Om at blive accepteret herinde!

Startet af Christina Jaenicke, 15 Dec 2010 - 13:26

Forrige emne - Næste emne

Christina Jaenicke

Jeg er nødt til at få luft!

Jeg forsøger at få hjælp til at forstå kirkebøger - folketællinger og hvordan jeg finder frem til dem,  :(
Der er nogle få der gerne vil hjælpe og er super søde til det..

MEN, når det er sagt, så syntes jeg bare der er nogle som "stikker" eller "kommer med åndssvage hentydninger" og F.. sender mail til mig om at jeg ikke skal bruge forummet som chat forum og samtidig tillader sig at vurdere om jeg nu lægger ægte energi og tid i MIT slægt forskning + har en holdning til jeg ikke hverken tænker eller læser!!

I har F... også været nye i at skulle søge informationer på nettet!
Det glemmer I vist! 

Jeg må sande at dette forum er et sandt helvede for nye medlemmer der ikke lige med det samme forstår meningen i kirkebøger og folketællinger..

Christina

Mette Fløjborg

Kære Christina!

Jeg er ked af, at du føler dig uvelkommen - det er du bestemt ikke :). Vores moderatorer gør et stort arbejde for at forsøge at holde den gode tone alle steder, og jeg kan kun opfordre til, at dit indlæg giver stof til eftertanke hos os alle.

Men jeg er uenig med dig i antallet  ;) - her er ikke 'få', men RIGTIG MANGE fantastisk dygtige og flinke slægtsforskere herinde, der gerne vil hjælpe dig på rette spor.
Venlig hilsen
Mette Fløjborg
www.flojborg.dk

Christina Jaenicke


Leif Sommerdal

#3
Hej Christina,

Jeg håber da ikke, at du har følt dig generet af mig - selv om jeg nok kan være list skarp i nogle af mine kommentarer.

Men - på den anden side giver du også udtryk for, at du har været i gang med slægtsforskning i flere år, og det kan måske ikke betale sig, hvis man er helt ny - uanset hvor meget dokumentation man har overtaget fra andre.

En anden ting du måske skal lære, er at bruge lidt mere tid på at studere kilderne. Det kan fakrisk betale sig at dvæle i et stykke tid ved kirkebøgerne for at finde ud af, hvordan der blev skrevet i netop den bog. Det kan variere fra sted til sted og gennem tiden.

Og sidst - men ikke mindst - gør dig en tjeneste at læse lidt om slægtsforskning - jeg har selv med stor glæde læst en bog, der hedder Slægtsforskningen ABC af Jørgen Green. Den kan lånes på biblioteket og giver en god fornemmelse af, hvad og hvor man kan finde oplysninger, Samtidig sætter den mege i et historisk perspektiv, hvilket kan være godt at kende i sin søgning.

Vi vil allesammen gerne hjælpe dig, men du må også vise, at du gør lidt selv. Selv om de kan være svært med 4 unger  :D

Med venlig hilsen
Leif C. Nielsen

P.S. Jeg har i øvrigt kun været i gang siden den 23. oktober, men er alligevel nået ret langt
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Hans Poulsen

#4
Hej Christina

Må jeg stilfærdigt foreslå dig at lægge din slægtsforskning på hylden til efter jul og bruge tiden til at tænke lidt over, hvordan du for fremtiden vil formulere dig, når du beder andre om hjælp.

I Metode og Teknik har du en tråd med overskriften *står på bar bund*.

Prøv at tænke lidt over, hvad der skete i den tråd de første ca. 14 timer, nemlig

Fra...Tirsdag den 14. december 2010 kl. 21.43
Til...Onsdag den 15. december 2010 kl. 12.06

Du modtog 23 indlæg fra medforskere, der gerne har villet hjælpe dig.

Et gennemgående træk i de 23 indlæg har været en opfordring til dig om at læse, hvad der står i svarene.

Er det disse opfordringer, der får dig til at konkludere:

"Jeg må sande at dette forum er et sandt helvede for nye medlemmer..".

Finder du det passende at belønne andres indsats med den svada?

Også i fremtiden vil jeg prøve at hjælpe dig, hvis jeg mener at kunne, men forudsætningen er, at du dæmper ikke blot din iver, men også dit sprog og det tonefald, du benytter.

Med venlig hilsen, på gensyn i DIS-grupperne og glædelig jul til dig og din familie
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Karen Graabæk Møller

Hej Christina

Jeg vil helt klart sige at du nok er accepteret her i forum - det er alle. Men man skal altså passe på med hvad man siger og forventer, når man skriver et indlæg.

Mit råd til en nybegynder på forum vil være: læs andre indlæg, se hvordan det gøres, og læg mærke til de navne der går igen. Hans, som måske mener du er lidt julestresset, er en af de gode og gamle, og selv om han kan være lidt brysk i det, er hans hjerte lige så godt som guld (det tror jeg da, jeg kender jo ikke manden personlig ;)).

Det vi nogle gange oplever, er at mange nye i forum virker til at tro at dette drejer sig om gratis slægtsforskning, hvor de bare kan fortælle hvem deres mor er og så finder de gamle rotter alt man ønsker. Men dét, forum går ud på, er hjælp til selvhjælp - og det er det, dine hjælpere i tråden "står på bar bund" forsøger at give. Måske kunne det være udtrykt lidt mere pædagogisk. Hvis du har genoptaget din slægtsforskning efter en del års pause, ville det måske have hjulpet på din forståelsesevne lige her, at vide at efter 1892 med de nye kirkebøger, står der utroligt mange flere oplysninger end i de gamle kirkebøger - blandt andet står der tit ved dåben hvor og hvornår forældrene er viede, og ved vielser står der som regel hvor og hvornår gom og brud er født - og tit hvem forældrene er.

Folketællingerne ligger som du ved på AO, helt op til 1930. Det er p....træls arbejde at bladre igennem dem, men når nybegyndere på forum starter med at klage over det, får de en på næsen - for det er bare at komme igang!  ;D Og hvis man tror at andre ikke synes at det er p....træls, ja så er man forkert på den. Det er simpelthen en af "glæderne" ved slægtsforskning, og vi kan jo da i dag glæde os over ikke at skulle rejse til et Landsarkiv for at finde en støvet bog - og efter at have bladret den igennem opdage, det ikke er den rigtige.

I dag kan vi sidde derhjemme og lede bog efter bog igennem. Dejligt og bekvemt - selvom ungerne skal passes og huset rengøres, så er det alligevel nemmere. Når det så er sagt, er det bedste råd jeg kan give at huske at: En vigtig del af et indlæg er "hvad jeg har" og "hvad jeg ønsker".
Hvis du leder efter noget konkret, så vær konkret - i den nævnte tråd kunne du have lagt de oplysninger ud, som du havde, og så ville du måske have fået et konkret svar her og nu. Men dit spørgsmål er generelt, og lægger op til nogle vævende svar som nok kan give dig idéer om hvordan, men i dit tilfælde ikke var nær nok.

Du vil opleve at folk her på forum elsker mysterier - der er intet bedre end en "umulig" opgave, de kaster sig frådende over den! Bare se hvor mange der stod klar til at hjælpe med at finde din mormors forældre - det kan du da ikke være utilfreds med. Og næste gang der henvises til noget du ikke forstår, så sig det dog - med konkret henvisning. I den tråd jeg så havde det således hjulpet at du havde sagt: jamen de er sgu da ikke i kirkebogen i 1904 eller 1909!!!!!! Så ville man hurtigt have kunne finde problemet.

Og ja, vi andre har også lavet fejl - man kan nemlig blive så blind og dum af at stirre på kirkebøger og folketællinger, så man ikke kan se hvad der egentlig står. Men så må man jo rødme klædeligt og bede om forladelse, og anerkende andres evne læse. Så op på hesten igen, Christina, du skal nok komme efter det - og om et års tid er det måske dig der beder en nybegynder om at pudse brillerne og kigge én gang til!  ;)

Hilsen
Karen G. Møller

Arne Feldborg

#6
Citat fra: Christina Jaenicke Dato 15 Dec 2010 - 13:26
I har F... også været nye i at skulle søge informationer på nettet!
Det glemmer I vist!  

For os der har tråd vores 'børnesko' i sin tid på Fidonet og til dels også på Usenet dengang der stadigvæk var en betydelig selvjustits dér, kan jeg forsikre dig om, at vi har fået vores netopdragelse på en noget mere kontant måde, end de venlige henstillinger du har fået her i Forum.

Men helt generelt: Som man råber i skoven, får man svar.

Og det eneste du opnår med et indlæg som det her (og her tænker jeg mere på tonen end på selve indholdet) er at folk bliver trætte af at hjælpe dig - og du har jo vitterligt fået meget hjælp allerede.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Grethe E. Jensen

Hej

Jeg har slægtsforsket i rigtig mange år og først meldte jeg mig til et kursus. Derefter var der mange besøg på forskellige arkiver.

Da det så blev muligt at slægtsforske på nettet købte jeg i boghandelen et lille hæfte der hed: Slægtsforskning på internet. Det kan sikkert stadig købes og det giver svar på mange af de spørgsmål du har stillet. Man må selv gøre en indsats for at finde ud af, hvordan man finder de forskellige ting. Den gang kostede hæftet 79 kr. Det koster sikkert lidt mere i dag, men det er sikkert overkommeligt.

Håber du har lært af de råd du har fået herinde og fortsat held med din slægtsforskning.

Venlig hilsen
Grethe Jensen

Jørgen Sørensen

Hej jeg håber du har fået luft nu.

Indlæget kan du sikkert, set her bagefter, ønske ikke var sendt så hurtigt. Rådet med at tælle til ti, kender du nok ikke, men det er godt i nogle sitiuationer.
Fat nu tastaturet, start på en frisk, ud og grav aner frem. Hjælpen skal du nok få, så pøj pøj.

Hav nu en behagelig og god jul.


Citat fra: Christina Jaenicke Dato 15 Dec 2010 - 13:26
Jeg er nødt til at få luft!

Jeg forsøger at få hjælp til at forstå kirkebøger - folketællinger og hvordan jeg finder frem til dem,  :(
Der er nogle få der gerne vil hjælpe og er super søde til det..

MEN, når det er sagt, så syntes jeg bare der er nogle som "stikker" eller "kommer med åndssvage hentydninger" og F.. sender mail til mig om at jeg ikke skal bruge forummet som chat forum og samtidig tillader sig at vurdere om jeg nu lægger ægte energi og tid i MIT slægt forskning + har en holdning til jeg ikke hverken tænker eller læser!!

I har F... også været nye i at skulle søge informationer på nettet!
Det glemmer I vist! 

Jeg må sande at dette forum er et sandt helvede for nye medlemmer der ikke lige med det samme forstår meningen i kirkebøger og folketællinger..

Christina
Venligst Jørgen - 2300

Margit Madsen

Er også ny bruger, men har så her i 2011 meldt mig ind som ny medlem og betalt herfor, idet jeg måske nok lidt naivt troede, jeg så fik lidt mere ud af det. Jeg føler helt som du, at man ikke helt får vejledning, samt også bliver lidt latterliggjort. Jeg føler mig skuffet, da jeg bestemt ikke har fået det, jeg troede man gik ind i ved at blive medlem. Blot et lille eks., : Nyt emne "Skriver så godt jeg kan, men "NY" vises ikke i mit nye emne. Har prøvet at spørge, søge og læse "hjælp" Uden resultat.
:'(MVH
Margit Madsen
Mvh.
Margit Madsen
figgenvej.8@gmail.com

Arne Feldborg

Citat fra: Margit Madsen Dato 14 Feb 2011 - 23:25
Blot et lille eks., : Nyt emne "Skriver så godt jeg kan, men "NY" vises ikke i mit nye emne.
Det er der en god forklaring på. Indlæget er jo ikke nyt for dig, du har jo selv skrevet det. Derfor er det ikke markeret som nyt hos dig.

Hos alle andre står der nyt ved dit indlæg.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Anette Korsgaard

Hej Margit

"NY" vises ud for nye indlæg - det har ikke noget at gøre med at brugeren er ny, som Arne Feldborg så rigtigt skriver.

Hvis der er noget du synes er svært så lav et nyt indlæg her i "Om nyt forum" eller i det forum det handler om og stil spørgsmålet der.

Min erfaring er at der er rigtig mange dygtige og venlige mennesker her, som på ingen måde latterliggør os der ikke er så øvede.

Dit medlemskab gør at du kan læse 3 ekstra fora herinde som kun er for medlemmer. Dette gør bl.a. at du kan bede om opslag på udenlandske sider som Ancestry.com og snakke med om Foreningsforhold.

Velkommen til - jeg håber du bliver glad for dit medlemskab.
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Judith Olsen

Kære Margit

Jeg har læst dit indlæg, og er ked af, at du ikke føler dig velkommen og ikke føler, at du får hjælp.

Jeg ved jo, at jeg prøvede at hjælpe dig i januar måned med en bager i Roskilde - og forhåbentlig, er det ikke i mine svar til dig, at du har følt dig latterliggjort ?
Jeg gav dig de oplysninger, som jeg lige kunne skaffe.

Jeg har set dine seneste efterlysninger, men har lidt svært ved at finde ud af, hvad det er du gerne vil have hjælp til.

Du skriver f.eks. at du søger om oplysninger vedr. Peder Andreas Hansen.
Ja, men hvilke oplysninger er det, du søger ?

Og du spørger hvad der blev af XX i et andet indlæg.
Her søger du måske oplysning om, hvor hun flyttede hen ?

Jeg er 100% sikker på, at rigtig mange gerne vil hjælpe dig, men så er det nok nødvendigt, at du skriver præcist, hvad du søger hjælp til - og også, om du har forsøgt at finde dine aner via folketællingerne m.m..

Prøv at se, hvordan andre skriver i deres efterlysninger.

Og vær opmærksom på, at vi alle har samme "udfordring" omkring de "nyere" aner. Folketællingerne er ikke tastet i DDD, og så må man igang med de håndskrevne folketællinger på AO.
Det er et stort arbejde, men der er ikke så meget andet at gøre.
Hvis det handler om folketællinger efter 1930, ja så skal man en tur på Rigsarkivet for at se disse.

Du spørger også i et af dine indlæg, hvad Bulletin Board kode betyder. Det ved jeg ikke, men prøv at spørge i "Program og webproblemer".
Smilefjæset: Det fremkommer, når man sætter flere spørgsmålstegn efter hinanden (3 tror jeg nok at det er) og så trykker "enter".


Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Elsebeth Vienberg

 ;) Kære alle på forum

Hvor er det bare fantastisk, at så mange dejlige mennesker, venligt prøver at forklare nybegyndere hvilket ansvar der påhviler enhver slægtsforsker. Der er mange ting at sige om dette emne, men som Piet Hein siger "Ting ta'r Tid". Det er naturligvis en selvfølge at forvente, at enhver der starter med at forske i slægten, har sat sig ind i hvordan man gør, der findes ingen undskyldning for ikke at gøre det. Der findes et utal af vejledninger på Internettet, bøger på Biblioteket, Foreninger og meget andet. Som medlem af DIS får man tilsendt foreningensbladet, med masser af vejledning til alle de veje man kan gå, for at finde ud af noget om ens aner. Der er masser af mennesker, som ikke kun forsker i slægten, men også i specielle egne af Landet, både i Danmark og i Udlandet.

Der er noget der ofte undre mig, hvorfor er det er så vanskeligt at beslutte sig til, at bruge tid på at sætte sig ind i et emne, eller metode inden man begynder at skælde andre ud for ikke at ville hjælpe.
Hvis man ikke har tid til det, må enhver overveje med sig selv, om man overhovedet skal starte med at slægtsforske.

Det handler ikke bare om hvordan man læser Kirkebøgerne eller Folketællingerne, det handler i høj grad lige så meget om, at kunne bruge mediet (computeren) herunder Internettet. Selvfølgelig er der et ordsprog der hedder "hellere forspørge sig, end forgøre sig" men ikke på et forum for efterlysning og tydning af meget vanskelige tekster. Ikke at forglemme, efterlysning skal kun ske når man har afprøvet alle tænkelige veje selv. At forske er først og fremmest ens eget ansvar, når man er blevet erfaren, kan man tilbyde at hjælpe andre, hvilket er præcis hvad dette forum er  baseret på.

Det mest spændende er trods alt at finde ud af så meget som muligt på egen hånd. Og meget kan lade sig gøre, tro mig, ved tålmodighed finder man sine data.

Jeg har i al den tid jeg har forsket (siden 1996) aldrig nogen siden fået andet end fantastiske råd, hjælp og tydning og utrolige kontakter. Dette Forum er et fantastisk værktøj og skal værdsættes. De mennesker der stort set hele tiden er til rådighed med hjælp og tydning på dette forum, er bare de bedste.

De aller bedste hilsner
Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408

Margit Madsen

Hej til alle jer, der har svaret mig. Det har været en meget positiv oplevelse at få "feed-back" og jeg skal så nu koncentrere mig om at lære at gå ind i jeres DIS-forum de rigtige steder for at begå mig korrekt m.h.t. mine oplysninger m.v.

Jeg skylder jer så også at fortælle, at jeg virkelig har været inde utrolig mange steder for selv at søge oplysninger. Både KB, Folketællinger samt meget mere, samt også fundet utrolig meget om mine aner. Nok om det. TAK herfra ???
Mvh.
Margit Madsen
figgenvej.8@gmail.com

Jørgen Sørensen

Margit, et sted hvor du kan finde råd om udformning af spørgsmål, er øverst i de forskellige forum i det gamle site de hedder Vigtig:

http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php

Jeg syntes ikke de er kommet med over her i det nye. Jeg tager måske fejl.

På det gamle site er der utallige oplysninger, prøv fex. at søge i de ældre indlæg, det er en guldgruppe.
Venligst Jørgen - 2300