Hvor kom Jørgen Alexander Lohmann fra? - og fru Cathrine Treschow Samuel

Startet af Lis Klarskov Jensen, 06 Okt 2010 - 21:07

Forrige emne - Næste emne

Regelsen

Hej

2.del - fortsat fra 1.del.

** Reinholt Rode i København. (ingen sag indført)

28/7 1636.


** NM for Reinholt Rode i København med en opsættelse her af tinget 21/7 sidst forleden havde stævnet Henrik Mogensen indvåner sst og ham tiltalte for 50 sletdaler med sin rente, som han er Reinholt Rode skyldig efter sin efterskrevne håndskrift lydende: kendes jeg Henrik Mogensen indvåner i Århus, at eftersom Reinholt Skrædder borger og indvåner i København på adskillige tider har arbejdet for min kære hustru Maren Christoffersdatter, hvorover hun er blevet ham skyldig 50 sletdaler efter hans regnskabs lydelse, hvilke jeg bepligter mig eller mine arvinger at betale, datum København 14/12 1632 Henrik Mogensen egen hånd. derefter blev afsagt, så efterdi ikke nu bevises, Reinholt Rode samme penge at være betalt, vidste byfogden ikke andet derom at sige for rette, end Henrik Mogensen jo bør at betale Reinholt Rode 50 sletdaler efter sin udgivne håndskrift inden førstkommende 15 dage, eller derfor han derefter at have indlæg og fuldkommen vurdering i Henrik Mogensens bo, gods og løsøre, hvor det findes kan.

8/9 1636.


** Augustinus Miller for Hans Pedersen. Niels Lauritsen Rode borger sst bekendte sig af ret vitterlig gæld skyldig at være Hans Pedersen 150 sletdaler, og derfor til underpant satte han Hans Pedersen de to parter i den gård på Brobjerg, som han iboer, liggende norden næst til Ove Sørensens gård og sønden næst til Hans Andersen Grønbæks gård.

** Ove Rasmussen Pilgård. efterskrevne vidnede, at de nu i dag var til syn til et gærde imellem Over Pilgårds have og Niels Rodes have bag deres gårde, da syntes dem, at det ene gærde der imellem var ikke så færdigt, at det kunne være forsvarligt, men et andet var i nogen måder forsvarligt. dertil svarede Niels Rode, at Ove Pilgård skulle ingen skade få igennem hans gærde.


** Mikkel Jensen Rode boende i Geding i Sabro herred æskede skøde. Mikkel Rasmussen Trige med fuldmagt af Maren Clemendsdatter, salig borgmester Anders Lydiksens sst, solgte og skødede til Mikkel Jensen Rode hendes gård, som Villads Jacobsen iboer, på hjørnet af Fægyden beliggende, med tilliggende gårdsavl i alle Århus vange.

** Jens Hansen Viby, borger sst, æskede skøde, hvorefter Gert Clausen Villo, skipper og borger sst, solgte og skødede fra sig og sine arvinger og til Jens Hansen og hans arvinger to boder ved Vestergades ende, på den vestre side af gaden beliggende, næst op til Jens Christensen Basballe rådmands eje, Niels Sørensen Rode iboer, på den ene side, og strækker sig op til Morten Lauritsens eje, Jørgen Murmand iboer, på den anden side, og fra adelvejen med sin bagved liggende havejord ud til Jens Basballe rådmands have.

18/2 1686.

** Mikkel Jensen Rode, borger og handelsmand sst, æskede afkald, hvorefter Mikkel Lassen, borger og handelsmand sst, fremlagde fuldmagt af samtlige salig Sidsel Mortensdatter, salig Niels Mikkelsens i Geding, som nu i Århus hos Mikkel Jensen er bortdød, hendes arvinger, nemlig salig Jens Mortensen i Rode hans børn, som er Mikkel Lassen, borger i Århus på hustrus vegne, Rasmus Klog i Sjelle på hustrus vegne, Jesper Olufsen i Borum på hustrus vegne, item Mikkel Lassen, borger sst, på sin svoger Christen Nielsen i Skørring hans hustrus vegne, item salig Maren Mortensdatter, salig Jens Pedersens i Sabro, hendes børn, nemlig på salig Peder Jensen i Sjelle hans børns vegne, Mikkel Lassen og Peder Lassen, borgere i Århus, Peder Lassen, borger i Århus, på sin hustrumor, Anders Jensen i Århus på hustrus vegne, Jens Andersen i Tilst hans søn Jens Jensen på sin far og mors vegne, Jens Mikkelsen i Tilst på hustrus vegne, Helle Jensdatter, salig Sejer Olufsens i Sjelle, med hendes søn Jens Sejersen. endnu salig Anne Mortensdatter, Jens Pedersens, boende i Høver, hendes børn, Peder Jensen Bonde, borger sst, på hans vegne Peder Lassen borger sst, Morten Jensen boende i Høver på hans vegne Rasmus Rasmussen tjenende Laurits Rasmussen i Galten, Maren Jensdatter, salig Peder Møllers i Snåstrup mølle, Anne Jensdatter i Galten på hendes vegne Anders Rasmussen i Galten, Karen Jensdatter, Laurits Rasmussens i Galten, på hendes og hendes mands vegne Rasmus Rasmussen tjenende dem. så og Søren Olufsen i Fløjstrup, salig Oluf Knudsens søn, i Fløjstrup på egne og søskende Laurits Olufsen sst, Jens Olufsen, sejlende her fra byen, Anne Olufsdatter i Storenor på hendes vegne hendes mand Jens Jørgensen, så og på Kirsten Olufsdatter i Fløjstrup og Maren Olufsdatter i Elmose deres vegne, hvorefter han på deres vegne gav Mikkel Jensen Rode afkald for al hvis arv, salig Sidsel Mortensdatters arvinger arveligt er eller kunne være tilfaldet efter den salig kvinde.

(189)

8/7 1686.

** Mikkel Rasmussen Soel, borger sst, æskede vidne, hvorefter for retten fremstod Niels Sørensen Rode, borger sst, og hans hustru Anne Clemendsdatter, som var stævnet for nogle ord, de skulle have tilsagt ham for nær, og erklærede, at de vidste intet andet ham og hans hustru at påsige, end hvis ærligt og godt var, hvorefter Mikkel Soel erklærede det samme om dem.

** Erik Jørgensen prokurator, fuldmægtig for Peder Nielsen Mollerup på egne og umyndige søskendes vegne med opsættelse her af tinget 18/9 næst afvigt havde stævnet Niels Sørensen Rode, borger sst, efter hans salig fars obligation, dateret 4/2 1667, for 18 sletdaler med rente og rentes rente, og nu i rette lagde Søren Pedersen i Rodegård hans udgivne obligation til Niels Pedersen i Mollerup, og dernæst i rette lagde Peder Nielsens begæring til skifteforvalter i afgangne Søren Pedersens stervbo, og derpå herredsfoged Matias Friis hans svar, dateret Låsby 28/5 1690, som melder, at omtalte obligation ikke er på ret sort papir, og boet fandtes så slet, at kreditorerne ikke til fulde kunne fornøjes. derefter blev fremlagt amtmand Joachim Schacks fuldmægtigs attest, at Niels Sørensen Rode på skifte efter sin far ingen arv ville vedkendes og ingen gæld ville svare, og alle kreditorer blev fornøjet uden Laurits Nielsen af Mollerup, som fremkom med en obligation, hvorefter blev afsagt, så eftersom Niels Sørensen Rode har frasagt sig arv og gæld, da sees han til Peder Nielsen søgende gæld ikke billigt kan svare, men han hos stervboet og de arvinger, som derved er blevet, at søge sin betaling.

(86)

Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Tusind tak regelsen - dejligt med lidt kød på :)

Jeg er pt. lidt optaget af København - har fundet lidt vedr. Steffen Rodes efterkommere, men leder mest efter mere om Christian Jacobsen Rhode..... vender tilbage :)

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

Så det sidste fra Århus

3. del.:

16/10 1690.
** blev forkyndt Jens Christensen Vegerslevs udgivne skøde til Mikkel Rode på efterskrevne gårdsavl her på marken, dateret Århus 27/10 1680.

** blev forkyndt vores auktionsskøde til Mikkel Jensen Snor på tre boder i Fægyden imellem Mikkel Rodes og Rasmus Sørensens iboende ejendomme salig Maren Clemendsdatter tilhørende.

** Niels Sørensen Rode, borger sst, havde stævnet sprogmester David sst for dom og tiltalte ham for 3 rigsdaler, som han ikke betalte, før han huset kvitterede, men som intet svar skete, blev sagen opsat 14 dage.

** Erik Jørgensen prokurator, fuldmægtiget for Jens Sørensen Rode, borger sst, med opsættelse her af tinget 17/9 næst afvigt havde stævnet David Sprogmester sst for dom og tiltalte ham for 3 rigsdaler, som han blev tildømt at betale.

** blev forkyndt Ertmand Lauritsen Rode studiosus hans til velb jomfru Agate Rodsteen udgivne skøde på den grundmurede gård ved domkirkegården, næst op til baron Constantin von Marselis kornhus, strækker sig fra samme kornhus til Mejlgade, fra kirkegården ud bag Bispegården, dateret 20/12 1692.

** blev forkyndt velb jomfru Agate Rodsteen hendes udgivne pantebrev til Ertmand Rode studiosus på hendes gård, ved domkirkegården beliggende, for kapital 400 rigsdaler.

** den sag, Claus Nielsen kontra Søren Svane og Jens Kruse, endnu bevilget opsat 8 dage.

** blev forkyndt jomfru Agathe Rodsteens udgivne pantebrev til Ertmand Rode meldende, under hans hånd at være indløst.

** blev forkyndt Jens Hansen Viby, borger sst, hans udgivne skødebrev til Jens Jørgensen, borger sst, dateret 23/5 1694, på to hans boder på Vestergade imellem det eje, Niels Rode iboer, og det eje, Jens Hjulmand iboer.

** Mikkel Jensen Rode, rådmand sst, fuldmægtig på Anne Lauritsdatter, salig Mads Nielsen Hundertdalers efterleverske sst, hendes vegne æskede skøde, og i rette lagde Dines Pedersen Vintz, borger sst, og Christen Hem, byskriver sst, deres afståelse til hende på 3 boder på Mejlgade, imellem Laurits Todbjergs iboende gård på den ene side, og Anne, salig Mads Hundertdalers, iboende gård på den anden side, som de på auktion efter salig hr Lydert Lassen, præst i Viby, dem tilkøbt har, med vilkår hun skal betale de 102 sletdaler, samme boder er solgt for, til salig hr Christen Vibys børns formyndere, hvorefter hr Jeppe Jepsen, kapellan i Vorfrue sogn sst, solgte og skødede fra hans myndling Anne Cathrine Christensdatter Viby og hendes arvinger og til Anne Lauritsdatter og hendes arvinger forommeldte 3 boder med efterskrevne haveplads.

6/9 1694.
** blev forkyndt af rådmand Jens Basballe Niels Pedersen Rodes til ham udgivne pantebrev for 350 sletdaler, derfor pantsat ham alt sit boskab og et par grå heste, dateret 30/3 1695.

** Johan Plumb guldsmed, borger sst, på sin sviger Lambrecht Nicolaj sst hans vegne havde stævnet Niels Sørensen Rode, borger sst, for 220 sletdaler efter hans udgivne brev, som er betalte penge for kornkøb, som efter hellig tre konger skulle leveres, hvilke penge han blev tildømt at betale.

(179)
** Mogens Robertsen prokurator, fuldmægtig for sr Daniel Fischer til Silkeborg havde stævnet Niels Sørensen Rode borger her i byen for gæld, 98 rigsdaler efter hans obligation, dateret 8/6 1694, som han blev tildømt at betale.

** ---- Pedersen Stavtrup, boende sst, fuldmægtig for Christen Jensen, forpagter på Kollerup, hans vegne havde stævnet Niels Sørensen Rode, borger sst, for dom og tiltalte ham for 180 rigsdaler efter hans obligation, dateret 1/4 1695, til næst følgende 18/4 at betale, og som han blev tilfundet at betale.

** Hans Pedersen Skovstrup på Peder Pedersen i Sminge hans vegne havde stævnet Johan Plumb guldsmed angående et læs træsko, som han mener sig ved udlæg efter Niels Rode at være berettiget, som dog skal tilhøre Peder Pedersen i Sminge, som dem der til forvaring skal have indlagt. Rasmus Pedersen vidnede, at han 14 dage før påske var med et læs træsko med Peder Pedersen i Sminge ved Mindet hos Anders Hollænder og ville have solgt ham den, men han ønskede dem ikke, så læssede de dem på deres slæde igen og førte dem ned til Niels Rodes, og konen gav dem lov at lægge dem ind. Niels Rodes tjenestepige Gunder Nielsdatter vidnede det samme, og på spørgsmål svarede hun, at Niels Rode tilforn havde købt træsko af hans svoger, men når det var, vidste hun ikke. Hans Pedersen satte i rette og formente, at Johan Plumb bør at levere Peder Pedersen sine træsko igen. sagen blev opsat 3 uger.

(201)
** Karen Nielsdatter, som tjente til Niels Rodes sst, som havde avlet barn med Tomas Nielsen, som tjente Niels Rode, gav til kende, at Jens Jacobsen for hende havde lovet til byen derfor 4 sletdaler, og hun intet videre kunne betale, da blev hun igen i fængslet henbragt.

** Niels Nielsen, forpagter på Favrskov, fuldmægtig på etatsråd Christoffer Lindenov til Frisholt hans vegne havde stævnet Niels Rode, borger sst, for dom på gjort arrest for hvis, han ham skyldig er, og i rette lagde en kontrakt, oprettet imellem etatsråden og Niels Rode, om 150 tønder rug og 60 tønder boghvede at betale til 11/6 1695, med påskrift, at de var leveret, samt etatsrådens begæring på arrest på Niels Rode for betalingen 250 rigsdaler, hvorefter blev afsagt, at Niels Rode bør inden 15 dage at betale 250 rigsdaler, eller derefter at ske udlæg af hans tilhørende gods.

** Mogens Robertsen stadsprokurator, fuldmægtig for borgmester Jens Basballe sst havde stævnet Niels Sørensen Rode sst, item Peder Lauritsen sst for hans lejermålsbøder. sagen blev opsat 14 dage.

(214)
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

1809  Lyder Roed, overtold & consums. betient i Randers

1809  Mads Roed, strandingskommis. i  Skagen

Margrethe Rosenmeyer Rhode, ~ 20.01.1756 i Kbh. (Frue)#

# = Vielsen fandt sted hos brudens broder - vinhandler Jacob Rhode,
som ifølge borgerskabsprot. var født i Jylland.
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Jacob Rhode født i Jylland - interessant oplysning, tak for den.

Sætter lige et par Lohmann ind, hvis der er nogen der lige står og mangler.....

Kbh. A., Sok.lund H., Holmens sogn. 1671-1685. Opsl. 22.
1672. 14. april. Johannes Lohmand Skoleholder og Anne Pedersdatters datter Anne Margrete døbt.

Kbh. A., Sok.lund H., Holmens sogn. 1671-1685. Opsl. 48.
1673. 28. okt. Johannes Lohmand og Anne Pedersdatters søn [Johan Lohmann] døbt.


Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

Hej allesammen

Det er dejligt med så mange oplysninger, der er kommet frem de sidste par dage. Mange tak skal I allesammen have.  :D

Jeg får rigtig travlt!!!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Jeg har samlet lidt Lohmann mv. op i Holmens sogn. Dem får I her – og jeg håber så på at nogen kan bruge dem.

Kbh. A., Sok.lund H., Holmens sogn. 1671-1685. Opsl. 335.
1685. M. Lorens Lohmand Urmager på Stÿrtengen? og Barbra Cathrina Smidens søn døbt Hermand Lorens [Lohmann].

Kbh. A., Sok.lund H., Holmens sogn. 1671-1685. Opsl. 313.
1684. Bente Anders Lomands.

Kbh. A., Sok.lund H., Holmens sogn. 1671-1685. Opsl. 291.
1683. Hendrich Lomand står fadder.

Kbh. A., Sok.lund H., Holmens sogn. 1671-1685. Opsl. 275.
1683. Anna Johan Lemands/Lomands?

Kbh. A., Sok.lund H., Holmens sogn. 1671-1685. Opsl. 241.
1682. Uldrich Lomand Soldat og  Karen Bentzdatters datter døbt Anna Margrete Lomand .

Kbh. A., Sok.lund H., Holmens sogn. 1671-1685. Opsl. 241.
1681. Hendrich Lomand Billedhugger står fadder.

Kbh. A., Sok.lund H., Holmens sogn. 1671-1685. Opsl. 236.
1681. Hendrich el. Friederich Lomand står fadder. (KB itu.)

Kbh. A., Sok.lund H., Holmens sogn. 1671-1685. Opsl. 217.
1680. Jacob Loman Soldat og Ingeborg Hansdatter. En datter døbt. Helena Sophia Loman.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

Hej Karin
Dejligt med nogle kildehenvisninger og fund - de bliver nok nyttige en dag  :D

Hej Regelsen
så er dine Høhling/Hølling oplysninger på http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/s-c-hoelling-krigsraad.htm.
Sig til, hvis jeg har fået sskrevet noget forkert.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Christian Konstmann Autzen

Jeg har denne Rhode:


Anna Jørgensdatter Hegelund, født omkring 1632 i Møgeltønder ?, død 29. maj 1673 i Møgeltønder.  Hun blev gift med (1) Bagge Pedersen Rhode, født omkring 1610 i Ribe, død 1659 i Møgeltønder,
   
   Bagge var sognepræst i Møgeltønder fra 26. april 1654 - 1659.
   
   Hun blev gift med (2) Lauge Hansen Stauning, gift omkring 1659.

Jeg har ikke oplysninger om,hvorvidt Anne havde børn med Bagge Pedersen Rhode.


Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lis Klarskov Jensen

Hej Christian

Tak for dine oplysninger! Her er vist lidt til Karins Rhode-samling  :D

Jeg har godt set denne "Bagge Pedersen Roed" som også nævnes i J. Kinch, Ribe Bys Historie og Beskrivelse, bd. 2, side 432, lige efter Gonsager og Svane.

Bagge Pedersen Roed f. 1626, st. 1646, 1654 præst i Møgeltønder, var ældste søn af Peder Olufsen Roed og hustru Dorethe Baggesdatter, en datter af rådmand Bagge Pedersen af den Baggesenske familie. Død 11.8.1659 i den store pest. Der er flere oplysninger.


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Christian Konstmann Autzen

Hej Lis - og tusind tak for oplysningen.

Nu er jeg "kun" interesseret i denne Bagge Pedersen Rhode, fordi han var gift med Anna Jørgensdatter Hegelund. Hun giftede sig 2. gang med Lauge Hansen Stauning - og deres datter Maren Laugesdatter bliver så gift med Nis Nansen.

Og det er så i forbindelse med min ane Nis Nansen, at Bagge Pedersen Rhode er interessant.

Hilsen
Christian



Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anne Ravnskjær

Hej Christian

For lige at være sikker. Er du enig i at Anna Jørgensdatter Hegelund, som du nævner, er identisk med den Anna Jørgensdatter Hegelund, som Finn Holbek nævner her?

http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I26379&tree=2

mvh

anne r

Christian Konstmann Autzen

Hej Anne

Ja - det er den samme vi snakker om. Og jeg tror faktisk lidt, at jeg har den fra Finn's hjemmeside (men det kunne dog så også være fra anden side).

I Lauge Hansen Stauning's aner kunne der - ifølge nogen - være en linie til Juel-slægten. Hvis dette er korrekt, så kunne det jo være spændende, om denne Juel faktisk kunne kædes sammen med Juel slægten fra Flensborg - Peder Juel gift med Mette Segebodsdatter Krummedige. Det kunne muligvis så tænkes at være via Detmar van Gatme, storkøbmand i Ribe gift med Kristine Pedersdatter Juel.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anne Ravnskjær

Hej Christian


Jeg bør nok undskylde, at jeg ikke fik nævnt mine "egoistisk" interesser. Jeg min interesse går i retningen Hegelund, så jeg kan desværre ikke bidrag mht. Staunings aner. 

Jørgen Pedersen Hegelunds søster Maria var gift med Paulus Hansen Ancharius i Starup. Han var søn af Mag. Johannes Ancharius og Rachel Ivarusdatter Ravn i Starup. Det er personer med tilnavnet Ravn, som jeg fokusere på. Hegelund'erne samler jeg op, efterhånden som jeg møder dem. Jørgen Pedersen Hegelund kendte jeg ikke.

mvh

Anne R

Regelsen

Hej
Jvf. svar 609.

Hans Jørgensen Rhodius, * 1625 på Als, student 1644 Odense Gymnasium, hører i Aarhus 1650.
konrektor i Odense 1660, magister 1661, konrektor i Aarhus & præsti Aaby 1661-79, viserektor
1670, død 1679 i Viborg.

(Anders Nielsen Regel, * 1615 på Lolland, student 1635 i Lund, rektor i Horsens 1639, magister
1647, konrektori Aarhus & præst i Aaby 1648, død 1661.)

(Familieoptegnelser 1643-1771 vedrørende præsteslægterne Harlev og Gyberg)
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Der var lige en anledning for mig til at kikke lidt nærmere på Bagge Pedersen Rohde, hvis navn jeg "kender" og har sat på Rhodelisten på FTB.

I det omfattende skifte efter Maren Baggesdatter i Ringkøbing. 7.2.1692, fol.320 fundet på
http://search.atomz.com/search/?sp_a=sp10026622&sp_f=ISO-8859-1&sp_q=195+Maren+Baggesdatter+i+Ringk%F8bing&sp-p=phrase
195 Maren Baggesdatter i Ringkøbing. 7.2.1692, fol.320.
fremgår følgende:

2) søster Dorthe Baggesdatter, [-1648), g.m. Peder Olufsen Rohde (1597c.-1659), borgmester i Ribe].
1B:
a Bagge [Pedersen Rohde (1626-1659)], præst i Møgeltønder. Børn.

Her har vi så forældrene til Bagge Pedersen Rohde og en note om, at han har børn. Desværre er ingen af børnenes navne nævnt i skiftet.

Spændende om de kan graves frem.

Med venlig hilsen :)

Karin

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Anne Ravnskjær

Hej Christian

vedr. Bagge Pedersen

Bagge Peder Oluffsens Søn døbes den 25 dec 1626 i Ribe Domkirke, 1623-1700 opslag 36 nr. 63

Roed navnet nævnes ikke, men mon ikke den er god nok alligevel.

mvh

Anne R

Peter Berényi

Det er jo mange inläggninger efter min fravaraende! :o Det er meget spännende!

Karin, vedr. skifte efter Maren Baggesdatter i Ringkøbing. 7.2.1692, fol.320, hun forekom også på samme siden som nummer 39;

39 Jesper Urbansen i Ringkøbing. 4.9.1668, fol.208.
E: Maren Baggesdatter. LV: Jens Bredal, borgmester. A:
1) bror Niels Urbansen
2) søsterKirsten Urbansdatter
3) søster Anne Urbansdatter i Bergen i Norge
4) søster Barbara Urbansdatter g.m. Christian Høgh i Ringkøbing
5) søster Johanne Urbansdatter g.m. Niels Nielsen i Ålborg.

Mvh
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Lis Klarskov Jensen

Hej Christian, Anne, Regelsen, Karin og Peter  :D

Mange tak for de spændende oplysninger  :D  Det er utroligt, hvad I kan finde frem! Jeg sakser de fine spor!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Lige en bemærkning vedr. den norskr slægt Voigt fra Holsten II.

Regm.kvartm. Just Christopher Voigt & hustru Margrethe Sophie Webers barn,
Christian Johann Voigt, * København 1724, db. 08.02.i Garn. Tysk.

Ved dåpen hadde han flg. faddere: Comissarie Höling, Lohmann, Michel Grüner, Mad. Weberinn (mormor?), Mad. Vogts (farmor?)
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Karin

Har du Peder Christensen Roed, begr. 18.02.1718 i Køge 62 år, ~ 11.01.1682 i Køge med
Helle Christophersen Bagger, begr. 21.03.1724 i K.K., 70 år. (By & rådskriver i Køge 1682)?
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Hölling og Lohmann på samme sted – der kan man bare se, ærgerligt at fornavne ikke er nævnt. SUK.
Tak regelsen også for Peder Christensen Roed, ham havde jeg ikke i forvejen. Skulle han tilfældigvis have et par sønner på Koldingegnen, så har jeg lige gravet nogen frem – meeen så nemt plejer det jo ikke at være. Ti, hi...

http://geltzer.dk/tingbog/1737.php
1738 - 7. oktober:
Christen Pedersen Roed, hattemager  i Kolding, og rytterbonden Niels Pedersen Roed af Erritsø får tingsvidne angående deres broder Poul Pedersen Roed, som skal være død på Fyn i Bukkerup by. Han rejste dertil for ca. 38 år siden og skal være død ugift. Hans forældre var Peder Poulsen Roed og Maren Olufsdatter, som boede i Erritsø. Der nævnes slægtninge i Holsten, Flensborg, Erritsø, Kolding og Ribe.

Har også fundet lidt mere Humble-stof, som jeg sætter ind her (ved jo at Lis og Peter kikker med – og der er jo en "Rode" med.)

1750 - 20. maj (onsdag):12/5.
Dom. Det har været pålagt amtsforvalter [Christian] Roed [Koldinghus Amt] at holde sekvestrationsforretning over det øde hartkorn (htk. 1-0-1-0) i Goderum i Hejnsvig sogn og søge hjemmelsdom, efter at forrige ejer Rasmus Brun Humles  enke ikke har betalt kontributionsrestancerne for 1748 og 1749. - Sekvestrationsforretningen konfirmeres, og det øde hartkorn hjemfalder til kronen.
http://geltzer.dk/tingbog/1748.php

1739 - 27. januar.
(Se 16/12). Organist og instrumentalist Johan Jokum Mejer af Vejle (ved Rasmus Brun Humble af Vejle) ctr. Søren Nissen af Erritsø. Denne forklarer, at han på den første dag af Vejle marked i 1737 købte af to mænd fra Barrit en gammel brun hoppe, som han senere solgte til organisten. Det er den selvsamme hoppe, som er bragt til tinget, og som også har været forevist den 16/12. Det var uden for guldsmeden på Vejle torv, at han købte den gamle helmisse, og lidkøbsvidnerne var fire trompeterer, Adolf Bret, nu i Vinding, Fretoft, Gertener og Ament. Søren Nissen vil godt hjemle organisten hoppen, men ikke være med til at betale sagens omkostninger. - Tingsvidne.
http://geltzer.dk/tingbog/1737.php


og så den svære....


Fredag den 22. oktober 1697:
Regimentskriver Johan Hollænder (sagen om puderne) --- Kaptajnløjtnant Rode fremstillede en rytter osv..

Fredag den 19. november 1697:
Sagen om Claus Pedersens stjålne sengeklæder. - Kaptajnløjtnant Rode fremlagde klage osv.

http://geltzer.dk/tingbog/ajs09.php
Fredagen d. 11. januar 1709
Regimentskriver Jens Duckes fuldmægtige Hans Mikkelsen har stævnet furier Rude  og korporal Bøgvart Øvesen, begge af kaptajn Drevenstets kompagni osv....

--- Rode af kaptajn Dreuenstets kompagni  har stævnet Bendix Funck i Amhede med flere til at vidne om det overfald, som d. 16. og 17. december af korporal Sivert Ovensen og to kyrasserer, nemlig Moritz Undtid og Andreas N. er tilføjet ham. Han blev overfaldet både i huset og på gaden.
    På grund af aftenens påtrængende mørke kunne vidnerne ikke afhøres idag. Opsat 8 dage.

Fredag den 18. januar 1709:
215b:
--- Rode  (se fol. 214) ctr. korporal Sivert og de to kyrasserer. - Synsrapport: Furier Rode  var blevet beskadiget i Egtved og var kommet hjem til Jerlev ved dragon Niels Mikkelsen. Der var blåt mærke på armen, rifter i hovedet og hår afrevet. Niels Mikkelsen sagde, at det var korporal Sivert og to kyrasserer, der havde gjort det. Rode havde beklaget sig over, at han havde fået andre skader og på andre steder, som han af sær årsag ej kunne for synsmændene fremvise. - Opsat til 1/2.

19/10. 1723
Feltskærer Johan Rode og Lambert Friderich Engvardi, kirurg i Kolding
http://geltzer.dk/tingbog/1719-26.php

1725 - 16. oktober:
Læst plakat fra byfoged Peter Høeg om adskilligt samt en plakat om auktion på sl. Ritmester Johan Rodes bohave i Starup.

Spørgsmålet er om Ritmesteren i Starup er den samme person som er kaptajnløjtnant, furier og senere ritmester og om han så hedder Johan eller om skriveren måske forveksler ham navnemæssigt med feltskæreren i Kolding – eller om feltskæreren er den samme person ??? ??? ???

Hvordan er det militære rangordningssystem?

I forhold til os er "Roderne" dernede "sydpå" jo mere og mere interesante – ikke mindst fordi der også er Humbler i omegnen. Ham her er ikke glemt Iohannes Andreæ Rhodius. (ca. 1602- )
1622. Student fra Varde.

Jeg noterer mig i øvrigt også at Peder Christensen Roed er gift Bagger. Bagger forekommer ved efterkommere i efterslægten til Rådmand i Ribe Bagge Pedersen (der fører os til Dorthe Baggesdatter og Peder Olufsen Rhode).

Jeg har hende her i baghovedet: Giertrud Katrine Christensdatter Humble f. 18.4.1675 (Vrejlev kb side 11, AO opslag 12). Gift 16.6.1696 (Aalborg Budolti kb.) med Lars/Laurids Baggesen. Gertrud K begr. 10.9.1754, 79 år gl. (Aalborg Budolfi 1719-1764 kbog side 206, AO opslag 408) (Nygaards sedler)

Lis dette par har en efterkommer:
Christen Rudbechsen Humble og Karen Christensdatter Winther/Vinthers datter Gertrud Katrine Humble gift d. 16. juni 1696 med Laurs Baggesen har en søn Otte Jørgen døbt d. 17. juli 1700 i Ålborg Budolfi sogn. Kilde: Nygårds sedler Baggesen, Laurs  IDnr: #12767.

Peter har ret i at der er flere skifter at kikke på i forbindelse med Baggefolket, ligesom Nygård har adskillige sedler omhandlende denne spændende familie.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

Lars Weibel, dbt. 10.12.1682 i Ystad, begr. 22.12.1727 i Køge k., 45 år, ~ 29.12.1717 smst. m.
Anna Pedersdatter Roed, dbt. 08.11.1698 smst., begr. 23.06.1762 smst i K, ~2.g. 29.08.1729
smst. m. borgmester & byfoged smst. Ebbe Jacobsen ( s. af bager Jacob Nielsen), dbt. 27.06.1686
smst., begr. 02.04.1743 smst i K., ~ 1.g. m. Marie Cathrine Bruun (dt. af byfoged Jesper Knudsen
Bruun & Ingeborg Hansdatter), dbt. 27.08.1680 smst., begr. 17.12.1728 smst. i K..
Student 1700, privat, baccalaureus 1701, købmand i Køge, prokurator smst. 1716.

(Skifte L.W - Køge skifteprot. 1721-29, fol. 320 & 338, Anna Roed skænkede 1761 500 rdl. til
Køge kirke)
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Karin

Så er din Humble-oplysning med Otte Jørgen Baggesen af Humble-slægt sat ind til sine forældre på hjemmesiden. Mange tak - det summer jo op!

Og tak til Regelsen for Roed-oplysningerne fra Køge!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej Lis :)

Det er bare super...mange bække små, gør en stor å.

Er der nogen af jer der lige har et par minutter til overs så kik lige på dette emne fra Kathrine Tobiasen under foreningsforhold. Måske er emnet værd at bruge lidt tid på - det kan vist lige nås endnu :D

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,26225.0.html

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

Humble/Sommer?

Margrethe Valentinsdatter von Eisenberg,* Haderslev 1640, død smst. 1708,
datter af sognepræst Valentin Schmidt von Eisenberg (1599-1681), kan hun bruges?
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Karin

Oluf Pedersen Roed, * Vandel ca. 1548, medlen af Ribe bys 24 mænd 1589-92 & 1594,
pengemester 1590-92, hospitalsforstander 1607-18, rådmand 02.05.1594-1620, død smst.
1620, ~1.g. 01.11.1589 i Ribe med Kirsten Lauridsdatter Lime,* smst. ca. 1574, død smst.
30.06.1602, datter af skattemester Laurids Hansen Lime (- 1593) & Kirsten Pedersdatter (- 1601).
~ 2.g. i Ribe ca. 1605 med Margrethe Christensdatter Friis, * smst. før ca. 1574, død smst efter
1626, datter af Kirsten Chrestensdatter (ca. 1546-1618) og dennes første mand, medlem af Ribe
bys 24 mænd Chresten Friis (- 1574)

Litt.: Degn II. 189-190 DK Ribe, 605-06, Friis Petersen 1932b, 3, Friis Petersen 1949, 5-7,
Hegelund 01.11.1589, Kinch 1888, 432, Larsen 1990, 5-6.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Tak for dine input. Verden er stor og forbindelserne mange.

... Margrethe Valentinsdatter von Eisenberg har jeg set et sted før. Ville være glad for en opfriskning   :)


Har lige været en munter tur rundt med en Sejer Olesen Leth-vinkel på Humble-slægten:
http://www.klarskov.org/humble/harald-haarfager-humble.htm

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

#778
Hej på tråden.

Tusind tak regelsen. Jeg arbejdede for nogle dage siden med en Laurids Olufsen Rhode - som jeg har en mistanke om kunne være denne Olufs søn. Det skal jeg have kikket nærmere på.

Mon ikke en morbroder Welærverdige? Hr. Peder Grove i Sielland  kan vække en vis interesse – både her og på Humble tråden?

Dueholm skifteprotokol:
Anno 1741 dend 26.d. October er Denne Skifteforretning efter forrige
[Her]ritz Skriver afgangne Sahlig Lars Pedersen Humble i Gruurup til
________ Sluttning? forretaged og befordret og er da katel? Som tilforn
_______ anden fra dette Skiftes Anfang til xxstens slutning der Udgjorde
______ forrettet saaledes som efterfølger -----------------
[Anno 17]41 dend 14. Marts som rette 30 d. Dagen efter forrige Herritz
[skriver] afgangne Sl. Lars Pedersen Humble i Gruurup indfandt sig
Udi hans efter latte Sterfboe Ibd. Paa høj Ædle og Welbaarne Hr, Etats Raad
og Raadmand Schinkel hans Weigne hand oc XXX gnende Niels Winther af Willerslef
Herritz foged udi Harken? Refs herreder tillage med 2de  af Skifte Retten ui
------------ Wurderingsmænd Knud Erichsen i Gruurup og Mads Madsen i
------d- Mølle?, at forretage lovlig Registrering og Wurdering samt
-----delling imellem xxx 2 Dend Sl. Mands Enke Mad. Anne Marie Cristense
-------- og Deres sammen Aulede 4de Børn, Hans 3 sønner og 1 daater, som er
Xxxx Humble 20 aar Som Værendes? i Kiøbenhafn, Frantz Jochum Larsen
[Humble] 12 aar værende hiemme hos sin Moeder, og Christian Larsen Humel
---------- morbroder Welærverdige Hr. Peder Grove i Sielland samt
-----------Humble 8 aar lige som hiemme hos sin Moder wedhodinde?

næste side

fore tagne Skifte forretning var overværende og tilstæde, Encken self?______
tagne Laus Værge Mons. Swening Gudiksen af Nørhedegaard, og for ________
Af de fødte værger, paa et W__gi_dge? Arfwingers wegne ware  __reder? ___
xx xx xx kuld børn som Enken bærer i dend samme om hygelighed og xxxx____
Kan Sørg? for, som for sig slef, så blef i it øvriges Nærværende deres om ___
værest? Forretaged Registering og Wurdering som følger
osv.

Desværre er skifteprotokollen defekt og kanterne er gået til. Det betyder at navnene på Lars Pedersen Humbles hustru og børn ikke her er fuldstændige.

Men skiftet fortæller at de er forældre til alle 4 børn (og er der måske ufødte børn på vej også?). Enken Mad. Anne Marie Cristense er søster til Peder Grove på Sjælland, så man kan jo antage at hun så hedder Grove til efternavn.

Enke Anne Marie Cristense – hvis hun er en Grove – kunne tidsmæssigt være en datter af Peder Jensen Grove der bl.a. var gift med Dorothea Rode. Hendes søster kunne så være Mariane Grove, gift med Christopher Thomsen Bartholin.
Anne Marie Cristense kunne være det barn der koster Dorothea livet. Er hun det er hun født i 14. jan. 1677 i København. Det må vi kunne checke op på.

Mine øjne kan desværre ikke mere i dag, jeg fandt flere fantastiske oplysninger i skiftebøgerne i dag. Hæng mig ikke op på det, men jeg synes, at jeg så en Peder Christensen Humble (Larses far?). Det vender jeg tilbage med - og Lis – du har set xxx`erne i min tydning, så der er selvfølgelig kopier på vej til dig.

Det tætteste jeg kan komme på en Margrethe Valentinsdatter von Eisenberg, er en Margrethe Frederiksdatter Eisenberg gift 1696 med Johan Clemmensen Bartsker Magister. Sognepræst ved Sct. Mikkels kirke i Slagelse.

Men.... spørg igen om et par dage - jeg har vist også lidt Valentin (Beyer) og Winther med hjem fra Landsarkivet.

Med venlig hilsen

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

O.P.Roed, havde en broder der hed: Mads Pedersen Roed, (ca. 1568-1635), rådmand i Ribe,
gift med Karen Iversdatter (ca. 1573-1638), de havde en datter Susanne Madsdatter Roed, * ca.
1600 i Ribe, gift med Jørgen Bertelsen Struck, * Ribe efter 1604, købmand, skattemester 1630-37,
kæmner 1637, pengemester 1646-47, søn af Bertel Jørgensen Struck
Venlig hilsen
regelsen