Etterkommere av den engelske grydestøberen Ninian Weise (Wyse, Weis mv.)

Startet af Anne Minken, 10 Jul 2012 - 22:17

Forrige emne - Næste emne

Anne Minken

I 1768 giftet grydestøberen Ninian Wyse seg i Göteborg (Kristina kyrka) med glassblåserdatteren Anna Stina Schmidt. I 1869 fikk paret en datter som ble døpt Maria. Så forsvinner familien fra de svenske kirkebøkene, men i skiftet etter en av Anna Stinas søstre (1819) står det at Anna Stina er gift i København med en engelskmann kalt Weise. Han skal ha forlatt henne og hun har flyttet til ubekjendt sted.

Jeg har funnet familien i Vor Frelsers menighet i København fra 1770. Der hadde de følgende barn til dåpen: Thomas døpt 3.10.1770, Jacob, døpt 3.8.1773, Gotfried døpt 13.5.1775 og Maria døpt 22.11. 1777. I tillegg er det to barn som jeg har funnet under heholdsvis begravede og konfirmerte, men ikke funnet dåpen. I 1780 (24.11.) døde Ninian Weis` afg. Pigebarn, Karen 1 ¼  år. Frederich Ninien Weiss ble konfirmerte i Vor Frelser i 1791.

Under vielser i Vor Frelser fant jeg at "fraskilt Mand Ninian Weise" giftet seg i 1792. Bruden het Kirstine Rasmusdatter Kjær.

I folketellingen for 1801 for København kunne jeg verken finne Ninian og hans nye kone eller Anna Stina Schmidt og de tre yngste barna. Derimot fant jeg sønnene Thomas og Jacob med koner og barn. De arbeidet begge som grydestøbere som faren. Deres barn og barnebarn har jeg til en viss grad lykkes med å følge videre i et par ledd, ikke minst på grunn av bruken av det sjeldne navnet Ninian. Sønnen Frederich dukker også opp i Vor Frelsers menighet i en periode. Han hadde en datter, Benedicte Elisabeth, til dåpen der 30.7. 1809. Han var da grydestøbersvend som sin far og sine eldre brødre og var gift med Charlotte Quist.

Er det noen som kjenner til mer om Ninian Weise og hans etterkommere og vet hvor Ninian selv og hans fraskilte kone Anna Stina endte sine dager? I kirkeboken fra Vor Frelser kalles Anna Stina alltid Anne Kirstine. Jeg har ikke sett at hun har brukt navnet Schmidt i Danmark, men det kan vel være at hun har brukt navnet etter skilsmissen.

Mvh
Anne Minken

Susanne Lund Pedersen

Hej Anne

Jeg sætter lige en FT ind for 1787:

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Sofiegade, 307-9 & 10, 1251, FT-1787, B5766
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Nineve Weÿs 45  Gift Huusbonde ?? 
Ane Stine NN 31  Gift Hustru   
Thomas Weÿs 16  Ugift Søn ?? 
Jacob Weÿs 13  Ugift Søn   
Friderich Weÿs 11  Ugift Søn


Med venlig hilsen Susanne

Eva Morfiadakis

Det finns ett skifte från 1802 för en Weÿse Gabriel /? med Anna ? Christianshavn

Generalregistret 1802-1803 opslag 209

Eva M
Eva M

Anne Minken

Mange takk til Susanne og Eva for nye opplysninger. Susannes funn av familien i folketellingen for 1787 viser vel at de to yngste barna, Gotfrid og Maria må være døde som små. Vi vet med dette også at skilsmissen må ha funnet sted mellom 1787 og 1792. Finnes det muligens et register for skilsmissebevilgninger på denne tiden?

Jeg var ikke klar over at det også gikk an å søke i skifteregister på arkivalier.online. Jeg finner imidlertid ingen forbindelse mellom Gabriel Weyse og den familien jeg leter etter. Jeg klarer ikke å tyde det som står om Gabriel W. helt. Men står det ikke noe om China-skibet?

mvh
Anne

Kirsten Holkov

Hei Anne
Jeg søger også efter Ninian Weis og hans efterkommere.  Har endnu ikke fundet skilsmissen fra Anne Kirstine, men højst sandsynlig findes den på Københavns stadsarkiv (jeg er ved at undersøge).
Jeg mener at Gotfrid Weis er den samme som Frederik Weis, og Maria er den samme som Anne Margrethe Weis FT 1801 som Ane M Weise - 17 år-Sankt Annæ Kvarter A5029.  Hun optræder som fadder ved Benedicte Elisabeths`dåb som jomfru Ane Margrethe Weiss.  Jeg er efterkommer efter Benedicte E. `s  datter Wilhelmine Henriette Lund.
Venlig hilsen
Kirsten

Peter Paluszewski

Jeg faldt lige over en Friderich Weis, viet 1797 i Holmens Kirke opslag 322 - jeg ved ikke om han har nogen tilknytning.
http://www.danishfamilysearch.dk/sogn610/churchbook/source10332/opslag141456

Mvh Peter

Anne Minken

Det var morsomt å få noen nye svar her etter så lang tid. Jeg har latt dette spørsmålet ligge og er svært sjelden innom på denne siden. Så det var jo flaks at jeg kikket på den i dag.
Hvis du finner ut mer om skilsmissen mellom Ninian Weis og Anna Stina Schmidt eller andre opplysninger vil jeg gjerne ha beskjed. Bruk gjerne mailadressen min.

Til funnet til Peter Paluszewski: Kan det være det første ekteskapet til Fredrich Weis? Han har jo en datter, Benedicte Elisabeth, i ekteskapet med Sophie Quist som kan være oppkalt etter farens første kone.

mvh
Anne

Kirsten Holkov

Hei Anne og Peter

Anne jeg håber at vende tilbage senere, og Peter tak for henvendelsen.  Jeg ved endnu ikke om det er den samme Frederik Weis.