Hjælp til opslag i Flensborgs borgerbog

Startet af Per Nermo, 01 Feb 2011 - 23:59

Forrige emne - Næste emne

Per Nermo

I en debatt (nr. 83608) i det 'gamle' Brukerforum på Digitalarkivet i Bergen [(NRK) Bjarne Brøndbo's ane, kjøpm. Lorentz Hansen Flensborger (c1645-85), Trh.] (http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=83608&sok=&nr=28&antinnlegg=56&startnr=&antall=&spraak=n#anker)

kom man et godt stykke på vei i å fastslå hvem som var foreldrene til Lorentz Hansen Flensborger (ca.1645 Flensburg - 1685 Trondheim), skipperen fra Schleswig som ble kjøpmann i Trondheim, g.m. Elsebe Jørgensdatter Frøling [Barfod] (død 1684).

Det ser altså ut til at det er korrekt, som det ble sagt i TV-programmet på NRK den 2. januar 2011 (i serien ' Hvem tror du at du er ?'),
at Lorentz var sønn av murermester Hans Hansen (1620-1670) og han hustru Catharina (død 1690),
og ikke av Hans Brodersen (Boysen) og hustru Margrethe Christine (som begge ble begr. i Margarethekirken (St. Maria kirke), Flensborg).

Kan noen bidra til å finne foreldrene til denne murermester i Flensburg, Hans Hansen (1620-1670) og hans hustru Catharina (død 1690) ?
Disse hadde iflg. et omtalte skifte (gjengitt i 'Die Flensburger Geburtsbriefe') fire barn:
- Hans (arvelater) (sjøfarende, død 1688),
- Anna (arving),
- NN (datter) (arving) og
- Lorentz (arving) (de to siste skal ha flyttet til Trondheim).
I tillegg var avdødes mor Catharina arving.
Datteren 'NN' må være Cathrine Hansdatter Flensborger, g.m. rådmann i Trondheim, Lorentz Hansen Holst.

Borger og Skipper i Flensburg, Hans Brodersen (Boysen) og Margrethe Christine hadde sønnene
- Boye [Broder] Hansen, som iflg. en innskrift i ovennevnte 'Die Flensburger Geburtsbriefe' datert 10 Jul 1637 skal ha oppholdt seg i Lund , 'Schonen' [Skåne] og senere ble kjøpmann i Landskrona [Skåne], der han døde i 1669, og
- Johan Hansen (skomakersvenn), som slo seg ned i Malmø (som vel den gang var en del av Danmark) og tok navnet Johan Hansen Flensburg, der han ble stamfar for den 'for Malmø betydelige slekt Flensburg'.
(Kanskje ikke så merkelig at 'noen' har trodd at Lorentz og hans søster Catharine også hørte til som barn i denne familien ...).

Kan noen bidra til å finne anene til denne Borger og Skipper i Flensburg, Hans Brodersen (Boysen),  som kanskje kan være f. rundt 1600 ?

Jeg er forøvrig svært interessert i om det kan finnes en linje mellom nevnte Hans Brodersen i Flensburg (f. ca.1610 ?) og
skipper Broder Boysen (f. rundt 1670) som giftet seg med Elsebe Maria Rasmusdatter Hagen fra Verdal, Nord-Trøndelag (se innlegg #29 i den 'gamle' debatt nr. 83608).

Jeg ville være meget takknemlig for en respons på ovenstående.



Cay-Erik Geipel

Hej Per

Borgerbogen hjælper ikke videre.
Jeg er på arkivet på mandag og vil prøve om jeg kan finde noget der. Men så vidt jeg husker prøvede vi også dengang filmen med det norske TV lavedes i Flensborg - jeg var med til det.
Jeg vender tilbage.

Hilsen
Cay-Erik 
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Per Nermo

Min henvisning til ''Den gamle'' debatt nr. 83608 gjelder "Brukerforum" på Digitalarkivet i Bergen,
debatt nr. 83608: (NRK) Bjarne Brøndbo's ane, kjøpm. Lorentz Hansen Flensborger (c1645-85), Trh.:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=83608&sok=&nr=28&antinnlegg=56&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Dette debattforum er dessverre nå stengt, og avløst av Arkivverkets nye debattforum, der jeg har etablert flg. 'oppfølgings-tema':

''Bjarne Brøndbo's ane, kjøpm. Lorentz Hansen Flensborger (c1645-85), Trh.'' :

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/59-bjarne-broendbos-ane-kjoepm-lorentz-hansen-flensborger-c1645-85-trh/page__p__325__fromsearch__1#entry325