Mathilde Adolphine Vittrock i Hee (Ringkøbing) eller Nyborg 1888

Startet af Anders M. Petersen, 04 Sep 2012 - 18:34

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

En af mine forfædre har vist været på gale veje, og bliver i 1888 udlagt til barnefader ved en fødsel i Hee og en dåb i Nyborg. Moderen er Mathilde Adolphine Vittrock fra Lybæk ved Hee, 28 år.

Fødslen er åbenbart noteret i Hee KB jf. dette opslag:
http://www.ddd.dda.dk/kiip/asp/alle_opl.asp?kipnr=B0006&lbnr=2847&begivenhed=Dåb
Jeg har søgt originalen i Arkivalier Online, men kunne ikke finde den  ???

I Nyborg KB (Vinninge Herred, Svendborg Amt) 1886-1891 findes dåben øverst på opslag 28:

Født: Den 13. Juni 1888 i Hee ved Ringkjøbing
Johannes Christian Schreiner
Døbt: d. 24 Juni 1888
Ugift Sygeplejerske Mathilde Adolphine Vittrock af Lybæk i Hee.
Udl. Barnefader Handelskommis Johan Heinrich Schreiner af Lybæk.
Note: Moderen havde 10/12 Aar før Fødselen fast Ophold i Nyborg.


Sønnen flytter senere til København:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2474817

Jeg har søgt i folketællingerne efter Mathilde Adolphine Vittrock, men selvom de to kirkebøger er enige om stavemåden og trods trunkerede søgninger, har jeg ikke fundet hende i 1880 og i 1890 (som ligger på www.ddd.dda.dk for Nyborg og Svendborg Amt) - eller i andre FT. Er der nogen der kan gøre det bedre?

Sønnens skæbne har jeg endnu ikke taget fat på - nu skal jeg lige have moderen på plads først!

Faderen (min tiptipoldefar) emmigrerede i øvrigt til USA i sommeren 1889. Fadderskabet har jeg aldrig hørt om, men den "stakkels" mand blev afsløret af en Google søgning på hans navn 86 år efter hans død - og det selvom han aldrig havde været på Facebook!

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mette Lund

Hej Anders

Fødsel/dåb er i No sogn (Hind h., Ringkøbing a.) 1879-1891, opslag 16, nr. 6.

Mvh.
Mette

Arne Feldborg

Den kirkebog der henvises til ligger på AO som:  "No  1879-1891". Se opslag 16, nr. 6.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Ellen Marie Kaae


Holbæk, Løve, Sæby, Løgtved, , 1, FT-1890, C4690
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kristian Eriksen 37  Gift Husfader Gaardeier Sæby Sogn
Ane Kirstine Eriksen født Jørgensen 39  Gift Husmoder  Jyderup Sogn
Rasmus Eriksen 10  Ugift Barn  Sæby Sogn
Jens Kristian Emil Hansen 16  Ugift Tjenestetyende  St. Fuglede Sogn
Karen Sofie Madsen 16  Ugift Tjenestetyende  Sæby Sogn
Lars Nielsen 56  Gift Husfader Gmd Sæby Sogn
Katrine Marie Larsen født Jensen 62  Gift Husmoder  Sæby Sogn
Karen Marie Larsen 21  Ugift Barn  Sæby Sogn
Karen Nielsen 82  Enke Husmoder Aftægtskone Stenlille Sogn
Thorvald Kristian Thøgersen 12  Ugift Pleiebarn  Kjøbenhavn
Greve Adam Georg Ernst Hendrik Moltke 68  Gift Husfader Greve, Eier af Gaarden England, London
Bertha Marie Louise Moltke 57  Gift Husmoder Grevinde Itzehoe, Holstein
Rose Thekla Julie Moltke 25  Ugift Barn Komtesse Nørager
Marie Karoline Wilhelmine Moltke 75  Ugift  Komtesse Kjøbenhavn
Oline Petrine Hansen 39  Ugift Tjenestetyende Kammerjomfru Kjøbenhavn
Karen Sofie Andersen 33  Ugift Tjenestetyende Husjomfru Kildebrønde, Taastrup
Mathilde Adolphine Wittrock 29  Ugift Tjenestetyende Sygepleierske Gammelrand, Breininge Sogn
Ane Sofie Jensen 21  Ugift Tjenestetyende Elev Rerslev-Vedby Sogn
Caroline Frederikke Sofie Madsen 20  Ugift Tjenestetyende  Reistrup, Nyborg
Ane Sofie Thygesen 20  Ugift Tjenestetyende  Rersløv
Maren Caroline Møller 20  Ugift Tjenestetyende  Taagerup, vedby sogn
Maren Kirstine Christensen 20  Ugift Tjenestetyende  Rersløv
Jens Pedersen 28  Ugift Tjenestetyende Tjener Thestrup
Carl Frithjof Liliengren 28  Ugift Tjenestetyende Materielkudsk Sverrig
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Ellen Marie Kaae

Mathildes fødsel: KB Holbæk, Skippinge, Bregninge 1853-61, opsl. 58, 14. april 1860.
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

K. Thidemann

Er der nu den rigtige pige

Holbæk, Skippinge, Bregninge, Bregninge Skoledistrikt, Gammelrand, Gammelrand, 103, FT-1860, C9067
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Ludvig Wittroch 34  Gift Husfader. Proprietær  Vilhelminehoff i Slesvig
Thora. f. Weiss 28  Gift Kone  Horsens
Emilie Henriette Louise Wittroch 4  Ugift Barn  Bregninge Sogn, Holbæk Amt
Louise Gerhardine Augusta Wittroch 2  Ugift Barn  Bregninge Sogn, Holbæk Amt
Ludvig August Frederik Wittroch 2  Ugift Barn  Bregninge Sogn, Holbæk Amt
Christen Peder Jacobsen 20  Ugift Tyende  Bregninge Sogn, Holbæk Amt
Rasmus Nielsen 38  Ugift Tyende  Bjergsted Sogn, Holbæk Amt
Hans Eriksen 18  Ugift Tyende  Bjergsted Sogn, Holbæk Amt
Christian Jensen 14  Ugift Tyende  Bjergsted Sogn, Holbæk Amt
Vilhelm Weim !! 56  Enkemand Røgter  København
Peder Pedersen 60  Ugift Arbejder  Viskinge Sogn, Holbæk Amt
Maren Andrea Saaby 23  Ugift Tyende  Værslev Sogn, Holbæk Amt
Ellen Marie Frederiksdatter 17  Ugift Tyende  Bregninge Sogn, Holbæk Amt
Inger Margrethe Jensen 16  Ugift Tyende  Skellingsted, Skamstrup Sogn, Holbæk Amt
mvh K.Thidemann 9000

Arne Feldborg

#6
Hun tilhører sandsynligvis denne familie (bemærk at alle børnene er født I Breininge, ligesom Mathilde):

Fkt-1880; Holsteinborg - Holsteinborg sogn ; 1; Rude, 1 Møllegaarden, nr. 3
88; Carl Ludvig Vitroch; m; 56; gift; Tyskland; Lutheran; Husfader, Gaardforpagter
89; Thora Veiu Vitroch; k; 47; gift; Horsens; Lutheran; hans Hustru
90; Henny Arnoldine Katinka Vitroch; k; 16; ugift; Breininge Sogn, Holbæk Amt; Lutheran; deres Børn
91; Ernst Konrad Anton Vitroch; m; 13; ugift; Breininge Sogn, Holbæk Amt; Lutheran; deres Børn
92; Carl Thorvald Vitroch; m; 11; ugift; Breininge Sogn, Holbæk Amt; Lutheran; deres Børn
93; August Jacob Vitroch; m; 7; ugift; Breininge Sogn, Holbæk Amt; Lutheran; deres Børn
94; Kacon Philip Vitroch; m; 6; ugift; Breininge Sogn, Holbæk Amt; Lutheran; deres Børn
95; Carl Villiam Vitrosh; m; 3; ugift; Præstø; Lutheran; deres Børn
96; Eleonora Johanne Sofie Vitroch; k; under 1 Aar; ugift; Her i Sognet; Lutheran; deres Børn
97; Ane Sofie Olsen; k; 15; ugift; Vemmelev Sogn, Sorø Amt; Lutheran; Tjenestefolk
98; Niels Peter Henriksen; m; 22; ugift; Fyrendal Sogn, Sorø Amt; Lutheran; Tjenestefolk
99; Frederik Nielsen Møller; m; 18; ugift; Førslev Sogn, Sorø Amt; Lutheran; Tjenestefolk
100; Jørgen Pedersen; m; 27; ugift; Farringløse Sogn, Sorø Amt; Lutheran; Husfader, Mølleforpagter
101; Marie Pedersen; k; 25; ugift; Farringløse Sogn, Sorø Amt; Lutheran; Husbestyrerinde
102; Ida Camilla Jensine Petersen; k; 17; ugift; København; Lutheran; Tjenestepige
103; Peter Hansen; m; 22; ugift; Gunderslev Sogn, Sorø Amt; Lutheran; Møllersvend
104; Niels Peder Nielsen; m; 19; ugift; St. Mikkels Landsogn, Slagelse, Sorø Amt; Lutheran; Møllerdreng
105; Anders Olsen; m; 19; ugift; Vensløv Sogn, Sorø Amt; Lutheran; Tjenestekarl
106; Hans Hansen; m; 21; ugift; København; Lutheran; Bagersvend

Grunden til at hun kommer til Vestjylland for at føde barnet skal måske søges her:
Fkt-1880; Staby - Staby ; 3; 3 Et huus
15; Jokom Vitotrek; m; 50; gift; Meklenborg [Tysk]; Luteran; Huusfader og daglejer
16; Else Lauridsen; k; 51; gift; Sund i Sønder Nissum; Luteran; Huusmoder
17; Niels Christian Fousing Christiansen; m; 18; ugift; Vernersgaards Huus, Staby Sogn; Luteran; Deres søn
18; Maria Dortea Christiansen; k; 15; ugift; Vernersgaards Huus, Staby Sogn; Luteran; Deres datter
19; Pedersine Christiansen; k; 9; ugift; Vernergaards Huus, Staby Sogn; Luteran; Deres datter
20; Chrestine Christiansen; k; 4; ugift; Vernergaards Huus, Staby Sogn; Luteran; Deres datter
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Ellen Marie Kaae

#7
Familien er også i FT 1870 i Bregninge - opsl. 88. Her bor Mathilde Adolphine sammen med forældrene og 7 andre børn

Denne her FT 1880 er lidt sær

Holbæk, Løve, Gørlev, Gørlev By, Et Hus, 30, FT-1880, D5037
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Hansen 26  Gift Husfader. Smed  Gørlev Sogn, Holbæk Amt
Emilie Henriette Louise. f. Wittrock 24  Gift Hans Kone  Bregninge Sogn, Holbæk Amt
Niels Hansen 21  Ugift Smedesvend  Gørlev Sogn, Holbæk Amt
Kristian Hansen 17  Ugift Smedelærling  Kirke Helsinge Sogn, Holbæk Amt
Rasmus Jensen 28  Ugift Skomager  Svallerup Sogn, Holbæk Amt
Kristen Rasmussen 19  Ugift Hans Svend  Raklev Sogn, Holbæk Amt
Karl Ludvig Wittrock 57  Gift Husfader. Landmand  Slesvig

Er Carl Ludvig 2 steder på én gang?

Ja han er så:
Navn: Karl Ludvig Wittrock   Køn: M   Alder: 57   Civilstand: Gift
Fødested: Slesvig
Kilde: FT-1880  Amt: Holbæk   Herred: Løve   Sogn: Gørlev   Stednavn: Gørlev By
Matr.nr/adresse: Et Hus   Husstands-/familienr: 30   Indtastningsnr: D5037   Løbenr.: 228
Kommentarer: Egentlige opholdssted Skt. Mikkels Landsogn. Sorø Amt
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Tak for de mange bidrag! Og jeg som troede jeg havde helt styr på trunkerede søgninger!

Jeg har startet med at læse originalteksten i No kirkebog, og nu er jeg pludseligt kommet i tvivl om, hvorvidt det er min forfader der en den skyldige!

Grunden til tvivlen er at der tydeligt står "Lübeck" som fadderens fødested - ud fra den afskrevne kirkebog (www.ddd.dda.dk) havde jeg forstået det som Lybæk - ligesom moderen - men blot skrevet mere gammeldags. "Min" forfader er født i Rudkøbing i 1865, men der er nu alligevel en del der taler for at det er den rigtige:


Navnet er sjældent og 100% ens stavet
Han laver det samme stunt i København i 1889 og "flygter" så til USA, men her giver pigen ikke op - hun tager på egen hånd til USA med min oldemor i maven, finder ham og bliver gift med ham. Få år senere flytter de hjem til Danmark igen.
Han arbejder i 1894 som "agent" i København, hvilket vel er i linie med "kommis"?
Han er 22 på "gerningstidspunktet" - det taler vel ikke imod!

Skulle der være en anden Johan Heinrich i spil, så er det ikke usandsynligt at han kommer fra Lübeck. Nu kører DNA-test for fulde gardiner i en anden tråd, men jeg må lige starte med at forsøge at finde ud af om der findes en anden kandidat til fadderskabet ved at søge i FT og FamilySearch...

Hjælp modtages gerne!

Med venlig hilsen - og igen mange tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

K. Thidemann

#9
Hej Anders

Jeg tror bestemt godt du kan regne med det er "din" forfar der er far til det omtalte barn (Johannes Christian)
Bemærk moderen opholdt sig 10 måneder før fødslen i Nyborg hvor hun sikkert har mødt barnets far.

Ved barnets dåbsindførsel står der de er af Lybæk, det er ikke det samme som at være født i Lÿbech.

Svendborg, Sunds, Svendborg Købstad, Svendborg Kjøbstad, Nicolai sogn, Brogade 93, stueetagen, 1, FT-1880, C3470
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Heinrich Schreiner 45  Gift husfader. kjøbmand  Svendborg
Christine Henriette Schreiner født Jørgensen 40  Gift husmoder  Middelfart
Johan Heinrich Schreiner 14  Ugift søn  Rudkjøbing
Kirstine Marie Schreiner 12  Ugift datter  do [Rudkjøbing]
Netty Gerhardine Schreiner 9  Ugift do [datter]  do [Rudkjøbing]
Christian Emil Schreiner 5  Ugift søn  Svendborg
Erikka Margrethe Schreiner 2  Ugift datter  do [Svendborg]
udøbt pigebarn -  - do [datter]  do [Svendborg]
Hansine Maren Kirstine Nielsen 16  Ugift tjenestetyende  Tvede sogn, Svendborg Amt
 
-----
Svendborg, Sunds, Svendborg Købstad, Svendborg købstad, Havnen, Havnen og Jessens mole nr. 4, 1. sal, FT-1890, C6157
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Heinrich Schreiner 55  Gift Husfader Dampskibsspeditør Svendborg
Christine Henriette Schreiner 50  Gift husmoder  Middelfart
Betty Gerhardine Schreiner 19  Ugift barn  Rudkjøbing
Christian Emil Schreiner 15  Ugift barn  Svendborg
Erikka Margrethe Schreiner 12  Ugift barn  Svendborg
Andrea Schreiner 10  Ugift barn  Svendborg
Christine Henriette Schreiner 7  Ugift barn  Svendborg
Peter Heinrich Schreiner 5  Ugift barn  Svendborg
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#10
Jeg finder Johannes Christian Schreiner

FT-1901  København – Østerbrogade 16 - lige nr. (opslag 32)
2. sal tv.
Han er kommet til kommunen 1896, men jeg kan ikke læse hvorfra. Måske Slotsbjergby, Sorø amt.
Bærer også navnet Hansen som andre i denne husstand.


FT-1906 København - I.E. Ohlsensgade 7 (opslag 13)
Johannes Chr. Schreiner – M - 13.6.1888 – U - He ved Ringkøbing – Østerbrogade 16 – 1901 Adoptivsøn kontorist.


Adoptivmor
Frida Charlotte Bech 14-05-1872
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2371741&searchname=polit_simple
og hendes søster
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2150414&searchname=polit_simple



København, København (Staden), Smallegade, Frederiksberg, Smallegade 42, sidehus, , FT-1880, c8712
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frederik Larsen Bech 38  Gift Reservekonduktør, husfader  Asminderød Sogn, Frederiksborg Amt
Mathilde Charlotte Bech født Køllham 43  Gift Husmoder  Stockholm, Sverrig
Carl Frederik Bech 9  Ugift Skoleelev, Deres Børn  Hørsholm
Caroline Frederikke Charlotte Bech 7  Ugift Skoleelev, Deres Børn  Ny holte pr. lyngby
Caroline Anne Mathilde Bech 3  Ugift Deres Børn født *29.12.1876  Frederiksberg
Christian Vilhelm Bech 3  Ugift Deres Børn  Frederiksberg
---------------

Jeg tror han kommer til København med denne mor og datter, de har alle boet i Heibergsgade 44, Kbh. før de flytter til Østerbrogade 16.

Sorø, Slagelse, Slots Bjergby, Slots Bjergby Skoledistrikt, Slots Bjergby By, Et Hus, 102, FT-1860, D5809
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kirstine Hansdatter 58  Enke Huskone  Kvislemark Sogn, Sorø Amt
Hans Hansen 33  Gift Arbejdsmand  Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
Mette Margrethe  Rasmusdatter 33  Gift Hans Kone  Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
Cathrine Hansen 6  Ugift Deres Barn  Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
Maren Kirstine Hansen  4  Ugift Deres Barn  Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
Karen Marie Hansen 2  Ugift Deres Barn  Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

Tilføjelse

Jeg finder igen Johannes Christian Schreiner i FT-1911 Odensegade 3 (opslag 3)

Nu er hans adoptivmor igen Kirstine Hansen født 19.06.1856


Sorø, Slagelse, Slots Bjergby, Slots Bjergby Skoledistrikt, Slots Bjergby By, Et Hus, 102, FT-1860, D5809
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kirstine Hansdatter 58  Enke Huskone  Kvislemark Sogn, Sorø Amt
Hans Hansen 33  Gift Arbejdsmand  Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
Mette Margrethe Rasmusdatter 33  Gift Hans Kone  Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
Cathrine Hansen 6  Ugift Deres Barn  Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
Maren Kirstine Hansen 4  Ugift Deres Barn  Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt  
Karen Marie Hansen 2  Ugift Deres Barn  Slots Bjergby Sogn, Sorø Amt
mvh K.Thidemann 9000

Anders M. Petersen

#12
Hej Thidemann!

Mange tak for dit store og grundige bidrag!

Jeg har desværre haft gæster i aften og kan derfor ikke nå at fordybe mig i alle de spændende data i dag, men jeg er imponeret over hvad du har gravet frem på så kort tid - mange tak for det!

Når jeg lige gik i baglås på om det nu alligevel var min forfader, der var udlagt barnefader, så skyldes det at jeg i kirkebogen fra No selv læser at hun er fra "Lybæk" imens han er fra "Lübeck" (begge stavet således) og dermed virker det som om præsten meget bevidst skelner mellem de to stavemåder og dermed de to "byer". Nu er Johan Heinrich Schreiner jo et usædvanligt sjældent navn og skulle han have en dobbeltgænger, så ville vedkommende naturligvis være fra Tyskland og dermed er Lübeck et muligt bud. Nu kan der jo også være tale om en stavefejl eller misforståelse fra præsten eller et røgslør fra moderen, men jeg gik fra at være 100% sikker til 95% sikker...

Men udover denne usikkerhed, så har I bidragydere jo rullet hele historien så smukt op i denne tråd, så når nu jeg får nogle timers ro vil jeg forsøge at stykke det hele sammen.

Om Johan Heinrich Schreiner ved jeg, at han var i Svendborg i 1880 (jf. FT) og at han 5. juni 1890 sejler til USA, men bliver "hentet" af sin gravide veninde fra København og senest i 1894 er tilbage i København og i 1899 flytter til Svendborg, hvor han dør i 1926, efterladende 6 levende børn (+1?). Den stamtavle som fik mig startet på alt det her er skrevet af hans barnebarn (min morfar) og her nævnes det "ekstra" barn ikke. Jeg ved ikke om nogen i familien vidste noget, men jeg kan huske at min morfar gik meget op i at understrege at ikke alle Schreinere i Danmark var en del af min Schreiner-slægt. Men hvis det her link er rigtigt, så holder den vist ikke længere. Spørgsmålet er så, om "man" vidste noget eller det blot var en konstatering ud fra det som var kendt...

Og mon Johannes Christian Schreiner fik nogen efterslægt?

Med venlig hilsen og STOR tak til alle bidragydere!!!
Anders


Tilføjet note: I stedet for at stole på min gamle "analoge" stamtavle, slog jeg lige hans emmigration til USA efter på www.ddd.dda.dk (ja - det skulle jeg have gjort før!!!) og her står at han udvandrede til USA 5. juni 1890 og - endnu mere spændende - hans daværende jobtitel var (tadaaa!): Kommis!
Så kan vi vist godt glemme navneborderen fra Lübeck!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

K. Thidemann

Citat fra: Anders M. Petersen Dato 05 Sep 2012 - 22:42
Tilføjet note: I stedet for at stole på min gamle "analoge" stamtavle, slog jeg lige hans emmigration til USA efter på www.ddd.dda.dk (ja - det skulle jeg have gjort før!!!) og her står at han udvandrede til USA 5. juni 1890 og - endnu mere spændende - hans daværende jobtitel var (tadaaa!): Kommis!
Så kan vi vist godt glemme navneborderen fra Lübeck!


Ja, det er jeg så ikke enig med dig i. - Hvad mener andre ?

Købmand, agent, kommis og handelskommis er samme stilling.

Når han står af Lübeck har han vel være under oplæring i Lübeck - han er ikke født der.
Bemærk barnets mor er også af Lybech, men hun er med sikkerhed født i Bregninge sogn.

Hendes forældre bor i Sorø amt 1880, måske derfor drengen blev adoptert væk til en familie i Sorø amt.

Du må kunne finde en faderskabssag i faderens hjemsogn.

=============

Nedenfor barnets bedsteforældre.

Sorø, Vester Flakkebjerg, Holsteinborg, Holsteinborg sogn, Rude, 1 Møllegaarden, nr. 3, 1, FT-1880, C7385
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Ludvig Vitroch 56  Gift Husfader, Gaardforpagter  Tyskland
Thora Veiu Vitroch 47  Gift hans Hustru  Horsens
Henny Arnoldine Katinka Vitroch 16  Ugift deres Børn  Breininge Sogn, Holbæk Amt
Ernst Konrad Anton Vitroch 13  Ugift deres Børn  Breininge Sogn, Holbæk Amt
Carl Thorvald Vitroch 11  Ugift deres Børn  Breininge Sogn, Holbæk Amt
August Jacob Vitroch 7  Ugift deres Børn  Breininge Sogn, Holbæk Amt
Kacon Philip Vitroch 6  Ugift deres Børn  Breininge Sogn, Holbæk Amt
Carl Villiam Vitrosh 3  Ugift deres Børn  Præstø
Eleonora Johanne Sofie Vitroch under 1 Aar  Ugift deres Børn  Her i Sognet
Ane Sofie Olsen 15  Ugift Tjenestefolk  Vemmelev Sogn, Sorø Amt
Niels Peter Henriksen 22  Ugift Tjenestefolk  Fyrendal Sogn, Sorø Amt
Frederik Nielsen Møller 18  Ugift Tjenestefolk  Førslev Sogn, Sorø Amt
Jørgen Pedersen 27  Ugift Husfader, Mølleforpagter  Farringløse Sogn, Sorø Amt
Marie Pedersen 25  Ugift Husbestyrerinde  Farringløse Sogn, Sorø Amt
Ida Camilla Jensine Petersen 17  Ugift Tjenestepige  København
Peter Hansen 22  Ugift Møllersvend  Gunderslev Sogn, Sorø Amt
Niels Peder Nielsen 19  Ugift Møllerdreng  St. Mikkels Landsogn, Slagelse, Sorø Amt
Anders Olsen 19  Ugift Tjenestekarl  Vensløv Sogn, Sorø Amt
Hans Hansen 21  Ugift Bagersvend  København

mvh K.Thidemann 9000

Arne Feldborg

Citat fra: K. Thidemann Dato 05 Sep 2012 - 23:33
Citat fra: Anders M. Petersen Dato 05 Sep 2012 - 22:42
Så kan vi vist godt glemme navneborderen fra Lübeck![/i]

Ja, det er jeg så ikke enig med dig i. - Hvad mener andre ?
Det Anders mener er vel, at han har opgivet teorien om at der skulle være to forekomster af  Johan Heinrich Schreiner.

CitatNår han står af Lübeck har han vel være under oplæring i Lübeck - han er ikke født der.
Bemærk barnets mor er også af Lybech, men hun er med sikkerhed født i Bregninge sogn.
Ja faderen er af Lübeck, men moderen er ikke af Lybech men af Lybæk som er den stavemåde der ellers bruges i den kirkebog om lokalområdet i Hee. Det er det Anders hele tiden har førsøgt at gøre opmærksom på.

Nå der i den selvsamme indførsel gøres denne forskel, tror jeg vi roligt kan regne med at det har en betydning, at den unge mand nok aldrig har været i Lybæk i Vestjylland. Men at han ihvertfald på det tidspunkt har haft bopæl i Lübeck længere nede sydpå.

Hans far igen er jo også købmand og hans farfar (som han selv er kaldt op efter) er fra Flensborg. Så det er jo troligt nok at den unge, mand har opholdt sig i Lübeck for en kortere eller længere periode i forbindelse med sin uddannelse.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Anders M. Petersen

#15
Hej Arne og Thidemann!

Ja - jeg skrev vist lidt indforstået!

Mine spor efter Johan Heinrich Schreiner går kun Svendborg (frem til 1880) > København (i 1889) > USA (1889) > København (1894) > Svendborg (1899-) og da barnefaderen angiveligt er en kommis Johan Heinrich Schreiner fra (tyske) Lübeck, så kunne der jo være en teoretisk mulighed for at der var en "dobbeltgænger" i spil i form af en tysk navnebroder (Schreiner er et mindre sjældent navn i Tyskland). Når så "min" Johan Heinrich Schreiner har præcis samme titel ("kommis") 2 år senere, så kan der næppe være tvivl om at det er én og samme person! Så udlagt barnefader er altså min ane - Johan Heinrich Schreiner.

Og så er alt i denne tråd igen MEGET relevant for mig  ;)

Ingen tvivl om at Mathilde Adolphine Vittrock boede i Lybæk i No sogn ved barnets fødsel!

Men hele Lübeck diskussionen åbner interessant nyt, for jeg tror at Arne har fat i den helt rigtige ende! Johan Heinrich Schreiners farfar var fra Flensborg og hans far var købmand i Svendbog - og før det var han skipper i Rudkøbing. Johan Heinrich Schreiner er den førstefødte og derfor sikkert udset til at overtage faderens forretning, og det er meget sandsynligt at han i perioden 1880-1888 (hvor jeg ikke har spor af ham) er blevet sendt i købmandslære. Og det kunne jo være i Lübeck!

Jeg skal desværre på arbejde og kan ikke skrive mere, men jeg vil kaste mig over alt det her i weekenden!

Og så er der er nogle datoer i den nedarvede USA-historie som ikke helt passer, nu hvor jeg har Johans afrejse til USA i 1890 i stedet for 1889 og som derfor skal undersøges nærmere. Her er der den lille sløjfe på historien, at det er dokumenteret at det unge par fiflede med datoen på deres vielsesattest fra USA for at flytte brylluppet til før barnets fødsel, men nu passer datoerne slet ikke, så dem skal jeg lige dobbeltchecke. Fifleriet havde i øvrigt den pudsige side-effekt at der blev fejret stort sølvbryllup i Svendborg 24 år efter det officielle bryllup! Hvis man fifler, så skal man være konsekvent!

Endnu engang MANGE tak for hjælp og input!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Arne Feldborg

Citat fra: Anders M. Petersen Dato 06 Sep 2012 - 09:03
Fifleriet havde i øvrigt den pudsige side-effekt at der blev fejret stort sølvbryllup i Svendborg 24 år efter det officielle bryllup! Hvis man fifler, så skal man være konsekvent!

He, he. En rigtig Tante Møghe historie. ;-)
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

K. Thidemann

#17
Iflg. nedenstående tråd, døde Mathilde Adolphines mor Thora Vittroch, år 1912 - Odensegade 3,1, København
(På samme adr. finder jeg Johannes Christian Schreiner i FT-1911 Odensegade 3,1 (opslag 3))

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3403605&searchname=polit_simple

Det tyder da på drengen har haft forbindelse til bedsteforældrene. ?

============

Rettelse/tilføjelse

Her har vi jo moderen Mathilde Adolphine Wittrock født 14-4-1901 , Bregninge Sogn.
Det skal være 14-04-1861.

Hun har også boet Østerbrogade 16 - som barnet gør i FT-1901.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2306642&searchname=polit_simple

Det ser ud til (for mig) at moderen har haft kontakt med barnet.
Kan det tænkes man som sygeplejerske skulle være ugift.
(Jeg har en faster der fortæller hun ikke måtte være gift som sygeplejerske, og måtte derfor kvitte denne gerning)
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#18
Sion, Sokkelund, København 1896 -1910 opslag 116
Konfirmerede Drenge 13. Marts 1903
No. 36
Johannes Christian Hansen Schreiner

Adoptivmoder Frk. Maren Kirstine Hansen -
Forældrene ugifte Mathilde Adolphine Wittrock og udl. Fader Kommis
J.H. Schreiner - Ohlsensgade 5? (Skal måske være I. E. Ohlsens Gade 7, som der står på hans kort fra P.R.)
13. juli 1888
24. juni 1888
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#19
Så får du ikke mere for den 10 øre  ;)

Sion, Sokkelund, København 1907 - 1917 opslag 209
Ægte-viede 1913
No. -
Ungkarl Kasserer Johannes Christian Hansen Schreiner
Odensegade 3 - 25 Aar
Født i Lybæk 13 Juni 1888
Søn af ugifte Mathilde Adolphine
Wittroch. Adopt af Maren Kirstine
Hansen, bor Grønnæsgaard pr. Frederiksværk (ligger ved Hundested)

Ugifte Marie Cathrine Vilhelmine Petersen 29 aar
Kildevældsgade 34
Født i København 13. Aug. 1884
Datter af Fuldmægtig Christian Laurits Petersen og Hustru J? Anna Maria født Petersen.
bor samme sted.

Forlovere
Brudens Fader
og
Assistent Carl Petersen Odensegade 3
13. November 1913

=================

Brudens forældre

København, København (Staden), Abildgaardsgade (Lige numre), Kjøbenhavn Østervold Kvarter, Abildgaardsgade 2-50,matr.124 No 28 1.Sal, 29, FT-1885, D4453
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Chr.Lauritz Petersen 29  Gift Husfader Handel Fuldmægtig Flensborg
Julie Anna Marie Petersen 24  Gift Husmoder  Helsingør
Hans Carl Peter Petersen 2  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Marie Vilhelmine Petersen under 1 Aar  Ugift Barn  Kjøbenhavn
mvh K.Thidemann 9000

Anders M. Petersen

Hej Thidemann!

Jeg har vist fået for noget mere end 10 øre  :D
Rigtig mange tak for hjælpen!

Jeg vil bruge weekenden på at få styr på det hele, men det er jo bare at få rækkefølge i det som I allerede har fundet! Det er virkeligt en stor hjælp og der er mange vinkler på denne historie at arbejde videre med.

Med mange venlige hilsner og tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

K. Thidemann

#21
Hvor er barnet i FT-1890

Barnets adoptivmor, ser ikke ud til at være kommet til København 1896, som jeg før har skrevet, men omk. 1893. Jeg finder hende ikke i hendes fødesogn 1890.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1765612&searchname=polit_simple

Hun er født 19.06.1856 i Slots Bjergby, Sorø amt.
1856 -1887 opslag 33 (men dåben er dækket til) konfirmeret samme kirkebog opslag 85.

mvh K.Thidemann 9000