Peder Nielsen af Hjardemaal og Kaastrup ca. 1818-??

Startet af Anne Lise Kirk Olsen, 06 Jan 2013 - 14:59

Forrige emne - Næste emne

Anne Lise Kirk Olsen

Hej,

Peder Nielsen som ca 19. marts 1845 (KB AO Thisted, Hillerslev, Kåstrup 1814-1863 opslag 70) gifter sig med Karen Marie Christiansdatter, vil jeg gerne have verificeret.
I vielses opslaget står der "noget" efter Nielsen - jeg troede måske det var Juul, men det ligner mere et T?
Der står at Peder Nielsen er vacc 24. juni 1826 af Wittendorf.


Han angives i folketællingerne til at være født i Hjardemaal (Thisted, Hillerslev hrd), omkring 1816-1818.
Når jeg søger efter hans fødsel (KB Thisted, Hillerslev, Hjardemål, 1814-1848) finder jeg 3 Peder Nielsener, opslag 4 (28. sept 1816), 5 (25. okt 1816) og 6 (22. okt 1817). Jeg kan kun finde een konfirmation (ham fra opslag 5) nemlig i 1831 (opslag 88), og den vacc dato der angives der, må så udelukke "opslag 5".


Den sidste folketælling jeg kan finde ham i, er den fra Kåstrup 1890, hvor han er 73 og under fattigforsørgelse, sammen med hustruen og den ene datter (Ane Kirstine Pedersen, 29 år)
Konen dør, også i Kåstrup d. 23. juni 1890. Men jeg kan ikke finde HANS død! - for så havde jeg måske en bedre chance for at finde hans fødsel, og finde ud af HVEM han var.

Ethvert råd og enhver hjælp modtages med tak.

Med venlig hilsen
Anne Lise Kirk Olsen
8960  Randers SØ

Gitte Johansen

Hej Anne Lise


Du finder ham i Hillerslev, 1892-1913, opslag 281, nr. 1.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Egon Sørensen

#2
Hej!


Prøv Hørdum.


Samtlige personer i husstanden

thisted, Hillerslev, Hillerslev, Ballerum, Et Huus, 80, FT-1850, D2735
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Nielsen 32  Gift  Huusfader, Dagleier og afskediget soldat, Krøbling Hørdum Sogn, Thisted Amt
Karen Marie Christensen 25  Gift  Hans kone Kaastrup Sogn, Thisted Amt


En mulighed mere


Samtlige personer i husstanden

thisted, Hillerslev, Hillerslev, Ballerum, Et huus, 80, FT-1855, D5126
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Nielsen 37  Gift Huusmand og dagleier  Hjortdal?? S., Th.a.
Karen Christensdatter 29  Gift Hans kone  Kaastrup S., Th.a.
Andreas Pedersen 1  Ugift Deres søn  Hillerslev S., Th.a.
   
 
Mvh.

Egon Sørensen

Anne Lise Kirk Olsen

Hej Egon,

jeg har tjekket alle tilgængelige folketællinger, og jeg er ret sikker på, at han er født i Hjardemaal. Jeg har også været inde og se "originalen" af FT1850, og jeg tror det er en læse/tastefejl.
Men tak fordi slog ham op.

Hej Gitte,

tak! - Hillerslev sogn var jeg så liige gået udenom.. Desværre står der ikke noget om hans forældre i kb, og når han døde på fattiggården var der vel næppe et skifte efter ham.

Jeg leder videre efter konfirmationen, så jeg kan identificere ham på vaccinationen....   

mvh
Anne Lise

Anne Lise Kirk Olsen

hmmm,
har nu været gennem 6 nabosogne, for at finde konfirmationer af Peder Nielsener.
I Østerild har jeg fundet 2, i Hunstrup 1 og i Hjardemål 1 fjerde... men ingen af vacc datoerne passer med den der er anført ved vielsen.

Er der andre steder man kan tjekke vaccinations datoen?

Hvad kan jeg ellers gøre, for at få et match?

mvh og tak
Anne Lise

Egon Sørensen

Hejsa!

Ved vielsen i Kåstrup hedder han Peder Nielsen så er der tilføjet Tved

Konfirmation i Østerild 1832 opslag 101 nr 18 Peder Nielsen af Tved bemærk  navnet Tved også ved

moderen. Der har været kludder med vac.dato så det endelige bevis er der ikke

men født i Hjardemål 1817 opslag 5 nr.6


Mvh.

Egon Sørensen

Anne Lise Kirk Olsen

Hej igen Egon,

det er også det jeg hælder til.

Tak for hjælpen.

mvh
Anne Lise