange fine indslag! Der bliver arbejdet rundt omkring, mange tak for det!!!!

Jeg lovede ovenfor i mit svar #51 Dato: Mandag 25 10 2010, 19:22 at skrive lidt om nogle Lohmann personer i Odense og vende tilbage med resultaterne.

Her er de så. Ikke mange men alligevel.

I Odense, Brylle sogn, opslag 129, er Major Linstov fadder den 14. maj 1733, så han tog med tilbage til Odense, efter Falster-opgaven.

I Odense, Brylle sogn, opslag 261, finder vi en begravelse af Christopher Fleischer, 80 år gammel, død 4. jan.1764. Hans hustru Anne Pedersdatter døde 5. nov. 1758, opslag 259.

I Odense, Brylle sogn 1646-1779, opslag 269, ser vi begravelse af hr. Lohmans yngste søn af lille Appe, noë Caspar Wilhelm, død 21. marts 1779. (Gittes slægt, Hans Jørgen Lohmanns 1-årige søn)

Og måske kan Gitte bruge dette: en enke af Lille Appegaard, Anna Jensdatter, også af Odense, Brylle sogn, opslag 263. død næsten 76 år gl. 19. dec. 1766. Hans Jørgen Lohmann er nok flyttet til gården lige efter fødslen af sønnen Johan Christoffer Lohmann f. 14-2-1767 i Sct Knuds Sogn, Odense.

I Odense, Skt. Knud sogn, opslag 920 er der en Rasmus Jepsen (?) Loumand begravet.

I Odense, Skt. Knud sogn, opslag 951, blev den 6. febr. 1766 sal. Jomfr. Lohman begravet. Hun var hos Msr. (?) Seest i Tugthuset. Bogholder etc.

I Odense, Skt. Knud sogn, , opslag 999, den 26. aug. 1779 Christian Loemans liig begravet i Graabrødre kirke ved Trappe (?) ved pulpituret. Måske noget af Gittes slægt?

Jeg checker ikke mine noter, fordi elementer på AO meldes ikke at være sikre i aften.
.................

TAk Karin for input omkring Fleischer/Høhling fra min barndomsby i 1801. Det kan jeg godt bruge. Fleischer/Høhling-slægten ser interessant ud. Tak Regelsen har du noget her?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Flemming Willum Petersen


Flot arbejde, Lis!

En lille bemærkning: Navnet på personen begravet i Sct. Knud 1760 (Opslag 920)
er Rasmus Ipsen Loumand
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Lis Klarskov Jensen

Tusind tak, Flemming.  :)
Hvordan ligger det i forhold til din slægt?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Gitte Lohmann

Hej Lis

Endnu engang finder du det utrolige. 8)

Jeg har brugt lidt tid på at kigge i gamle bøger, har lige lånt "kirkehistoriske samlinger tredie række"

Heri er omtalt en Hartvig Lohman som ankom til Odense som læge i året 1631. som der står "dengang endnu en fri virksomhed, som enhver kunne udøve uden at bevise at han forstod sig på kunsten" Han boede i Nedergade. Han har været anklaget for kætteri.

Der er ca 50 sider der handler om sagen imod ham. Desværre ikke mange personlige oplysninger. Kun at hans datter modtog et brev/sttævning på adressen i Nedergade.

Efter at sagen er slut i april 1935 er der ingen efterretninger og det vides ikke om han er rejst tilbage til Tyskland eller er død kort tid efter

Til Lis og Karin. Jeg har sendt billeder af Tamdrup Bisgård fra 1960´erne til jer på direkte mail :)

Hilsen
Gitte

Flemming Willum Petersen

Hej på tråden

Lis, umiddelbart har de Lohmann'er intet at gøre med min slægt,
men jeg har sat jagten ind på en forbindelse med Gittes Lorentz Lohmann og dermed de fynske efterkommere.

Jeg har i dag været på LAK og gennemset skifter for Maribo, Sakskøbing og Rødby i 1700-tallet
men der fandtes ingen skifter på Lohmann'er udover tidligere nævnte snedker Christian Lohmann og hans enke i Maribo, samt hans første kone Maria der døde i Rødby.

Til gengæld kom jeg videre med min mystiske Siderich, der viste sig søn af "ugift fruentimmer Grethe Zietrich" der døde i 1783 i Maribo.

Nakskov er en oplagt mulighed, men det er virkeligt tykke skifteprotokoller vi taler om (Nakskov var Danmark 10. største by på dette tidspunkt) og der findes intet navneregister til dem.
Det er nok 4000-5000 sider der skal gennemses, så det har jeg ikke pt. tid til.

Jeg går igang med at læse Maribo KB fra ende til anden i dag, og håber på at finde nogle
spor omkring den Lollandske Lohmann-slægt - jeg skal nok sige til.

Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Lis Klarskov Jensen

#70
Hej på tråden
Der er rigtig gang i de stakkels forfædre  :)
Ingen kan vide sig sikker for disse nysgerrige slægtsforskere, når de først ruller!!

Det lyder spændende med søgning efter alternative kilder som Gittes "kirkehistoriske samlinger tredie række" og Flemmings skifter. Der er måske også noget at hente i den lokale tingbog i Maribo amt?

Fader Lomand
Jeg håber også, at jeg har en spændende nyhed til Flemming  :)

Det kunne godt se ud som om faderen  til  Eleonora Lohmann og hendes to brødre i Tirsted, Maribo amt, hed Henric Lomand. I kirkebogen for Tirsted 1728-1797, opslag 40, tv. bærer Henric Lomands Hustru Lorens Hemmingsens (?) datter, Sidsel til dåben i Tirsted 1744.  

Det kan godt passe med navnene i den nære familie: Eleonoras to brødre hed Hans Henric og Christian Hendrich, og hun kalder også sin egen søn Johan Henrich.

Hvad siger du, Flemming?

Lidt fundet undervejs:
Samme kirkebog, opslag 22. 13. Febr. 1734 blev Lougmans Datter i Tirsted begraven. Denne datter kender du måske i forvejen, Flemming?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Til Gitte. Tusind - tusind tak for den tilsendte mail. Super ;)
Ind til videre er der ikke (endnu) påvist en familiær forbindelse mellem Lohmann og Bisgaard. Det er dog uomtvisteligt at Hölling familien har kendt til stedet i og med at de både har opholdt sig i Kórup og på Våbensholm. Derudover er der en forbindelse mellem Parsberg slægten og Bisgaard. Så er formodningen om at vi kan have en Cathrine Parsberg stammoder rigtig, så kan det jo være at Lohmann slægten "nærmer sig" området omkring Tamdrup sogn.

Et nyt lille fund her fra mig og gæt hvad navnet er:

Endnu en Samuel Kristoffer Hóhling, og han kan muligvis gå hen og blive lidt af en udfordring af finde slægtsforbindelserne til da hverken hans far eller mor (pt.) hedder Hóhling ???

Hjørring A., Dronninglund H., Dronninglund sogn. 1870 – 1880. Opsl. 9.
1872. Ungkarl Samuel Kristoffer Hóhling Sørensen, Gjeraa, 28 år. Pigen Marie Jensen, Gjeraa, 28? år, Forlovere Jens Kr. Nielsen, Gjeraa og Jens Bertelsen, Gjeraa. 17. maj i kirken.

Han findes født:

Ålborg A., Fleskum H., Ålborg Budolfi sogn. 1829 – 1847. Opsl. 133.
No. 82. D. 2. dec. 1844. Samuel Christopher Hóhling Sørensen.Pige Ane Kirstine Kornbek i et hus på Ladegaards mark og udlagt barnefader tjenestekarl Peder Sørensen i Aalborg. Døbt i kirken 5. jan. 1845.
Faddere: Niels Nielsens kone, Pige Maren Jensdatter, Muursvendene Skjoldan og Pedersen, tobaksplanteur Kallering alle af Aalborg.
Anm. Uægte, moderen født af bondestand og hun? haft? Tieneste i dr. Xxxxx i Ålborg.

Ane Kirstine Kornbek findes nogle år før her hvor også et par af de senere faddere vist nævnes:

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Aalborg, , 296A, FT-1834, B6292
Marie Elisabeth Kuhr 75  Enke(mand)  Lever af høkerie 
Cresten Madsen 38  Gift  Lever af fiskerie 
Bodil Marie Larsdatter 47  Gift  Hans kone 
Karen Marie 12  Ugift  Deres døttre 
Jacobine 3  Ugift  Deres døttre 
Maren Jensdatter 71  Enke(mand)  Mandens moder 
Rachel Christensdatter 51  Enke(mand)  Almisselem 
Ane Pedersdatter 41  Ugift  Lever af spind 
Magdalene Amalia 5  Ugift  Hendes børn 
Johanne Marie 2  Ugift  Hendes børn 
Daniel Wils 1  Ugift  Hendes børn 
Johanne Skou 34  Gift  Arbeider paa arbeidsanstalten 
Christiane 5  Ugift  Hendes datter 
Birgitte Marie Skjoldan 62  Gift  Lever af syening 
Andreas Christian Skjoldan 26  Ugift  Hendes søn muuersvend 
Ane Kristine Kornbeck 26  Ugift  Opvarterske hos syge  (Altså født ca. 1808)
Lars Scheut 39  Ugift  Haandlanger ved muuerne 
Mette Cathrine Jacobsdatter 36  Ugift  Ernærer sig ved samme 
Christian Peter Rømer 39  Ugift  Haandlanger som forestaaende 
Maren Andersdatter 40  Ugift  Ernærer sig paa samme maade 
Caroline Fisker 31  Ugift  Dagleierske

Der er på ca. samme tid Høhlinger i Budolfi sogn idet Hans Peder Kofod von Hølling og Wilhelmine Caroline Olsen får døtrene Helene Petrea von Hølling døbt i sognet d. 10. jan. 1839 og
Marie Caroline Wilhelmine von Hølling d. 16. juni 1844. Denne familie befinder sig året efter i Kbh.

Det store sppørgsmål her må være hvordan Høhlingnavnet kommer i spil, men interessant nok går navnet Samuel Christopher igen - igen. Er det en tilfældighed eller har Ane Kirstine Kornbek en "indsider" viden om brugen af navnet i Høhlingslægten.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Gitte Lohmann

Hej Karin

Godt at høre, at du er glad for det tilsendte :)

Hej alle

Jeg har endnu engang nærlæst Nygårds sedler for at finde spor

Måske kan Johan Henrik Lohmann Rendsburg- "ansøgning til rentekammeres embedsansøgning 3/10 1699" være interessant

Ud fra navnet passer han rigtigt godt ind i Flemmings slægt.

Navnene i Flemmings og min slægt passer også godt sammen, bortset fra at jeg ikke har fundet en eneste der hedder Henrik.....Men på den anden side optræder Lorens også kun 1 gang mere i den efterslægt jeg har-- til gengæld har Johan været rigtigt meget brugt

Hilsen
Gitte





Flemming Willum Petersen

Det er sandelig spændende nyheder der kommer på bordet her.

Udfra børnenes og børnebørnenes navne har jeg selv spekuleret på om faderen Lohmanns navn kunne være Henrik, men der har ikke ligget et bevis - før nu!

Der kan jo næsten kun være ham der nævnes som Henric, da jeg ikke har hørt
om nogle andre Lohmann i Tirsted end ham, og da jeg har meget af min slægt i det område ville jeg have stødt på navnet hvis der var andre.

Jeg kendte godt datteren, som jeg dog ikke tidligere havde nævnt da hun døde som barn,
men jeg havde ikke set at han var nævnt ved navn blandt faddere.

Tusind tak for disse oplysninger, Lis!

Gitte, dit forslag omkring Johan Henrik Lohmann Rendsburg er også
rigtig spændende. Han kunne sagtens være en far til min indtil for nyligt unavngivne Henric Lohmann.

Jeg noterer mig fundene, og fortsætter i de lollandske kirkebøger.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Christian Konstmann Autzen

Jeg har set Lohmann i Brede sogn i Tønder amt:

1886 - 1903 opslag 76; her drejer det sig om Christine Lohmann født Jakobsen, som dør 65 år gammel. Hun var gift med afdøde Carl Ferdinand Lohmann.

1860 - 1898 opslag 119; her er Carl Ferdinand Lohmann født den 20. november 1884 som søn af Christoffer Lohmann.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Flemming Willum Petersen

#75
En lille update:

Jeg har været Maribo KB igennem for Lohmann'er i tidsrummet 1730 - 1770, hvor skifterne begynder - der var ingen. Det vil altså sige at jeg nu har fastslået at min Lohmann (formodentlig ved navn Henric) ikke er død i Maribo, Rødby eller Sakskøbing.

Der var heller ingen andre Lohmann'er udover hans søn Snedker Lohmann.

Lohmann-slægten på Lolland ser altså umiddelbart ret lille ud, og jeg overvejer om jeg skal søge på Sjælland for at finde forbindelse til noget af den anden Lohmann-slægt nævnt her i tråden.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Lis Klarskov Jensen

#76
Hej på tråden
Dejligt med dette sus af aktivitet og resultater  :D

Til Karin
Endnu en Samuel Christopher Hóhling (Sørensen)  Det kunne tyde på slægtsskab! Ålborg A., Fleskum H., Ålborg Budolfi sogn. 1829 – 1847. Opsl. 133. No. 82. D. 2. dec. 1844. Samuel Christopher Hóhling Sørensen

Mens du har travlt med at finde nye spor, er jeg vendt tilbage til dine monumentale fund i Ribe i august om Jørgen Alexander Lohmann, født 1714 for at finde en ny vinkel på spørgsmålet. Jeg vil endnu en gang gennemgå dit store materiale og se, om der ikke er mulighed for at supplere materialet på en anden måde. Forslag er meget velkomne  :)

Til Gitte
Tak for dit tilsendte materiale om Bisgård! Flot gård!
Og det er spændende materiale, du har fundet om Hartvig Lohmann. Jeg har set ham i Knud Gethers "Middelalderfamilier i Flensborg og Nordfrisland ... et bidrag til Sønderjyllands personalhistorie" 1986, Dansk Historisk Håndbogsforlag.  Hartvig Lohmann, byskriver i Flensborg, senere faktor i Brandenburg, læge i Odense. * i Itzehoe o. 1590, død senest 1642.

Kunne du mon fotografere hans historie og sende på mail? Det kunne være interessant, og der kan måske findes spor her.

(indredigeret: Jeg har kontaktet odensedatabasen.dk, fordi den har en forkert dødsdato af din ane Hans Jørgen Lohmann som døde i Brylle i 1818 og ikke begravet d. 6. febr. 1866 i Odense. Det var jomfru Lohmanns begravelse. Man vil se nærmere på det.)

Til Flemming
Dejligt at du nu kan komme videre med at indkredse din søgen. Måske er der laugsoplysninger for 1744 i Maribo?

Til Christian
Tak for dine oplysninger - de er gode at have!

Som sagt vender jeg selv blikket mod Ribe 1714, som Karin har gennemsøgt på kryds og tværs.
Her er Karins opsummering og tidslinje for Alexander Hansen:  

ca. 1686. Født jvf. note ved hans begravelse (kordegnens eksemplar 1701-1788) .
24. juni 1714, Ribe, Sønnen Jørgens dåb. (måske vores Jørgen Alexander Lohmann!)
29. nov. 1715, Ribe, Er forlover ved broderen Christian Hansens trolovelse.
18. marts 1716, Ribe, Datteren Anne Cathrine Alexandersdatters dåb.
12. dec. 1717, Ribe, Sønnen Christian Alexanders dåb.
13. marts 1718, Ribe, Alexander Hansen Saddelmagers står fadder til Anne, Frantz Clausens datter.
1. nov. 1720, Ribe, Datteren Anne Cathrine Alexandersdatters dåb.
12. marts 1723, Ribe, dødfødt søn Alexandersen.
1735 Alexander Hansen Lohmann Sadelmager står i Mandtallisten for Ribe 1735.
14. sept. 1741, Ribe, begravet Alexander Saddelmager.

Min tilføjelse med rødt.

Med udgangspunkt i Karins mange kildeoplysninger skal der nok tænkes ned i andre kilder nu.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej Lis :).

Det er godt med flere par øjne på samme sag, så dejligt at du vil kikke på Jørgen Alexander(sen) Lohmann født i Ribe i 1714.

Du har nok ret i, at der nu skal kikkes i andre kilder. Lige til orientering, så har jeg på landsarkivet i Viborg forsøgt at få adgang til de relevante skattelisterne fra Ribe. De var desværre så medtaget af tidens tand, at de ikke er tilgængelige for "menigmand".

Jeg krydser fingre for at det er den rigtige Jørgen vi allerede har fundet og krydser fingre for nye og spændende fund.

Mange hilsner :)

Karin

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

#78
Hej Karin
Jeg har samlet alle dine oplysninger i ét dokument og forsøger nu at få hoved og hale i det. Det er jo utroligt meget, du har fundet!!!

Jeg forventer også, at du i Alexander Saddelmager har fundet faderen til vores Lohmann, og der er jo mange oplysninger til at underbygge det. Bl.a. at 1735 Alexander Hansen Lohmann Sadelmager fra Mandtallisten for Ribe 1735 er den samme som den Alexander Saddelmager, der blev begravet i 1741, Ribe.

Du har skrevet noget med en note ved hans begravelse. Er det din egen note?

Den digitale byport oplyser, at der ikke findes laug for håndværkere som sadelmagere, desværre. Så den er ude.

Så er der skifter, skattelister og rådstuebøger, som forhåbentlig findes?

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej Lis :)

Jeg iler:

Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn. 1700 -1786. Opsl. 563.
14. sept. 1741 begraves Alexander Sadelmagger.

nr. 36. Alexander Sadelmagger, 55 aar gl., begravet d. 14. Septemb. paa Den Nørre Side jord af Dom Kirken ved 12 slet (?).
I Ribe Domsogn, Ribe 1717-1751 over døde, opslag 69.

......det er noter fra kirkebøgerne.

Skattelisterne er som før skrevet ikke tilgængelige. Jeg går ud fra at skifterne findes men jeg ved det ikke og det samme gælder for rådstuebøgerne.

:)Mange hilsner (og rart at se dig igen....håber at du er blevet rask igen) :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

#80
Hej Karin

Tak for det, jeg glemte jo helt min glæde over at finde kordegnens kirkebogsudgave dengang i august. Der er vist faldet for meget ned i sengehalmen.  :)

Jeg har undersøgt kirkebogen 1700-1786 for en evt. anden Alexander sadelmagers død i tidsummet 1741-1781, men fandt ingen.

Der var kun 2 sadelmagere i Ribe i 1735 (den anden var Knud Jepsen), så der kan vel ikke være tale om andre!
(indredigeret: Knud Sadelmager blev begravet d. 16. januar 1742, 76 år gl. Ribes Domsogn KB 1741-1807 opslag 4)
Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Bemærkning: Sadelmager - Maren, Christen sadelmagers, ætat 47. død 1659.

(LAV har borgerskabsprotokoller fra Ribe i perioden 1585-1809)!!
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

... hørte du det Karin? Skulle vi ikke lave en hyggetur til LAV???
Det er næsten for fristende  :)

Tusind tak for tippet, Regelsen. Jeg har aldrig før hørt om borgerskabsprotokoller. Og jeg kan ikke finde dem på DAISY.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej Lis :).

Jeg "hører det" og en hyggetur er jegmed på.

Jeg komlige til at kikke på et par fynboer. Tvillinger eller navneforvirring ???

Odense A., Odense H., Odense Sct. Knud. 1742 – 1797. Opsl. 279.
D. 14. feb. 1767. blev Seigr. Hans Jørgen Lohman Sxxxx barn døbt og kaldt Johan Christopher. Frue Professorinde von Westen baardt, hos Hans Doctors?, Hr. Biscop Rasmi?? ældste Juxxx fruedatter. Fadderne ware Hr. Borgem. Sejdelin. Hr. KrigsRaad Heedegaard og Hr. Birchedommer Peter Ronnau.

Fogsgaard:
Johan Christopher Lohmann Sognepræst til Boe og Hustad i Trondhiems Stift
Født: 04-02-1767 St. Knud, Odense Stempelmærke: Danmark
Død: 21-01-1846
Notat: Dåbsattest i RA.
Hustru:
Policenummer: 7441
Pensionspolice oprettet: 12-10-1805
Årlig Pension: 50 Indbetalt: 216 Afdragsordning: 0
Kirstine Torsager Rasmussen
Født: 03-03-1772 St. Knud, Odense Stempelmærke: Danmark
Død: 14-03-1846
Notat: Dåbsattest i RA

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

Hej Karin
Johan Christopher Lohman blev født d. 14. febr. 1767 - og det står til troendes.

Du må lige sende mig en mail om turen til Viborg, så skal jeg være der med den store notatbog  :)

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hejigen :)

Når jeg nu er ved at rydde lidt op i mine noter så er der lige denne:

CATHARINA SOPHIA LOHMAN
Christening: 26 MAY 1772 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn,
Parents:
Father: JOHANN FRIDERICH LOHMAN
Mother: FRIDERICA LOUISA FREITHOFF

Ud fra dit indlæg d. Lørdag 30 10 2010, 18:56. hvor du skrev "Det kan godt passe med navnene i den nære familie: Eleonoras to brødre hed Hans Henric og Christian Hendrich, og hun kalder også sin egen søn Johan Henrich".

Jeg har ikke lige et overblik over tidsrummene vedr. disse personer, men spekulerer på om ham her på nogen måde kunne passe ind?

Sig til hvis det er tilfældet.

Der er mail på vej.

Venlige hilsner :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

Til belysning:

Ole Degn har også: Scandinavian atlas of historic towns - no. 3 Denmark

Ribe 1500-1950, (Odense  University Press 1983)

4265 Sadelmagermester: 1. stk. i 1570, 1640, 3. i 1682, 2. i 1761

Utrykte kilder:
Ribe rådstuearkiv, Rådstueretten, Dombøger 1527-76; 1635-45

Skattebøger: ...1680-84; 1758-64

Tingbøger: (Ribe byfoged), ...1630-50

Brandtaks.: 1761
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

#87
Tusind tak Regelsen for kildeangivelserne!! De bliver nyttige.

Jeg har som sagt samlet alle Karins mange oplysninger fra Ribes kirkebøger samt mandtalslisten fra 1735 om Jørgen Alexander Lohmanns ane-forhold.

Det er et utroligt stort arbejde, Karin har lavet her ved systematisk at gennemgå kirkebøgerne for den relevante periode 1700-1780 i Ribe.

Ved at samle og sammenligne disse oplysninger kan jeg se, at der er sammenhæng i materialet, og at der er 2 vægtige spor, nemlig sadelmageren i mandtalslisten fra 1735, samt sønnen Jørgen Aleanders første giftermål og første barns dåb i februar-april 1736, der tyder på, at Alexander Hansen Sadelmager og Anne Kirstine/Christine Jørgensdatter er forældre til vores Jørgen Alexander Lohmann.

Vores forfader Jørgen Alexander Lohmann er sandsynligvis døbt Jørgen i 1714. Faderen var Alexander Hansen, Sadelmager.
Vores Jørgen Alexander Lohmann hed ved sit giftermål i februar 1736 med Karen Hermandsdatter Jørgen Alexandersen.

Først 2 måneder efter i april 1736 hed han Jørgen Alexander Lohemand ved det første barns Anne Kierstines fødsel i Ribe. Barnet bærer samme navn som Alexander Sadelmagers kone, Anne Kirstine/Christine Jørgensdatter og Alexander Sadelmagers egen datter Anne Kirstine.

Alexander Hansen var sadelmager i Ribe og er kendt fra 1714-1741 under dette navn. Der er ikke tilknyttet navnet Lohmann.

Først i 1753 ved en officiel registrering, finder vi navnet Alexander Lohmann, sadelmager. Der var kun 2 Sadelmagere i 1735, nemlig nr. 128 Alexander Lohmann (død 1741, 55 år gl.) og nr. 129. Knud Jepsen (død 1742, 79 år gl.) jf. Mandtal over Riiber Byes Borgerskab Sakset fra http://dendigitalebyport.byhistorie.dk/1735/?indberetning=108

Alexander sadelmager havde en bror i Ribe Christian Hansen fra Slesvig, som familien havde sociale relationer til. Her er der ikke fundet et Lohmann-navn.

Ribe kirkebøger benytter meget at identificere borgerne ved fornavn plus erhverv, især håndværkere. Navnet Alexander Hansen Sadelmager eller Alexander Sadelmager er hans borgernavn og det han er kendt som i Ribe. Kun ved den officielle mandtalsliste hedder Alexander Sadelmager også Lohmann, hvilket er hans officielle navn. Dette var vigtigt for Ribe Magistrats mandtalsliste til brug for deres købstadsindberetning, dateret den 15 august 1735. Inberetningen var igangsat af kong Christian den 5.'s ordre til de danske Stiftamtmænd den 25. juni 1735. Ribe var en købstad og i 1735 benyttede "den danske kongemagt sig i stadig stigende grad af handelsmæssige monopoler i et forsøg på at kontrollere handelen og ikke mindst samle trådene i dobbeltmonarkiets hovedstad – København".

Denne købstadsindberetning satte sig ingen spor i kirkebøgernes sædvane inden for den "paraktiske" navngivning for håndværkere.

Et overblik
For at interesserede ikke skal tilbage igennem tråden her og på den gamle DIS-tråd og gøre arbejdet igen igen, indsætter jeg materialet her. Alt materialet har jeg checket i kirkebøgerne efter Karins mange opslagsnumre og kirkebogsangivelser, der har været til stor og uvurderlig hjælp i arbejdet.

:) :) :) :)

Jørgen Alexander Lohmann 1714-1794
Tese:  Jørgen Alexander Lohmann blev født i Ribe 1714 og at Alexander Hansen sadelmager = Alexander Lohmann sadelmager.

Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1701 -1788. Opsl. 86.
1714. Nr. 12. Døbt d. 24. juni. Jørgen, Alexander Hansen Saddelmagers søn.

Trolovet 1: Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1700 - 1786. Opsl. 109.
D. 10. febr. 1736 trolovet Jørgen Alexandersøn og Karen Hermandsdatter.  
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1700 - 1786. Opsl. 210.

Viet 1: d. 28. febr. 1736. Jørgen Alexandersen med Karen Hermandsdatter.  

Børn
1736: Anne Kierstine født Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1701 - 1788. Opsl.222. Nr. 14.
Døbt 2. april 1736. Anne Kierstine
Faddere: Maren Præstis af Væster Bierum, Grete Ørttels?, Sidsel Christians, Jørgen Clemmensen og Niels Gæsten. Faderens navn: Jørgen Alexander Lohemand  

Viet 2: i Skt. Ibs kirke i Horsens den 12. december 1749:
Skanderborg A., Nim H., Horsens, kirkebogen for 1743 - 1786, AO-opslag 499. Vielse No. 17.
"D. 12 Dbr: [1749] copulerted Jeg udi S[ankt] Ibs Kirke
Corpo. Jørgen Alexander Louman og Mette Hölling  

Børn
1. Alexander, dbt. 26.2.1745 (kb side 30) AO opslag 31
2. Dødfødt dreng, begr. 20.7.1748 (kb side 221) opslag 222
3. Catrina Elisabeth, dbt 12.2.1751 (kb side 85) AO opslag 86 (begr. 22.5.1752 10 uger gl. AO opslag 236).
4. Adam Levin, dbt. 21.7.1752 (kb side 97) AO opslag 98, begr. 26.4.1753 (kb side 243)
5. Adam Levin, dbt. 21.6.1754 (kb side 113) AO opslag 114
6. Datter begravet den 2.8.1754 (Nygårds sedler: "Ohngefær 9 år") (kirkebogen side 249. AO opslag 250)
7. Tvillingerne Gerhart Andreas og
8. Alexander
, dbt. 24.10.1756 (kb side 139) AO opslag 140
9. Sofie Amalie, dbt. 29.1.1767, (kb side 573) Dødfødt dreng, begr. 20.7.1748 (kb side 221) AO opslag 576
10. Ernst, født ca. 1769, begr. 6.8.1772, 3 år (kb side 318) AO opslag 319
Nogle af børnenes data er fundet i Nygårds sedler, Rigsarkivet. Alle er checket i www.arkivalieronline.dk
(tallene ovenfor er redigeret, så tvillingerne har fået hvert sit nummer.)

Viet 3: Anne Christine Samuelsdatter

Begravet
Jørgen Alexander Lohmann blev begravet den 21. juni 1794 i Horsens købstad,  AO-opslag 231.


Hans fader Alexander (Hansen) Lohmann, Sadelmager (1682?-1741) Ribe
Forlover for broderen Christian
1715.  Alexander Hansen Sadelmager er forlover for broderen Christian Hansen fra Slesvig:  
Trolovet i Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1700 - 1786. Opsl. 50.
29. nov. 1715. angav Christian Hansen af Sleswig sig at vilde i indkommende uge torsdagen d. 5. December troloves med Woldborrig Olufsdatter Faarkrog ....osv........ hans broder er Alexander Hansen Sadelmager.
Viet i Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1700 - 1786. Opsl. 190.
D. 19. maj 1716. Christian Hansen Snediker? med Waldborrig Olufsdatter Faarkrog  
Læs mere om Christian Hansen nedenfor
.

Børn
Jørgen Alexandersen født Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1701 -1788. Opsl. 86.
1714. Nr. 12. Døbt d. 24. juni. Jørgen, Alexander Hansen Saddelmagers søn. Susc. nævnes (Susceptrix,  gudmoder)  
1716: Anne Cathrine Alexandersdatter født Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1701 -1788. Opsl. 99.
1716. Nr. 10. 18. marts. Anne Cathrine Alexandersdatter, Alexander Hansen Saddelmagers datter.  
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1701 - 1788. Opsl. 275.  

1745. Nr. 9. Marie Kierstine, uægte, Ane Catrine Alexandersdatter logerendes hos Thomas Thomsen handskemager hendes uægte datter døbt d. 11. Febr. udlagt til barnefader Christian Jessen Schaadborg skriverkarl hos Raadmand Schuldtz.  Susc. Jens Jørgensen skomagers hustru Ane Olisdatter. Test: Else Cathrine Jensdatter tienende Mons. Pikmand og Ane Magrete Nielsdatter, Niels Smeds datter, Herman Pedersen Slagter og Hans Christian Jensen, hans? Kone?, xxxx og byfogdemester? Xxxx.
1716: Anne Kirstine Alexandersdatter født Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1700 -1786. Opsl. 472.
Død 13. nov. 1716 blev Anne Kirstine, Alexander Sadelmagers liden datter begravet. Som var fød udi dette,  var 4 uger (per xxxxx?) Død d. 11. nov.  
1717: Christian  Alexandersen født Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1701 -1788. Opsl. 112.  
1717. Nr. 25. 12. dec. Christian, Alexander Hansen Saddelmagers søn. Faddere nævnt.
1720: Ane Cathrine Alexandersdatter født Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1701 -1788. Opsl. 128.  
1720. Nr. 29. 1. nov. Ane Cathrine Alexandersdatter, Alexander Hansens døbt.
1723: dødfødt søn født Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1700 -1786. Opsl. 498.  
D. 12. el. 16.? marts 1723. blev Alexander Sadelmagers dødfødte søn begravet som var født d. 12.

Fadder
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1701 -1788. Opsl. 114.  
1718. Nr. 9. 13. marts. Alexander Hansen Saddelmagers står fadder til Anne, Frantz Clausens datter.
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1701 -1788. Opsl. 115.  
1718. Nr. 13. 13. marts. Alexander Hansen Sadler står fadder til Kiersten, Jørgen Olufsens datter.
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1700 -1786. Opsl. 50.

Profession 1735
Der var kun 2 Sadelmagere i 1735.  
nr="128"> Alexander Lohmann (optræder ikke efter 1741, død)
nr. 129. Knud Jepsen (død 1742, 79 år gl.)
I slet Tilstand.
Officielt register: Mandtal over Riiber Byes Borgerskab Sakset fra http://dendigitalebyport.byhistorie.dk/1735/?indberetning=108

Begravet 1741 i Ribe Domsogn
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn. 1700 -1786. Opsl. 563.  
14. sept. 1741 begraves Alexander Sadelmagger.

I Ribe Domsogn, Ribe 1717-1751 over døde, opslag 69. Kordegnens eksemplar af kirkebogen.
nr. 36. Alexander Sadelmagger, 55 aar gl., begravet d. 14. Septemb. paa Den Nørre Side jord af Dom Kirken ved 12 slet (?).

Hans farbror Christian Hansen
1715. 29. nov. Alexander Hansen Sadelmager er forlover for broderen Christian Hansen fra Slesvig.  
Trolovet i Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1700 - 1786. Opsl. 50.
29. nov. 1715. angav Christian Hansen af Sleswig sig at vilde i indkommende uge torsdagen d. 5. December troloves med Woldborrig Olufsdatter Faarkrog ....osv........ hans broder er Alexander Hansen Sadelmager.
Viet i Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1700 - 1786. Opsl. 190.  
D. 19. maj 1716. Christian Hansen Snediker? med Waldborrig Olufsdatter Faarkrog
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1701 - 1788. Opsl. 119.  

Børn - (oplysningerne skal tages med forbehold, da der kan være tvivl, om det er børn af to samtidige Christian Hansen i Ribe, jf. Karins kommentar nedenfor)

Indredigeret Karins OBS. Christian Hansen er ved vielsen i maj 1716 Snedker. Det er han også i feb. 1717 ved datteren Else Cathrines dåb.
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1701 - 1788. Opsl. 107.
1717. Nr. 4. Else Cathrine, Christian Hansen Snedkeres datter døbt d. 7. feb. Susc. (forkortelse for susceptrix= gudmor): Jørgen Olufsen Faarkrog. Niels Andersens hustru, Chirstine Alexander Sadelmagers, An Christine Olufsdatter Faarkrog og Anne Eskesdatter Juul.  
1719. Mette, Christian Hansen Handskemager nu soldat ved landmilitsen hans datter blev døbt d. 15. jan. Susc.: Niels Andersen Bundtmager, Jens Andersen Rents?, Anne Andersdatter Rents?, Kiersten Gabrielsdatter og Mag. Lohman.
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1701 - 1788. Opsl. 130  
1721. Nr. 12. Carl, Christian Hansen soldats barn ved Major Theils compagnie døbt d. 30. maj. Suscept: Mons. Voss, Mons. Adam, Mons. Johan Heinric Rosse ?. Lerer? Julius. Kirsten Christiansdatter som bar barnet.
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1701 - 1788. Opsl. 154.  
1724. Steen, Christen(!) Hansen landsoldats søn blev døbt d. 12. Nov. Susc.: Niels Thermansen, Anders xxxxxxsen, Peder Jonasen, Karen Thomasdatter, Maren Lauritzdatter.
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1701 - 1788. Opsl. 157.  
1725. Anne, Christen(!) soldats barn ved Muuren blev døbt fredagen d. 6. april. Susc.: Anne Marie Jens Muurmesters, Christen Munck, Hans Krage, Søren Andersen, Mette Andersdatter af Caspargaard.
NOTE KARIN: Hverken Christian Hansen eller Woldborg er fundet døde i Domsognet og Christian optræder ikke i Mandtalslisten for Ribe i 1735.

Jf. Amtmandens indberetning er det på den tid helt almindeligt at folk kommer til byen og kun er der et år eller to. Det er svært at tjene til føden i Ribe så de kan meget vel være rejst videre til en anden egn.
lidt mere nyttig/unyttig info: Læst hele Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn. 1717 -1751.
Opsl. 21. 1725. Nr. 2. En Christen Hansen begravet.  

Hans moder Anne Kirstine Jørgensdatter, Alexander Sadelmagers
Jørgen Alexander Lohmanns mors navn er ikke nævnt ved dåbshandlingerne, men en gennemgang af de introducerede giver et navn:
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1700 - 1788.
Introduceret: Opsl. 269. 10 ma? 1714. Alexander Sadelmagers hustru. (Ikke fundet)  
Opsl. 271. 1616(!) er 1716. Dom Miser. Kirstine Alexanders.  
Opsl. 274. 1718 først på året Kirstine Jørgensdatter Alexanders  
Opsl. 277. 1720. D. 2. Advent Anne Kirstine Alexander Sadelmagers  
Opsl. 280. 1723. Dom jubilate. Kristine Jørgensdatter Alexander  
I daglig tale ser det ud til at hun kaldes Kirstine Alexanders men hendes navn er nok Anne Kirstine/Christine Jørgensdatter. Muligvis datter af Jørgen Olufsen kleinsmed (?)

Fadder
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1701 - 1788. Opsl. 107.  
1717. Nr. 4. Else Cathrine, Christian Hansen Snedkeres datter døbt d. 7. feb. Susc: Jørgen Olufsen Faarkrog. Niels Andersens hustru, Chirstine Alexander Sadelmagers, An Christine Olufsdatter Faarkrog og Anne Eskesdatter Juul.
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1701 - 1788. Opsl. 159.  
1725. Døbt Christine, Kirstine Faarkrogs datter, Christine Alexander Sadelmagers står fadder også her en Citzel Johann Hansdatter eller (Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1701 - 1788. Opsl. 160. (Apelone)) hedder hun Citzel Johanna Hansdatter?
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1701 - 1788. Opsl. 164.  
1826 Anne Dorthe, Mette Christensdatters uægte barn. Susc: (gudmor) Kristine Alexanders.

:) :) :)

Jeg har garanteret ikke fået det hele med, så hvis du kan finde oplysninger, der supplerer dette eller som mangler her, vil jeg være taknemlig for at høre fra dig.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej Lis :).

Fint arbejde og godt med en opsumering her i det nye forum.

Allerførst lige en lille småting som jeg redigerer ud senere:

Jeg synes at tvillingerne fortjener at få hver sin linie eller et nummer hver- så jeg foreslår denne ændring:
7. Tvillingerne Gerhart Andreas og 8.  Alexander, dbt. 24.10.1756 (kb side 139) AO opslag 140
9.  Sofie Amalie, dbt. 29.1.1767, (kb side 573) Dødfødt dreng, begr. 20.7.1748 (kb side 221) AO opslag 576
10. Ernst, født ca. 1769, begr. 6.8.1772, 3 år (kb side 318) AO opslag 319
Nogle af børnenes data er fundet i Nygårds sedler, Rigsarkivet. Alle er checket i www.arkivalieronline.dk

Med hensyn til Jørgen Alexanders farbror Christian Hansen, så er det nødvendigt ind til videre, at tage oplysningerne med et gran salt. Jeg er nemlig ret  :)sikker på, at der er to x Christian Hansen der får børn i samme tidsrum.

Jeg har selv denne note:
OBS. måske får 2 x Christian Hansen børn på samme tid?
OBS. Christian Hansen er ved vielsen i maj 1716 Snedker. Det er han også i feb. 1717 ved datteren Else Cathrines dåb. (denne dåb har du vist ikke)

Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1701 - 1788. Opsl. 107.
1717. Nr. 4. Else Cathrine, Christian Hansen Snedkeres datter døbt d. 7. feb. Suse: Jørgen Olufsen Faarkrog. Niels Andersens hustru, Chirstine Alexander Sadelmagers, An Christine Olufsdatter Faarkrog og Anne Eskesdatter Juul.

Der burde være større chance for at finde forældrene til Alexander Hansen når vi ved, at han har en bror Christian Hansen fra Slesvig. Det kunne derfor være fint hvis vi også kunne følge ham.

Min usikkerhed vedr. de 2 X Christian Hansen i Ribe går på spørgsmålet om hvem af dem der bliver soldat, og der mest der indikerer at det er hanskemageren. Sprøgsmålet kunne også være om Christian først er snedker, senere handskemager og siden soldat ???.

Men indtil videre mener jeg, at flere af de ved Christian Hansen nævnte børn er nok er forkert placeret.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

#89
Kære Karin
Tak for dine kommentarer og rettelser, som jeg har markeret med rødt ovenfor. Du behøver ikke bortredigere noget i dit svar!

Jeg syntes jo, at det var nu, vi skulle have samlet resultaterne fra august, der lå og ventede på at blive brugt. Måske skal vi til en begyndelse undersøge byen Slesvig efter aner, hvis det er muligt?

Vi har undervejs med hjælp fra årvågne DIS-forskere fået afdækket en del spændende Lohmann-efterslægt foruden Hølling-slægt, som jeg aldrig havde drømt om at få kendskab til.
I skal have så mange tak!!!

Og tak for din private mail omkring Viborg-turen. Det vil jeg meget gerne!  :D

Venlige hilsner
lis

(Indredigeret: Der findes i Friderichsort i Slesvig en Lo(e)man, Joh. (Soldat/Comp. Capit. Hugo) der blev gift (muligvis 1697) med en Cornelsen, J. Anna Maria (V: Paul Bg. u. Hutger? /Rendsburg). Oplysningerne stammer fra "Trauregister aus den ältesten Kirchenbüchern Schleswig-Holstein. Von den Anfängen bis zum Jahre 1704. Band 15, Gottingen 1994". Joachim Memmert har bearbejdet. Registeret dækker 1658-1704.)
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291