Peder Sørensen og Louise Dorthea Christiane Dannefeldt i Kbh.

Startet af Peter Bendtsen, 13 Jan 2011 - 17:30

Forrige emne - Næste emne

Peter Bendtsen

Jeg har før efterlyst Peder Sørensen Født i Terslev Sogn Sorø Amt 21.-6.-1817, jeg har fundet en som kan passe i en FT.1850 Klædebo Kvarter Blegdamsvej 79 stuen, den Peder Sørensen er gift med Louise Dorthea Christiane Dannefeldt, der er ingen børn, kan man finde hvor de bliver gift, jeg kan ikke finde dem efter 1850, jeg ved jo ikke om det er den Peder Sørensen fra Terslev hans far hed Søren Rasmussen, håber der en der kan hjælpe. Mvh.Peter.

Alice Oppenheim

#1
Prøv at tjekke Helligåndskirken...

Groom's Name: Peter Sorensen
Bride's Name: Dorthea Lovise Dannefeldt
Marriage Date: 04 Feb 1848
Marriage Place: Helligaands Kirke, Kobenhavn

----------------------------------------------


København, København (Staden), Udenbys Klædebo Kvarter, Udenbys Klædebo kvarter, Blegdamsvej 79, stueetagen, 30, FT-1850, b6508 
Peter Sørensen 32  Gift  watfabriquerier Terslev
Louise Dorthea Christiane født Dannefeldt 43  Gift  hans kone Kjøbenhavn
Julie Elisabeth Nielebek 15  Ugift  piger Kjøbenhavn
Johanne Marie Hansen 15  Ugift  piger Kjøbenhavn
Johan Jessen 22  Ugift  karl Slesvig



MVH
Alice Oppenheim

Alice Oppenheim

Her er LOUISE — uden PETER:


København, København (Staden), Østerbrogade (lige numre), Udenbys Klædebo, Østerbro Rode, matr. 139 lod 1 A., Østerbrogade 124, baghus, stuen, 153, FT-1880, C5142 
Louise Sørensen født Dannefeldt 72  Fraskilt tæppe- strikning  Kjøbenhavn



MVH
Alice Oppenheim

Alice Oppenheim

#3
Hér er også en mulighed i FT (selvom alderen er lidt skæv):


København, København (Staden), Kapelvej, Udenbys Klædebo Kvarter, 967, 11, FT-1880, D3171
[...]
Peter Sørensen 69  Gift  Kommisionær Terslev Sogn, Sorø Amt
Wilhelmine Theresie Holm 45  Gift  Hans hustru København
Louise Petra Cecilie Sørensen 14  Ugift  Deres barn København
Olga Theresie Ingeborg Sørensen 11  Ugift  Deres barn København
[...]

I 1863 får (ugifte) THERESE WILHELMINE HOLST (ikke Holm!) et drengebarn døbt i Trinitatis (Trinitatis KB 1861-67; opslag 40 #49) Barnets far er Fabrikant (!) PETER TERSLØW.

Det kunne være interessant at se en vielse mellem THERESIE W. HOLST og PETER SØRENSEN/TERSLØW omkring 1865, ikke?


MVH
Alice Oppenheim

Alice Oppenheim

— også året før (1862) får parret en søn (Frb KB 1859-63; opslag 123 nederst)

Hér omtales PETER TERSLØW som "Maskinbygger".

Peter Bendtsen

Hej Alice!
Mange tak for hjælpen, Peder Sørensen i FT.1880 tror jeg ikke er den rigtige, jeg tror mest på ham der bliver gift med Dannefeldt, og som kommer til at bo på Blegdamsvej, men der er jo ikke rigtig noget som der viser, at det er den Peder der er søn af Søren Rasmussen i Terslev, men det er nok ikke til at komme videre med ham, hvis ikke, man kan finde han død.Mvh. Peter

Alice Oppenheim

Jamen, jeg ved jo heller ikke, om din PETER SØRENSEN i virkeligheden blev i Terslev & omegn hele sit liv ...? men jeg er ret overbevist om, at "Vat-fabrikanten", som du har fundet i 1850, er den samme som "Maskinbyggeren", "Fabrikanten" og "Kommisionæren" i 1862/63 og 80.

Mangler bare vielsen med THERESIE til at bevise det :)



Hvis du har mod på det, så kan en skilsmissesag (Sørensen/Dannefeldt) måske findes på arkivet..? Der vil du kunne få bekræftet, om han er din PETER SØRENSEN. (NB: Jeg har ingen erfaring med slige sager, men det har de sikkert på arkivet)


Alice Oppenheim



Peter Bendtsen

Hej Alice!

Tror du virkelig Peder Sørensen i FT.1880, og som er 69 år født 1811 i Terslev, er den samme som ham i FT.1850, og er 32 år, altså fra 1818, jeg ved at den Peder Sørensen som jeg søger er født 21.6.-1817 i Terslev, så der er 6 år forskel, tror du at det kan kan passe, hvis det var til at finde Peder Sørensen som i FT. 1880 er 69 død, så står der jo nok hvor og hvornår at han er født, men det er jo lige hvilket sogn der skal ledes i. Mvh.Peter

Alice Oppenheim

Hej Peter,

Hvis du slår op i FT-1880 (og det synes jeg, du sku´ fordi der står en del sjove ting, fx hvad familien giver for at bo i en 2-værelses pr ½ år ...) så vil du se, at PETER SØRENSENs alder er streget over. Efter min bedste overbevisning står der ikke 69, men 62. Og så passer pengene igen. (Bortset fra det, så er alder altså et meget relativt begreb i FT!)

Jeg er stadig overbevist om, at PETER SØRENSEN i FT-1880 er identisk med PETER SØRENSEN i FT-1850. Som du ved, er vi en del, der har arbejdet på at skaffe beviserne. Resultatet finder du i tråden PETER & THERESE — eller split en familie ad på en weekend http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,6369.0.html

— hvis du stadig tvivler, så spørg dig selv: Hvor mange Vat-fabrikanter hedder PETER SØRENSEN, er fra Terslev og er født omkring 1817-18-stykker...?


Jeg er godt klar over, at der stadig er mange løse ender i PETER SØRENSENs liv. Håber du vil delagtiggøre os i dem, efterhånden som du får dem knyttet sammen!


Pøj-pøj med jagten fremover!
Alice Oppenheim

Peter Bendtsen

Hej Alice!

Mange tak for den store interesse for Peder Sørensen, imponerende hvad der er fundet, jeg har lidt svært at gennemskue den store udredning, der er ikke fundet nogen viseler,heller ingen døds data, men du mener at han blev skilt fra Louise Dannefeldt, og senere blev gift med Therese Wilhelmine Holst, mærkelig at deres død ikke er til at finde, er det rigtig at St. Kongensgade er det sidste sted der er kendt. Mvh. Peter

Alice Oppenheim

St. Kongensgade? Nææ.... Ved datteren OLGAs vielse i Ude Sundby/Frederikssund står, at hendes Far, Fhv. Vatfabrikant P.SØRENSEN bor Gl. Kongevej 82 på Frederiksberg. Vi har dog ikke fundet ham dér i 1890...?

Læs det lige en gang til :)

Peter Bendtsen

Hej Alice!

Undskyld det var en skrive fejl, jeg mente selvfølgeli Gl. Kongevej. Mvh Peter