Hjælp med at opdage skæbne Betty Johanne Charlotte Rasmussen fra Nakskov

Startet af Max Rasmussen, 07 Apr 2012 - 12:02

Forrige emne - Næste emne

Max Rasmussen

Der synes at være et mysterium omkring søster til min oldefar, Betty Johanne Charlotte Rasmussen. Den stamtræ udarbejdet af min grandonkel (mange år, før internettet) nævner ikke hende, selv om det viser familiemedlemmer tidligere generationer. Det er først for nylig, at jeg har opdaget hendes eksistens, men alle spor af hende forsvinder efter 1897, og der nævnes ikke der nogensinde er lavet af hende i de senere familie dokumenter.

Betty Johanne Charlotte Rasmussen blev født i Nakskov, Lolland den 25. december 1880 til Niels Christian Rasmussen og Jensine Marie Rasmussen (previosly Madsen). Hun var den fjerde barn af en i alt seks (men tre døde som spæde - efterlader kun Anton, Alexandra og Betty Johanne at overleve). Jeg har fundet detaljer om hendes Barnedåb (27 Mar 1881) og bekræftelse (7 April 1895), begge i Naksov. Da hendes far døde i 1894, blev Betty Johanne lavet en afdeling af Bagermester F. Hermansen - en tidligere arbejdsgiver af hendes far. På dette tidspunkt de familiemedlemmer separat begyndte at flytte til København, min oldefar Anton Marius Rasmussen går først, så hans søster Alexandra Rasmine Kirstine Rasmussen i 1896, skal følges op af deres mor Jensine Marie i maj 1897.

Fra København Registeblad jeg har været i stand til at spore opholdssted for de enkelte familiemedlemmer. Jensine Marie selv oprindeligt leve på sin egen, flyttede snart ind med sin datter og hendes nye mand (de derefter fortsatte med at leve som en familie for resten af ​​deres liv). Betty Johanne var dog ikke med hverken sin mor eller søster. Den sidste rekord, vi har af Betty Johanne er også fra København Registeblad hvor hun er registreret som boende i Kvæsthusgade 7 (8 oktober 1897), opført som bygning Attendant / concierge (bor i kælderen), der er ankommet der via Frederiksberg (hvor hendes mor og søster boede). Det ser ud til Stange, at en sådan ung pige ville have levet uafhængigt af hendes andre familiemedlemmer. Efter dette punkt Johanne helt forsvinder fra pladen og ingen spor af hende kan findes.

Jeg har vedhæftet et billede af Betty.
Endelig på FT 1901 hendes mor Jensine Marie (dengang boede i Brohusgade No.8) viser, at hun har fire døde børn, giver fingerpeg om, at Johanne nu var død. Det er også bemærkelsesværdigt, at i april 1898, hvor Alexandra havde en datter, blev hun opkaldt Betty - tyder måske et mindesmærke for en meget elsket søster.

Kan nogen hjælpe med at spore, hvad der skete med Betty Johanne. Er der nogen sygehusjournaler eller andre dødsfald optegnelser, der ville måle hendes død, eller kaste lys over hendes forsvinden. Alternativt, hvis hun ikke dø, men forlader Danmark for at bo et andet sted (som min oldefar gjorde i 1901), er der nogen poster, der kan vise dette (jeg har tjekket transatlantiske passagerlister, men fandt intet). Enhver hjælp eller retning, nogen kan give ville være apreciated.

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen

Max Rasmussen - Norfolk, England

Stina Kirkegaard Hansen

Jeg har tjekket i Plotikens avisarkiv. Hun dør i København d. 4. februar 1898.
Venlig hilsen
Stina

Anne Mortensen

Hej Stina

Stod der slet ikke andre oplysninger.
Var det en dødsannonce.
Eller var under Bekendgørelse over døde dagen før ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Stina Kirkegaard Hansen


Max Rasmussen

Hej Stine,

Tak for at løse mysteriet. Det er ikke det svar, jeg havde håbet på, men den ene jeg havde forventet.

Venlig hilsen

Max
Med venlig hilsen

Max Rasmussen - Norfolk, England

Judith Olsen

Hej Max

Betty er nævnt i protokollen for Københavns Skiftekommission indtil 1919, Hovedregister 1898-1898, opslag 281, nederst.

Du finder protokollen her:

http://www.sa.dk/ao/andre/SkifteKom.aspx

Der er en henvisning - nr. 3/891 - men selve skifteprotokollen er endnu ikke lagt på www.arkivalieronline.dk.

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Max Rasmussen

Hej Judith,

Mange tak for at finde referencen for hende protokollen, det er en skam, at teksten endnu ikke er online, så jeg bliver nødt til at vente et stykke tid længere at opdage, hvad der skete med Betty, men jeg i det mindste vide, hvor man kan se nu.

Venlig hilsen

Max
Med venlig hilsen

Max Rasmussen - Norfolk, England

Rune Stjernholm

Hej Max

Med Stinas avis-oplysning in mente er det et spørgsmål om "bare" at gå i gang fra en ende af og søge i samtlige Københavns sogne, ét ad gangen...

Du finder 'Johanne Charlotte Betty Rasmussen' død på Kommunehospitalet den 2. februar 1898 i en alder af 17 år.
Noteret i: København, Sokkelund, Skt. Jakob sogn 1896-1903, opslag 211
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Max Rasmussen

Hej Rune,

Mange tak for at finde KB post for Betty Johanne, du har gemt mig på udkig efter det selv. Jeg er meget taknemmelig.
Med venlig hilsen

Max Rasmussen - Norfolk, England