Mysteriet om Peter Nicolai Thomsen

Startet af Jesper Dyring, 01 Jan 2013 - 18:04

Forrige emne - Næste emne

Jesper Dyring

Hej Alle. Jeg har en opgave jeg ikke få hul på .Det drejer sig om en af mine tipoldefædre Peter nicolai Thohmsen, jeg har før haft ham oppe se den gamle tråd www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,36054.0  Jeg ved hvordan det gik ham efter han i 1883 flyttede til fredriksberg i De classenske boliger hvor han boede indtil hans død  22 jan 1925 Det der er lidt mærkeligt er da han bliver gift med med Ane Kirstine Andersen i fredriksberg kirke 1880-1884 opslag 143/ 98 der står han er ungkarl , det passer dårligt med at der ifølge FT 1885 og 1890 er en pige der er født ca 1880 i slesvig ?? Hvor han også ifølge FT selv er født 13 Maj 1848 . I en af FT står der Kapplen ( den har jeg tjekket på rigsarkivet uden held ) i en anden Ft står der Gelting den er ikke tjekket endnu. Men jeg har fundet en anden Peter Nicolai Thomsen 12 maj 1846 ogaå fra slesvig der bliver gift i 1872 med en Sidse Marie Bruun, jeg finder den familien i

Vejle, Brusk, Nørre Bramdrup, Nørre Bramdrup Sogn, Bramdrup Mark, Et Hus, 9, FT-1880, c8855
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johane Maria Andersen 15  Ugift Husjomfru  Dalby Sogn Veile Amt
Peter Nikolai Thomsen 34  Gift Husfader Jordbruger  Slesvig
Sidsel Maria Thomsen født Brun 38  Gift hans Kone  Bramdrup Sogn Veile Amt
Hanna Maria Kristine Thomsen 6  Ugift deres Børn  Slesvig
Andreas PeterThomsen 3  Ugift deres Børn  Bramdrup Sogn Veile Amt
Kristine Maria Thomsen under 1 Aar  Ugift deres Børn  Bramdrup Sogn Veile Amt
                                                                                                                                                          Nu er det at jeg har fået en skør teori om at det er den samme Peter Nicolai Thomsen Der af en eller anden grund er rejst til københavn og tager den yngste pige med og fortæller at han kommer fra slesvig og er født 2 år senere ( 13 maj 1848 )  det har jo ikke været nemt at tjekke oplysninger for myndigheder da tyskland sad på området ( der ikke ret mange der hedder Peter nicolai thomsen og er født i slesvig) Jeg ved godt det er langt ude men der er en lille chance for at det kan være rigtigt, den lille famlie fra Nørre bramdrup er flytte ved FT 1890 og jeg har ikke kunne finde noget om dem

Jesper Dyring

Hej . Ja det er en svær opgave, man skulle tro man kunne finde nogle spor efter familien fra Bramdrup, men de er som sunket i jorden, men jeg må jo lede videre . Mvh Jesper Dyring

Anne Mortensen

Husk det er en god oplysning at vise de FT'er man nævner - det er godt at se hele familien.


kbhv, København (Staden), Godthaabsvej (De Classenske Boliger), Frederiksberg, Godthåbsvej,Classenske Boliger Litra T No.1 - 8,Forhuus Stuen No.6, 4, FT-1885, C4142
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Peter Nicolai Thomsen 36  Gift Huusfader Murerarbeidsmand Slesvig
Ane Christine Thomsen 25  Gift hans Kone  Uggeløse Sogn,Frederiksborg Amt
Marie Amanda Thomsen 4  Ugift deres Barn  Slesvig
Carl Frederik Thomsen 1  Ugift deres Barn  Frederiksberg
Alberta Borgstrøm Thomsen under 1 Aar  Ugift Pleiebarn  Kjøbenhavn
----------------------

FT 1890 ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

lotte Blond

Peter Nicolai Thomsen og Sidsel Maria Brun er viet i Sottrup S.Sønderborg amt 1872 ops. 133.
Hanna maria er født samme sted 1873 ops.77. Måske lidt hjælp selvom det ikke løser gåden.
Mvh Lotte

Jesper Dyring

Hej Anne og Lotte tak for jeres int.Til lotte Ja jeg har fundet en del om Peter Nicolai Thomsen Både søskende,forældre og besteforældre som alle boede omking vores nuværende grænse til tyskland ,men det er ikke det problemet ligger, det drejer sig nok om at finde hvor familien fra Bramdrup 1880 blev af.Jeg ved godt at det er en skør ide, at det er den samme Peter Nicolai Thomsen begge steder, men indtil det er modbevist vil den ligge og gnave i mig, og det kunne jo godt være den samme lille pige der var 0 år i 1880 og 4 år i 1885 , Jeg har lidt efter hende som konf. uden held Mvh jesper Dyring

Jesper Dyring

 Hej jeg prøver igen, . der må da være et lille spor af de 5 personer i den lille familie , hvor bliver de af ?                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Vejle, Brusk, Nørre Bramdrup, Nørre Bramdrup Sogn, Bramdrup Mark, Et Hus, 9, FT-1880, c8855
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johane Maria Andersen 15  Ugift Husjomfru  Dalby Sogn Veile Amt
Peter Nikolai Thomsen 34  Gift Husfader Jordbruger  Slesvig
Sidsel Maria Thomsen født Brun 38  Gift hans Kone  Bramdrup Sogn Veile Amt
Hanna Maria Kristine Thomsen 6  Ugift deres Børn  Slesvig
Andreas PeterThomsen 3  Ugift deres Børn  Bramdrup Sogn Veile Amt
Kristine Maria Thomsen under 1 Aar  Ugift deres Børn  Bramdrup Sogn Veile Amt                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Mvh Jesper Dyring

Jesper Dyring

hej jeg prøver igen, jeg har ledt længe efter den lille familie men intet er dukket op, hverken dødsfald konfirmationer eller ddd giver nogle spor , hvor blev de af? mvh Jesper Dyring

Jesper Dyring

Hej alle HJÆLP. Jeg kan intet finde om den lille familie, de er væk fra den næste ft 1890, og jeg kan ikke finde dem døde i kirkebøgerne så de må jo være flyttet , men hvor hen ? jeg har prøvet nogle af de nærmeste sogne uden held Mvh Jesper Dyring

Lis Helleberg

Hej,

Her er mit bud. De er udvandret. Dette er fundet i DDD's database over udvandrede. Jeg har ikke kigget efter resten af familien. Aldersmæssigt kan det vel godt passe, at han er omkring 38 i 1885.

Navn:  Thomsen, Peter Nic. Stilling:  Husmand
Alder:  38 Bestemmelsessted:  Chicago
Kontrakt nr.:  48200 Forevisningsdato:  3/14/1885
Sidste oph.sogn:  ? Sidste oph. amt:  Vejle
Sidste oph.sted:  Brandstrup, Veile Bestemmelses land:  USA
Bestemmelses by:  Chicago Bestemmelses stat:  Illinois
Skibsnavn:  Thingvalla
Bemærkninger:  SOS: Ukendt stednavn. ANM: Thingv. IDkode:  D8385T0806

Med venlig hilsen - og fortsat god jagt.

Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Jesper Dyring

Hej Lis. Mange tak for dit svar. Jeg er sikker på du har fat i den rigtige Peter Nicolai Thomsen, det kan kun være ham ,det hele passer navn, sogn og alder. Jeg har selvfølgelig prøvet udvandrebasen på DDD, men uden held, og selv om jeg nu kendte dit resultat, havde jeg svært med at finde ham, men det lykkedes, jeg har ikke kunne finde resten af hans familie, så jeg tror han rejste alene, dett betyder ikke så meget, da oplysningen om at han rejste til AMERIKA udelukkede ham fra at være ham jeg troede det kunne være, fordi den Peter Nicolai Thomsen jeg leder efter blev gift i København i 1882, så nu kan jeg udelukke ham fra vejle/amerika ØV ØV ØV ,men det er jo også lidt af kunsten af at kunne udelukke nogle som men tror det kan være.Så mange tusind tak for din hjælp ;D ;D nu er jeg tilbage til start( det passer ikke helt jeg har en lille mulighed for at finde ham i Gelting kirke i Slesvig. dvs en tur til rigsarkivet ) Men igen tak for hjælpen Mvh Jesper Dyring

Jesper Dyring

Hej alle. HURRA  ;D . Den lille mulighed jeg talte om , at han muligvis kom fra Gelting i slesvig, måtte jeg jo afprøve og efter en tur til rigsarkivet og lidt mikrofilm var der gevindst Peter Nicolai Thomsen er født 13 maj 1848 i Gelting af Thomas Nicolai Thomsen og Margaretha Marie Prahm. Jeg har også fundet to personer med de navne på FS ,ved en FT er der 2 ugifte personer på 25 år med disse navne ,så nu skal jeg  bare finde deres vielse. osv  mvh Jesper Dyring

Jesper Dyring

Hej Alle efter endnu en tur til rigsarkivet fandt jeg Peter Nicolai Thomsen  Forældres vielse, de blev gift 17 maj 1845 i Gelting kirke i Slesvig. Forældrene hed Thomas Nicolai Thomsen og Margaretha Marie Prahm, og deres ( Farens) forældre hed Nicolai Thomsen og Marie Margrethe Bischof og moderens forældre hed Ditlev Prahm og Marie Louise Asmussen. Er der nogle der kende til dem ( det drejer sig jo nok om slesvig) Jeg har ikke nogle opslag jeg kan vise da det er afskrift efter microfilmene fra rigsarkivet,. Mvh Jesper Dyring

Lise Østerberg Bahr

Hej Jesper og i andre.

Måske kan jeg bidrage, har skrevet dette tidligere -her er noget af indholdet igen for-


Måske er  (din)Thomsen den samme som min/vores:

(Møllerslægt (med bl.a. ASMUSSEN indgift fra og på Fehmarn/ og i Flensburg egnen) TIMMersieck, Osterby, ELlullnd. med store efterslægter (se evt. Haderslev slægtsforskning) en af mine - og evt. en anden af Østerberg slægtens nuværende slægtsforskere. For nylig fik jeg at vide at der var Bischof i slægten kommende fra Fehmarn mod Nysted/Maribo/Sakskøbing/ - man kan se dem i Gravminde-databasen.

se adelby.com af Helmut Martensen, ....

ved WEITER ZU DEN DATEN... i alfabetisk rækkefølge men med mange spændende andre nfos også.

(htt.://gravminderegistrering.dk/minde_data.asp?Nr=65&Sted=SakskK%F8bing...)

Murermester CHR ØSTERBERG DBM. født 1839 død 1918 og hustru Anna Østerberg født ERICHSEN født 1855 død 1912.

Solkors indrammet af en tovsnoning, inskriptionen, Versaler) der var af BISCHOF/Bischof slægt (Krag slægt skulle også være her) jeg kan først kontakte indehaveren af slægtstavlerne her, efter en pause på et par måneder hvor de var optaget af andet - senere) ad info. og imens har jeg benyttet tiden til at forske videre med "det jeg nu havde" af materiale/muligheder.

Da min egen Østerberg gren også har rødder i FLENSBURG - og udvandrede for ca. 110 år siden , 15 børn og 45 børnebørn til Millwaukee/Wisconsin, og andre steder, og derfor mener jeg det er relevante oplysninger at arbejde videre med.

I.ø. har vi mange aner i Flensburg, bl.a. Anna Lemmel, (Landt/Lemmel/Struve-slægt) og en slægtsbog på ca. 100 sider på gotisk hun som Studienrath i Flensburg er medvirkende til at få min ane tipoldemors familie i Flensburg - bogen trykt i Bremen, hos HAUSCHILD, i Rigsarkivet i DK var Poul Bredo GrandJean behjælpelig med arbejdet. Andre tyske historikere medvirkede, ca. 100 privat personer fik bogen straks den var trykt i eksemplarer, bl.a. spille lærerinde Anna Bahr, Tulipanhuset, Zytfensgade 3, Dragør. (Nu nr. 1. - sammenbygget til eet hus) - og desværre kan man nu ikke mere se navnet TULIPANHUSET over døren mere, det kunne man i starten af moderniseringsprocessen af huset) - der har været beskrevet i Dragør lokalavis.

Med venlig hilsen
Lise Ø Bahr

Lise Østerberg Bahr

#13
Hej igen.


Er han i slægt med Andreas Nikolaj Flensborg Thomsen, gartner, født 1878 i Vederslund ?
Forlev, Skanderup, Hjelmslev, Skanderborg

mor Hedevig Bartholdy.
1880.

1907, Linnesgade 27, København,
1914  Kattrup se datoer
1914  Ladegården, se datoer Emdrup, Emdrupvej, København

I Slægten er der indgifte med navne:

gift med Agnes Marie TARP, datter af Carl Lauritz Stephan Tarp og JOhanne Marie Elisabeth Olsen.

endvidere i familien/anetavlen:

BRASCH fra i/ Lihme, Rødding, Viborg
Brasch = Degn i Tim (+ se Velling præstegaard)
Hans Krag Brasch = Degn i TIM (jeg har lige efterlyst en TIIM idag.
Fogh, fra Nørre Andrup, Krejbjerg, Rødding, Viborg
Humble Bering på Klode Mølle
Østergaard,
Rosenkrantz
Johansen Mehl

med flere
OG .: ad Wøldike, Erichsen, Thorsager, Villaume, Christensen  m.v. slægterne med henvisning til de andre.

se

http://www.myerichsen.net/p62.html#i1844


FIND selv flere....


Kom gerne med en tilbagemelding, jeg forsker selv i WØLDIKE og de andre slægter.

TAK.

Mvh
Lise Østerberg Bahr
Med venlig hilsen

matthias lassen

Hi,

great that You found Peter Nicolai Thomsen in Gelting ! (Last summer, I looked for him in Kappeln, but didn´t find him, I think I forgot to tell You ...).
Now I found the family in Gelting "Chronik" on a place called "Bücherott", I attached two pages from "Chronik Gelting" (P. Schwennsen).

venlig hilsen
matthias lassen

[vedhæfting slettet af admin]

Lise Østerberg Bahr

#15
Hej igen.

Husk at se på Helmut Martensens fine side:

www.Adelby.com


weiter zu den Daten... i alfabetisk orden...m.v. nå, det er vist en gentagelse af mig selv, men så se på Fehmarn familierne også, de er nemlig temmelig tæt slægtsrelaterede.....

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Jesper Dyring

Hej til Mathias og Lise tak for jeres indlæg, til Lise tak for de mange links det er rart at få nogle flere værktøjer at arbejde med. Til Matthias  godt at høre fra dig igen , det er nogle gode oplysninger du har fundet ( Gelting Chronik ????? ) Kan du finde noget om Peter Nicolai Tomsen har været gift ? han har en lille pige med fra Slesvig der er født ca 1881 og hed  Marie/Marianne/Amanda det kan også være en slægtning han havde i pleje ( en søstres barn eller lign. ) Men igen tak for jeres Hjælp Mvh Jesper Dyring

matthias lassen

Hi Jesper,

nej, desvaerre kan jeg ikke finde informationer om vielsen i Chronik Gelting.

"Chronik des Kirchspiels Gelting" er skrevet i 1972 af Peter Schwennsen, en stor bog (700 s.) med oplysninger om familier sortered efter hus/gaard.

Men måske den lille pige er født i Gelting også og kirkebøger har hendes døb ?
Jeg har ikke godt muligheder at se i kirkebøger ...

med venlig hilsen
matthias