Karen Andersdatters mor.

Startet af Hanne Kirstine Vestergaard, 12 Jan 2011 - 14:57

Forrige emne - Næste emne

Hanne Kirstine Vestergaard

Ja man skal rejse sig ved det træ, man er faldet ved, derfor vover jeg det ene øje, og håber nogen kan og vil hjælpe mig.
Karen Andersdatter er konfirmeret i Bøvling Sogn, Skodborg Herred, Ringkøbing Amt i 1765, opslag 169. Jeg har ikke kunnet finde hendes eller søskendes (6 stk.) dåb, men har 6 søskendes konfirmation, derfor mangler jeg hendes/deres mor. Faderen er Anders Jilwad Christensen født i Bøvling 1708, opslag 33. Han dør i Bøvling 1781, opslag 34. Men hvem er moderen, hvornår og hvor er de viet, og hvor er hun død?
Jeg har været i omliggende sogne, dog uden held.
Er der nogen der har et bud.

Venlig hilsen
Hanne

Hans Poulsen

#1

Hej Hanne

I dag møder vi begge med friske kræfter, og lægger vi dem sammen, bør der komme et godt resultat ud af det.

Bøvling sogn har jeg brugt megen tid på, da mine tipoldeforældre boede der, men lige en staldfidus til at begynde med:

Kan du ikke finde en bestemt person i Bøvling sogn, er der tit bid i nabosognet Flynder sogn.

Jeg har et ærinde i byen, men senere i dag skal jeg se, om jeg kan hjælpe dig med dem, du søger.

Kun for sjov, da du selvfølgelig ikke skal sidde og studere mine aner, gengiver jeg lige ft. 1787 fra Bøvling:

Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Skodborg, Bøvling, Bøufling, Sandmand, , FT 1787, A4340
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Jens Lauritsen 37  gift Mand Bonde og Gaardbeboer  
Maren Jensdatter 33  gift Kone  
Laurits Jensen 9  ugift deres Børn  
Else Jensdatter 7  ugift deres Børn  
Mette Jensdatter 1  ugift deres Børn  
Anne Jensdatter 5  ugift deres Børn  
Povel Jensen 3  ugift deres Børn  
Jens Jensen 2  ugift deres Børn  
 
Jens og Maren er mine tipoldeforældre.
3-årige Povel er min oldefar - og mit patronym, Poulsen, skyldes ham!

Du har muligvis opdaget det selv, men der er en ekspert her i DIS-grupperne, der ofte har indlæg, og hvad han ikke véd om hele Ringkøbing amt, er ikke værd at vide. Jeg kan ikke opgive hans navn, da jeg naturligvis ikke kan disponere over hans tid, men vær fortrøstningsfuld.

Du hører fra mig senere i dag.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Hans.

Ja lad gammelt nag være glemt - og lad os starte på noget nyt! !
Det var da rigtig dejligt, at du svarede mig - det er jeg glad for.

Mine aner hører for denne side af familien for størstedelen hjemme "derude vesterpå", Bøvling, Flynder, Ramme, Ulfborg m.fl.

Jeg har slægtsforsket siden 1985, og er kommet langt tilbage. I Ulfborg f.eks. begynder den ældste kirkebog i 1708. Men Alfred Kaa har skrevert en bog om "Ulfborg Sogn og Saga, så derfra har jeg fået et par generationer ældre - de er dog ikke dokumenteret, men jeg gemmer dem som et kuriosum.

Alt det, der går forholdsfrit let og smertefrit, er sjovt men ikke "rigtig" interessant. Først når man har ledt et stykke tid - været væk fra den pågældende indimellem - og så lykkes med at finde eller få hjælp til finde, det man søger, er det rigtig spændende at slægtsforske. Jeg mener selv at jeg er god til at gå i dybden inden jeg råber "hjælp". Glæder mig til at høre fra dig og "eksperten".

Venlig hilsen
Hanne

Hans Poulsen

#3
Hej igen, Hanne

Min debut med en ny Bøvling-familie er ikke videre succesfuld, men det er muligt,  at jeg kan komme lidt videre efter en konsultation hos dig.

KRABSEN har mange stednavne i Ringkøbing amt, der ender på ..vad, men desværre ingen Jilvad eller stavet Jilwad.

Ser jeg på dit tidligste opslag, 1690-1801, opslag 33, er siden og skriften så falmet, at jeg end ikke genkender dåbsbarnets navn, Anders.

Kan du hjælpe mig på vej på den helt enkle måde ved at sige så og så mange linjer ned fra toppen af siden eller antal linjer op fra bunden af siden?

Lidt bedre står det til med 1761-1800 opslag 34, begravelser 1781:

15. Febr. Anders......begravet, ætat 72.

Står der efter Anders *Jilwad eller Jilvad'?

Har du evt. haft navnet *Jilwad* til *Hjælp til tydning*, eller er det gået igen ved de mange børns konfirmationer?

For et par dage siden var der knas med *Redigér*-funktionen, men nu er der kommet nye regler:

Se  DIS-grupopen *Om Nyt Forum*, hvorefter man højst kan rette sin tekst i 30 minutter efter at have trykket på SEND. Man kan dog stadig bede moderator om hjælp. Se Mette Fløjborgs indlæg om redigering af indlæg.

Hvis Ringkøbing-amt-eksperten skal lokkes ud af hulen, ville det være godt med en stedbetegnelse i din overskrift, enten Bøvling sogn eller Skodborg herred eller Ringkøbing amt, for det er ikke sikkert, at han åbner alle tråde for at se, hvad de handler om.

Har du nogle af Anders' seks børn i ft. 1787? Hvis ja, kunne du så ikke lige lægge den ft. 1787 ud her i tråden?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Hans.
Tak for dit svar.
I linie 7 på opsl. 39, mener jeg der står Christen Jilvads søn Anders, mere har jeg ikke fået ud af det.

Med hensyn til FT1787 har jeg ikke nogen af Karen Andersdatters søskende, den ældste er konfirmeret i 1755, og den yngste i 1772. Jeg må indrømme at jeg slipper søskende, når jeg har fundet dem døde eller konfirmerede.

FT1787 har jeg Karen med familie i Bøvling, opsl. 12,  nr. 4 fra oven, Leergrav 1. familie.

Jeg har set følgende stavemåder: Ilwad, Ilvad. Jilvad, og Jilwad.

Jeg vedhæfter, hvis det ellers lykkes, et svar fra Benny, rigtig rigtig godt, - men jeg mangler stadig Anders Jilvad Christensens kone.

Med venlig hilsen
Hanne

Nygaards sedler har følgende oplysning: Ilvad (Bøvling s.) Før 1834 forøget med nogle af Vester Galsgårds jorder.



[vedhæfting slettet af admin]

Egon Hansen

Hej Hanne.
Du skrev "vesterude --Ulfborg-- og Kaae. Har du noget om Damgaard? altså den del af gården som Erik blev sat fra i 1706 og hvor Jens Christensen, der som enkemand blev gift i Sønder Nissum, med en pige fra Fjand bro.Han fik en søn Christen i 1714, som i 1739 bliver gift med enken Anna Eriksdatter og overtager sin fødegård, men mister den igen til svigersønnen fra den anden part af Damgaard i 1768, og dør som indsidder i 1772 oppe i Lystlund, hvor hans 8 år yngre halvbror,Anders Christensen har gården kaldet Lystlund.
Der er et par punkter hvor jeg ikke er helt inig med Kaae. men hvis du ikke har Damgaard i dit arkiv er der jo ingen grund til at gtave mere i det.
Mvh Egon Hansen

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Egon.

Mine aner starter i Ulfborg, Østre Damgaard, iflg. Alfred Kaa, med Peder Jensen som fæster, hans far er muligvis Jens Olufsen, som var foregående fæster, dette altsammen iflg. Alfred Kaa.
Hans søn, Peder Jensen, får en søn, Jens Pedersen, født ca. 1691, hans søn, Jens, har jeg papirer på.
Men desværre er der ikke nogle af de oplysninger du giver, der får det til "at ringe"

Jeg ved at Østre Damgaard og Vestre Damgaard, var det man kalder tvillinggårde. På et tidspunkt er fæsterne brødre.

I dag er Østre Damgaard kun en tom skal, jeg var der for nogle år siden for at fotografere, hvorimod Vestre Damgaard stadig er i familiens eje. Jeg havde den fornøjelse at møde den forrige ejer,Christen Broe, hvis datter og svigersø i dag ejer gården. Christen Broe er også slægts interesseret, så hvis du kan føre din slægt tilbage til Vestre Damgaard, er der måske hjælp at hente.
En lang historie som jeg ikke tror du kan bruge til noget - men nu fik du den alligevel.
Venlig hilsen
Hanne

Hans Poulsen



Tak, Hanne, for supplerende oplysninger - Benny Hansens notat gik fint igennem.

Nu vil jeg bruge lidt tid på at vurdere de nye data, og kommer jeg frem til noget epokegørende, får du det naturligvis straks.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Egon Hansen

Hej
Nej svogre! i 1768 kom min Christen Damgaard fra gården og datteren fra din Damgaard giftede sig med Christen Brøde som så blev den nye Christen Damgaard medens hendes bror senere overtog fødegården. Jeg "tror" nok at det var Christen Brødes søster Maren som var min Christens tredie kone og mor til min ane.
Jeg har skrevet sammen med Christen Broe, men han kan desværre ikke bekrøfte min teori om at aen første Jens Christensen skulle være i familie ,ed den Ghristen Sørensen som var samtidig med din ane på Damgaard iflg Kaae.
Men tak for hjælpen,når man er derude hvor kirkebogen svigter prøver man jo alt
Mvh Egon

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Egon.

Svogre, ja så render jeg jo med halv vind.

Ærgerligt jeg ikke kunne hjælpe dig, men sjovt at du også har haft fat i Christen Broe.

Når jeg for år tilbage snakkede slægtsforskning med min mor, som var en Damgaard, sagde hun:
"Ja vi er jo alle børn af Adam & Eva!" så var det slægtskab sat på plads!!

Med venlig hilsen
Hanne

Karin Andersen

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Karin.

Tak for dit svar.

Jeg har set Nygaards Seddel.

Venlig hilsen
Hanne

Hanne Kirstine Vestergaard

#12
Hej Hans.

Jeg har prøvet at sende en mail til Lokalhistorisk arkiv i Lemvig, ang. et historisk kort.

Desværre var adressen ikke brugbar. Så jeg vil gøre et nyt forsøg et andet sted.

Venlig hilsen
Hanne

Karin Andersen

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Karin.

Tak for svaret.

Nej det kender jeg ikke - vil straks gå ind og kigge,

Venlig hilsen

Hanne

Karin Andersen

Hej Hanne :).

Jeg kan se at dkconline har ændret deres site. De rigtig gamle kort kan jeg ikke lige se hvordan man kommer frem til.

Måske kan dette link være interessant for dig: http://www.kb.dk/da/nb/materialer/kort/index.html

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Karin.

Tak for dit svar.

Jeg prøvede dit første forslag, og fandt da også det stednavn, jeg søgte, men da jeg zoomede lidt mere ind forsvandt det, om man kan tilsyneladende ikke manøvrere nord/syd eller øst/vest, jeg kunne ihvertfald ikke.

Jeg vil prøve dit nye forslag, og håber det er lettere.

Venlig hilsen
Hanne

Hans Poulsen




Hej Hanne

Du har godt emne, som du ønsker uddybet, og det er derfor vigtigt, at du kommer i kontakt med de *rigtige* personer.

*Rigtige* personer er ikke en fasttømret stok, der har monopol på at udtale sig, men skifter uafbrudt - alt efter, om der er tale om *Bornholm*, *Udvandring*, *Adoption*, *Militære anliggender* etc. etc. etc.

Prøv at kaste et blik på den øverste blå bjælke i AneEfterlysning - et opråb, der sågar er efterfulgt af to udråbstegn.

Det er moderator, der her påpeger noget vigtigt. Gå ned i teksten og se, hvad der blandt andet står, idet jeg påpeger, at de feder typer er mine:

"Vælg en overskrift, der siger noget om, hvad du søger. Opgiv (så vidt muligt) navn, tid og sted for den person, du efterlyser.

Det sparer mange museklik, når andre straks kan se - uden at åbne indlægget - om de kan hjælpe med spørgsmålet:"

I din tråd er der et par *hovedpersoner*.

Vælg den person, som du nu synes er gået hen og blevet den vigtigste, sæt et årstal på - bare så'n cirka - og kom så med noget meget supervigtigt. Stedet.

Her kan du vælge mellem tre størrelse: Bøvling sogn, Skodborg herred, Ringkøbing amt. - Selv ville jeg nok vælge enten herred eller amt.

Så vidt jeg har forstået de nyeste regler, skal du have hjælp fra moderator for at ændre teksten i overskriften.

Jeg er temmelig sikker på, at *rigtige* personer straks fatter interesse i din tråd - og det fortjener den, og det fortjener du.

Kog hele din tråd ned til et par linjer,  så *nye øjne* straks ser problemet og sæt så en appetitvækkende overskrift på - så sker der noget.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Hans

Tak for dit svar.

Kunne du ikke tænke dig at blive min "konsulent" (ulønnet, forstås!!)

Vil du prøve at give mig et forslag til en overskrift? og tror du ikke, at nogle vil undre sig, når  "gammel vin kommer på nye flasker " ?

Jeg havde mit første indlæg i november 2010, dette er det tredie, så jeg er stadig novise i dette forum. Jeg har dog i et par år fulgt med i den gamle DIS-Danmark, uden dermed at gøre mig klart, hvad det var der fangede min interesse. Troede ikke, at jeg kunne besvare indlæg uden at være medlem, derfor ingen råd fra min side.

Jeg fandt med den nye "Slægt & Data ud af, at medlemskab ikke er et must, og har for første gang i går prøvet at hjælpe.

Venlig hilsen
Hanne

Hans Poulsen



Hej Hanne

Fra dit første indlæg i tråden:

"..Karen Andersdatter er konfirmeret i Bøvling Sogn, Skodborg Herred, Ringkøbing Amt i 1765, opslag 169"

Om Karen fortsat er din hovedperson, eller om Anders Christensen er blevet det, kan du bedst selv afgøre, men når du har besluttet dig for, hvem af dem du vil *markedsføre*, kunne en overskrift være:

*Navnet, ca. 1750, Skodborg herred, Ringkøbing amt*

Normalt brummer jeg olmt, hvis der påbegyndes en eller flere tråde om den samme personkreds, men det kan være, at du er bedst tjent med at viske tavlen ren og begynde en helt ny tråd.

Da kunne du eventuelt som en fodnote skrive i det ny indlæg i den ny tråd, at du tidligere har bedt om hjælp om samme personkreds, men her har strammet teksten op, så det ikke burde være nødvendigt at studere den gamle tråd eller de gamle tråde, men nævn den eller dem alligevel ved de respektive links. - Så er der renfærdighed til stede.

Hanne, jeg er lykkelig pensionist efter et travlt liv, så jeg påtager mig hverken lønnede eller ulønnede job, men spørg i DIS-grupperne, når du har en situation, der påkalder hjælp.

Da vil din overskrift afgøre, hvilke personer der i det konkrete tilfælde er de *rigtige* at spørge.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Hans.

Tak for dit svar.

Jeg har også i denne sag trykket på andre knapper, og fået brugbare oplysninger, som jeg dog endnu ikke har undersøgt nærmere, men håber de vil bringe mig videre frem - eller skulle jeg sige "tilbage".

Venlig hilsen
Hanne

Hans Poulsen



Hej Hanne

Nu tror jeg, at du går galt i byen - jævnfør vore privat udvekslede e-mails tidligere i dag, men da du nu er gået offentligt ud, må jeg følge trop.

Vore private e-mails angik et helt andet indlæg, du har haft med overskriften *Chr. Jepsen igen-igen*.

Forvirrer jeg dig - eller prøver du at drive gæk med mig??

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Hans.

Jeg driver naturligvis ikke gæk med dig.

Dels i Chr. Jepsen igen--igen, og i Karen Andersdatters mor, har jeg fået hjælp andre steder fra.

Undskyld, hvis jeg forvirrede dig.

Med venlig hilsen
Hanne

Hans Poulsen



Tak, Hanne

For så lige at være på den helt sikre side:

Har du fået svar på alt det, du har spurgt om i begge tråde, og kan vi andre lade dem begge hvile herefter?


Venlig hilsen og god weekend
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Hans.

Jeg tror vi kan lade begge hvile, indtil det måske viser sig, at jeg ikke får alle de svar andre steder fra, som jeg forventer, det er oplysninger, som ikke kan undersøges hjemmefra.

Venlig hilsen
Hanne

Egon Hansen

Hej Hanne.
Nu ved jeg jo ikke om din morfar hørte til skal vi sige slægten Jensen på Damgård eller til søsteren som giftede sig med Christen Sørensen Brøde? ligesom Christen Broe.
Jeg har tidligere  kørt Damgaard i Ulfborg i hammerum-herred og været i forbindelse med een som ligesom jeg selv var efterkommer af den Christen Damgaard som døde oppe i de Lystlund-huse, og som mente at Christens tredie kone, og mor til de eneste tre drenge som overlevede, var Maren Sørensdatter fra Brøde.Desværre er der jo ingen vielser i Ulfborg kirkebog, med fadderne ved børnenes dåb tyder på at hun har ret.
Kaae er en snob! han omtaler kun de familier det går godt for, og overser dem som falder igennem den tids stormaskede sociale net. Han overser også at den Jens Christensen Damgaard som i 1801 bygger på Sdr Vosborg hovmark og bliver stamfar til bl.a. Noe-Nygaardslægten er ældste søn af den Christen som må forlade Damgaard i 1768.
Men jeg må vist hellere forlade denne tråd inden moderator "gør vrøvl" for vi er vist kommet temmeligt langt fra det du startede med.
Mvh Egon

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Egon.
Selv om det ikke er oplysninger jeg kan bruge, synes jeg, det er dejligt med et indlæg af den slags.

Min morfar var født i Ramme, søn af den eneste (jeg har fundet) der er døbt Damgaard, nemlig Jens Damgaard Iversen, min morfar blev døbt Christen Yderstræde (efter en nærliggende gård Yderstræde, herfra kom 2 faddere, mand og kone) Iversen, men skiftede, som så mange andre, navn i 1905, til Christen Yderstræde Damgaard. Pudsigt nok kom han på et senere tidspunkt til at eje Damgaard (også kaldet Kringelborg) i Asp, han solgte den, og købte i stedet Smerbore i Fousing.
Jeg har en fætter (fra Smerbore), som er gift med en pige fra Lystlund i Idom. Jeg tror, at den ejendom har fået navn efter Lystlund i nærheden af Damgaard, idet et af deres (fætter& kone) børn udviklede en dødelig sygdom, som iflg. lægerne kun kunne komme i udbrud, hvis begge forældre var bærere af genet. Lukkes denne tråd er du meget velkommen til at maile til mig privat.
Med venlig hilsen
Hanne

Egon Hansen

Hej Hanne.
Tak for det,men desværre deler vi skæbne, som brugere kan vi ikke se hinandens profiler, men min adresse er egonhansen2112@gmail.com.
Mvh Egon

Hanne Kirstine Vestergaard

Hej Egon.

Jeg giver dig gerne min mailadresse: hannefrederiks@gmail.com

Men jeg kan også give dig den oplysning, at går du aller øverst på denne tråd, står der til venstre i den brune bjælke: forfatter, derunder mit navn, klikker du der, får du min profil, og jeg er også kun bruger.

Venlig hilsen
Hanne

Egon Hansen

Hej Hanne.
besynderligt, jeg får kun at vide at jeg ikke kan se din profil!
Men nu har jeg lagt din adresse ind på min Gmail så jeg har den. Jeg vendwer tilbage når jeg har fundet mappen med Ulfborgkopier.
Mvh Egon