LØST:Nyegaards sedler - Johannes Hyllerup

Startet af Leif Sommerdal, 03 Dec 2010 - 12:30

Forrige emne - Næste emne

Leif Sommerdal

Hvad relaterer disse oplysninger sig til:
http://ddd.dda.dk/nygaard/billeder/nyg_150/nyg_150_0590.jpg

Jeg kan se at Johannes var Bager i Odense i 1794 - men hvor og hvorfor er det noteret under Smidstrup kb - og hvad betyder 134?

Med venlig hilsen
Leif C. Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

Det betyder at du kan slå op i kirkebogen for Smidstrup på Folio 134 og se i hvilken anledning han er nævnt der.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Leif Sommerdal

Tak - det viste sig, at jeg havde fat i den forkerte kirkebog, da der var 2, der dækkede 1794.

Jeg har nu fundet det i Smidstrup-Skærup, Holmans, Vejle 1776-1811 opslag 266 nederst (#30).
Jeg læser:

September
30  .. 14 døbt for Marius Niels Monrad og hans hustru fruentimmer??
Anna Mathia? Hyllerup deres søn Johannis af ?ellinggaard ... ... ... ... Søren Korup....
fra Marianlund mod Odense ... ... ... ... Johannes
Hyllerup, Bager i Odense   .........................................

-------------------------------

Som jeg forstår det har han sikkert været fadder til et af hans datters (Anna Mathia) børn (Johannis)

Kan det kommes nærmere - eller har jeg læst helt forkert.

Med venlig hilsen
Leif C. Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Arne Feldborg

#3
Jeg læser:

Marius Nikolaj Monradt og hans anden Hustrue
Anna Mathia Hyllerup deris Søn Johannes Hyllerup af
Vellinggaard, Baaren af Hr. Forvalter Søren Korups Kiereste
fra Marienlund ved Odense, de andre faddere vare Johannes
Hyllerup Bager i Odense, osv. osv.

Du kan altså konkludere at Johannes har været fadder ved denne dåb, det er så op til dig at fortolke familieskabet udfra de oplysninger du iøvrigt har. Men det lyder da troligt, at det er morfar der bliver kaldt op.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Leif Sommerdal

Tak - det giver god mening.

Jeg havde håbet at komme tættere på bageren via Nyegaard, men jeg må igang med at grave i kirkebøger fra omkring 1730/31 - da jeg fandt ham her:

Odense, Odense, Odense Købstad, Vindegade, 236, 312, Ft-1787, C0708
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johannes Hyllerup 57  Gift 1. Ga Husstandsoverhoved Hvedebrødsbager 
Else Cathrine Faaborg 58  Gift 2. Ga Gift Med Husstandsoverhoved   
Jacobine Faaborg Hyllerup 20  Ugift Barn

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


#5
Hej Leif,

Jeg har selv en hel del oplysninger om Johannes Hyllerup, han er ikke min direkte ane, men hans ægtefælle har været gift med én af mine slægtninge i sit første ægteskab. Men se først dette fra odensedatabasen.dk Du kan selv finde oplysningerne ved at gå ind på deres hjemmeside, benytte avanceret søgning og indtaste hans personnummer, som du kan se ude til venstre:

Resultat af søgning


Ved klik på navnet fås alle resultater om den enkelte person.

1
Personnummer Fornavn Efternavn Kildetype Begivenhed År Måned Dag
280005  Johannes  Hyllerup  Dåbslister Fader til døbt barn  1763 2 25
280005  Johannes  Hyllerup  Dåbslister Fader til døbt barn  1764 5 10
280005  Johannes  Hyllerup  Begravelseslister Barn begravet  1764 9 27
280005  Johannes  Hyllerup  Dåbslister Fader til døbt barn  1765 5 7
280005  Johannes  Hyllerup  Dåbslister Fader til døbt barn  1766 4 22
280005  Johannes  Hyllerup  Dåbslister Fader til døbt barn  1767 5 3
280005  Johannes  Hyllerup  Begravelseslister Barn begravet  1767 5 7
280005  Johannes  Hyllerup  Dåbslister Fader til døbt barn  1768 6 3
280005  Johannes  Hyllerup  Folketælling Folketælling  1769 8 15
280005  Johannes  Hyllerup  Hussøgningsprotokol Hussøgning  1775 8 15
280005  Johannes  Hyllerup  Ekstraordinære kgl. skatter Mandtal til ekstraskat  1781 8 15
280005  Johannes  Hyllerup  Folketælling Folketælling  1787 7 1
280005  Johannes  Hyllerup  Mandtals- og skatteprotokol Indkomst- og formueskat  1789 7 1
1
Hver linie kan du klikke på og få flere oplysninger. Jeg skriver noget mere til dig lidt senere

Venlig hilsen
Birgt Djurhuus
 
   

Leif Sommerdal

Tak for linket.

Han er min kones 5x tipoldefar, så dit link er bare en guldgrubbe.
Der var dog en anden, som lige havde gjort mig bekendt med odensedatabasen. Sådan nogen kunne vi godt bruge flere af.

Jeg har fundet hans far (Lauritz) og mor (Martha Møller) og lidt om farfaren (Niels Hyllerup).

Hvis du har yderligere oplysninger modtages de med glæde, men du har jo nok mere fulgt Hans Matthias Nielsen Windelboe?


Med venlig hilsen
Leif Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Johannes Larsen Hyllerup er døbt 03-07-1731, Kirkebøger AO, Sct.Knud Odense, Odense, Odense, 1698-1741, opslag  488. Hans forældre hedder Lauritz Nielsen Hyllerup og Martha Møller. Dem har jeg ikke nogen oplysninger om.

Johannes Hyllerup overtager måske bagerforretningen efter Hans Matthias Nielsen Wendelboe, som var Else Catharine Faaborgs første ægtefælle, som døde i 1758.

Han er begravet 30.9.1797, Kirkebøger AO, Sct.Knud Odense, Odense, Odense, 1742-97, opslag 1041

Viet til Else Catharine Faaborg 17.2.1762, Kirkebøger AO, Sct.Knud Odense, Odense, Odense, 1742-1797, opslag 645

Hvis du ønsker nærmere oplysninger om Else Catharine Faaborg, så sig til.

I Nationalmuseets værk Danmarks Kirker for Odense Amt, bd. 2, p.910, er nævnt, at Johannes Larsen Hyllerup er begravet inde i Sct. Knuds Kirke.
Else Catharine Faaborg er ikke nævnt.

Der står følgende:

" 9) (fig. 743, VIII,9), købmand Andreas Hyllerups begravelse (Mumme 183). Nyt tøndehvælv; 4 alen lang, 4½ alen bared (2,5x2,82 m). Åbning i gangen mellem 5. og 6. pille, dvs. i søndre sideskibs 9. fag. 1764 nævnt som Johannes Hyllerup bagers begravelse. Begravelsen blev 1817 inddraget som gravkrypt for de kongelige kister, overflyttet fra Gråbrødre kirke. (s. 726).
Begravelser: Andreas Hyllerups kæreste, begr. 3. sept. 1739; Andreas Hyllerup, begr. 17. jan. 1754 (note 6), Thomas Møller, tredje lektiehører, begr. 17. febr. 1761; Anna, datter af Johannes Hyllerup Bager, begr. 27. september 1764, barn af Johannes Hyllerup Bager, begr. 7. maj 1767, Johannes Hyllerup, begr. 30. sept. 1797.
Kister: 1758 og endnu 1844 er nævnt fem kister, fire almindelige og en lille benkiste.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Jeg har også døtrenes vielser:

Johannes Hyllerups datter Martha bliver gift med Søren Kaarup 2.6.1790 i Johannes Hyllerups hus, Kirkebøger AO, Sct.Hans Odense, Odense, Odense, 1757-1814, opslag 498. Søren Kaarup er forvalter på Marienlund, ejer af Næsbyhoved Mølle. Søren Kaarup er død 16.11.1805, Kirkebøger AO, Næsbyhoved Broby, Odense, Odense, 1802-14, opslag 84

Datteren Anna Matthia bliver gift med Marcus Nicokaj Monrad 7.12.1791, Kirkebøger AO, Sct.Knud Odense, Odense, Odense, 1742-97, opslag  819, også i Johannes Hyllerups hus. Ved vielsen er oplyst, at Marcus Nicolaj Monrad er af Jelliinge Sogn i Riber Stift. Du kan finde en hel del om ham i Nygaards sedler.

Datteren Sara med Hans Nielsen Thune 23.5.1787, Kirkebøger AO, Sct.Knud Odense, Odense, Odense, 1742-97, opslag 794, ligeledes i Johannes Hyllerups hus. Hans Nielsen Thune er forpagter på Rønchebygaard (Rynkebygaard?) Hans Nielsen Thune er begravet 13.5.1803, Kirkebøger AO, Næsbyhoved Broby, Odense, Odense, Odense, 1802-14, opslag  83. Du finder flere oplysninger om ham i Odensedatabasen.dk. Hans personnummer er 280021.

Sara Hyllerup dør 18.6.1807, Kirkebøger AO, Næsbyhoved Broby, Odense, Odense, 1802-14, opslag 86, begravet 21.6.1807.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus


Leif Sommerdal

Dejligt med alle de oplysninger, du må også gerne give mig, hvad du har om Else Catharine Faaborg.

På forhånd tak
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


#10
Ang. Else Catharina Faaborg vil jeg først og fremmest henvise til Mads Fritzbøgers hjemmeside, han er min hovedkilde til denne familie: http://www.home.no/fb-aner/ Her finder du hendes aner og familie.

Else Catharina Faaborg er døbt 30.12.1730, Kirkebøger AO, Sct.Knud Odense, Odense, Odense, 1698-1741, opslag 483

Gift med Hans Matthias Nielsen Wendelboe 21.10.1756,Kirkebøger AO, Sct.Knud Odense, Odense, Odense, 1742-1797, opslag 613.

De når at få datteren Birthe Margrethe Wendelboe, døbt 16.8.1757,  Kirkebøger, AO, Odense, Sct. Knud, Odense, Odense,  1742-1797, opslag 149. Hun bliver gift med bager Michael Rasmussen Lund, 25.10.1780, Kirkebøger, AO, Odense, Sct. Knud, Odense, Odense, 1742-1797, opslag 747. Hun er begravet 11.8.1808, Kirkebøger, AO, Odense, Vor Frue, Odense, Odense, 1787-1809, opslag 617.

Hvis du også er interesseret i oplysninger om Birthe Margrethe Wendelboes børn, samt hendes ægtefælle, har jeg også dem.

Else Catharina Faaborg er begravet 3.1.1813, Kirkebøger AO, Sct.Knud Odense, Odense, Odense,, 1798-1814, opslag 635

Følgende er om hendes far Jacob Christiansen Faaborg:

Ifølge Nationalmuseets Danmarks Kirker, Odense Amt, bd. 2, p. 913, er Jacob Christiansen Faaborg begravet inde i Sct. Knuds Kirke.

Der står følgende:

X  Diverse begravelser i våbenhus og tårnrum samt i nordre sideskibs vestligste fag.
1) (fig. 743, X,1) Kirkens begravelse (Mumme 214). En stor muret begravelse i våbenhuset (nedrevet 1872, jfr. s. 305). 1713 omtaltes en nedfalden grav her. (nor 6: LAFyn Kirkeinsp.ark. Rgsk) Dele af begravelsens østmur påvistes i 1993 ved udgravning (jvf. fig. 66 (note 590:  Venligst meddelt af Eskil Arentoft, Møntergården, Odense).
Begravelser: Elisabeth, Hans Ringers, (Hans Storck), begr. 3. jan. 1678. Hans Storck, klokker, begr.7. jan. 1721; Jacob Faaborgs hustru (Min tilføjelse Anna Erichsdatter Helm) begr. 18. maj 1770; Jacob Faaborg, købmand, begr. 24. jan. 1775.l


Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Leif Sommerdal

Tak for et yderst veldokumenteret matriale.
Jeg må hellere stoppe her - ellers ender jeg også bare med at være ralateret til Gorm den Gamle.

Tak for al din hjælp
Leif C. Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


#12
Selv tak. Det er kun godt, at andre kan bruge mine oplysninger, det har taget lang tid at finde frem til dem, så der er bestemt ingen grund til, at andre skal bruge lige så meget tid på det. Jeg har jo også stor glæde af de oplysninger, jeg finder rundt omkring.

Lagde du iøvrigt mærke til den dåbsindførsel for Johannes Hyllerup, som du startede dette indlæg med? En af fadderne er Søren Korups (Kaarups) kiæreste, som jo altså er den ene af Anna Mathia Hyllerups søstre, Martha.

Hvis du har flere spørgsmål, er du meget velkommen til at spørge igen. Så vidt jeg husker, kan jeg f.eks. supplere Mads Fritzbøgers oplysninger om Faaborg-familien

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus


Leif Sommerdal

Det var godt observeret - omkring faddere. Det havde jeg ikke lige set.

Jeg er i fuld gang med at indføre alle oplysningerne, og som sædvanligt tjekker jeg lige selv kilderne af - herunder Else Catharina Faaborgs begravelse, da jeg lige ville have både døds- og begravelsesdatoen med. Kan det passe at referencen er Kirkebøger AO, Sct.Knud Odense, Odense, Odense,, 1798-1814, opslag 635. Her finder jeg Konfirmations Børn for 1801 .

Er det mig, der ser forkert - eller er der en slåfejl.

Din referense til Fritzbøger er i øvrigt ret sjov. En af mine bedste venner hedder Fritzbøger, men de er vist flere en først antaget.

Med venlig hilsen
Leif

Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hej Leif,

Det var godt, du opdagede det. Sig endelig til, hvis du finder andre slåfejl. Opslaget er 625 i stedet for. Jeg har ikke tidligere givet mig i kast med at tyde indførslen, men måske det kunne være interessant at sende den til tydning. Det er svært at læse, men jeg synes, jeg kan se, at hun er begravet i i familiebegravelsen inde i kirken, men der står noget mere. Sært nok, at der ikke står noget i Danmarks Kirker, hvis det er tilfældet.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus