søger oplysninger om jens hau nielsen

Startet af inge merete bay nielsen, 08 Jan 2011 - 12:48

Forrige emne - Næste emne

inge merete bay nielsen

hej er ny  i dette forum.. :)
jeg leder efter min oldefar jens nielsen (hau) født 27-11-1850 vindblæs gjerlev randers.
blev gift med dorthe m hansen 18-06-1880 i udbyneder .gjerlev randers hustru døde den 23 maj 1895  efter dette skulle han være flyttet til københavn.De fik 2 drenge da den yngste blev gift i vindblæs kirke  niels bay jensen nielsen med jacobine jensen 1909 står jens nielsen som boende i kbh.jeg har prøvet politiregistret men ingen held  ,vil sætte stor pris på om nogen kan hjælpe   
         venlig hilsen merete
med venlig hilsen
Merete Bay Nielsen Frederiksberg
feamerete@gmail.com

Hans Poulsen



Hej Merete

Velkommen i DIS-grupeprne.

Vedrører denne FamilySearch-udskrift (FS-udskrift) den Jens, som du omtaler i din overskrift?

JENS NIELSEN Pedigree
  Male     
   
Event(s):
Birth: 
Christening:  26 DEC 1850   Vindblaes, Randers, Denmark

Death: 
Burial: 
   
Parents:
  Father:  NIELS JENSEN GALTHEN  Family
  Mother:  MARGRETHE ANDERSDR

Hvis ja: Find hans fødsel, dåb, forældre, faddere et. i kirkerbogen på Arkivalieronline (AO)og notér dig opslagsnumme

"..blev gift med dorthe m hansen 18-06-1880 i udbyneder .gjerlev randers..". Opslagsnummer?

"..hustru døde den 23 maj 1895..". Opslagsnummer?

- Hvad er den sidste folketælling fra Randers-egnen, hvor du har familien samlet? Prøv at gengive den her i tråden

Når disse oplysninger foreligger, er det muligvis nemmere at finde noget om Jens' københavnerliv.

Venlig hilsen og god weekend
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

inge merete bay nielsen

Hej Hans
tusind tak for dit svar .ja det er ham .fødsel og dåd ao 19 .
vielse ao 107 i udbyneder og hustrus død ao 193
sidste ft  i 1890 i udbyneder hvor de er samlet ao 6
har været på københavns rådhus for at søge der men ingen held -
tak og god weekend til dig
venlig hilsen merete  ;)
med venlig hilsen
Merete Bay Nielsen Frederiksberg
feamerete@gmail.com

Hans Poulsen



Hej Merete

Der er heldigvis ingen faste regler for, hvordan man skal formulere sine indlæg, og hver især har stor frihed.

Visse krav skal helst være opfyldt - både for ens egen skyld og for at lette arbejdet for dem, der vil forsøge at hjælpe.

Du anfører helt korrekt, at Jens og Dorte blev viet 18.06.1880 i Udbyneder, og dermed har du gjort det uhyre nemt for andre at kontrollere den oplysning, og det er til at forstå.

Din måde at fortælle om vielsen på, kan dog godt blive lidt bedre.

Du skriver: "..vielse ao 107 i udbyneder..".

Der mangler en vejledning til, hvor man finder vielsen i kirkebogen - du glemmer det, der benævnes *tidsintervallet*, det vil sige inden for hvilken periode fandt vielsen sted, og hvilket opslagsnummer er det inden for tidsintervallet. Du havde opslagsnummeret med - og det er en god hjælp.

Min egen måde at gengive en kilde på, er denne - hvor AO er en forkortelse af Arkivalieronline:

AO
Randers amt
Gerlev herred
Udbyneder sogn
1878 - 1885
Opslag 107 nr. 9

- Nu vader jeg lidt i teksten for at vise dig, at den er sprægfyldt med gode oplysninger:

HAN er UNGKARL, og med det ord får du at vide, at han ikke er fraskilt eller enkemand, og

HUN er PIGEN - og igen: Hun har ikke tidligere været gift, hun er ikke fraskilt, og hun er ikke enke

Endvidere oplyses det, at HAN er 29 år og HUN 37 år, samt at HAN opholder sig i Udbyn. Præstgd., og at HUN er datter af Gm. H. Chr. Justesen.

Datteren hedder Hansen og faderen Justesen, men med et fornavn, der begynder med H., og det må være *Hans*.

Få det bekræftet - alle usikkerheder skal ryddes af vejen, efterhånden som man støder på dem.

Se hvad ft. 1880 har at fortælle:

Samtlige personer i husstanden

Randers, Gjerlev, Udbyneder, Udbyneder By, en Gaard, 125 (32), FT-1880, C2717
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Hans Christian Justesen 64  Enkemand Husfader, Gaardeier  Her i Sognet
Dorte Marie Hansen 37  Ugift Hans Børn, tjener Faderen  Her i Sognet
Just Hansen 27  Ugift Hans Børn, tjener Faderen  Her i Sognet
Niels Peter Frederiksen 18  Ugift Tjenestefolk  Her i Sognet
Jens Christian Marius Nielsen 15  Ugift Tjenestefolk  Her i Sognet
Maren Jørgensen 20  Ugift Tjenestefolk  Sem Sogn, Randers Amt
Bothilde Gustave Adolphsen 17  Ugift Tjenestefolk  Langaa Sogn, Viborg Amt
 

I dine indlæg, hvor du beder om hjælp til at komme over et dunkelt punkt,  behøver du naturligvis ikke at tage alt det med, som jeg her har gjort - det er mere en teknik, jeg gerne vil vise dig, så du for eftertiden lægger mærke til alle de gode oplysninger, der gives, når man trænger lidt ned i stoffet.

Alene oplysningern i ft. 1880 rummer herlig underholdning til flere timer!

Du skriver, at Dorte Marie døde i 1890, og det udtrykker du på denne måde: "..hustrus død ao 193..". - Her mangler jeg tidsintervallet i AO-kirkebogen, men kan naturlikgvis selv bruge tid på at finde det, men da jeg véd, du har haft det frremme, er det nemmere, at DU anfører det.

En gentagelse: Der er ikke faste krav om, hvordan man skal udtrykke sig, med skél lidt til det, jeg har skrevet.

Venlig hilsen
Hans




Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Margit Madsen

Jeg har tilmeldt mig som medlem, men har ikke fået konkrete "breve m.v." der fortæller, hvordan jeg skal betale. Jeg kan betale "via Dankort" eller tilmelde mig "Betalingsservice".  Undskyld min uvidenhed, men man vil vel også gerne vide hvad man køber, før man betaler. (Lige for nu er jeg tilmeldt som bruger) NB! NB! var ikke klar over at man ikke kunne gøre brug af alle faciliteter, før medlemsskabet var på plads)  ???
Mvh.
Margit Madsen
figgenvej.8@gmail.com

Anne Mortensen

Hvorfor skriver du indlæg her midt i  et indlæg ?
Det må være en fejl.

Læs her

http://www.slaegtogdata.dk/foreningen/meld-dig-ind

DIS-Danmark medlemskab

Du er allerede medlem.
Du får et velkomstbrev indenfor 2-3 uger. Indbetaling inden 1. december gælder indeværende kalenderår, og brevet vil da indeholde årets udkomne numre af bladet Slægt & Data. Indbetaling derefter gælder for det kommende kalenderår.
Kontingent: 200,00 DKK

eller læs her og kontakt kasseren
http://www.slaegtogdata.dk/foreningen/bestyrelsen
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Hans Poulsen



Hej Margit

Mon ikke dit indlæg om medlemsskab, kontingentbetaling etc. i højere grad hører hjemme i DIS-gruppen *Foreningsforhold* fremfor i DIS-gruppen AneEfterlysning?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag