Känner någon igen Augusta Wilhelmina , född 1884

Startet af Tom Nurmi, 12 Dec 2010 - 00:26

Forrige emne - Næste emne

Tom Nurmi

Jag har under senaste år försökt finna information om min farmors syster Augusta Wilhelmina Winqvist som var född i Finland 11.08.1884. Hon emigrerade som 13 åring till Danmark år 1897 och bodde en tid i Hoilbaek. År 1907 flyttade hon till Köpenhamn som tjänarinna hos familjen Harald Valentiner-Branth på Nörre Sögade 49, denna information har vi funnit ur Folketaelinge år 1911.
Sedan flyttade hon med samma familj till Jagtvej 34 där hon enligt uppgift bodde ännu i maj 1913, men sedan dess är hon spårlöst försvunen. Inga arkiv i Holbaek eller Köpenhamn verkar ha uppgifter om henne. Vi har inte funnit henne bland identifierade döda, ej heller på mentalsjukhus eller fängelse, men av någon dramatisk orsak slutade hon sända brev hem. Jag hoppas att hon funnit en livskamrat och gift sig och flyttat till annan ort inom Danmark, men vart? Hennes släktnamn skulle ju då ha ändrat, men varför slutade hon då skriva brev hem? Om någon av er som läser detta känner igen henne inom er släkt via förnamnen Augusta Wilhelmina född 11.06.1884 så är jag tacksam för varje liten uppgift. Samma efterlysning finns insatt på Engelska under rubriken find your relatives.
Svar på Danska, Svenska, Finska eller Engelska duger alla lika bra.
Med bästa hälsningar Tom Nurmi

Hans Poulsen



Hej Tom

"..bodde ännu i maj 1913..".

I 1913 var Augusta fortsat en ung kvinde på knap 30 år, så et ægteskab er absolut en mulighed, der er værd at overveje. Så er spøgsmålet blot, hvordan du kommer videre ad den vej.

I 1913 lurede Første Verdenskrig lige om hjørnet, men Danmark blev i meget høj grad forskånet for krigens gru - vi var end ikke besatte.

Jeg kender relationerne mellem Finland og Tyskland under Anden Verdenskrig, men intet om dem under den første. Kan det tænkes, at Augustas politiske holdning afveg så meget fra den finske slægts, at det var grunden til, at korrepondancen sluttede?

Hvert år er der danskere, der ganske enkelt forsvinder uden nogen sinde at dukke op eller give livstegn fra sig. Noget lignende kunne være sket med Augusta.

Hvis Augusta fortsatte med at være hushjælp også efter 1913, havde hun næppe egen telefon, og det var vistnok kriteriet for at komme i de vejvisere, der da blev udgivet.

Har du overvejet at kontakte den finske ambassade i Købehavn for at høre, om den kan hjælpe dig?

Finlands Ambassade (København)
Besøgsadresse:
Sankt Annæ Plads 24
1250 København K

Postadresse:
Finlands Ambassade
Postboks 9057
1022 København K
Danmark

Tlf.  +45-33 13 42 14
Fax: +45-33 32 47 10
E-mail: sanomat.kob@formin.fi   eller  fornavn.efternavn@formin.fi
Hjemmeside:  www.finlandsambassade.dk

Åbningstider:  åbningstider: ma-fre 9.00-12.00 samt to 13.00-15.30

Venlig hilsen
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Tom Nurmi

Bästa Hans, tack för detta råd, men tyvärr hörde Finland till Ryssland fram till 1918 och hade ingen egen ambassad. Om hon som finsk medborgare dött senare i Danmark borde ett meddelande ha sänts till Finlands utrikesdepartement, men alla förfrågningar och efterspaningar har varit resultatlösa.
Mitt största hopp att finna uppgifter om Augusta ligger nog i Danmark, men jag har inte funnit uppgifter om äktenskap heller död i de kyrkböcker som funnits tillgängliga på internet över områdena i och kring Köpenhamn och Holbaek, men hon kan ju ha flyttat vart som helst inom Danmark eller dött som oidentifierad. Förfrågningar till Sverige, Norge , USA eller Canada har varit resultatlösa.

Hans Poulsen



Hej Tom

"..tyvärr hörde Finland till Ryssland fram till 1918..".

Det var flovt, og jeg vidste det godt, men det er omkring 100 siden, at jeg gik ud af skolen.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Tom Nurmi

#4
Bästa Hans Poulsen. Ursäkta att mitt svar dröjde. Jag finner icke din E-mail adress på detta forum så jag ställer en fråga:
Var August Chistian Poulsen som levde för ca 100 år sedan i Fredriksberg och hade barnen Maria, Ellen, Henry och Edla någon släkting till dig?
hälsn Tom


Tom Nurmi

Bästa Lene Hansen. Tack för ditt snabba svar. Jag tryckte i misstag på sänd in denna gamla efterlysning. Jag har också funnit Augusta i politiets registerblade som blev tillgängliga i sommar där hon noterats som utdrucket 11.1. 1914. 
Jag har lyckats ta reda på var hon funnits under perioden 06.04.1907 fram till sommaren 1913.Det är uppgifter om vart hon sedan tagit vägen som jag nu i första hand söker.
En teori är att hon är den oidentifierade gravida kvinna som man funnit drunknad vid pontonflaaden 9 juli 1913, men detta är inte bekräftat.
Tack i alla fall för att Du svarade. m.v.h Tom