Svanemølle, Strandvejen + Nymølle

Startet af Eva Morfiadakis, 02 Aug 2012 - 18:07

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis


Hej!

Från laegdsrullen for København 1860 står det att min oldefar är möllerlärling hos en möllare på Svanemølle, Strandvejen. Jag vet var i Kbh det är, men hur finner man Strandvejen i Ft 1860? Jag har funnit att det är Udenbys Klaedebo.

Senare är han i Nymølle, också i København. Finns det någon som vet var i Kbh Nymølle ligger/låg?
Arkivarien på Rigsarkivet kunde inte heller finna det.

Eva M
Eva M

Hans Poulsen



Hej Eva


"Senare är han i Nymølle, också i København. Finns det någon som vet var i Kbh Nymølle ligger/låg?"


Et forsigtigt pip fra mig:

http://www.moellearkivet.dk/jels-mlle10

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Eva Morfiadakis

Jag fann i en senare FT en Meelhandler Lichtenberg på Strandvejen 53. Min oldefar var i lära hos en Möller Lichtenberg. Gissar att Lichtenberg i FT är en son som tagit över verksamheten. Jag fann också Strandvejen i FT 1860 och ska idag gå genom alla opslagen för den vej.

Betr. Nymølle så fann jag en boligforening Nymølle i Norgesgade när jag googlade. Kan där ha funnits en mølle?

Min oldefar var också hos Laege Hartmann på Amagerbro. I politiets registerblade finns det en Professor Hartmann f. 1818. Hur kan man få information om Laege Hartmann omkr. 1860?

Eva M
Eva M

Anette Eriksen

Hej Eva,

Mølleåen løber gennem bl.a. Lundtofte ved Lyngby og langs Mølleåen lå masser af vandmøller og virksomheder, der brugte vandkraften. I Lundtofte finder du i dag bl.a. Nymøllevej. Tænker at det kunne være i det område, din oldefar har arbejdet?

Mange hilsner
Anette Eriksen

Eva Morfiadakis

Hej!

Tack för förslaget. Jag fann också Nymøllevej, men tillhörde området staden Köbenhavn? Jag fann min oldefar i Landrullen för Köbenhavn.
Nymølle bör ha varit inne i staden.

Eva M
Eva M

Anette Eriksen

Hej Eva,

Jeg er ikke særlig meget inde i lægdsruller og ved derfor ikke om Lyngby/Lundtofte i den sammenhæng hører til København og ikke blot Københavns Amt. Håber andre ser dit spørgsmål vedr. dette.

Mange hilsner
Anette Erksen

Regelsen

Hej

Nymølle, anlagt i 165x, møllen havde bygninger påbegge sider af åen. 1765 blev det bestemt
at Nymølle hørte til Søllerød sogn, men idag (1993) tilLyngby. (Ole Kollerød myrdede en kusk
fra Nymølle).
Venlig hilsen
regelsen

Eva Morfiadakis

Tack för info. Ingick Sølleröd sogn i Staden København? Det var i Landrulle 1862M för Kbh som jag fann uppgiften om Nymølle.

Sen såg jag ordentligt på mina anteckningar. Han var hos laege Hamann på Amagerbro. Jag har funnit en dyrlaege Hamann på L. Torvegade i FT 1850 (han finns i Krak 1870). Det kan ju vara hos dyrlaegen min oldefar var.

Eva M
Eva M

Regelsen

Hej

Det er vel dyrlæge Thomas Samuel Hamann...... i Grønland 1864-1865, praksis i Kongens Lyngby,
sognefoged sammme sted.

(Dyrlæge Peter Heinrich Christian Hamann.... 28.04.1861 dyrl. ved 1. artilleriregiment, afsked
01.10. 1867, derefter praksis i Kbh.)
Venlig hilsen
regelsen

Eva Morfiadakis


Jag tror det är den siste dyrlaegen som bodde på Amagerbro, fast det står hos laege Hamann, 1861. Försökte finna laegen i FT 1860 men han finns inte på Amagerbro då.

I Nymølle var min hos "Petersen" 1862.

Eva M
Eva M

Bodil Pedersen

Hej.
Her er også en Nymølle, kopi fra Wikipedia:
Nymølle er en landsby i Nordsjælland med 385 indbyggere (2011) [1]. Nymølle er beliggende tre kilometer øst for Lynge-Uggeløse, fem kilometer vest for Farum og 28 kilometer nord for Københavns centrum. Byen ligger i Region Hovedstaden og tilhører Allerød Kommune. Nymølle havde for første gang over 200 indbyggere i 2009 og fremgik derfor for første gang i Danmarks Statistiks byopgørelse i 2009.

Nymølle er beliggende i Uggeløse Sogn.

Venlig hilsen
Bodil Pedersen

Eva Morfiadakis

Tack för info. Jag tittade i FT för Sølleröd 1860. Det finns en matrikel som heter Nymølle men tyvärr finns det ingen Petersen där. Jag var intresserad av att finna vad det för Handel han bedrev men antagligen har Petersen kommit till Nymølle efter 1860. Jag ska se i FT 1870 om Petersen finns där fortfarande.

Eva M
Eva M