Store Hessel, Borbjerg Sogn og Bogen "Knud Stephensen i Djeld" 1924

Startet af Kristensen, 24 Jun 2012 - 16:52

Forrige emne - Næste emne

Kristensen

Jeg har fundet min 6xtipoldefar, Knud Stephensen i Djeld, Sevel Sogn, Ringkøbing Amt i slægtsbogen fra 1924: "Efterkommere af fæstebonden Knud Stephensen i Djeld".

Det anføres, at Knud Stephensen i 1703 flytter til Store Hessel i Borbjerg Sogn, hvor han bor til 1729. Herefter skulle sønnen Niels overtage Store Hessel. Når jeg googler Store Hessel, dukker der andre slægter frem på denne ejendom i 1700-tallet. Holder oplysningerne om Knud Stephensen og hans søn stadig ?

jhk


Kristensen

De oplysninger jeg selv har i bogen Knud Stephensens efterkommere ser ud til at være korrekte. Det eneste som jeg skal have undersøgt er, om sønnen Niels får en søn ved navn Jens, som overtager Store Hessel.

I det gamle link har de åbenbart ikke været opmærksomme på forbindelsen til Djeld.

Jeg takker for henvisningen.

jhk

Helge Bay

Hej Jørgen

Store Hesel var en stor gård, og der har sikkert været to (eller flere) fæstere på gården samtidigt, som så havde hver en "Halvgård". Derfor kan man sikkert finde andre familier på gården.

Jeg har selv Knud Stephensen fra Djeld, død 1729 i Store Hesel, og hans søn Niels Knudsen, død 1746 i Store Hesel, men jeg kender ikke Knud Stephensens forældre. Står der noget i bogen om hans fødsel (i Djeld??) og hans giftemål med Karen Nielsdatter?

Med venlig hilsen

Helge

Kristensen

Hvis du ikke har læst bogen, vil jeg absolut råde dig til at låne den hjem fra biblioteket (men lige nu har jeg måske det eneste eksemplar ??)

Knud Stephensens far opgives til at være Staphan Knudsen, beboer af gård nr 4 i Djeld i landgildematriklen 1664. Han er en af de 23 medunderskrivere, som overfor kongen går i forbøn for præsten Jørgen Lauridsen Friis, som kommer i stridigheder med enken på stubbergård.

Hans kone kendes ikke. Han antages at være født før 1610 og død efter 1675.

Er du i slægt med "Sevel-linien" fra Vestergård eller Madsen-linien i Djeld med de mange sognefogeder - eller noget helt tredje ?

Jeg forventer at få bogen kopieret og scannet ind på et tidspunkt
jhk

Arne Feldborg

Citat fra: Jørgen Hedegaard Kristensen Dato 25 Jun 2012 - 17:26
Knud Stephensens far opgives til at være Staphan Knudsen, beboer af gård nr 4 i Djeld i landgildematriklen 1664. Han er en af de 23 medunderskrivere, som overfor kongen går i forbøn for præsten Jørgen Lauridsen Friis, som kommer i stridigheder med enken på stubbergård.
Det sidste er et gæt fra forfatterens side. Navnene på de pågældende findes ikke bevaret.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kristensen

#6
Hej Feldborg - og tak for bidraget. Selv om jeg ikke har beskæftiget mig med slægsforskning særlig længe, har jeg fundet ud af, at man skal være skeptisk når man læser noget herinde...

I bogen fra 1925 står følgende:

"Staphan Knudsen findes allerede nævnt i Året 1642. Sammen med 23 mænd fra Sevel Sogn underskriver han dette år på et vidnesbyrd til fordel for sognepræsten Jørgen Lauridsen Friis.."

Kan du hjælpe med at fortælle os, hvad der er sandhed i det her ?

Ved du eventuelt noget om Store Hessel, Borbjerg sogn og beboerne der i 1700-1770 - for når jeg leder på internettet, dukker der flere amerikanske optegnelser op, hvor man så vidt jeg kan se blander de forskellige slægter på forskellige gårde rundt i landet ved navn Store Hessel sammen...

Kender du eventuelt bogen "Knud Stephensens efterkommere" og tør du sige, om den er troværdig ?
jhk

Arne Feldborg

#7
Ja, jeg kender godt bogen (har den selv i kopi) og generelt anser jeg den for at være akkurat ligeså troværdig som de fleste andre trykte bøger.

Jeg gør bare opmærksom på, at lige netop oplysningen om at Staffan Knudsen skulle være medunderskriver af dokumentet i 1642 ikke kan dokumenteres, og at den oplysning altså ikke kan bruges som bogen gør det til  at fastslå at han skulle være født omkring 1610 eller før. Ihvertfald oplyser andre(1 der har forsket i sagen, at der ikke findes bevarede oplysninger om identiteten af de 24 sognemænd.

Men at Knud Steffensen er søn af Staffan Knudsen er jo sandsynlig nok udfra de oplysninger der iøvrigt gives i bogen. Og at Knud bor i Djeld fra ca. 1670 til 1703 og derefter er gårdmand i St. Hessel til sin død i 1729 er vel også rimeligt dokumenteret. Hvad der derefter sker har jeg ikke speciel kendskab til.

Om sønnen Niels anføres i bogen:
Niels har troligvis fæstet Store Hessel efter Faderen; han døde i Sønder Hvam, Borbjerg Sogn, lige ind til Jul 1746.

At der i udenlandsk litteratur og lign. kan være sket en forveksling af de forskellige forekomster af Hessel er vel også sandsynlig nok.

(1: Feks. Villads Christensen i "Hardsyssels Aarbog" 1923 og Dr. Ole Nielsen i "Historisk-topografiske Efterretninger om Hjerm og Ginding herreder".

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Helge Bay

Hej Jørgen

Citat fra: Jørgen Hedegaard Kristensen Dato 25 Jun 2012 - 17:26
Er du i slægt med "Sevel-linien" fra Vestergård eller Madsen-linien i Djeld med de mange sognefogeder - eller noget helt tredje ?

Jeg er vist noget helt tredje. Min linie fortsætter med Erik Knudsens datter Kirsten, f. 1718 i Borbjerg og gift med Jens Christensen Risom i Borbjerg.

Jeg må nok se, om jeg kan få fat i bogen, når du har afleveret den. Eller kan du sende mig afsnittet om Knud Stehpensen, hvis du får den indscannet?? Jeg ved selvfølgelig ikke hvor mange sider det drejer sig om, så måske bliver det for meget.

Med venlig hilsen

Helge

Anne Marie Hvid

Hej Jørgen
Du omtaler Niels Knudsen, død 1746 i Borbjerg, men ikke hans kone. Kender du hendes navn og hendes forslægt? / har det evt. din interesse?

mvh
AnneMarie Hvid

Arne Feldborg

Citat fra: Helge Bay Dato 26 Jun 2012 - 18:28
Jeg må nok se, om jeg kan få fat i bogen, når du har afleveret den.
Send mig din mailadresse, så finder vi ud af noget.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Ole Krog

Jeg tillader mig lige at deltage i debatten, da min kones aner også er blandt de nævnte. Jeg har følgende om bl.a. Knud Stephensen. For nemheds skyld brugt egne anenumre.

Deltog også i tidligere indlæg nævnt af Else Skovbo Jensen.

Nr. 410:
Jens Nielsen, født ca. 1711, gift 29 10 1741 i Borbjerg, død 1771 og begravet 23 12 1771 i Borbjerg
Forældre: Niels Knudsen og Mette Jensdatter
Forældre: Nr. 820 og 821
Dåb:
Ægteskab: C499A-A-4 Borbjerg 1741 (opslag 51): Dom 22. Trinit Jens Hesel og Anna Risum.
Død: C499A-A-5-2 Borbjerg 1771 (opslag 101): Den 23. December Jens Nielsen i Store Heesel 60 Aar

Nr. 411:
Anna Christensdatter, født ca. 1720, gift 29 10 1741 i Borbjerg, død 1770 og begravet 28 01 1770 i Borbjerg
Forældre: Christen Christensen og Maren Christensdatter
Forældre: Nr. 822 og 823
Dåb:
Ægteskab: Se under nr. 410
Død: C499A-A-5-2 Borbjerg 1770 (opslag 99): Dom IV post Epiph. (28. januar) Jens Heesels Hustrue Anna 50 Aar.
Afskrift af Skifteprotokol for Handbjerg Hovgaard Gods af 4. juli 1770 vedlagt.

Nr. 820:
Niels Knudsen, født ca. 1678 i Djeld, Sevel, gift 04 11 1703 i Borbjerg, død 1746 og begravet 13 03 1746 i Borbjerg
Forældre: Knud Stephansen og Karen Nielsdatter
Forældre: Nr. 1640 og 1641
Dåb:
Ægteskab: C499A-A-3 Borbjerg 1703 (opslag 4): Dominica 22. post Trinitatis: Copulerede Niels Knudsen af Hesel, Knud Stephansøns Søn udi Store Hesel, og Mette Jensdatter udi Borbjerg Mølle
Død: C499A-A-4 Borbjerg 1746 (opslag 45): 3 Søndag i Fasten (13. marts) Niels Hesel i Store Hesel

Nr. 821:
Mette Jensdatter, født 1682 og døbt 20 01 1682 i Borbjerg, gift 04 11 1703 i Borbjerg, død 1743 og begravet 25 08 1743 i Borbjerg
Forældre: Jens Christensen og Barbara Kiersten Jensdatter
Faddere: se under dåb
Landsarkivet: C499A-A-2 Borbjerg 1685 (opslag 6)
Forældre: Nr. 1642 og 1643
Dåb: C499A-A-2 Borbjerg 1685 (opslag 6): Dom 2. Epiph. Brødbeck Møllers nafflig Mette.  Læst offver tilforn inddøbt i Holmgaard. Scucept: Margrethe Brødbech. Testes: Christen Jørgensen ibm. Item Jørgen – Mogens, Maren Naldtofte Og Maren
Ægteskab: se under nr. 820
Død: C499A-A-4 Borbjerg 1743 (opslag 44): Dom 11 Trinit (25. august) Niels Hesels kone

Nr. 1640:
Knud Stephansen, født ca. 1645 i Djeld, Sevel, gift ca. 1670 i Sevel, død 1729 og begravet 21 08 1729 i Borbjerg 
Forældre: Stephan Knudsen
Forældre: Nr. 3280 og 3281
Død: C499A-A-4 Borbjerg 1729 (opslag 41): Dom 10 Trinit (21. august) Knud Stefansen Heessell

Nr. 1641:
Karen Nielsdatter, født ca. 1650 i Djeld, Sevel, gift ca. 1670 i Sevel, død
Forældre: Niels Christensen
Forældre: Nr. 3282 og 3283

Nr. 1642:
Jens Christensen, født ca. 1643, gift 04 11 1674 i Borbjerg, død 1718 og begravet 04 12 1718 i Borbjerg 
Forældre: Christen Jørgensen og Maren Andersdatter
Forældre: Nr. 3284 og 3285
Dåb:
Ægteskab:
Død: C499A-A-3 Borbjerg 1718 (opslag 51): Domenica 2 Advent begravet Lauridtz Nielsen i Store Perregaard oc Jens Christensen Møller i Brødbech Mølle. Den ene se. Lauridtz Nielsen 70 Aar gamel mindre 14 dage. Den anden se. Jens Møller 75 Aar gamel.
Anført som fæster af Brødbæk Mølle i 1688-matriklen.
Lundenæs og Bøvling amters konsumtions, famile og folkeskatsregnskaber (film 37.242) 1699 Januari Termins Familiæ og Folcke Skats antegnelser. Brødbech Mølle. Jens Møller, Hans Hustrue, Ingen Pige, Ingen Dreng. Han har hverchen Heste eller Vogn eller nogit fodre Jord til sin Mølle.

Nr. 1643:
Barbara Kiersten Jensdatter, født ca. 1647 i Borbjerg, gift 04 11 1674 i Borbjerg, død 1714 og begravet 25 02 1714 i Borbjerg 
Forældre:
Død: C499A-A-3 Borbjerg 1714 (opslag 38): Dominica Resminiscere begrafnet Barbara Christensdaatter Jens Christensøn i Brødbech Mølle hans Hustrue

Nr. 3280:
Stephan Knudsen, født ca. 1605, død  ca. 1680
Fæster i Djeld, Sevel i 1664

Nr. 3281:
Ukendt

Nr. 3282:
Niels Christensen
Smed i Djeld, Sevel

Nr. 3283:
Ukendt

Nr. 3284:
Christen Jørgensen, født ca. 1609 i Borbjerg, død 1688 og begravet 23 11 1688 i Borbjerg
Forældre:
Død: C499A-A-2-1 Borbjerg 1688 (opslag 22): Fredagen 23 Nov Christen Jørgensen Brødbech, 79 Aar

Nr. 3285:
Maren Andersdatter, født ca. 1613 i Borbjerg, død 1668 og begravet 31 05 1668 i Borbjerg
Forældre: Anders Brødbæk
Forældre: Nr. 6570 og 6571
Død: C499A-A-1-1 Borbjerg 1668 (opslag 57): Dom 2. Trinita Den 31 May Maren Andersdatter af Brødbech

Med venlig hilsen
Ole Krog

Kristensen

Altså, hvor er det herligt, at man som nybegynder kan trække på jer erfarne folk...

og hvor må det nogen gange være irriterende for Jer, at I skal bruge tid på os som bare synes det er så spændende at finde noget, men som ikke helt ved hvad vi foretager os...

jhk

Ole Krog

Jørgen

Tænk på at vi ALLE har været nybegyndere, vi var selv i starten på landsarkivet og søgte kirkebøgerne frem, men nu er det da meget nemmere med direkte link til AO.
Jeg tror alle gerne vil hjælpe og så kan vi jo alle dele oplysninger via nettet.

Ole Krog

Helge Bay

Hej Arne

Citat fra: Arne Feldborg Dato 26 Jun 2012 - 21:10
Send mig din mailadresse, så finder vi ud af noget.

Jeg har ikke skjult mailadresse, så den finder du under min profil. Har du også indscannet bogen?


Til Jørgen

Ole har allerede sagt det rigtig. Desuden lærer vi alle af at deltage her. Jeg vidste slet ikke, at der fandtes en bog om Knud Stephensen, og heller intet om hans forældre, kun at han flytter fra Djeld til Stor Hesel ca. 1703. At faderen skulle hedde Stephen Knudsen er måske ikke nogen overraskelse, men derfra og så til at vide det er der et langt spring.

Med venlig hilsen

Helge

Arne Feldborg

Jo, du har skjult mailadresse, det er kun dig selv der kan se den.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kristensen

Lige et "juridisk" spørgsmål til Feldborg, som nok har det store overblik:

Kan der være noget ulovligt i, at jeg scanner en slægtsbog ind og offentliggør den - og var det noget, som vi burde gøre mere i - måske i  et fælles forum? Vi kan vel alle have gavn af at se de slægtsbøger, som andre har lavet - og de er jo nok trykt i et begrænset oplag.


- og lige et hængeparti til Helge: hvis du sender mig din mailadresse, vil jeg sende dig bogen, når jeg får den scannet ind. Der går måske et par uger, til jeg holder ferie.

- og generelt til de mest erfarne herinde:

Jeg kan ikke lade være med at sige det samme, som jeg ofte siger til min far på 80: "den viden du ligger inde med om slægten og det lokale vil være af meget stor værdi for de, der følger efter. Lad være med at smide ud, skriv ned, giv en kopi til det lokale arkiv - så er det arbejde du har lavet ikke forgæves.."
jhk

Arne Feldborg

#17
Næ jeg har ikke det store forkromede overblik. Men Lov om Ophavsret er rimelig klar og letforståelig på det punkt:

Indtil der er forløbet 70 år efter forfatterens død må du kun fremstille enkelte eksemplarer til dit eget personlige brug.

I det konkrette tilfælde er bogen udgivet for 90 år siden, men hvornår de to forfattere er døde ved jeg ikke.

Hvad man så hver især gør hjemme i sit eget køkken er der jo ingen der kan kontrollere. Men man må ikke lægge noget ud på nettet eller offentliggøre noget, hvis det strider mod disse bestemmelser.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Anne Marie Hvid

Er det mon muligt at få klarhed på et enkelt punkt vedr.  Christen Brødbæks mener jeg 2 ægteskaber.
Opslag 15 under Døde og begrafne 1685 står følgende:

Fasteonsdag d. 11 Martij Cidsel Brødbeck, Christen Brødbecks forrige Hustrues søster.
- Hvor hører den hustru mon hjemme?

mvh
Anne Marie Hvid

Kristensen

#19
Til andre med interesse for slægten:

Jeg har nu indscannet bogen "Knud Stephensens efterkommere" - dog uden den sidste del med de "yngste" slægter fra Vestergård-slægten i Sevel.
jhk