Tyge Thomsen (1586-1665) + Anne Marie Hoyers efterslægt (mine 8xtipoldeforældre)

Startet af Tom Smidth, 23 Maj 2012 - 22:05

Forrige emne - Næste emne

Tom Smidth

Jeg lovede tidliger på året at jeg ville lægge det frem jeg havde fundet om anerne til Tycho Thomæus Tychsen. (se denne tråd: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,32877.60.html

Nu er jeg nået igennem det materiale jeg har haft til rådighed. Jeg har samarbejdet materialet fra 3 andre slægtsforskere med det jeg selv havde fundet frem.
Jeg garanterer ikke for at det er 100% korrekt, selv om det har været min intension. Derfor vil jeg være rigtig glad for alle tilbagemeldinger, både dem som udbygger materialet og dem som rejser tvivl om materialets rigtighed. For at bevare overblikket, håber jeg at tilbagemeldingerne vil blive bragt her, så alle de som fulgte det første emne, har mulighed for at være med.

Jeg har selv fået en del af materialet fra slægtsforskere som har ydet et stort arbejde på arkiverne, men som samtidig gerne ville dele deres viden med andre. I den ånd lægger jeg denne pdf fil til fri download, og håber på at vi i fællesskab kan komme videre.

VH
Tom Smidth ;)

[vedhæfting slettet af admin]
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Christian Konstmann Autzen

Hej Tom

Du skriver et par steder om Skastgård, at den ligger i Sønder Skast i Ballum sogn.

Er denne sogneplacering korrekt jævnfør at der findes et sogn, som hedder Sønder Skast i Tønder amt ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Tom Smidth

Nej, det er ikke korrekt.

Skastgård er en gård under Schackenborg og ligger iflg. Trap-Danmark 5. udgave i Sønder Skast sogn.

Tak for at du fandt fejlen :o

Jeg har rettet det i mit slægtsforskningsprogram Legacy

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Christian Konstmann Autzen

Hej Tom

Den Anne Marie Hoyer, som du her har, er hun efterkommer af Hoyer's nede fra Hoyersworth fra Husum kanten ?

Hun kunne så være en efterkommer herfra. - En Caspar Hoyer, født 28. juli 1540, var ejer af Hoyersworth, og gift med Anna Conradi Wolf. Caspar var søn af Herman Hoyer, foged på Helgoland og hustru Mericke Knudsen.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Svend Jacobsen

Hej Tom.

Tak for initiativet med at lægge Tyge Thomsens efterslægt ud på en tråd, og fint at begrænse den til 5. slægtled, ellers ville det blive alt for omfattende. På et tidspunkt vil jeg sende dig min version af denne efterslægtstavle, så kan du jo sammenligne og supplere - jeg har lidt flere efterkommere hist og pist. Ellers vil jeg indledningsvis komme med nogle enkelte kommentarer:

1) "Bonde"-efterkommerne hedder ikke Tychsen; sønnen Hans, der blev på fødegården i Hjerpsted, hed altid Tygesen, og hans børn hed Hansen/Hansdatter. I Tønder havde derimod det bedre borgerskab allerede på dette tidspunkt taget faste slægtsnavne og undertiden i en lidt forfinet form, så dèr hed de allesammen Tychsen.

2) Tyge Thomsens kone har næppe heddet Anne Marie Hoyer - hvor har du det fra ? - det står i hvert fald ikke på min Hjerpsted-tavle HJ 1, som du fik en kopi af. Hun kaldes altid blot Anne eller Anna, se f.eks. Danmarks kirker, Tønder Amt, Hjerpsted Sogn, hvor jeg mener, teksten på deres ligsten er gengivet. I den tidligere nævnte ligprædiken over sønnesønnen Tycho Thomæus kaldes hun også kun Anne, og hvis hun var ud af den fine slesvigske præsteslægt Hoyer, ville det sandsynligvis være blevet nævnt i ligprædikenen. Hans Obsen på Skastgård (nævnt i Trap) havde en datter, som i Tønder bys retsprotokoller i 1650'erne bliver kaldt Anne Tyges (der verserede en langvarig retssag mellem Hans Obsens arvinger og diverse folk i Tønder), men da hun nævnes uden stednavn, kan hun jo godt være en anden, selv om det tidsmæssigt passer, og Tyge og Anne jo faktisk har en søn Hans.

3) Tyge Thomsens efterslægt strejfer flere gange den slægt, jeg har beskæftiget mig mest med i de sidste 20-25 år, nemlig den enorme efterslægt efter herredsfoged Troels Winther på Astrupgård i Brøns Sogn. Det gælder efterkommerne efter Peder Beyer på Skastgård (1772a1aM), Lorentz Andreasen i Tønder (886aM2) og Friedrich Langhein i Tønder (886c3M), som også er Troels Winther-efterkommere. Skulle du have lyst til at læse noget om denne slægt (som iøvrigt også strejfer Thaysen'erne i Rinkenæs Sogn), har jeg skrevet en dobbeltartikel i Personalhistorisk Tidsskrift 2007:1 og 2008:1 om Troels Winther og hans slægt.

Med venlig hilsen
Svend (Jacobsen)
   

Harri Kruse

Hej Tom

Tak for al din hjælp med min slægt.

Jeg har fundet et lille problem.

Kniplingshandler Nicolay Tychsen 1697-1777
Du har en søn Casperus Tychsen 14 jun 1741-24 jun 1741.

Jeg ved ikke hvor du har ham fra?

Thomas Casper Tychsen 14 jun 1741-9 feb 1817.

mvh. Harri

Tom Smidth

Jeg starter bagfra!  ;D

Til Harri:

Jeg kender ham fra kirkebogen hvor der står:

Citatkirkebog, Bylderup KB 1712-1753 s. 179 alle handlinger 1741 nr. ? (AO opslag 179). 
d. 24 Junij bleft begraved Hl. Nicolay Tychsen og Cathrine Tychsens søn af Bredevads kaldet Casperus i en alder 10 dage og 9 timer. 

Til Svend og Christian

Hoyer navnet på Anne/Anne Marie har jeg som en usikker mulighed fra en slægtsforsker. Jeg vil prøve og kontakte ham for at høre hvad han har af kilder. Derfor kan jeg ikke svare dig Christian, men det er der måske andre som kan?

- og så glæder jeg mig til at læse dine artikler Svend. :)

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Harri Kruse

Hej Tom

Du har ret med Casperus Tychsen.
Men så er den jo gal med Thomas Casper Tychsen.
Han dør 9 feb. 1817, 76 år gammel, så han kan jo ikke være født den 14 jun 1741.
Jeg mener han er født i maj 1740.
KB Bylderup 1712-1753  opslag 175.

mvh. Harri

Tom Smidth

Hej Harri

Jeg har set hele 1740 igennem i kirkebogen og kan slet ikke finde nogen dåbshandlinger for det år!
Det stemmer også med teksten ved årets slutning (opslag 176) hvor præsten skriver "I forladne aar er Død 21" - men ingen fødsler/dåbshandlinger.

En beregning ud fra angivelsen ved hans død:

Citatkirkebog, Ravsted KB 1762-1819 s. 345 døde 1817 nr. 4 (AO opslag 344). 
død 9. febr. begravet 14 februar 1817. Der vitver Thomas Thygesen in Rapstedt ein Sohn der Nicolai Thygsen und der Cathrine Thygsen in Rapstedt ? verheilicht? mit Metta Catrina geb. Thygsen von Apenrade, mit der ? jedoch keine kinder zeugte. Er lebte 76 Jahr. 
giver rigtignok en fødsel før 9 febr. 1741.

Kommer vi det nærmere?

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Tom Smidth

Det generede at der kun var angivet 21 døde for året 1740.
På opslag 242-246 findes fødslerne for 1740 - og desværre har jeg ikke fundet noget barn af Nicolay Tychsen og Catharine Dinsen i 1740. Jeg har fundet en dåb 16. juni 1741 på Caperus side 273 (opslag 248) og den forgående dåb er tilbage i 1739
Citatkirkebog, Bylderup KB 1712-1753 s. 170 alle handlinger 1739 (AO opslag 170). 
D.N.C. 13 post Trinit bleft døbt Nicolaÿ Tÿchsens Søn af Bredevadt, kaldet Johannes Christian. Fadderne: Lorentz Tÿchsen, Tyche Thomæus Ægid af Rafsted, Bothillaa DinsDatter af Haderslef. 

men det levner jo fint plads i 1740, selv om vi kun kan sansynliggøre det via alderen ved hans død

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Lise Østerberg Bahr

Hej på tråden..

Det er sommer, og jeg er - som de fleste - ikke så meget på denne tråd nu.

Håber - for fremtidens forskere - at  der kommer styr på div. slægter på disse kanter - så der ikke "fødes" flere fejl - til ny videref(a)ørelse) - hvis det er det der tidligere har været gældende - jeg er jo ikke ekspert - dog ved jeg, at det er godt at få stillet spørgsmål.

Helmut Martensens slægtsdatabase er ret omfangsrig, og måske han er værd at konfrontere ad. samordning - også?

Jo flere forskere - vel jo bedre -

Med mange venlige hilsener
Lise Østerberg Bahr

Harri Kruse

Hej Tom

Det er da umuligt, at der ikke fødes børn i et helt år!
Casperus Tychsen fødes 14 jun 1741 , så vi skal mindst 9 måneder tilbage.
Vi må jo nok enes om midten af 1740.

En anden ting. Svend skrev om ,at Anne ikke kunne hedde Hoyer.
I min slægtsbog står der følgende om Thomas Tychsen.

Thomas Tychsen blev født iførste halvdel af 1600-tallet. Hans forældre kendes ikke.
Han har åbenbart været en højtstående personlighed i datidens Tønder,
idet han er bykæmrer, deputeret borger og købmand i Tønder. Udover disse oplysninger
vides der intet om ham.
Ifølge kirkebogen er der 2 personer i Tønder der hedder Thomas Tychsen.
De døde henholdsvis i 1684 og 1688. Et af disse årstal gælder ovennævnte.

Det var teksten fra bogen . Svend du ved sikkert hvem af disse to der er den rigtige?

mvh Harri

Svend Jacobsen

Hej Harri m.fl.

Et par kommentarer til det, du skriver:

Thomas Tychsens forældre kendes fra ligprædikenen over sønnen Tycho, Ravsted-præsten, og angives dèr som Tyge Thomsen, i 40 år sognefoged og kirkeværge i Hjerpsted, og hustru Anne. Her er det, jeg mener, at hvis denne Anne tilhørte den store præsteslægt Hoyer, der optrådte i Slesvig på det tidspunkt, så ville det givetvis være blevet nævnt i ligprædikenen - det ville være i ligprædikenernes "ånd", så at sige. Derfor tror jeg ikke på det, også fordi Tom kalder hende Anne Marie og ikke blot Anne.

Tyge Thomsen har været en stor mand i Hjerpsted og givetvis velhavende som alle store vestslesvigske marskbønder som regel var det - bl.a. udskibede de opfedede okser til Holland, ofte på deres egne skibe, og sagnet fortæller, at engang kom Tyge Thomsen (som vist var mere interesseret i at tjene penge på studehandel end at komme i Guds hus (på den anden side var han dog kirkeværge!)) ud i et frygteligt uvejr med sit skib og var ved at forulykke. Han bad da til Gud og lovede, at hvis han ville frelse ham og hans skib, så ville han udsmykke Hjerpsted kirke til Guds ære - og stormen lagde sig, og han kom frelst i land. Derfor hænger der et kæmpemæssigt epitafium, der går fra gulv til loft, i den lille Hjerpsted kirke! Så vidt jeg husker, men det er mange år siden, jeg har set epitafiet, så fremgår det dog, at det er sønnerne i Tønder, der har bekostet det til minde om forældrene.

Han havde 3 sønner: Thomas, Peter og Andreas, der alle blev købmænd i Tønder. De nævnes hyppigt i Tønder bys retsprotokoller fra 1640'erne og frem. I hvert fald Thomas og Peter har et uhyre stort antal efterkommere, deriblandt Harri, Tom og mig selv her fra tråden - og Niels Bohr!!

De forskellige dødsårstal på Tønder-borgere før 1740 kendes kun fra Tønders kirkeregnskaber (og epitafier, kisteplader e.l. fra Tønder kirke), og kan dermed kun findes for de absolut mest velstillede borgere, som havde råd til at betale lidt ekstra for diverse ydelser i forbindelse med begravelsen. Til disse regnskaber findes et maskinskrevet register på Landsarkivet i Åbenrå. Det er desværre lidt uklart og inkonsekvent ført, så engang ved lejlighed skal jeg have fat i det originale regnskab, som findes i Tønder Præstearkiv.

Det er rigtigt, at der både dør en Thomas Tychsen i 1684 og i 1688, desuden Thomas Tychsens enke i 1687, og endnu en Thomas Tychsen i 1729. Sidstnævnte kaldes TT den yngre. Det kan naturligvis være svært at være helt sikker på, hvem de er, men jeg formoder og føler mig ret overbevist om, at TT, død 1684, er ham, der er Ravsted-præstens far, hans enke Christine dør så 1687. TT, død 1688, er antagelig Andreas Tychsens søn Thomas, døbt 23/2 1653, og TT den yngre, død 1729, er så Peter Tychsens søn Thomas, døbt 6/2 1653.
     

Harri Kruse

Hej Svend m. fl.

Tak for dit svar, så bliver jeg ved 1684.

Jeg har et spørgsmål mere til dig om Tycho Thomas Tychsen (3T)
Hans mor er Christina Rasch, og morfar er Loentz Rasch. Jeg har læst, at der skulle være
familie forbindelse til den berømte Rasch slægt fra Angeln, men har ikke fundet den.

3T studerer på universitetet i Kiel 1672, hvor han får vejledning af sin morbror
Herr Doktor Erasmus Rasch. På nettet finder jeg en doc. jur. Erasmus Rasch 1618-1665.
Han foretager nogle videnskabelige undersøgelser for en adelig person i Holsten.
Meget af hans korrespondance foregår fra Tønder.
Kender du mere til Rasch slægten?

mvh. Harri

Svend Jacobsen

Hej Harri.

Jeg kender ikke så meget til Rasch-slægten, men et par enkelte kommentarer kan jeg da komme med. Det kan umuligt være rigtigt, at 3T fik vejledning af sin morbror Erasmus Rasch i 1672, for denne døde i Amsterdam i 1665! (Se Achelis's matrikel over slesvigske studenter). Men det er rigtigt, at Erasmus var hans morbror, f. ca. 1618 i Tønder som søn af kirurgen Lorentz Rasch. Christina, gift med Thomas Tychsen, er så hans lillesøster.

Rasch-slægten forsvinder tidligt fra Tønder. I kirkeregnskaberne er der ingen Rasch'er begravet, hvilket må betyde, at alle med navnet, d.v.s. også Lorentz og hans kone, må være døde inden 1661, hvilket år regnskaberne starter. I Tønders kirkebøger, hvor de døbte findes fra 1652, er der heller ingen Rasch'er. Skal man finde noget mere om familien i Tønder, skal man have fat i retsprotokollerne, som findes fra 1573, men det er et hestearbejde!

Der er en del andre personer med navnet rundt omkring i Slesvig-Holsten, bl.a. er der en ret omfangsrig slægt i Oldensworth på Eidersted-halvøen, hvor den ældste, jeg kender, er "Landpfennigmeister" Thomas Rasch, død 1676, altså jævnaldrende med Lorentz Rasch'es børn (Også her: Se Achelis).

Mange venlige hilsener
Svend

Lise Østerberg Bahr

#15
Hej på tråden.

Jeg tillader mig lige lidt tilføjelser - håber det modtages som et positivt input.

Slægten Rasch spreder sig bl.a. til Norge og Bornholm fra Das kleine Kirchspiel ADELBY ved det østlige Flensburg - = det lille sogn ved det østlige Flensburg, der ikke som torperne er opstået ved udflytning med bydelene; Tarp, Sønderup, Adelbylund og den selvstændige landkommune Tostrup og hvor bl.a. sprogforskeren Rasmus Rask  "hører til her".

Kære venner: LÆS nu lidt på Helmut Martensens:

www.adelby.com !!! og Jonathan Smiths lange udredning af slægten også:

Her er ca. 50 Rasch´er her - med indgifte som: Eggemund (van Egmond van Meerestein)/ EGMOND slægten, FREESE, Bunde, Henningsen, Nissen, Diederichsen, Hoe, Bohn, Lange,  Valentiner, Druda, Faust, Detlefsen - som vi selv har på sidelinien) Berner, Ketelsen, Finixius, Prehn, Brodersen, Klint, Diedrich Lackmann, Rantzow/Rantzau, Marquardsen, Carnapp, Rode, Hoyer, Boysen (Domkapital-VOIGT-ei - svigerfaderens afløser,  fra Gammelby)  Petersen, Stürs, Ludolphus  (Ludolph) up der Heide, og mange mange flere naturligvis.

(den halshuggede
Bl.a. om Claus Rasch,  (hans mor Cathrine Steinberg/Cathrine Andersen var af Bennich slægt) politimesteren nævnt ovenover også omkring: Raschenburg ved Nyborg og enken efter Købmand H. H. Nöck, der i 3. ægteskab ægter  E. F. Ulfeld.

Rasch slægten - en laang eller rettere flere laange historier - grav dem frem ! Se bl.a en senere politimester, henholdsvis borgmester - komme herfra.

Og bl.a. Jens Rasch - (RaschenGut) = Raschengård ved Vesterholm udenfor Flensborg - død på Grundhof (Hans Johann Rasch, Grundhof Sogn).

nævnes her skal også: UNEWATTHOF købes af hertug Philip af Glücksborg (der er gudfar til Philip Rasch) men bliver boende på Bruckelshof.

I Rønne på Bornholm nævnes  Philip Rasch.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Svend Jacobsen

Hej igen Harri m.fl.

Jeg opdagede lidt tilfældigt (ved at google Lorentz Rasch), at der på nettet var en levnedsbeskrivelse for præsten i Ravsted. Det var en hjemmelavet dansk oversættelse af en del af ligprædikenen over ham. Heraf fremgår det, som du skrev, Harri, at TTT studerede i Kiel i 1672 under vejledning af morbroderen, den verdensberømte mand Erasmus Rasch. Men det er, fordi oversættelsen er forkert! Af den originale tyske tekst fremgår det, at TTT rejste til Kiel efter råd af sin salig morbror Erasmus (et råd, han vel så har fået, inden han døde), og at han i Kiel studerede under vejledning af en række andre verdensberømte mænd, hvis navne så remses op. Så det må dermed være opklaret.

Den berømte slægt Rasch fra Angeln, som du nævner, er vel den slægt, som også Lise taler om, der så vidt jeg husker, stammer fra en Johann Rasch, der var far til 3 herredsfogder i Angeln, der grundlagde hver sin gren af familien, bl.a. også en bornholmsk gren. Kirurgen Lorentz Rasch er vel nærmest jævnaldrende med Johann Rasch, og om der et sted er et fælles ophav, ved vi altså ikke endnu. Man kan undre sig over, at Lorentz ikke er med i Achelis matrikel over slesvigske studenter, man skulle dog tro, at en kirurg var en studeret mand. Men Achelis er ikke ufejlbarlig, og jeg mener, at Vello Helk har nogle tilføjelser til matriklen i nogle årgange af Personalhistorisk Tidsskrift, som nok burde ses efter engang.

Mvh. Svend

Lise Østerberg Bahr

#17
Gormorgen herfra.


Jeg glemte at nævne, de mange oversøiske rejser der også nævntes, den spanske grev Alba og en "berømt" halshugning - og 2 i stedet for 3 søstre Anna, Lucia og en mere, jeg vil lige slå dem op, men det var fra en hjemmeside - webside - og vedkommende nævnte sin bog om emnet - man kunne ovenikøbet bestille den og købe den på den nævnte hjemmeside - en bog med nye opdagelser - fra:

Mahler/Dam. (nem at google) som jeg i øvrigt overhovedet ikke har gjort denne omgang - i modsætning til tidligere - måske værd at forsøge sig lidt med også (hvis man kan spansk/hollandsk m.m.)

Spændende bliver det dog - at se hvad udkommet bliver af denne historie senere. Der skal nok dukke andre diskussionsemner op - omkring disse personer vil jeg mene - især - hvis der endnu ikke af de mange slægtsforskere - er blevet googlet omkring emnet endnu - og dermed opdaget, hvor mange andre der skriver om emnet, og hvor mange der har færdige slægtstavler med disse her nævnte personer.

Prøv for eksempel (hvor en anden kendt slægt - GRAAE - også nævnes - at se også denne:

www.nermo.org slekt

n.b. Jeg mener i øvrigt, at man i slægtsforskningsregi i Norge, i længere tid, har været i færd med at samle data til en samlet norsk slægtshistorie - og der er vel også tiltag til dette i dette forum. "Rom blev jo (heller) ikke bygget på een dag" - .

Det haster vel også en smule - inden vi bliver totalt europæiseret/domineret - hvor der jo nok ikke vil være penge til at opretholde de mange lokalarkiver, hvis man ikke distrikterne SELV punger ud  til dette ??

Viden og erfaring - har det med at gå tabt, når det hele skal gå op i en fælles enhed.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hov... allernederst på danskestudier.dk fra 1932 står der vi venter på ØSTERBERG .... ja det er så VALDEMAR ØSTERBERG - hvis slægt jeg for nylig kom med en efterlysning (igen) - idet jer er en ØSTERBERG og af BAHR slægt også - og RUBOW samt Lembke nævnes naturligvis også omkring denne tekst (Shakespeare)....og omkring teksternes benyttelse på Det Kgl. Teater.

Danskestudier.dk fra 1932 - Nordisk Forlag - Gyldendalske boghandel -  H. H. Thieles bogtrykkeri.... omkring

RASMUS RASK

UDGIVNE AF Gunnar Knudsen og Marius Kristensen. 190 sider. (noget at gå i gang med - for de der endnu ikke har gjort sig tanker omkring - slægterne nævnt her på linket.

med venlig hilsen
Lise Østerberg

Christian Konstmann Autzen

#19
Blot som et lille input om Rasch:

I Sæd i Ubjerg sogn, Tønder amt er der omkring år 1800 en käthner Lorenz Hansen Rasch og Merret Petersen, som får nogle børn omkring år 1800, gift 1791 i Ubjerg.

Lorenz er søn af Hans Hansen Rasch og Marie i Sæd, Ubjerg sogn.

Hilsen
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.