En gammel Slægt Leegaard, hvordan mon de hænger sammen?

Startet af Finn Holbek, 31 Jan 2011 - 08:25

Forrige emne - Næste emne

Finn Holbek

Jeg har længe grublet over sognepræst i Roskilde, salmedigter Søren Jonæsens moder Christine Leegaards afstamning, jfr. http://goo.gl/vkzqd

S. J. bliver i sit ægteskab med Ellen Esaiasdatter Fleischer forældre til 12 børn, - en række Leegaards optræder som faddere:

Christian Lhegaard (fadder 1696)
Capitain Jens Leegaard (fadder flere gange, senest 1700)
Magister Mogens Leegaard (fadder 1698)
Cancelie Assessor Hans Leegaard (fadder 1700)

Det er vel naturligt at regne disse for Søren Jonæsens morbrødre (og/eller måske fætre), men det har indtil videre ikke været muligt at finde en kendt fælles stamfader.

Christian kunne være den Livmedikus fra Ringkøbing som nævnes på Nygårds http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=226634&sort=f

Jens Leegaard er bl.a. kendt som ejer af en del norske gårde http://etnedalbook.wikispaces.com/FarmsOfEtnedal

Hans Leegaard er måske den assessor som nævnes på Nygårds http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=226664&sort=f

Er der nogen her som kender mere til disse personer og/eller slægten som helhed?
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Arne Feldborg

#1
Citat fra: Finn J. S. Holbek Dato 31 Jan 2011 - 08:25
Christian kunne være den Livmedikus fra Ringkøbing som nævnes på Nygårds http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=226634&sort=f
Jeg ved ikke hvor meget det hjælper, det er vel for dig allerede kendt stof.

Men de fleste (alle?) med navnet Lægaard / Leegaard kan vel føres tilbage til den gamle borgmester- og købmandsslægt fra Holstebro. Se feks. "Holstebros historie genem tiderne "", side 180, m.fl.

Frederiks d. 3.'s livlæge, senere Livmedikus i Ringkøbing, Christen Hansen Leegaard (1619 - 1672) regnes vel for en sandsynlig søn af borgmester Hans Christensen Leegaard i Holstebro.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Finn Holbek

Hej Arne

Det svarer fint til nogle gætterier om navnene bagud, men jeg kender ellers ikke meget til den afdeling.

Tak for tippet om Holstebros Historie, den er just bestilt hjem på biblioteket.

Venlig hilsen
Finn
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Regelsen

#3
Hej Finn

Mon ikke vi skal til Holmens kirke?

Christian (Etatsraad), søn af raadmand i Kbh. Hans knudsen Leegaard & Kirstine Jensdatter,
Christian ~ med enken Edel Lisbeth Klein, deres søn Andreas (Justitsraad)...

Mogens Madsen Leegaard, ~ 17.01.1694 i (H) med Margrethe Jensdatter Stud (1678-),
Mogens (1665-) kapellan/mag./kons.provst i H.
Venlig hilsen
regelsen

Finn Holbek

Hej Regelsen

Ja der er de københavnske Leegaarder, men jeg tror mere på de jyske da Hans Leegaard meget tydeligt skrives Cancellie Assessor ved Jebekka Jonæsens dåb, og ikke rådmand. Men begge dele er naturligvis muligt, måske det oven i købet er samme slægt?

http://www.sorenbogh.dk/vmt1711.php

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=226664&sort=f

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Regelsen

Hej Finn

Så får du lige i Viborg:

Biskop Henrich Thomsen Gerner i Viborg, søn Ole gerner (1706-1731), tolder & borgmester i V.,
~ 17.09.1706 med Kirstine Jørgensdatter Leegaard, som er døbt 17.07.1686 i København, dt. af
overformynder & brygger Jørgen Greyersøn i København & Maren Hansdatter Leegaard.
(Graabr. kb; PHT. 6. rk. 5. bd., side 196; Frue kb. i Kbh; hun dør 29.09.1732, begr. 03.10, findes
i skifteprotokol)

(Holstebro = Grøn?)
Venlig hilsen
regelsen

Inger-Lise Legarth

Finn J.S. Holbech.
Jeg kender de fleste af de Leegaarder,der er faddere til Jonas Sørensens børn.Rådmand i København Hans Knudsen Leegaards børn:
Jens Hansen Leegaard ejer af Kornerupgaard i Kornerup sogn.
Jochim Hansen Leegaard godsbesidder på Fyn.
Christen Hansen Leegaard jurist, kancellisekretær og Etatsråd.
Hans Hansen Leegaard jurist,godsbesidder.
Maren Hansdatter Leegaard gift med Jørgen Gregersen brygger i København.
Kirstine Hansdatter Leegaard gift med Anders Gregersen Romer og siden med Laurids Nielsen Fog brygger og rådmand i København.
Appelone Hansdatter Leegaard gift med Albert Hansen Tønsberg stadens kæmner i København.
Magdelene Hansdatter Leegaard gift med Laurids Mouridsen Trap brygger og rådmand i København.
Cidsel Hansdatter Leegaard gift med Christopher Hartmann justitsråd og krigskommisær.

Mogens Madsen Leegaard præst ved Holmens kirke er søn af sognepræst i Kværndrup Mads Knudsen Lægaard.

V.H.
Inger-Lise Legarth

Inger-Lise Legarth

Finn J.S. Holbek.
Jeg glemte naturligvis at skrive,at Hans Knudsen Leegaard og Mads Knudsen Leegaard er sønner af Knud Jensen Lægaard rådmand og byfoged i Holstebro.Livlægen Christian Hansen Leegaard er søn af Hans Jensen Leegaard  bror til Knud Jensen Leegaard.
V.H.
Inger-Lise Legarth

Arne Feldborg

Citat fra: Finn J. S. Holbek Dato 31 Jan 2011 - 13:52
Tak for tippet om Holstebros Historie, den er just bestilt hjem på biblioteket.

Oplysningerne om Lægaard folkene findes spredt over hele bogen, men der er et udmærket navneregister fra side 685 og frem.

Jeg ser nu iøvrigt, at Inger-Lise angiver en anden far til ham livlægen. Og det ved hun givetvis mere om end jeg gør, så det var måske heldigt nok, at jeg nøjedes med at skrive i lidt vage vendinger om det spørgsmål. ;-)
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Finn Holbek

Hej Inger-Lise Legarth

Tak for de yderst interessante indlæg, det er jo forrygende som det hele hænger sammen.
Spørgsmålet er hvor 'min' Christine hører til i puslespillet?

Hun bliver mor til Søren Jonæsen 1656, så hun er vel fra ca 1630-40....

Har du noget forskning online man kan se? Jeg er naturligvis fyr og flamme for at vide mere, det giver jo mulighed for en masse nye forbindelser :)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Jørn Thorsson

Hej,

Jeg leder netop efter Kirsten Hansdatter Leegaard's aner, så denne tråd er meget interessant.

Jeg tjekkede lige Frederiksberg bibliotek håndbogssamling og der var bid:

Aner til Arne Lægaard, borgmester i Holstebro (af Kirsten Schoubo Pedersen, Hans Toudal Pedersen). - Holstebro : Egns- og Slægtshistorisk Forening, 2002. - 140 blade : ill.
Lægaard. Slægten *.

samt:

     

99.9 Le 20 h
Harbo, Jens Peter
Slægten Leegaard fra Maabjerg Sogn ved Holstebro : (Lægaard, Leegardt, Legardt, de Leegardté, Legarth) (under Medvirkning af Hofman Bang, Seesten og Holger Nielsen samlet af Jens Peter Harbo). - Kolding : s.n., 1919. - 96 sider : ill.

Trykt som manuskript.
Leegaard. Slægten *.

Mvh

Jørn Thorsson

Finn Holbek

Hej Jørn

Du skal have så mange tak, det er lige hvad jeg har ledt efter.

Efter indtastning af div. oplysninger er jeg overbevist om at Christine er datter af Knud Jensen L., og dermed søster til Hans og Mads, hvilket betyder at de nævnte faddere ved Søren Jonæsens børns dåb, alle er hans fætre på mødrene side: http://goo.gl/nQw26

I øvrigt interessant at se hvordan kusinerne er giftet godt og grundigt ind de københavnske bryggere og rådmænd etc., hvilket igen matcher mit udgangspunkt i sagen 100 %, Lengnicks "Stamtavle over Brygger Hans Munks desendenter".

Endnu engang tak for alle de gode bidrag i denne tråd :)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Jørn Thorsson

Hej Finn,

Har netop været på Frederiksberg bibliotek og tjekket de 2 overnnævnte slægtbøger. Den nyeste var uinteressant. Harbos "Slægten Leegaard" fra 1919 indeholder følgende slægtstavle:

1 Hans Leegaard, f.c. 1580, d.c. 1660; bonde på Leegaard (nu Lægaard), Marbjerg sogn ved Holstebro. 2  børn.

2a. Christen Hansen Leegaard, Fred. IIIs livlæge, f. på Lægaard c. 1619, d.i Ringkøbing 1672. Gift med Ingeborg Pedersdatter, enke efter  borgmester Jens Jensen, f.c. 1630, d. 1689. Ingen børn.

2b. Jens Hansen Leegaard, bor måske på fødegården, f. på Lægaard c. 1620.
6 børn:

3A. Albret Jensen Leegaard,

3B. Hans Jensen Leegaard, bor ved Odense. 2 børn: 4a, 4b.

3C. Ifuer Jensen Leegaard, bor i Amsterdam.

3D. Karen Jensdatter Lg., f.c. 1653

3E. Bochard Jensen Lg., f.c. 1655

3F. Peder Jensen Lg., f.c. 1656

Børn efter Hans Jensen Lg.:

4a. Friderich Hansen Leegaard, general, f.c. 1650, d. i Rendsborg 1733.
gift med Margrethe Arnold, Generaldatter, f.c. 1670, d. i Rendsborg 1733.
1 datter: 5A.

4b. Christence Hansdatter Lg., f.c. 1650, d.c. 1720, gift med Rasmus Lauritzen på Skjærbæk, d. 1729. 7 børn: 5B-5H.

5A. Anna Cathrine Lg.

5B-H: Jørgen, Mogens, Steen, Hans, Susanne, Christence, Johannne Margrethe.

Hvis man sammenholder denne slægtstavle med oplysningerne fra Inger-Lise, så er 1. Hans Lg. (i tavlen) = Inger-Lises Hans Jensens Lg og bror til Knud Jensen Leegaard. Tavlen går simpelthen ikke langt nok tilbage.

Mvh

Jørn


Finn Holbek

Hej Jørn

Det går desværre ikke så hurtigt her ude på landet, bøgerne er vel fremme engang i næste uge, men tak for hint om hvad der er i vente.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Inger-Lise Legarth

#14
Hello alle.
Husk Harbos bog er fra 1919.De ældste oplysninger er ikke alle rigtige.Jeg har Harbo stående på min reol.Hvis nogen vil have oplysninger derfra, så sig til.
V.H.
Inger-lise Legarth

Inger G. Rasmussen

Hej.
Hans Christian Leegaard, borger og skræddermester i København, f. ca. 1667 på Fyn død 1715 København, Holmens kirke, KB 1713-1719 opsl. 19
Han har forbindelse til Magister Mogens Leegaard, som også er fra Fyn. De er ifg. skiftet efter præsten i Kværndrup ikke brødre.
Hans Chr. Leegaard gifter sig 1694, KB Frederiksberg 1688-1736 opsl. 57.
Hans børn er
u. navn 1694 Frederiksberg opsl. 32
Johann Chr. 1696 KB 1694-1721 opsl. 22
Mette Erica 1701 KB Skt. Nikolaj 1694-1721 opsl. 59
Jørgen Friederich 1704 KB Trinitatis 1702-13 opsl. 43
Katharina Charlotte 1709 KB Holmens 1698-1713 opsl. 442
1701 er Cathrine Marie Mogaard hos Mag. Mogens Leegaard fadder
1704 er Mag. Mogens Leegaard fadder
1709 er Madame Mag. Mogens Leegaard fadder

Er der noger, der kender forbindelsen til de andre Leegaard?
Venlig Hilsen
Inger

Inger-Lise Legarth

Til Inger G. Rasmussen.
Jeg har da et forslag til dig.Jeg har fundet et skifte  på Egeskov gods skifteprotokol 23 april 1710.Det er skiftet efter Jørgen Brunsen.
Heraf fremgår det,at hans hustru hedder Kirsten Christensdatter Agger og hans arvinger er:
Albert Nielsen Renniche
Karen Nielsdatter
Ole Nielsen Lægaard i Holstebro
Anne Nielsdatter død hendes børn:
Jens Hansen Lægaard.ej vides hvor
Hans Christian Lægaard i København
Knud Hansen Lægaard i København
Karen Hansen Lægaard i København
Maren Hansen Lægaard i Vejleby i Arrild
Dorthe Hansen Lægaard i Kolding
Christen Hattemager
Anne Nielsdatter må have været gift med en Hans Lægaard.
Jeg formoder ,at Hans Lægaard er søn af Jens Hansen Lægaard i Holstebro.Jens Hansen Lægaard er bror til Christen Hansen Leegaard (Livlægen)               
Jeg ville gerne vide ,hvem Jørgen Brunsen er.
Prøv at se på det,det er kun min teori.
V.H.
Inger-Lise Legarth


Inger G. Rasmussen

Hej Inger-Lise.
Det er jo et interessant skifte. Hans Chr. Leegaards første barn, som i KB 1694 ikke har noget navn,  er min ane Anne Hansdatter Leegaard gift 1713 med borger og skræddermester Hans Rasmussen Als. Hun kunne jo være opkaldt efter sin farmor, Anne Nielsdatter.
MEN de sociale forskelle forstyrrer mig lidt. Min ane er håndværker og langt fra livlægens verden. Bange af sig var han nu alligevel ikke, for han skrev 1703 til kongen, at han var arbejdløs og gerne ville arbejde på den kgl. systue. Efter nogle uger rykkede han kongen for svar, hvilket jo kan tyde på en del selvtillid og måske et vist netværk.
Jeg går ud fra, du har søgt godt og grundigt efter ham, skiftet relaterer til. Så hvor skal vi søge videre?
Venlig hilsen
Inger

Inger G. Rasmussen

Hej Inger-Lise.
Jeg har lige været på Daisy og set på Egeskovs godsarkiv.
Der er
fæsteprotokoller fra 1691
skifteprotokoller fra 1691
bilag til skifteprotokoller fra 1664
retsakter i sager med fæstere 1671-1767
jordebog 1664-1881

så der må være en chance for at finde Brunsen. Ved du noget om, i hvilket sogn han døde?
Kværndrup har KB fra 1657, men desværre kun dåb.

Fæste- og skifteprotokollerne må ligge på mormonfilm, så de kan lånes til andet arkiv eller et af de sikre biblioteker.

Venlig hilsen
Inger

Bent Rothborg

Hej.

Jeg har en Jens Thomsen Lægaard i min slægt ( født d.16-10-1731 ) i
Alstrup i Naur sogn. Hans far er Thomas Christensen Lægaard ( begr. 05-02-1764 )
i Naur sogn 52 år gl., altså født omkr. 1712.
I samme sogn bliver Chresten Pedersen Lægaard i Alstrup begravet d.25-01-1731.
51 år. gl. - Sandsynligt hans far.
Kirkebogen begynder først 1730 - ( præstegården brændte ).
Mangler navne på Chresten og Thomases koner og evt. en forbindelse til de
andre Lægaard. Maabjerg og Naur sogne er tæt på hinanden.

Mvh. Bent Rothborg

Leif Salicath

Citat
1 Hans Leegaard, f.c. 1580, d.c. 1660; bonde på Leegaard (nu Lægaard), Marbjerg sogn ved Holstebro. 2  børn.

2a. Christen Hansen Leegaard, Fred. IIIs livlæge, f. på Lægaard c. 1619, d.i Ringkøbing 1672. Gift med Ingeborg Pedersdatter, enke efter  borgmester Jens Jensen, f.c. 1630, d. 1689. Ingen børn.

2b. Jens Hansen Leegaard, bor måske på fødegården, f. på Lægaard c. 1620.
6 børn:

3A. Albret Jensen Leegaard,

3B. Hans Jensen Leegaard, bor ved Odense. 2 børn: 4a, 4b.

3C. Ifuer Jensen Leegaard, bor i Amsterdam.

3D. Karen Jensdatter Lg., f.c. 1653

3E. Bochard Jensen Lg., f.c. 1655

3F. Peder Jensen Lg., f.c. 1656

Børn efter Hans Jensen Lg.:

4a. Friderich Hansen Leegaard, general, f.c. 1650, d. i Rendsborg 1733.
gift med Margrethe Arnold, Generaldatter, f.c. 1670, d. i Rendsborg 1733.
1 datter: 5A.

4b. Christence Hansdatter Lg., f.c. 1650, d.c. 1720, gift med Rasmus Lauritzen på Skjærbæk, d. 1729. 7 børn: 5B-5H.

5A. Anna Cathrine Lg.

5B-H: Jørgen, Mogens, Steen, Hans, Susanne, Christence, Johannne Margrethe.

Jeg er særlig interessert i 4a, men kan ikke helt få det til å stemme at han er sønn av 3B.  Når farfaren (2B) er født ca 1620 er det vel en umulighet at barnebarnet fødes i 1650.   

Inger-Lise Legarth

Leif Salicath.
Det citat stammer fra Harbos bog fra 1919 og disse oplysninger er ikke rigtige.Kender du noget til Generalløjtnant Friedrich Hansen Leegaard?
V.H.
Inger-Lise Legarth

Leif Salicath

Hei Inger-Lise.

Generalløytnant Friedrich von Leegaard er min 5tip så han er interessant for meg.   Hans datter Anna Catharina var gift med justitsråd Johan Ludvig von Schlanbusch og via deres sønn Friedrich og sønnesønn Friedrich kommer sistnevntes nestyngste datter  (barn nr 14) til å bli gift Salicath. 

Jeg visste ikke at generalløytnantens far het Hans, men det er kanskje heller ikke riktig ?

mvh
Leif

Karin Jørgensen

Til Inger

Jørgen Brunsen finder du ikke i Kværndrup, men Ringe 1707-1738, opslag 20:
1710 mandagen den 10. febr. blev den fornemme mand Jørgen Brunsen begravet 80 år 6 måneder ...

Med venlig hilsen Karin

Leif Salicath

#24
Inger-Lise.

Her er hva Ovenstads militærbiografier har om generalløytnanten, se vedlegg.

[vedhæfting slettet af admin]

Jens Aaberg

Hej Bent.

Blot for at gøre opmærksom på, at der også findes en Lægaard i Alstrup, Naur sogn, så det er nok ikke sansynligt, at der er slægtsforbindelse.
I bogen "Naur sogn 1600-1900" af Rigmor Lillelund og Esben Graugaard s. 340 er ejerne i Lægaard i Naur oplistet.

Jens Aaberg.

Inger-Lise Legarth

Hej Inger.
Jeg tror ikke,der findes 2 forskellige personer,der hedder Hans Christian Lægaard,begge fra Fyn.
Det var dejligt at få sat alder på Jørgen Brunsen.Jørgen Brunsens enke havde været gift med 2 degne i Kværndrup og derefter med en birkedommer før ægteskabet med Jørgen Brunsen.Så har vi noget om miljøet.Mogens Madsen Leegaard var fra Kværndrup,så han må have kendt Hans Christian Leegaard.
V.H.
Inger-Lise

Bent Rothborg

Hej Jens

Jeg kender godt bogen om Naur sogn - men iflg. 2 meget kendte og troværdige
opslagsværker: Trap Danmark og O.Nielsens beskrivelse af Hjerm og Ginding
herreder, findes der ikke en gård i Naur sogn som hedder Lægård - jeg tror at
de 2 forfattere af bogen om Naur sogn, selv har navngivet gården efter beboernes
navn.
Gården i Naur sogn ligger kun 5 km. fra Lægård i Måbjerg sogn - så der er stor
sansynlighed for en slægtsforbindelse mellem de 2 gårde.
Jeg hører gerne om kommentarer til dette.

Mvh. Bent

Jørn Thorsson

Hej alle,

Iflg. PHT 1921 s. 162+164: Liste over begravede i Kbh. 1677 + 1682-92:

s. 162 noter:
"Hans Knudsen Leegaard blev Raadmand 24 nov. 1677; han boede i nr 14 på Gammelstorv; begravet 8. Maj 1688, se dér."

s 164:
"8 maj 1688 ofver Hans Knudsen Leegaar Raadmand, fød i Holstebro 1619 d. 21 sept. Hans fader var Knud Hansen Leegaar Borgmester sammesteds, gift 1650 d. 6. Jan. med Kiersten Jensdatter, hafde 12 Børn, 7 sønner og 5 døtre."


Ifølge dette er Hans Knudsen Leegaard ikke søn af Knud Jensen Leegaard, som nævnt længere oppe i tråden, men af Knud Hansen Leegaard.

Mvh

Jørn Thorsson

Finn Holbek

Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk