Peter Sand Andersens forældre mv.

Startet af Ingelise Jegbjerg, 22 Sep 2012 - 17:25

Forrige emne - Næste emne

Ingelise Jegbjerg

Jeg søger efter Peter Sand Andersens forældre, søskende og bedsteforældre. Han er født i Randers 17. juli 1850. Forældrene hed Christen Andersen og Marie Sand. Faderen er opført som bryggerkarl, og det er alt, jeg ved om dem. Peter var gift med Else Marie Hansen og flyttede til Silkeborg
Ingelise Jegbjerg

Egon Sørensen

Hej!



Samtlige personer i husstanden

randers, Støvring, Randers Købstad, Skous Gade, 2. Rode, No. 713, 221, F. 3, FT-1850, C5638
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Andersen 29  Gift  Tømmersv., Huusf. Raabye Dalbyneder S., R. Amt
Marie Cathrine Sand 24  Gift  hans Kone, Huusmoder Holstebroe
Marie Bergithe Andersen 2  Ugift  deres Datter Randers


Mvh.

Egon Sørensen
   

Jens Thomassen

#2
Hej

Dette må være Marie Sand i 1845:

randers, Støvring, Randers Købstad, Brødregade, , 235, FT-1845, B6436

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Janus Ørum 51  Gift  Politiebetjent Randers
Christine Ørum født Ovenskou 48  Gift  Hans kone Biørnsholm gods Aalborg amt
Jens Sørensen Ørum 23  Ugift  Deres søn,wagtmetser ved 5te dragon regiment Randers
Petrine Ørum 22  Ugift  Deres datter Randers
Christine Sophie Caroline Barids 8  Ugift  Pleiedatter Randers
Marie Chatrine Sand 19  Ugift  Tjenestepige Holstebro

Tilføjet:
Fra FamilySearch:

name: Marie Katrine Sand
gender: Female
baptism/christening date: 08 Apr 1826
baptism/christening place: , HOLSTEBRO, RINGKOBING, DENMARK
birth date:
birthplace:
death date:
name note:
race:
father's name: Peder Christensen Sand
father's birthplace:
father's age:
mother's name: Karen Frederiksdr Hald
mother's birthplace:
mother's age:
indexing project (batch) number: C20327-2
system origin: Denmark-ODM
source film number: 51828
reference number:
Collection: "Denmark, Baptisms, 1618-1923," Marie Katrine Sand, 1826
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Jens Thomassen

Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Ingelise Jegbjerg

Mange tak for svarene . Det er rigtig dejligt, at der sidder en masse dygtige folk rundt, som er parate til at hjælpe, når man kører fast i noget. De gamle skrifter er undertiden svære at finde rundt i - og at læse!
Venlig hilsen Ingelise

Ingelise Jegbjerg

Jeg er ved at have styr på Peter Sands mor og hendes side af familien. Nu er det så oplysninger om hans fars familie og hans kone, Else Marie Hansens familie, jeg er kørt fast i. Hans far hed Christen eller Chresten Andersen, bosiddende i Randers.
Om Else Marie Hansen ved jeg kun, at hun er født i Them i 1851 af ugift Johanne Pedersdatter og udlagt barnefar Hans Christian Pedersen.
Er der nogen, der kan hjælpe mig videre?

Ingelise Jegbjerg

Ulrik von Jessen- er der nogen, der kender noget til ham? Min far, Ulrik Hørning Sand Andersen blev opkaldt efter ham. Jeg ved, at han var gift med en af min farfars tanter, men jeg ved ikke, om det var på Peter Sand Andersens side eller på Else Marie Hansens side

Ingelise Jegbjerg

Jeg søger oplysninger om Johanne Pedersdatters fødsel, konfirmation  og død, samt vielse af hende og Hans Christian Pedersen og hans død. I følge kirkebogen for Them, Vrads, Skanderborg 1849-1858, opslag 108 døbtes 18/2 1852 Else Marie Hansen, født 13/9 1851, datter af ugift fruentimmer Johanne Pedersdatter, 22 år og udlagt barnefader murer og ? Hans Christian Pedersen, Salten.

I samme kirkebog (1849-1858) opslag 44 døbtes Peter Marius Hansen, søn af murer og ? Hans Christian Pedersen og hustru? Johanne Pedersdatter (25 år), Anelundhuus 21/5 1854, født 14/1 1854, og i samme kirkebog 1849- 1858 opslag 301 begraves Peter Marius Hansen, 3 år, søn af Hans Christian Pedersen i??- jeg kan ikke helt tyde det sidste- i 18/2 1857.

Jeg har fundet familien i folketællingen 1855 for Ringkøbing, Vrads, Them, Salten Skov, hvor følgende oplyses:
Hans Christian Pedersen 54 år gift  murer Tømmering? Ringkøbing
Johanne Pedersen          26 år gift           ????            Skanderborg
Else Marie Hansen           4 år  barn         Them           Skanderborg
Peter Marius Hansen        2 år  barn         Them           Skanderborg

Jeg har søgt i kirkebog for Vildbjerg - Timring - Nøvling 1725 - 1832, Ringkøbing amt og har fundet en Hans Christian Pedersen, født 29/8 1802, søn af Peder Mortensen opslag 32, og vielse af Peder Mortensen og Mette Brig eller Brix også kirkebogen fra 1725 - 1832, opslag 37 i maj 1802.
I samme kirkebog fandt jeg også tre søskende til Hans Christian, Maren, Ane og Niels A?? berg alle under opslag 33.
Endelig fandt jeg også i afgangsliste fra Timring, Hammerum, Ringkøbing 1816 - 1833, opslag 24 en, der kunne være Hans Christian Pedersen. Jeg kan ikke tyde navnet på stedet, han flyttede til.
Efter 1857 taber jeg sporet af familien og vil blive meget glad, hvis der er nogle, der kan hjælpe mig videre. Hilsen Ingelise

Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa

Mon ikke det er Hans Christian

Skanderborg, Vrads, Them, Them Bye- og Sogn, Fattigaarden nr 8, 336, FT-1880, D2143
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Christian Pedersen 74 aar  Fraskilt Uden forsørgelse  Timring Sogn, Ringkøbning Amt
Anders Jensen 73 aar  Enkemand Uden forsørgelse  Gødvad Sogn, Viborg Amt
Michael Rasmussen 82 aar  Gift Uden forsørgelse  ??? Vejle Amt
Niels Andersen 71 aar  Enkemand Uden forsørgelse  ??? Vejle Amt
Simon Jensen 69 aar  Ugift Uden forsørgelse  ??? Vejle Amt
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ingelise Jegbjerg

Det kunne det måske godt være, navn, fødested og sted, hvor han har slået sig ned, passer. men ifølge kirkebogen er der 4 års forskel i alder? Men mange tak for hjælpen, jeg vil prøve at finde mere om ham  og familien under Them sogn
Venlig hilsen Ingelise


Bente Ougtvig Dyrstad

hejsa

du kan aldrig få de præcise år i en ft, som regel kan folk ikke huske hvor gamle de er og hvor de er født.

4 år er ingenting.

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ingelise Jegbjerg

Hej Bente. Jeg har lige tjekket døde i kirkebogen for Them, Vrads, Skanderborg 1878 - 1892 og fandt Hans Christian der, og det passer fint med folketællingen fra 1880. Her er han anført som død i 1882, og så regnestykket lidt bedre op.
Hvad værre er, at jeg har søgt efter flere søskende til de to børn, der er med i folketællingen fra 1855, og her har jeg til min store overraskelse under opslag 66 fundet en Peter Marius Hansen mere, men født 14/12 1856 og døbt samme år 28/6. Forældrene angives som murer Hans Christian Pedersen og Johanne Pedersen, 27 år. Jeg har så forsøgt at sammenligne fadderne, og så vidt jeg kan se, går et par af navnene (Karen Jensen og Søren Nielsen) igen på begge, men jeg har svært ved at tyde dem, så jeg kan have læst fejl..... men det må da være et tilfælde, at der er så stort sammenfald?  Nu jeg er noget i tvivl om, hvem der er den rigtige lillebror?

Ingelise Jegbjerg

Og jeg fandt ham under opslag 255  i Them, Vrads,Skanderborg kirkebog 1878 - 1892!

Bente Ougtvig Dyrstad

#13
Hejsa

Hans Chr. P. ankommer til Them i 1851 med sønnen Peder Marius, han er da enkemand

Peder Marius er født i Nørre Snede sogn, Skanderborg amt

han dør 1 1/4 år gl. i Them

Else Marie Christensdatter ( HCP hustru dør i Nørre Snede 35 år gl.) 11 marts 1850

____


Skanderborg, Vrads, Nørre Snede, Boest, Godthaab Skoledistrikt, et Huus, 14, F1, FT-1850, D2586
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Chr. Pedersen 43  Gift  Inderste, Muurmester Timring S., Ringkjøbing
Else Marie Christensdatter 34  Gift  Inderste, Muurmester Avlum, do Amt (Ringkøbing)

mon ikke det er Else Marie



Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Hammerum, Avlum, Dalgaardhuuse, Et Huus, 3, FT-1845, C1453
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Henriksen 68  Gift  lever af sin Jordlod Rind
Ellen Pedersdatter 63  Gift  Hans Kone Sunds
Else Marie Christensdatter 31  Ugift  Deres Datter Sunds
 
--------------------------------------------------------------------------------
HCP bliver gift i Avlum, Ringkøbing amt med Else Marie, han er enkemand.

så det er 3 ægteskab med Johanne Pedersdatter fra Them.


håber dette kan sætte det hele på plads


Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ingelise Jegbjerg

Mange tak, Bente! Jeg tror, at jeg kan finde en vis sammenhæng nu. Else Marie Hansen er jo så nok opkaldt efter kone nr. to. men de to Mariusser har jo stadig både Hans Christian Pedersen og Johanne Pedersdatter opgivne som forældre ved dåbene i 1854 og 1856?? Den kan jeg stadig ikke helt regne ud???

Bente Ougtvig Dyrstad

#15
Hejsa

HCP og Johanne er viet 18 feb 1852 i Them

så det er da korrekt hvad der står ved de 2 drenge

Peder Marius i 1854 er opkaldt efter den søn som dør i 1851 i Them

og dør i 1857   3 år gl.

ham der bliver født 14 dec 1856 og døbt i 1857 er opkaldt efter ham som dør i feb 1857

der er skam system i det.



Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ingelise Jegbjerg

Tusind tak, Bente! Brikkerne er faldet på plads nu med hensyn til Peter Mariusserne - det var noget indviklet med tre smådrenge med nøjagtig samme navne! Jeg leder nu efter Johanne Pedersdatter. Hans Christian står opført som gift, da han dør på Fattiggården i 1882. Har han mon indgået et 4. ægteskab eller er han stadig gift med Johanne? Et meget indviklet familie!
Venlig hilsen Ingelise


































Bente Ougtvig Dyrstad

#17
Hejsa

Else Marie og broderen Peder Marius er konfirmeret i Silkeborg.





Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Gjern, Silkeborg Handelsplads, Vestergade, Vestergade Mat 95 Forhuset 1. Sal Gade No 64, 132, FT-1880, C4407
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Marius Hansen 23   Gift Skomager, Husfader  Them Sogn Skanderborg Amt
Ane Dosine Jansen født Jensen 23  Gift Hans Kone  Vinderslev Sogn Viborg Amt
Johannes Hansen 2  Ugift Deres Søn  Vinderslev Sogn Viborg Amt 25 dec 1877
Jens Peter Hansen under et aar  Ugift Deres Søn  Silkeborg
Mads Christensen 23  Gift Murer. Husfader  Bording Sogn Ringkøbing Amt
Henriette Christrensen født Jensen 22  Gift Hans Kone  Silkeborg
 
--------------------------------------------------------------------------------
viet i Vinderslev 12 feb 1878, Viborg amt
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Bente Ougtvig Dyrstad

#18
Hejsa

har fundet lidt spændende til dig

Johanne er i Silkeborg

Skanderborg, Gjern, Silkeborg Handelsplads, Silkeborg Købstad, Søndergade no 67 Baghuset, 5, FT-1870, C4408
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hanne Pedersen   41    Fraskilt   Husmoder   Fabriksarbejderske   Hvilsted Sogn Århus Amt
Peter Marius Hansen   13    Ugift   Hendes Børn      Them Sogn Skanderborg Amt
Cecilia Bente Nielsen   11    Ugift   Hendes Børn   18 dec 1858 ***   Silkeborg
Mette Marie Nielsen   8    Ugift   Hendes Børn   3 maj 1861 **   Silkeborg

** se under bemærkninger, der står at moderen er gift.
*** bortløbende hustru fra Them sogn
Hanne= Johanne

____


lidt mere

Cecilie som gift

Husstand: Skanderborg, Gjern, Silkeborg Handelsplads, 1880, 34, Nygade, Nygade Mat 127 Forhuset Kvistkammer Gade No 89

Kildenavn : Hans Nielsen
Alder : 26
Civilstand : Gift
Husstands/familienr. : 34
Kildefødested : Them Sogn Skanderborg Amt
Kildestednavn : Nygade
KIPnr : C4407
Kommentar : Født 19. januar 1853 i Them Søn af Niels Peder Hansen i Marienlyst.
Gift med Cecilie Benta Nielsen 6. november 1877 i Silkeborg.
Køn : M
Løbenr i indtastning : 387
Matr.nr./Adresse : Nygade Mat 127 Forhuset Kvistkammer Gade No 89
Stilling i husstanden : Fabriksarbejder på Papirfabrikken, Husfader
Trossamfund : Lutheran
   
Kildenavn : Cecilie Bengta Nielsen født Nielsen
Alder : 21
Civilstand : Gift
Husstands/familienr. : 34
Kildefødested : Silkeborg
Kildestednavn : Nygade
KIPnr : C4407
Kommentar : Født 18. december 1858 i Silkeborg. Datter af Hans Christensen og Johanne Pedersen af Them.
Køn : K
Løbenr i indtastning : 388
Matr.nr./Adresse : Nygade Mat 127 Forhuset Kvistkammer Gade No 89
Stilling i husstanden : Hans Kone
Trossamfund : Lutheran
   
______

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Bente Ougtvig Dyrstad

lidt mere

Skanderborg, Gjern, Silkeborg Handelsplads, Tværgade, Tværgade Mat 121 Kvisten, 109, FT-1880, C4407
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lorentz Larsen 29  Gift Husfader, Arbejdsmand (tilfældig)  Funder Sogn Viborg Amt
Lise Sofie Augusta Johansen født Jungberg 22  Gift Lorentz Larsens Hustru  Voldby Sogn Skanderborg Amt
Lars Peter Larsen 1  Ugift Lorentz Larsens Søn  Aidt Sogn Viborg Amt
Hanne Pedersen 51  Enke Arbejderske ved Kludesortering  Hvilsted Sogn Århus Amt

Hanne=Johanne
--------------------------------------------------------------------------------
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ingelise Jegbjerg

Rigtig mange tak, Bente. Jeg har selv fundet en Johanne Damgaards død ( født Pedersdatter), gift med skomager Jørgen Damgaard i kirkebogen for Silkeborg, Gjern, Skanderborg 1902- 1911, opslag 182. Her er også oplysning om, at hun er født i Hvilsted. Det må være Johanne i et nyt ægteskab. Nu tror jeg, jeg kan komme videre med oplysninger om hende - hun har været ret svær at finde.
Dejligt med så meget og god hjælp, tak!
Venlig hilsen Ingelise

Bente Ougtvig Dyrstad

#21
Hejsa

det har været et detektivarbejde, en del vielser og nogle ukendte børn.


Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Gjern, Silkeborg Handelsplads, Silkeborg Købstad, , 2, FT-1890, C2011

Jørgen Jensen Damgaard 43  Gift Husfader Træskomand Grundfør Sogn Århus Amt
Johanne Jensen Damgaard 61  Gift Husmoder  Hvilsted Sogn Århus Amt
+fl.


Samtlige personer i husstanden

Skanderborg, Hjelmslev, Skanderborg Købstad, , 167 / Lillegade, , FT1880, A3961
Jørgen Jensen Damgaard 32  enke Husfader Træskomager Grundfør sogn Århus amt.

_____

du finder vielsen i 1886 i Silkeborg og bingo, Peder Sand Andersen er forlover, ringen er sluttet.

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ingelise Jegbjerg

Hej Bente!
Fantastisk, når det hele går op til sidst. Mange tak for din hjælp, den har virkelig givet noget at arbejde med.
Venlig hilsen Ingelise

Ingelise Jegbjerg

Hej igen! Ved folketællingen 1870 Skanderborg, Gjern, Silkeborg Handelsplads, Silkeborg Købstad står der
Venlig hilsen Ingelise to bemærkninger om Hanne (Johanne)" at moderen er gift" og  "bortløbende hustru fra Them".
Kan disse bemærkninger uddybes og givet fald, hvor kan jeg finde dem?

Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa

Bemærkningerne finder du under pigernes dåb i Silkeborg.

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ingelise Jegbjerg

Tak, jeg må kigge der.
Venlig hilsen Ingelise

Ingelise Jegbjerg

Hej. Jeg søger hjælp til at finde Johanne Pedersdatters far, Peder Jørgensen. I kirkebog for Hvilsted, Hads, Aarhus, 1814-1846 opslag 75 anføres Peder Jørgensen af Grumstrup som barnefar - mor er Mette Marie Mikkelsdatter, datter af Jens Mikkelsen , Hvilsted - men jeg kan ikke finde nogen kirkebog for Grumstrup. Er der nogen, der kan hjælpe mig videre?
Venlig hilsen Ingelise

Bente Ougtvig Dyrstad

#27
Hejsa

2 kandidater

Navn: Peder Jørgensen   Køn: M   Alder: 27   Civilstand: Ugift
Erhverv: Hans stedsøn [Hans Pedersen Winther]  
Kilde: FT-1834  Amt: Skanderborg   Herred: Voer   Sogn: Vedslet   Stednavn: Grumstrup
Matr.nr/adresse: En gaard   Husstands-/familienr: 32   Indtastningsnr: C0578   Løbenr.: 212
           



--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Peder Jørgensen   Alder: 29   Civilstand: Ugift
Erhverv: Tjenestefolk  
Kilde: FT-1840  Amt: Skanderborg   Herred: Voer   Sogn: Vedslet   Stednavn: Grumstrup Bye
Matr.nr/adresse: en Gaard   Husstands-/familienr: 32   Indtastningsnr: C6541   Løbenr.: 441
           
________


et godt link når stednavn og sogn ikke kendes

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ingelise Jegbjerg

Tak for hjælpen, Bente.
Venlig hilsen Ingelise