Hvem er Karen Fynboe, død 1733 Vejle amt, Bjerre herred, Klakring sogn

Startet af Henning Mortensen, 07 Jan 2013 - 18:07

Forrige emne - Næste emne

Henning Mortensen

Hvem er Karen Fynboe begravet 2. søndag efter Hellig Tre Konger 1733 i Klakring 60 år gl.?
Klakring KB 1687-1755 opslag 497 næsten øverst på siden
og Klakring KB 1703-1739 opslag 126 næsten øverst i højre side

Jeg har Jørgen Mortensen Fynboe f. 1733 uægte søn af Karen Monsdatter og Morten Nielsen Bechling fra Klakring, Klakring KB 1687-1755 opslag 501 (Udlagte barnefader på opslag 499)

Mon der er en sammenhæng mellem Jørgen Mortensen Fynboe og Karen Fynboe, er Karen Fynboe måske bedstemor til Jørgen?

Mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com


Henning Mortensen

Hej Jane

Ja disse hjemmesider kender jeg godt.
bedsterfars.dk er min egen, og jeg håber snart at få den opdateret med alt det jeg har fundet siden sidste opdatering.

Mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Jane Valkær

Hej
Har du også dette:

http://www.brejl.dk/bjerre.htm

39 Søren Jørgensen i Østrup. 26.5.1767.
E: Karen Mogensdatter. B: Jørgen, Mogens, Maren g.m. Jørgen Nielsen Kolsmand i Brund.


89 Søren Mogensen i Stenvad. 13.3.1780.
E: Maren Rasmusdatter. A:
1) søster Karen Mogensdatter, [skifte 26.5.1767 lbnr.39], var g.m. Søren Jørgensen i Østrup. 2B:
a Jørgen Mortensen Fynbo i Breth
b Maren Sørensdatter, død, var g.m. Jørgen Nielsen i Glud. 1B: Maren 17
2) søster Kirsten Mogensdatter g.m. Peder Nielsen og med Jørgen Sørensen, begge i Østrup
3) søster Anne Mogensdatter, g.m. Søren Pedersen i Horsens, begge døde. 2B:
a Mogens Sørensen skrædder
b Maren Sørensdatter g.m. Anders Vissing, gørtler i Horsens
4) Mette Mogensdatter i Brund.
(Sml. lbnr.74).


74 Mogens Sørensen i Østrup. 17.4.1781.
E: Birgitte Jacobsdatter. A: mor Karen Mogensdatter sst, søskende Jørgen Sørensen, Maren Sørensdatter g.m. Jørgen Nielsen Kolsmand i Glud.



Her er omtalt Karens søskende - måske den vej rundt kunne give oplysninger om evt. relationer til Karen Fynboe. Det der undrer mig er, at kun Jørgen hedder Fynbo.

Mvh
Jane

Henning Mortensen

Hej Jane

Ja disse personer kender jeg :-)
Ang. skifte 74 er jeg overbevist om at der er en fejl; Jørgen Sørensen skal være Jørgen Mortensen Fynbo.
Der er sikkert blevet skrevet Sørensen fordi Karen Mogensdatter er blevet gift med Søren Jørgensen efter hun havde fået Jørgen Mortensen Fynbo.

Jørgen Mortensen Fynbos efterkommere har også navnet Fynbo
Jeg har spekuleret over, hvor mon Jørgen Mortensen har fået navnet Fynbo fra? og så fandt jeg Karen Fynbo død i Klakring 1733, i samme sogn og årstal er Jørgen Mortensen Fynbo er født, er der mon en sammenhæng?

Hvem er denne Karen Fynbo?
-og hvem er Karen Mogensdatters forældre?

Mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Henning Mortensen

Jeg har nu fundet Karen Mo(ge)nsdatter og Søren Jørgensens bryllup

trolovelse d. 24 nov 1737 - Glud KB 1733-1739 opslag 112 nederst venstre side
vielse d. 25 mar 1738 - Glud KB 1733-1739 opslag 120 nederst højre side

Søren Jørgensen kommer fra Brund, Skjold sogn og Karen Mogensdatter fra Østrup, Glud sogn

Men det gav ikke yderligere data på Karen Mogensdatter, men måske er hun død i Østrup, Glud sogn for der er Karen & Sørens børn født (Maren Sørendatter og Mogens Sørensen).

mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Jane Valkær

Hej
Har kigget Klakring KB 1687-1755 gennem fra opslag 318-430, for at se om Karen Fynbo blev nævnt i sine unge år.
Det eneste der fangede min interesse var på opslag 377 øverst:
Gudmoder Jens .... Hustrue af Assens sogn F.yen

Men min evner udi tydning er meget begrænset, når det er den slags kragetæer.

Mvh
Jane

Henning Mortensen

Hej Jane

Jeg tror ikke der står "F.yen", da As sogn, Bjerre Herred, Vejle Amt i gamle dage blev skrevet Assens,
men jeg har sendt dit forslag til tydning http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,50894.0.html

mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

lotte Blond

Hej
Jeg har fundet en karen Mogensdatter( måske Maren) jeg læser ikke den gamle skrift så godt.Hun får et barn døbt Glud 1726 ops 277. Og en Hans Rasmussen Fynbo død i Glud 1768 ops 105.
Mvh Lotte

Henning Mortensen

Jane
Nu er der kommet svar på tydningen og Jens læser "Inger" og ikke "F.yen", så den fynbo er udelukket.

Lotte
Det er oplysninger jeg skal have kigget nærmere på, men det bliver først senere, da jeg har et arbejde der lige skal passes først.

mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Henning Mortensen

Forkert årstal i skifte:

http://www.brejl.dk/bjerre.htm
89 Søren Mogensen i Stenvad. 13.3.1780.
E: Maren Rasmusdatter. A:
1) søster Karen Mogensdatter, [skifte 26.5.1767 lbnr.39], var g.m. Søren Jørgensen i Østrup. 2B:
a Jørgen Mortensen Fynbo i Breth
b Maren Sørensdatter, død, var g.m. Jørgen Nielsen i Glud. 1B: Maren 17
2) søster Kirsten Mogensdatter g.m. Peder Nielsen og med Jørgen Sørensen, begge i Østrup
3) søster Anne Mogensdatter, g.m. Søren Pedersen i Horsens, begge døde. 2B:
a Mogens Sørensen skrædder
b Maren Sørensdatter g.m. Anders Vissing, gørtler i Horsens
4) Mette Mogensdatter i Brund.
(Sml. lbnr.74).



Søren Mogensen i Stenvad er død i 1786 - Glud KB 1780-1797 opslag 74 øverst til højre.

Så nu forstår jeg bedre at Søren Mogensen kunne være formynder i 1784

Det er både Sigurd Zacho og Brejls skifteuddrag der har forkert årstal, men skiftet er placeret mellem de andre skifter fra 1786, så sekstallet har vel lignet et nul i skiftet :-)

mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Christian Grøndberg

Citat fra: Henning Mortensen Dato 09 Jan 2013 - 22:53
Det er både Sigurd Zacho og Brejls skifteuddrag der har forkert årstal, men skiftet er placeret mellem de andre skifter fra 1786, så sekstallet har vel lignet et nul i skiftet :-)

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-29944-6770-49?cc=2015318&wc=M9MN-14B:1248453825

Det er godt nok et nul i dette personalextrakt af skifterne i perioden. Derfor er det sikkert en fejl alligevel.


Denmark, Estate Records, 1436-1964 ->
Vejle ->
Jensgård gods ->
Personalextrakt af Skifteprotokol 1719-1790 ->
Image 9 of 11


Med venlig hilsen
Christian

lotte Blond

Hej
I Glud s. 1724 ops 265 er en Søren Mogensen søn af Mogens Pedersen og Maren Lauridsd. En af fadderne er Hans måske står der funbo.Mogens Pedrsen bliver viet Glud 1705 ops 146 med Maren Lauridsd. De får en uægte søn Søren i 1704 ops 142. Dernæst en datter Anne i 1709 ops 177. Efter 1709 finder jeg dem først igen i 1724 men jeg kan sagtens havde overset dem. Måske dine bare et bud.
Mvh Lotte

Henning Mortensen

Christian
Tak for det håndskrevne skifteudddrag, det er rart at se det ikke er Zacho og Brejl der har skrevet forkert, men snarere en "skriverkarl"
Og her er det jo tydeligt at Karen Mogensdatter er død før 1786

Lotte
Jeg fandt også opslag 265 med Søren Mogensen, men var lidt i tvivl om der står Søren eller Jørn, og fadderen Hans Funbo havde jeg overset.
Opslag 146 og 177 kigger jeg nærmere på.

Nu er der noget at arbejde med.

Tak til jer begge

Mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Henning Mortensen

Hej Lotte

Jeg har sendt Glud 1724 opsl. 265 til tydning og håber svar på fadderen Hans F....
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,51063.0.html

mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Jane Valkær

Hej

Denne har du formodentlig:
http://www.minjyskeslaegt.dk/Personer/Mors%20aner/Jorgen%20Mortensen%20Fynbo.%20Barrit%20(1733-1799)/Info.htm

Kigget igen i KB - denne gang 1703-1739 - de første 25 opslag - KB i meget dårlig stand.

Indskriveren (præsten eller degnen) havde den skik at omtale folkene ved deres "kaldenavn" eller "øgenavn" - dvs. Niels Samsing og Jørgen Træskomand - og kvinderne efter deres mænd erhverv eller fornavn f.eks. Mette Ladefogeds og Mette Slagters.
Ved den gamle Karens begravelse, da bliver hun indskrevet som Karen Fynbos - altså må det være hendes mand, der er Fynboen. Han kan så enten være fra Fyn eller have navnet fra sin slægt.

Kigger de næste sider igennem senere (ved at det er samme tekst, som i KB 1687-1755, men nogle ord er nemmere at tyde).

Mvh
Jane

Henning Mortensen

Jørgen Thue Pedersen skrev i tråden

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,51063.0.html


Sv: Vejle amt, Bjerre Herred, Glud sogn 1666-1730 opslag 265

« Svar #2 Dato: Fredag 11 01 2013, 02:39 »

Hej igen!

Nu har jeg studeret de fleste opslag i bogen og fundet:

opsl. 228 som fadder Hans Rasmusøn Fønboe
opsl. 230 øv. th. Hans Fønboe et barn til dåb Christofer (en fadder hedder Peder Rasmusøn Fønboe)
opsl. 236. ned. tv. Niels Fønboes Hustrue af Synderbye begrafven
opsl 237 ned th. som faddere: Niels Fønboe. Hans Fønboe
opsl. 238: blev Niels Rasmusøn Fønboe og Ane Sørensdatter viede
opsl. 243: Niels Rasmusøn Fønboe et barn til daab
+ enkelte steder på de utydelige sider
----
desuden:
KB 1733-1739, som jeg kun har set i, indtil jeg på opsl. 54 -(6-7 linie fra neden) nederst til venstre så: "Hans Fynboe og Hustrue". Her er det et tydeligt "n".
Så nu har jeg overbevist mig selv om, at der også i de ovennævnte opslag står "Fønboe" og ikke hverken Førboe eller Føuboe, og at det er det samme som Fynboe.




Så nu er spørgsmålet om Hans Fynbo har noget at gøre med Karen Fynbo som døde i Klakring 1733?

Men jeg tror at Jørgen Mortensen Fynbo har fået Fynbo navnet efter Hans Fynbo

Mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Henning Mortensen

Jeg har nu fundet Hans Rasmussen Fynbo på brejl.dk

Boller og Møgelkær godser
Skifteprotokol
1721-1745

158 Jens Christoffersen Bech i Boller Nedermølle. 6.10.1744, fol.270.
Enkemand efter Kirsten Clemensdatter, skifte 4.6.1744 lbnr.157. A:
1) søster Anne Christoffersdatter g.m. Hans Rasmussen Fynbo i Sønderby i Glud sogn
2) brordatter Karen Lauridsdatter g.m. Rasmus Nielsen Møller i Østrup i Glud sogn på Boller gods.


Så nu ved vi at Hans Rasmussen Fynbo var gift med Anne Christoffersdatter og de boede i Sønderby, Glud sogn.



Mvh. Henning

Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Henning Mortensen

Citat fra: Jane Valkær Dato 08 Jan 2013 - 22:51
Hej
Har du også dette:

http://www.brejl.dk/bjerre.htm

39 Søren Jørgensen i Østrup. 26.5.1767.
E: Karen Mogensdatter. B: Jørgen, Mogens, Maren g.m. Jørgen Nielsen Kolsmand i Brund.


89 Søren Mogensen i Stenvad. 13.3.1780.
E: Maren Rasmusdatter. A:
1) søster Karen Mogensdatter, [skifte 26.5.1767 lbnr.39], var g.m. Søren Jørgensen i Østrup. 2B:
a Jørgen Mortensen Fynbo i Breth
b Maren Sørensdatter, død, var g.m. Jørgen Nielsen i Glud. 1B: Maren 17
2) søster Kirsten Mogensdatter g.m. Peder Nielsen og med Jørgen Sørensen, begge i Østrup
3) søster Anne Mogensdatter, g.m. Søren Pedersen i Horsens, begge døde. 2B:
a Mogens Sørensen skrædder
b Maren Sørensdatter g.m. Anders Vissing, gørtler i Horsens
4) Mette Mogensdatter i Brund.
(Sml. lbnr.74).


74 Mogens Sørensen i Østrup. 17.4.1781.
E: Birgitte Jacobsdatter. A: mor Karen Mogensdatter sst, søskende Jørgen Sørensen, Maren Sørensdatter g.m. Jørgen Nielsen Kolsmand i Glud.



Her er omtalt Karens søskende - måske den vej rundt kunne give oplysninger om evt. relationer til Karen Fynboe. Det der undrer mig er, at kun Jørgen hedder Fynbo.

Mvh
Jane


Ang. ovenstående så kan jeg se at skifteuddraget på brejl.dk er rettet, så nu er jeg helt sikker på at Jørgen Sørensen er Jørgen Mortensen Fynbo:

http://www.brejl.dk/bjerre.htm
74 Mogens Sørensen i Østrup. 17.4.1781.
E: Birgitte Jacobsdatter. A: mor Karen Mogensdatter sst, søskende Jørgen Sørensen [dvs. Jørgen Mortensen Fynbo], Maren Sørensdatter g.m. Jørgen Nielsen Kolsmand i Glud.
(Sml. lbnr.39, 89).

mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Jane Valkær

Hej
Det er da godt, at vi kan bidrage til mere korrekte skifteuddrag.
;D

Erik Brejl

Jeg vil meget gerne kontaktes med dokumenterede forslag til rettelser eller tilføjelser.
Nu skriver Jane "korrekte skifteuddrag".
Skifteuddraget er ikke mere korrekt end før rettelsen, for der står stadig Jørgen Sørensen i originalen. Den skarpe parentes viser jo, at det er mig, der ud fra andre kilder mener, at der er en fejl og dermed mit forslag til rettelse, men det står altid til diskussion og er ikke noget sandhedsvidne, bare "lille mig", der tror, jeg er klogere.
Der er ingen bevis for, at Jørgen Mortensen Fynbo ikke er søn af Søren Jørgensen; der findes eksempler på opkald efter velyndere også gælder patronym, så Jørgen Sørensen kan faktisk godt være korrekt.

Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Henning Mortensen

Hej Erik

Tak for din rettelse.
Jeg mener ikke at du skal tage Janes svar som nogen kritik overhovedet, tværtimod er jeg personlig meget taknemlig for det store arbejde du har gjort, som vi andre kan drage stor nytte af.

Jeg har ikke nået at kontakte dig før du kom med dit indlæg, og det er dejligt at du læser med og dermed er hurtigere end os andre med rettelser, og jeg ved også godt at fejlen ligger i originalen.

I øvrigt mener jeg ikke at Jørgen Sørensen kan være far til Jørgen Mortensen Fynbo, da Jørgen og Karen Mogensdatter først bliver gift i 1738 (Glud Kirkebog, 1733-1739 opslag 112 nederst venstre side) og Jørgen Mortensen Fynbo er født i 1733 (Klakring KB 1687-1755 opslag 501) og faderen er Morten Nielsen Bechling udlagt ved skrifte af Karen Mo(ge)nsdatter(Klakring KB 1687-1755 opslag 499).

Mvh. Henning

Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Jane Valkær

Hej Erik
Der er absolut ingen kritik fra min side - kun beundring og stor respekt for dit arbejde. Undskyld at jeg brugte ordet "korrekt" - mente at det er en ære at få lov til at bidrage til din store indsats for slægtsforskningen - at gøre skifteprotokollerne mere fyldestgørende.
Undskyld
Jane

Erik Brejl

Tak for jeres gode ord. Nej, jeg er ikke det mindste nærtagende, (se mine leveregler på min side) og mit hovedsigte var egentlig at sige, at jeg ikke får læst alle tråde og derfor gerne vil have en mail om fejl og misforståelser, hvis der belæg i primære kilder, for der er (selvfølgelig) fejl i uddragene, men I var jo midt i udredningen, så det var alt for tidligt.
Så løb pennen af med lidt strøtanker også.
Det er altid en afvejning, hvor megen tid man skal bruge på at udrede uklare dele af et skifte, og derefter hvor meget man skal tilføje i skarp parentes, og endelig skulle det jo nødig ende med Verschlimmerung i stedet.
Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Elinor Gravgaard Kristensen

Hej Henning

Jørgen Mortensen Fynbo født Klakring 1733 Død i Barrit 2/51799 Gift anden gang Med Birthe Jensen Breth 28/8 1746 Død 25/5 1812 Barrit .

Viet 25/3 1766 Barrit
De får en Karen kan dt være hende du efterlyser.

Jeg har ikke læst alt her.

Mvh Elinor

Henning Mortensen

Hej Elinor

Det er ikke Jørgen Mortensen Fynbos datter Karen som er født 1767.
Karen Fynbo jeg efterlyser er død i 1733, som oplyst i overskriften!

Mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Elinor Gravgaard Kristensen

Hej Henning

Det er Birthe der er enke og bliver gift andengang.

Kan Karen Fynbo været Jørgen Mortensens Moder da jeg finder hende ikke gift .

Mvh Elinor

Henning Mortensen

Hej Elinor

Nej Karen Fynbo er ikke Jørgen Mortensen Fynbos mor!


Jørgen Mortensen Fynbos mor Karen Mo(ge)nsdatter bliver viet med Søren Jørgensen 25 marts 1738 i Glud kirke, se svar #5 i denne tråd

Mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Birgit Juul Kristensen

Hej
Interessant at følge udredningen af Karen Monsdatter/Karen Mogensdatters slægt bagud. Det er mig, der har prøvet at udrede noget på minjyskeslaegt.dk, og nu er jeg lige bladret tilbage i mine notater og har fundet dette, som Jehrbo har skrevet i sin bog: En gammel Slægt fra Bjerge Herred:
S. 115:
"Jens Hansen viedes 9. December 1857 til sin 2. Hustru Birthe Marie Lauritzdatter (*31.7.1834 i Skjold, død 31.3.1870 i Aastrup). Hun var af en gammel Bondeslægt fra Sønderby, hvor hendes Stamfader, Rasmus Nielsen (* ca. 1660), var Gaardmand. Dennes Søn, Hans Rasmussen [Fynbo], *14.10.1692, død 28.5.1768, var gift med Ane Christoffersdatter (*1675, død 10.5.1749) og overtog Gaarden efter faderen. Efter ham fulgte Sønnen, Christoffer Hansen (*6.4.1718), g. 8.7.1742 m. Ane M. Jensdatter. Deres Søn, Hans Christoffersen, *23.6.1749 i Sønderby, død 2.9.1803 i Nørby, blev g. 16.6.1787 m. Birgitte Marie Jørgensdatter (*2.9.1803)."

Samtidig er jeg i gang med nogle slægter i Rårup sogn og har da fundet en slægt Fynbo i Nebel:
Peder Fynbo (født ca. 1689, begr. 23.7.1751 i Rårup).
Han var far til
1. Rasmus Pedersen i Nebel = Rasmus Pedersen Fynbo i Nebel = Rasmus Fynbo i Nebel. Gift med Kirsten Bertelsdatter (død efter 1786). Hun giftede sig (2) med Hans Lund i Nebel (død ca. 1786). og 2. Laurids Pedersen Fynbo (født ca. 1714, død 1791), [SK B/M 1788-1808, 9.2.1791, fol.24B, 27]. Gift med Anne Sofie Christensdatter (født ca. 1729, død 1791), [SK B/M 1788-1808, 9.2.1791, fol.24B, 27].  De boede på Nebel Mark.
[SK B/M er en forkortelse for Skifteprotokol for Boller og Møgelkjær].

Jeg ved ikke på nuværende tidspunkt, hvad Peder Fynbo hed mere end det, men han kunne i princippet være en bror til Hans Rasmussen Fynbo i Glud sogn. Den ene er født ca. 1689 og den anden i 1692. Fakta er i alt fald, at en af Peder Fynbos sønner hed Rasmus Pedersen Fynbo, så Rasmus må være et gennemgående slægtsnavn.

Med venlig hilsen
minjyskeslaegt.dk





Henning Mortensen

Hej Birgit
Peder Rasmussen Fynbo fra Nebel står fadder til Hans (Rasmussen) Fynbos søn af Sønderby, Christoffers dåb i Glud Kirke 1718 (Glud KB 1666-1730 opslag 230 øverst til højre).

Meget tyder på at Peder Rasmussen Fynbo og Hans Rasmussen Fynbo er brødre.
Jeg har mange gange set Fynboer fra Nebel, men aldrig kunnet koble dem sammen med mine, men det kan jeg vidst nu.

Mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com