JENS ANDERSEN hvem er han og hvor blev han af ?

Startet af Jesper Dyring, 12 Sep 2012 - 19:11

Forrige emne - Næste emne

Jesper Dyring

  Hej Alle . Jeg har et problem med en Jens Andersen . 10 dec  1859 bliver der født en pige der hed Ane Kristine Andersen . Moren  hed Maren Marie Andersen og  udlagt barnfar var Jens Andersen fra N herlev ved lynge pigen Ane blev Født i  Fredriksborg amt Uggeløse 1857-1876 ops 55/15. Moren Maren flyttede til københavn i 1860-1861 og fødte en pige i skt johanne sogn 1861-1869 ops242/139 Hanne Sofie Andersen 21-4 1867 og manden hun nu var gift med hed Jens Andersen ( det er nok den samme ) og hun fik en pige 5 april 1871 der hed Vilhelmine Albertine Fanny Andersen  skt Johanne 1869-1874 op 86. Jeg finder hende igen i en folketælling 1880 ( ops 132) i ryesgade 67 sammen med sine døtre nu er hun blevet enke. I en folketælling fra 1901 er hun flyttet til fredriksberg Godhåbsvej opslag 70, i det opslag står der at hun blev gift 1863 og blev enke i 1871. Det jeg mangler er noget mere konkret om Jens Andersen, dvs jeg kan ikke finde deres bryllup og jeg kan ikke finde deres bopæl FT 1870 og jeg kan heller ikke finde ham som død håber der er nogle der kan hjælpe Mvh Jesper Dyring

Hans Poulsen

Hej Jesper

Mon du kan få noget ud af det *råstof*, som jeg leverer herunder?

Evt. kombineret med diverse faddere?

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Uggeløse, Vassingerød Skoledistrikt, en Gaard, 55, FT-1860, C5085

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Anders Larsen 55  Gift Gaardmand, Husfader  Uggeløse Sogn Frederiksborg Amt
Kirsten Augustinussen 39  Gift Hans Kone  Uggeløse Sogn Frederiksborg Amt
Ole Andersen 24  Ugift Deres Barn  Uggeløse Sogn Frederiksborg Amt
Lars Andersen 16  Ugift Deres Barn  Uggeløse Sogn Frederiksborg Amt
Frederik August Andersen 2  Ugift Deres Barn  Uggeløse Sogn Frederiksborg Amt
Maren Andersen 24  Ugift Tjenestepige  Uggeløse Sogn Frederiksborg Amt
Catrine Josephsen 70  Enke Aftægtskone  Lynge Sogn Frederiksborg Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------

Navn: Jens Andersen   Køn: M   Alder: 29   Civilstand: Ugift

Fødested: Nørre Herlev Sogn Frederiksborg Amt
Kilde: FT-1860  Amt: Frederiksborg   Herred: Lynge-Frederiksborg   Sogn: Nørre Herlev    Stednavn: Hammerholt By
Matr.nr/adresse: et Hus   Husstands-/familienr: 51   Indtastningsnr: C5084   Løbenr.: 758
           



--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Jens Andersen   Køn: M   Alder: 31   Civilstand: Ugift

Fødested: Tjæreby Sogn Frederiksborg Amt
Kilde: FT-1860  Amt: Frederiksborg   Herred: Lynge-Frederiksborg   Sogn: Nørre Herlev    Stednavn: Herlev By
Matr.nr/adresse: en Gaard   Husstands-/familienr: 26 F. 2   Indtastningsnr: C5084   Løbenr.: 1042
           
Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Alice Oppenheim

Jeg kan godt li at se folketællingerne. De er ligesom "billeder af familien" eller  "snap-shots" skudt på dagen :)

København, København (Staden), Ryesgade, Udb. Klædebo, Blegdams Rode, 854, 324, FT-1880, C9858
Maren Marie Andersen født Andersen   38    Enke      vadsk   Lynge, Frederiksborg Amt
Hanne Sophie Andersen   12    Ugift         Kjøbenhavn
Vilhelmine Albertine Fanny Andersen   8    Ugift         Do.
Jeny Mathilde Sørensen   1    Ugift         Do.



— Hvem er JENNY MATHILDE?

— Hvordan ved du, at MAREN MARIE kommer til Kbh omkring 1860? — Og hvad er der sket mellem 1860 og 1867, hvor datteren HANNE SOFIE kommer til...?

Alice Oppenheim

Tror simpelthen, du mangler at lave nogle mellemregninger :)

Fx får parret også en datter MAREN MARIE ALMA ANDERSEN i 1864. Se Skt Johannes 1861-69; opslag 103.

Familiens adresse (og ja, parret er allerede gift) er Østerb[ro]gade 42

Søren Juul Mikkelsen

Desværre flytter københavnske arbejderfamilier forfærdeligt meget rundt i slutningen af 1800-tallet.

Ved Hanne Sofies fødsel i 1867 er adressen Jagtvej 77.
Ved Vilhelmine Albertine Fannys fødsel i 1871 er adressen Ny Kalkbrænderivej 6

Det er dog ikke lykkedes mig at finde dem på nogen af disse adresser i FT-1870.

Det undrer mig at jeg ikke kan finde Maren Marie Andersen i Politiets Registerblade, men måske har jeg bare overset hende.

Bemærk at der i FT-1901 står at der er 3 døde børn i ægteskabet med Jens Andersen.

vh Søren

Søren Juul Mikkelsen

Maren Marie Andersen afgår fra Uggeløse til København 16. januar 1860 i en alder af 18 3/4 år.

Uggeløse KB 1847-1873 opslag 66, nr. 3 i 1860.

vh Søren

Søren Juul Mikkelsen

Det er oplagt at se efter andre børn i Skt. Johannes i 1869 og 1870.

Her finder man da også endnu en datter født 18. januar 1869:

Vilhelmine Amanda Andersen, Skt. Johannes 1861-1869 opslag 319 nr. 26.

Adressen er nu Østerbrogade 42, men heller ikke her kan jeg finde dem i FT-1870  :(

vh Søren

Jesper Dyring

TAK til alle. Til Hans det er ikke den Maren ( hun er for gammel ) men det kan godt være en af de 2 Jens Andersen du har fundet, men jeg mangler noget mere for at bestemme hvem det er, jeg kan ikke finde noget med hans alder på!!  Til Alice . Jeg har ikke fundet noget på Jenny Matilde, der er født 7-8 År efter hendes mand Jens er død. Hendes 2 døtre Maren Marie 1864 og Vilhelmine Amanda 1869 er døde ( vilhelmine blev kun et ½ år gammel ) Til Jens, ja det er mærkeligt at man ikke kan finde dem i FT 1870 ,jeg har også været igennem de adr du nævner. I folketællingen 1901 står der at hun har født 4 børn der er i live og 3 der er døde. De 4 der er i live er Ane Kristine 1859, Hanne Sofie 1867, Vilhelmine Albertine Fanny 1871 og Jenny Mathilde 1878. Men en FT 1870 og en vielse ville være rart.................  Tak for hjælpen Mvh Jesper Dyring

Frank Green

Hej Jesper

Vil lige nævne at der mangler 3 sider i scanningen af kirkebogen 1857-1876 fra Uggeløse.Og selvfølgelig er det vielser på de sider.Og måske den vielse du efterlyser  ;)

MVH

Jesper Dyring

Hej Frank. Ja jeg ved godt der mangler sider i kirkebogen, det har frustreret mig en hel del , samtidigt med at det er umuligt at finde dem i folketællingen 1870, jeg troede bare det var mig der var en amartør, men alle de dygtige derude har også svært med at finde JENS ANDERSEN . Jeg kan heller ikke finde ham som afdød!!!Men tak alligevel ( jeg havde helt glemt det med de manglende sider ) Mvh Jesper Dyring

Alice Oppenheim

Med hensyn til JENS ANDERSEN, tid & sted for hans begravelse og de mange adresser, så kan det være god idé også at tjekke pigebørnenes konfirmationer ...


Kaj Larsen

Hej

Der dør en Jens Andersen 1877, 55år.
Kan det være ham?.

København - Sokkelund - SKT. Johannes 1861-1884
opslag 204 # 111.


Mvh. Kaj Larsen

Kaj Larsen

Hej

Prøv at se FT1870 Kalkbrænderivej
opslag 14.

Ft1870 Farimagsvej  (Komunehospital.)
Opslag 63 # 623

KB.
Sorø - Ringsted - Bråby 1814-1841
opslag 19 # 4
opslag 122 # 2.

Mvh. Kaj Larsen

Søren Juul Mikkelsen

Kaj,

det må såvidt jeg kan se være en anden Jens Andersen med mindre han fører et dobbeltliv med en Hanne Andersen og 6 andre børn (opslag 12 og 13 i FT1870 Kalkbrænderivej).

vh Søren

Frank Green

Hej igen

Vil da gerne komme med et bud på din Jens Andersen.

Så kunne det være ham på 29 som Hans Poulsen tidligere har nævnt,men vielsen er vigtig at finde,eller også må du tjekke det her skifte.

Københavns Skiftekommission indtil 1919,Hovedregister 1871-1871 opslag 5 næstnederst.

København,Alm Hospital 1866-1877 opslag 41 nr.155

Mvh

Søren Juul Mikkelsen

Det er en god periode for til- og afgangslister, og man kan da også følge Jens Andersen tilbage i tiden.

10. dec 1859 fødes Ane Kirstine (Uggeløse KB 1857-1876, opslag 55 nr. 15):
   ... udlagt barnefader Jens Andersen p.t. i Herløv

23. nov 1859 ankommer Jens Andersen til Herløv (Nørre Herlev KB 1848-1878 opslag 307 nr. 68)
   ... født 15/5 29

8. nov 1859 rejser Jens Andersen fra Uggeløse (Uggeløse KB 1847-1873 opslag 66 nr. 76)
   ... til Herløv

23. nov 1857 ankommer Jens Andersen til Uggeløse (Uggeløse KB 1847-1873 opslag 16 nr. 40)
   ... fra Herløv

16. nov 1857 rejser Jens Andersen fra Herløv (Nørre Herlev KB 1848-1878 opslag 373 nr. 73)
   ... født 15/5 29

Her får vi to gange givet samme fødselsdato, så skal vi bare finde ud af hvor han er født.

vh Søren

Frank Green

Søren, han er født i Tjæreby.(1814-1833 opslag 21)

Og gifter sig i 1860 i Nørre Herlev.(opslag 257)(1848-1878)

Samtlige personer i husstanden

frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Nørre Herlev, Herlev By, Et Hus, 10, FT-1880, C7344
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Andersen 49  Gift Husfader, Daglejer i Agerbruget  Tjæreby Sogn Frederiksborg Amt
Sidse Kirstine Sørensen 46  Gift Hans Kone  Lillelyngby Sogn Frederiksborg Amt
Søren Andersen 10  Ugift Deres Barn  Herlev Sogn Frederiksborg Amt
Niels Andersen 5  Ugift Deres Barn  Herlev Sogn Frederiksborg Amt
Anne Nielsen 8  Ugift Deres Plejebarn  Herlev Sogn Frederiksborg Amt
Johanne Hansdatter 46  Enke Husmoder, Ernærer sig ved Haandgerning  Gørløse Sogn Frederiksborg Amt
Charles John? Hanson 44  Ugift Pensionist  København
Anna Inger Marie Nielsen 11  Ugift Husmoderens Plejedatter  Gørløse Sogn Frederiksborg Amt
Frederik Christian Hansen 32  Gift Husfader, Daglejer i Agerbruget  Slangerup Landsogn Frederiksborg Amt
Ane Sophie Olsen 45  Gift Hans Kone  Slangerup Frederiksborg Amt
Lars Peder Jakobsen 18  Ugift Smedesvend  Hjørlunde Sogn Frederiksborg Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------

Frank Green

Den anden Jens Andersen er født i Nørre Herlev.

Nørre Herlev 1813-1835 opslag 54 nr.21

og han rejser til Lillerød fra Nørre Herlev.

Nørre Herlev 1848-1878 opslag 387.

Desværre er Lillerød meget dårlig at læse,så kan ikke se hvornår han smutter videre,men alderen passer på ham som døde sep 1871 på Alm Hospital i København.

Frank Green

Det må være ham her:

Samtlige personer i husstanden

frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Nørre Herlev, Hammersholt, et Huus, 15 F2, FT-1845, C4046
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Christensen 71  Gift  Inderste og Dagleier Uvelse Sogn Frbg Amt
Sidse Pedersdatter 55  Gift  hans Kone Tjæreby Sogn Frbg. Amt
Jens Andersen 14    deres Søn Her i Sognet
 
--------------------------------------------------------------------------------
Mvh

Søren Juul Mikkelsen

Frank,

så er Jens Andersen født 15/5 i Tjæreborg udelukket, godt fundet med vielsen  ;)
Jeg var ellers ret sikker på at det var ham, siden han havde opholdt sig i Uggeløse.

Indtil videre peger alt så på ham der er født 1831 i Nørre Herlev.

vh Søren

Søren Juul Mikkelsen

Han vender tilbage til Nørre Herlev fra Lillerød allerede 2. nov 1861 (Nørre Herlev 1848-1878, opslag 314)

vh Søren

Jesper Dyring

Hej Frank og Søren , jeg er ret sikker på at det er den Jens Andersen der blev er født i 1831 der er den rigtige og er den samme som dør i 1871, det passer fint med at Maren siger hun blev enke i 1871, men hvor boede de under FT 1870 ? Men flot at finde  Jens Andersen som afdød ( jeg har ledt længe efter ham ) og jeg er sikker på det er den rigtige Jens Andersen. Mvh Jesper Dyring

Jesper Dyring

Til Alice Datteren Jenny Mathilde blev født 4 juni 1878 i skt jakobs og havde en Jens Sørensen der blev udlagt som fader ( Jenny blev født uden for ægteskab, jeg har fundet et par faderskabssager ) jeg har lige fundet det i dag. Til Alle jeg er ret sikker på at det er den Jens Andersen der død 3 september 1871 på alm hospital, men der står ikke ret meget, men hvor bliver man begravet hvis man dør på alm hospital, og er det der lå i amaliegade eller er det det ude ved de gamles by ???? Mvh Jesper Dyring

Alice Oppenheim

#23
Tak for svar ... godt at vide, hvor man har huller i sin viden :)

Ang Almindeligt Hospital, så vil jeg sige: Både Og! http://da.wikipedia.org/wiki/Almindelig_Hospital
Men da JENS ANDERSEN dør i 1871 — og hospitalet først rykker til Nørre Allé (og De Gamles By) 20 år senere, er det nærliggende at tro, at han er død i Amaliegade ...? Eller .... altså, ... står der ikke ved hans død, at han har hængt sig? ("Hængning")

Jesper Dyring

Hej Alice. Du må ikke drille, jeg ved godt det var lidt fjollet skrevet men jeg er jo bare en stakkels mand der lidt ny i dette barske forum ( ALICE ) jeg bøjer mig i støvet for alle i skrappe slægtsforsker  ;D Hvor står der det med Hængningen ???? Mvh Jesper Dyring

Alice Oppenheim

Hvor står der det med Hængningen ... Som jeg skrev: ved hans død! Altså i KB for Alm Hospital ...  Jeg fik lige en "second opinion" hér:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,43556.0.html

Jesper Dyring

Hej Alice Tak for at du hjælper en amartør som mig, hvis man ved at der står hængning, kan jeg med lidt god vilje læse det, men uden din hjælp var det ikke gået, og jeg kan se at de andre skrappe læser det samme, godt gået :D Det er vist godt at det hospital er nedlagt, det var jo livsfarligt at blive indlagt der :oTusind tak for hjælpen, nu mangler der bare en vielse og en FT 1870, kan du ikke lige klare dem også ;D Mvh Jesper Dyring

Alice Oppenheim

Selv tak!

Du kunne se, hvad andre har gjort omkring selvmord/hængning her: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=41312.0 — "din hængning" :D ligger før 1885, så rigsarkivet er nok den sikreste løsning..?

Søren Juul Mikkelsen

Jeg har fundet Jens Andersen og familie i FT 1870.

Vi vidste at de i 1864 og 1869 ifølge kirkebøgerne boede på Østerbrogade 42, hvor de dog ikke bor i 1870.
Men de bor faktisk på Østerbrogade blot i nr. 60 (opslag 102).

Det viser sig at det er den forkerte Jens Andersen vi har fundet i Nørre Herlev.

Der står at han er født i Snoldelev-Hastrup (Hastrup Snoldeløv).
Han er født 28. maj 1831 - Snoldelev KB 1828-1858, opslag 8

vh Søren

Jesper Dyring

Hej Søren Det er fantastisk at du har fundet FT 1870 , jeg havde selv tænkt på at gennemgå alle vejene på Østerbro , men det er jo et kæmpe arbejde. Men godt gået Søren. Den FT 1870 var lige det jeg manglede, så jeg fik bekræftet at den største pige Ane Kristine Andersen boede hjemme ( det er via hende jeg er i direkte familie med Maren og Jens). Det der så er spørgsmålet er om han er faren til Ane Kristine , eller er det et usandsynligt sammentræf at der er to mænd med samme navn der er far til hendes børn. ( jeg tror det ikke ) At jens er født i svogerslev var lidt af en overraskelse, hans forældre Anders Hansen og Maren Larsdatter var ansat hos den samme gårdmand, og de blev gift 2 måneder før Jens blev født . De blev ikke boende i sognet efter Jens blev født, jeg har fundet dem i Vadsby ved Sengeløse , og Jens er konfirmeret i Sengeløse Kirke. Det sjove er at begge mine børn er døbt og konfirmeret i Sengeløse ;D Men mange tak for dit arbejde SUPER Mvh Jesper Dyring