Gåde:Johanne Rhoed,præst Hans Rhoeds æf.,Langå,død i 1749 og 1763

Startet af Birgit Djurhuus Wendelboe Jeppesen, 27 Nov 2010 - 19:28

Forrige emne - Næste emne
Jeg håber, der er nogen, som kan hjælpe med denne gåde. Jeg har tilsyneladende fundet Johanne Rhoeds (født Mikkelsdatter Raun) begravelse to gange. Hun blev gift 1. juli 1746 i Søndersø Kirke, Kirkebøger  AO, Søndersø, Skovby, Odense, 1688-1777, opslag 120, med præst Hans Andersen Rhoed, Langå-Torup,Sdr.Vinge sogn.

Johanne Mikkelsdatter Raun er ifølge Wibergs Præstehistorie født c. 1705 på Fyn, død 17. december 1763, begravet 21. december, Kirkebøger AO, Langå-Torup-Sdr.Vinge, Middelsom, Viborg, 1757-94, opslag 49.

Men så fandt jeg i Nygaards sedler under Hans Rhoed (Rohd), at ægteparret havde fået en dødfødt søn d. 2. februar 1749, men jeg kan ikke finde ham blandt de begravede det år. I stedet finder jeg, så vidt jeg kan tyde, Johanne Rhoed begravet 25. marts 1749. "....hustru Madame Johanne Rhoeds". Kirkebøger AO, Langå-Torup-Sdr.Vinge, 1730-56, opslag 47.

Jeg har ikke nogen stedet fundet, at Hans Andersen Rhoed skulle have været gift 2 gange. Der er flere sedler vedrørende ham i Nygaards sedler, og her står der ikke noget om 2 ægtefæller. Det samme gælder Wibergs præstehistorie.

Jeg har vedhæftet deres vielse samt de to begravelser, desværre ved jeg ikke, hvordan jeg minimerer billederne fra Wiberg og Nygaard, er der nogen, der har et råd til, hvordan jeg løser det?


Venlig hilsen
Birgit Djurhuus




[vedhæfting slettet af admin]

Jeg kunne desværre ikke vedhæfte de to begravelser, da de er over 200 kb

Karin Andersen

Hej Birgit.

Måske "roder" vi lidt med den samme Viborg præsteslægt?. Kik ind på vores tråd om Jørgen Alexander Lohmann (s. 5-8).

Måske hænger din Hans Andersen Rhoed sammen med "vores" Morten Baltzersen Rhodius (Rhode)
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,328.0.html.

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Hej Karin,

Jeg tror ikke umiddelbart, at der er en sammenhæng mellem din Rhodius-slægt og min Rhoed-slægt, efter at jeg har læst din tråd igennem Hans Andersen Rhoed er født 22. oktober 1701 i Nyborg som søn af Anders Hansen Rhoed og Karen Rasmusdatter.

Og Anders Hansen Rhoed,  f. 1659 i Bogense, er søn af Hans Johansen Rhoed og Gertrud Hansdatter.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus