Sogne kort eller ældre kort med anden inddeling end i dag

Startet af Helle Jespersen, 18 Sep 2012 - 21:13

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Hvilket kort ville være godt at finde hvis man har brug for et kort med gamle inddelinger af sogne og herreder. Og som også er detaljeret nok til, at det har en del mindre byer med.

Jeg ved, at især min morfars forældre har flyttet en del, og det derfor kan være svært at finde deres færden. Min oldefar var arbejdsmand/daglejre, så de har flyttet efter arbejdet.

Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Mikkel Eide Eriksen

Hej Helle

Lokalarkiverne vil være et godt bud.

Ellers bliver digdag.dk lanceret til næste måned: http://digdag.dk - den vil forhåbentlig kunne bruges.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Hans Poulsen


Hej Helle

Måske rammer jeg ikke lige det svar, som du søger, men lad mig vise en vej, som jeg sommetider selv går:

Først og fremmest det uundværlige kort over amter, herreder og sogne, som du helt givet kender - her slået op på Aalborg amt, men ude tkl højre kan du vælge det amt, som du hellere vil se:

http://www.slaegtogdata.dk/kilder/sognekort/aalborg-amt

Lad os sige, at du i Hjørring amt søger stednavne i Hune sogn, der ligger i Hvetbo herred.

Da kan du via Google skrive "Hune sogn, Wikipedia" og da får du denne side med en herlig mængde stednavne i Hune sogn:

http://da.wikipedia.org/wiki/Hune_Sogn

Stednavnedatabasen KRABSEN kender su sikkert, men du får lige linket dertil:

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

TRAP Danmark i 16 bind er guld værd. Du finder værket på de fleste biblioteker - begynd med det bind, der hedder Stednavne.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anna N Rasmussen

Hej Helle,

Kort- og Matrikelstyrelsen har en stor mængde gamle by- og sognekort liggende online:

Gå ind via matrikelservice: http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/findmatrikel.htm

Der kan du indtaste enten en adresse eller matrikelnummer, hvorved du får et nutidigt kort frem. men du kan så vælge at bruge funktionen "find i stedet historiske matrikelkort", som giver dig mulighed for at hente kort ned fra forskellige tidsperioder. Og det supersmarte her er, at hvis du har matrikelnumre på dine aners boliger, kan du endda se ret præcist hvor husene eller gårdene lå.

Det er selvfølgelig lidt uhåndterbart at sidde med disse ret "tunge" kort på skærmen, hvis man bare lige skal have et hurtigt overblik over en sognegrænse, men jeg foreslår det alligevel, fordi der også er mange fordele i form af mange detaljer. 

Men ellers så siger jeg ligesom Mikkel, at nu går forhåbentlig snart den nye historisk-administrative base i luften, og den kommer angiveligt til at kunne bruges til netop fx at se gamle sognegrænser. http://digdag.dk/

MVH
Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Christian Grøndberg

Citat fra: Hans Poulsen Dato 18 Sep 2012 - 23:54
...Først og fremmest det uundværlige kort over amter, herreder og sogne, som du helt givet kender - her slået op på Aalborg amt, men ude tkl højre kan du vælge det amt, som du hellere vil se:

http://www.slaegtogdata.dk/kilder/sognekort/aalborg-amt...

Hej Hans,

Lige en reminder; det er kun medlemmer af foreningen, som har adgang til denne udgave af disse kort.

Med venlig hilsen,
Christian

Hans Poulsen



Tak for din korrektion, Christian. Jeg havde ikke gjort mig klart, at denne kilde kun står til disposition for medlemmerne.

Det er mig næsten en gåde, hvordan en slægtsforsker kan undvære disse amts-, herreds- og sogneinddelinger.

Et årsabonnement til 200 kr. til DIS vil være en super fin julegaveidé.

Venlig hilsen - og igen tak
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Peter Kristiansen

Ellers findes der jo kort i bogform:

Geodætisk institut, kort 1:100.000 - udgivet mellem ca. 1935 og 1960 - i tre kvadratiske bind, blå. De dækker Nordjylland, Syd-og Sønderjylland og Fyn, samt øerne øst for Storebælt.

Det er det trykte kort med flest stednavne som findes - og desuden er sognegrænserne markerede.

Kortene kan findes antikvarisk


GEODÆTISK INSTITUT. Danmark i 1:100000. 3 bind. Geodætisk Instituts Generalstabskort, København 1961-63. Kvadratisk lille folio. Orig. blå lærredsbind med smudsomslag.
¶ Danmark af i går: Med færre broer, mindre byer og flere landsogne.
DKK 250 · spørg Vangsgaards Antikvariat, København K (DK) · VGA445949 ·


www.antikvariat.net - søg på Geodætisk Institut som forfatter
M.v.h. Peter Kristiansen

Flemming Willum Petersen

Hej

Jeg tror at de kort som Hans og Christian omtaler stadig kan ses uden medlemskab,
hvis man bruger adressen på det gamle DIS-forum:

http://www.dis-danmark.dk/kort/kort.htm

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Hans Poulsen



Det skulle glæde mig meget, Flemming, hvis du har ret.

Dit link virker hos mig. Jeg tror ikke, at jeg lyver, når jeg siger, at jeg i gennemsnit studerer dele af den kilde én gang om ugen.

Det må næsten være i alles interesse, hvis den inddeling er alment tilgængelig.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jette Sørensen

Hej.

Jeg bruger iforms kort det syntes jeg er godt, der er mange små byer på som ikke er på kraks kort.

http://iform.dk/ruteplanner/tegn

Man skal bare sætte det på sti i den boks hvor der står kort, hybrid,sat, og sti.

Jette
hilsen jette
4440 mørkøv
www.jettesaner.dk

Helle Jespersen

Mange tak for jeres super gode svar. De har helt sikkert været brugbare.

Jeg kendte ikke de funktioner i omtaler, da jeg aldrig har haft brug for det. Men jeg har haft lidt svært ved på det sidste at lokalisere nogle småbyer i forhold til sogne, og læste så herinde, at de gamle kort var en god ide, men vidste ikke hvor de fandtes.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Hans Poulsen




Hej Helle

"..svært ved på det sidste at lokalisere nogle småbyer i forhold til sogne.."

Prøv at nævne to-tre af disse småbyer ved navn (og sogn) - så er det muligt, at det er nemmere at illustrere, hvilken vej du bør eller kan gå.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Helge Bay

Hej

Dis-Danmarks Sognekort indgår også i følgende side:

http://www.dis-danmark.dk/kipkort/index.php

Og så kan man samtidig se hvilke folketællinger der er indtastet.


mvh.

Helge

Jakob Ramlau

De tre Bind Generalstabskort er uundværlige -- og dukker ofte op hos Antiquarer eller paa Loppemarkeder -- de kom i et betydeligt Antal Oplag.
www.kms.dk har jo baade Maalebordsbladene fra 1920-40 som er de bedste Kort, der nogensinde er tegnet -- og Forgængerne, de høje Maalebordsblade. Deres Søgefunktion er acceptabel naar man bruger "Stednavn" og fremfor alt kan der saa skiftes til Matrikelkort, først de nuværende og dernæst evt. til de ældste, fra omkring 1800 og frem. De ældste vil ofte indeholde Ejernes Navne.
Evt. Udskrift kræver lidt Tilvænning -- men virker perfekt naar man har fundet ud af hvordan --- jeg erkender min Tungnemhed.
Hvis man hellere vil se Maalebordsbladene i sammentegnet Udgave kan man prøve www.dkconline.dk Man skal saa vælge "Søgning paa Kort" og zoome sig frem til en passende Landsdel og vælge det ønskede Maalebordsblad. De er sammentegnede saa perfekt at man kan flyve en Tur over Landskabet. De kan udskrives i en Kvalitet, der ikke er ringere end Matrikelstyrelsen

Flemming Willum Petersen

Hej

Jakob skriver angående matrikelkortene: "De ældste vil ofte indeholde Ejernes Navne."

Det er ikke for at være kværulant, men jeg mener at det bør påpeges, at det ikke er ejerne af jordstykket der nævnes ved navn på disse kort, men derimod fæsteren.

Dette gør kortene langt mere brugbare, da de fleste slægtsforskere vil kunne finde sine gårdmands- eller husmandsaner for perioden, nævnt ved navn.

Brug kortene i sammenhold med Google Maps og find den gamle landsbystruktur.
I sogne der er opslugt af storbyer som Aarhus eller Odense kan det være umuligt, men i stadig eksisterende landsbyer, er det ikke svært, at udpege netop den grund din forfader har boet på.

Sammenhold endvidere adresseoplysninger med BBR Registeret, og hvis du er heldig står der på grunden et hus bygget i 1700-tallet. Det vil sige, at du kan tage bilen / cyklen / benene / dit foretrukne transportmiddel og køre ud at tage et billede, af netop det hus din forfader har boet i!

Jeg har haft held til dette et par gange.

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Jakob Ramlau

Og det er jo Fæstere hvis de er gamle nok -- jeg har blot primært brugt dem her i Vendsyssel hvor Selveje var hyppigt.

Egon Hansen

Fint nok med de matrikkelkort, og netop med "original 1" kortene står der fæsternavn på lodderne, Hvis altså ufstykningskortene har været så gode at de har kunnet anvendes som matrikkelskort. Desværre måtte en del af de gamle kort kasseres, de var simpelthen ikke målfaste.
Netop det at det er udskiftningskort der er brugt, har en anden ulempe! For hvor lå gårdene inde i landsbyen før de blev flyttet ud på marken.
Jeg har set enkelte kort hvor alle gårdene stadig lå inde i landsbyen, Kortene har været i privat eje, og jeg har aldrig kunne få at vide hvorfra ejerne havde disse kort, eller om der findes flere af dem, og hvor?
Et andet problem. På kortene står der et matrikkelsnummer, som de enkelte ejendomme, enten de er selvejer- eller fæsteejensomme fik under forarbejdet til den matrikkulering som stadig er gældende, men jeg savner tit en "omregningsfaktor" fra de gårdnumre som alle landsbyens gårde og huse med hartkorn havde fra 1688 matriklen, gennem "landlægsrullen" 1724, diverse hoveri og hartkorns protokoller 1769 - 1791,
Mange fæstegårde blev "Egaliseret" mellem 1773 og 1790, og dermed forsvandt muligheden for at følge den enkelte gård, hvis ikke fæsteprotokollen er bevaret, eller den samme familie stadig er på gården i 1771 (Oeders her i Sjællands stift) og folketællingerne 1787 og 1801, og hvor navnet på matrikkelskortet passer med folketællingsnavnet!
Hvem ved noget om det?
Mvh Egon

Flemming Willum Petersen

Hej Egon

De kort fra før udskiftningen du taler om, er de såkaldte E og U-kort, som vist nok findes for alle landsbyer (sogne?) i Danmark. Der er også Videnskabernes Konceptkort fra 1776.

Så vidt jeg har forstået kan de alle findes på www.kms.dk, men man skal købe adgang til dem.
Måske ved nogen andre noget mere om dette?
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Hans Poulsen



Hej Helle

Posthåndbogen - et eksemplar ligger (lå?) på filmfremvisningssalen på Rigsarkivet; men jeg tvivler på, at du finder eksemplarer af den på bibliotekerne. Jeg mener at have læst, at den er udkommet på cd.

Posthåndbogen er sprængfyldt med danske stednavne - jeg ville ønske, at du kunne få lejlighed til at læse i den. Den giver svar på (næsten) alt, hvad stednavne anbelanger.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Helle Jespersen

Hej Hans,
Mon sådan et eksemplar ar posthåndbogen også er at finde på de lokale arkiver?

Her tænker jeg på Statens arkiver i Åbenrå. Ikke de lokalhistoriske.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Hans Poulsen



Hej Helle

Det tør jeg ikke svare på; men find telefonnummeret via Google og slå på tråden dertil.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Mikkel Eide Eriksen

Hej alle,

Så er der kommet nyhedsbrev fra digdag.dk, de lancerer 25. oktober:

CitatVi har et færdigt produkt, dels i form af en DigDag-webportal og dels i form af DigDag-webservices, som stilles til rådighed for offentligheden den 25. oktober 2012 via digdag.dk.

http://digdag.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=105%3Anyhedsbrev-6-september-2012&catid=60%3Anyhedsbrev-6&lang=da

Det fremgår af deres skærmbillede at man vil unne søge på flere måder, både via kort og stednavne.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Helle Jespersen

Jeg vil prøve de muligheder i nævner.

Jeg søgte nemlig efter en lille by hvor min oldefar er født. Byen hedder efter afskrift fra kirkebogen, ugelstrup. En bekendt mente dog han var født i Kirke Hyllinge, men det er han ikke fandt jeg så ud af.

Men når jeg søger på den, så får jeg forslag som uglestrup frem. Uglestrup findes der mange af i DK, men mente dog at vide, at min oldefar var fra sjælland. Men her findes der også flere.
Jeg ved, at han blev gift med min oldemor i Kirke Hyllinge i 1910. Min oldemor er fra Skibby, men arbejdede dengang vist i st. karleby. Jeg har i hvert fald fødselsoptegnelser fra hende i Skibby. Men fra deres vielse kan jeg se hun står benævnt som kommende fra st. karleby

Nå, men jeg fik fat i nogle bøger (trap) på biblioteket, og fik lokaliseret byen til at ligge syd for Kirke Hyllinge. Men så kneb det med sognet. Ved at bruge nogen tid i bøger, nettet med mere, fandt jeg sognet fra dengang til at hedde Lyndby sogn.

Og endelig kunne jeg så finde min oldefars optegnelser i kirkebogen.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Mikkel Eide Eriksen

Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Helle Jespersen

Tak Mikkel. Vil se om jeg kan få det til at fungere. :)
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.