Jens Isaachsen papirmager på Strandmøllen, Søllerød død 1831

Startet af Bettina Bendix Andresen, 16 Sep 2012 - 13:24

Forrige emne - Næste emne

Bettina Bendix Andresen

Hej forum,
med henvisning til anden tråd: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,34078.0.html

Jeg søger at få opklaret Jens Isaachsens liv. Jeg vil gerne bede om hjælp til at finde hans fødsel, hans familie og hans død.  Jeg har formodninger og kun en beskeden mængde fakta. Men først fakta:

Viet til Pernille Peersdatter: 27. oktober 1811 i Søllerød kirke KB København/Søllerød 1799-1823, ops. 102, midt højre side
Bliver far til Johannes Isaachsen, døbt 4. august 1811 KB København/Søllerød 1799-1823, ops. 40, midt
Bliver enkemand, da Pernille dør 31. januar 1813:
"Pernille, Papirm. Jens Isaachsens Kone paa Strandmøllen 30 Aar" KB København/Søllerød 1799-1823, ops. 85, midt
Vies til Dorthe Jacobsdatter 5. juni 1813:
"Tillysnings Datum 8. Maj 1813 Copulations Datum 5. Juni 1813
Enkemand Jens Isaachsen Papirmager.
Pigen Dorthe Jacobsdatter fra Strandmøllen
Forlover: Søren Grønlund og Giodert Mathiasen" KB København/Søllerød 1799 – 1823 opslag 104 nr. 9

Sammen med Dorthe Jacobsdatter får han en mindre række børn. Mens Dorthe venter tvillinger i 1831 dør Jens.
Født 13.11.1831 døbt 26.12.1831
Jensine Isachsen og tvillingesøster Edel Kirstine Isachsen
"Fader afdøde Jens Isachsen Papirmagersvend paa Strandmøllen"
Søllerød kirkebog 1830 – 1835 opslag 56

Det har ikke været mig muligt at finde hans død nogen steder. Og med nogen steder mener jeg Søllerød kirkebog. For den sags skyld kan han være død hvorsomhelst og jeg aner ikke, hvor jeg skal søge.

Det var fakta. Jeg ved med andre ord ikke, hvornår Jens Isaachsen blev født og hvor. Jeg kender ikke hans familie. Der optræder ikke nogen ved børnene dåb, der kunne kædes sammen med hans familie. Men jeg har med udgangspunkt i FT 1801 nogle formodninger om Jens og familie. Da husstanden er meget omfattende med både tjenestefolk og papaimagere har jeg plukket:

København, Sokkelund, Søllerød, Strandmøllen, , 01/54, FT-1801, A0228
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Christian Drewsen 23  gift 1 hosbonde PapirFabriqwer,Ejeraf Strandmøllen 
Johanne Ogsæa Rosing 22  gift 1 Hustru   
Christian 2   deres barn
Jens Isaksen 11   Tienestedreng
Isak Isaksen 14   Tienestedreng
Inger IsaksD 26  gift 1 Klude Kone

Jens Isaksen blev konfirmeret i 1805
"Jens Isaachsen, Strandmøllen, 15 ½ Aar"
KB Købehavn/Søllerød 1799-1823, ops. 113, nr. 18
Samme KB rummer konfirmationen i 1802 af
"Andreas Isaachsen, Strandmøllen, 15 Aar"
KB Købehavn/Søllerød 1799-1823, ops. 111, nr. 13

Jeg har desværre ikke fundet Isak Isaksens konfirmation.

Jeg har ledt i Søllerød efter fødslerne af Jens, Isak, Inger og Andreas, men det har ikke været mig muligt at finde dem.
I FT 1801 er Isak og Jens nogle meget unge drenge. De er tjenestedrenge, og jeg tror derfor, at de ikke er forældreløse - for så havde de vel været i pleje? Jeg tror, de er brødre. Jeg tror Andreas, er deres bror. Og Inger? Måske en meget ældre søster. Forekomsten af Isaks-navnet er forbløffende højt i dette område i.f.t., hvor ofte jeg ellers ser det navn. For højt til, at jeg kan ignorere en familiær sammenhæng.

Jens Isaksen, der arbejder som tjenestedreng i 1801, formoder jeg, bliver udlært papimager på sm. Strandmølle. Men jeg synes han er for ung. Ti år senere som 21 årig bliver han gift med Pernille, der er ca. 28 år.

Jeg håber på, at der er nogen der kan hjælpe mig videre.

Venlig hilsen
Bettina

Inge Hedal

Hej Bettina
Den er ikke så ligetil, denne her.

Her startede du:
København, Sokkelund, Søllerød, Strandmøllen, , 01/54, FT-1801, A0228
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Christian Drewsen 23  gift 1 hosbonde PapirFabriqwer, Ejer af Strandmøllen 
Johanne Ogsæa Rosing 22  gift 1 Hustru   
Christian 2   deres barn
Jens Isaksen 11   Tienestedreng
Isak Isaksen 14   Tienestedreng
Inger IsaksD 26  gift 1 Klude Kone

Her er Inger i FT-1787:
København, Sokkelund, Lyngby, , Taarbech, 338, FT-1787, C2573
Jacob Hansen 26  Gift Huusfader Fisker 
Bodil Sørens Datter 25  Gift Huusmoder   
Hans Jacobsen 1   Søn   
Bodil Johans Datter 14   Tienestepige   
Inger Isaachs Datter 10   Tienestepige

Inger Isaachsdr. bliver konfirmeret i Kongens Lyngby i 1792, 1776-1807, opslag 188 nr. 10.

Du nævnte også Andreas Isaachsen. Han er her i FT-1787:
København, Sokkelund, Lyngby, , Taarbech, 349, FT-1787, C2573
Isaach Andersen 55  Gift Huusfader Dagleier 
Bodil Anders Datter 48  Gift Huusmoder   
Peer Isaachsen 7   Barn   
Andreas Isaachsen 1   Barn   
Ole Peersen 54  Enkemand Logerende Dagleier
(Der står også Bodil Andersdatter i FT-1787 på AO).

Det må være Lyngby, der er Isaachsen-børnenes fødesogn:
Andreas er døbt i Kongens Lyngby den 17. december 1786, 1641-1806, opslag 266, første spalte nederst. Forældrene er Isaach Andersen og Bodil Jensdatter i Tårbæk.
Bodil Jensdatter og Jens Andersen i Tårbæk får en søn ved navn Jens døbt den 22. november 1789, Kongens Lyngby 1641-1806, opslag 279, sidste spalte, barn nr. 2.
Der er noget, der ikke stemmer: Bodil Jendatter/Andersdatter? Isaach Andersen/Jens Andersen?

Forslag: Prøv at finde Bodil Andersdatter/Jensdatter og Isaach Andersen død i Lyngby. Blev en af dem gift igen?
Mvh. Inge

Bettina Bendix Andresen

Hej Inge,
tak for dit svar og tak for dit arbejde.
Jeg havde ikke fundet på at lede i Kgs. Lyngby, da mit lokalkandskab er nærmest ikke-eksisterende.
Jeg vil prøve dine forslag og se om der er forbindelse mlm. dine foreslåede personer.

Venlig hilsen
Bettina

Inge Hedal

Hej Bettina
Jeg søgte hende ikke i Lyngby sogn, for jeg havde ingen anelse om, hvor hun kunne være. Jeg håbede, at hun var et eller andet sted i Sokkelund herred, så jeg søgte:
Amt: København
Herred: Sokkelund
Sogn: Alle

Navn: Inger Isa%
År: 1787

Mvh. Inge

Bettina Bendix Andresen

Hej Inge,

jeg har bare søgt på isa% i Kbh./Sokkelund.

Det er desværre ikke lykkedes mig at finde nogen forbindelser mlm. de tidligere nævnte personer - ihvertfald ikke endnu.

Venlig hilsen
Bettina