Johannes Madsen Lind

Startet af Siri Lind Johannessen, 04 Mar 2011 - 15:19

Forrige emne - Næste emne

Siri Lind Johannessen

Hei!

Vi leter etter forfedrene og mulig slekt i Danmark til Johannes Madsen Lind, som i den norske folketellingen fra 1801 bor i Åsgårdstrand.

Han er sjøfarende og skomaker, født omkring 1773 og gift med Gunhild Larsdatter 14.01.1799 i Borre kirke i Vestfold. Han stifter familie der og får fem barn. Han blir boende i Åsgårdstrand til han dør i 1834.

Vi finner hverken hans fødsel og dåp eller mulige forfedre i Norge, og lurer derfor på om han kan være dansk. Noen ganger bruker han navnet Johannes Madsen Lin.

Med vennlig hilsen
Siri Lind Johannessen
Sandefjord
Norge

Annalise Malle

Hej.
Der er noget der hedder Borre i Danmark, men er der også noget der hedder Borre i Norge ? ? ?
Hvis det er Borre i Danmark vil jeg gerne prøve at hjælpe dig.
På "Geni" er der en Grete Hay Ingebrigtsen, der har hans profil, er det noget du kender til ? ? ?
Med venlig hilsen
Annalise.

Siri Lind Johannessen

Takk for svar :)

Ja, Borre er en kommune i Vestfold. Her er det funnet vikinggraver som forteller at kontakten med omverdenen via sjøen var vel etablert.

Finnes det et sted som heter Borre i Danmark også, hvor ligger det? Jeg vet at det finnes et sted som heter Lind i Rind, men har ikke funnet spor der.

Åsgårdstrand er en liten landsby ved havet langs Vestfoldkysten med rike sjøfartstradisjoner. Herfra ble tømmeret skipet ut til Europa, og i retur fikk man bl.a. hollandsk glasert taksten og hvitmaling. Derfor ble Åsgårdstrand tidlig et hvitmalt strandsted med sort taksten. Både takstenen og hvitmalingen var sjelden og kostbar, så husets bakside kunne derfor være i en annen farge, og taket på baksiden kunne ha vanlig taktekke. Det gikk seilskip til Danmark fra Åsgårdstrand, men jeg kjenner ikke til hvilke danske byer de vanligvis besøkte, bortsett fra København.

Det er ikke umulig at Johannes Madsen Lind kan ha kommet hit fra Danmark, han var jo "søfarende" som det står skrevet fra den tiden.

Åsgårdstrand er kjent fordi kunstmaleren Edvard Munch bodde her, og han malte "Pikene på broen" nede ved havnen. Forøvrig er han kunstneren bak maleriet "Skrik".

Jeg kjenner ikke til Geni eller Grete Hay Ingebrigtsens slektsforskning. Har hun funnet Johannes Madsen Linds opphav?

Annalise Malle

Hej Siri.
Der er et sted der hedder Lind og en By der hedder Borre, det ligger på en lille Ø der hedder Møn.
Borre sogn, Mønbo herred, Præstø Amt, Danmark.  Jeg er ikke helt klar over hvilket sogn Lind hører under, men det er på Møn.
"Geni" er et slægtsprogram, Jeg tror det kommer frem hvis du skriver Geni.
Med venlig hilsen
Annalise.

Siri Lind Johannessen

Hei Annalise!

Var inne på Geni og kikket. Dette er den Johannes Madsen Lind jeg leter etter, men det er ikke flere opplysninger der enn jeg allerede har.

Jeg tror Lind opprinnelig er et gårdsnavn i Rind sogn i Danmark.

Arne Feldborg

Johannes Madsen er et meget almindeligt dansk navn, og stednavnet Lind / Linde forekommer adskillige steder i Danmark.

Mest kendte er vel:
Linde;Asp;Hjerm;Ringkøbing
Linde;Linde;Nørhald;Randers
Lind;Gudum;Skodborg;Ringkøbing
Lind;Rind;Hammerum;Ringkøbing

Den Lind du nævner i Rind sogn kender jeg rimeligt godt. Men jeg ser ikke nogen Johannes Madsen født dér i den relevante periode. Og heller ingen i folketælling 1787 for Rind og nærmeste omegn i en passende alder.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Annalise Malle

Hej.
Hvis du skulle være interesseret i at komme på Geni, så kan du gå der ind igen og kontakte Grete Hay Ingebrigtsen og skrive navnet på alle personer, i lige linje, fra dig og op til Johannes Madsen, og bede hende om en indvitation til træet ( man skal være i slægten for at komme på)
Mange venlige hilsner
Annalise Malle.

Annalise Malle

Hej igen.

Folketællingen 1787, Søndergade, Vejle købstad, Nørvang herred, Vejle amt

Niels jensen, Skomager.

Johannes Madsen, 11 år, Tjenestefolk.

Med venlig hilsen

Annalise.

Siri Lind Johannessen

Takk for svar og for søkene dere har gjort for meg :) Det setter jeg stor pris på, for jeg har lett i mange år etter denne Lind-familiens opphav.

Jeg har noen flere spørsmål til dere.
Vet dere om det kan være mulig at navnet/stedet Lind eller Linde tidligere ble kalt Lin?
Er disse Lind-stedene gårder i dag, hvor man eventuelt kan finne spor?

Jeg har en teori om at en som heter Mads ? Lind kan være innvandret for å arbeide ved sølvgruvene i Kongsberg i Norge. Det finnes flere med dobbeltnavn-Lind i "Eksaminasjonsmanntallet Kongsberg Sølvverk  1732" og i "Avskjedigelsesmanntallet Kongsberg Sølvverk 1805". Disse heftene har jeg kjøpt fra Bergverksmuseet i Kongsberg. Jeg kan imidlertid ikke finne noen som passer "vår mann".

I de norske folketellingene 1801 finner jeg følgende:
Kongsberg, Buskerud i Norge 1801:

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010604&gardpostnr=416&personpostnr=2276&merk=2276#ovre

Her ser man at sønnen heter Anders Madsen Lind, datteren Ide Carine Madsdatter og at Birthe Pedersdatter er gift for annen gang. Jeg finner en Maria Madsdatter Lind som husholderske ved Fossesholm i Eiker, Buskerud 1801:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f1801&gardpostnr=16697&personpostnr=277172&merk=277172#ovre

Dette er muligens Johannes familie, men jeg har hittil ikke klart å verifisere det.

Det var vanlig at gruvene i Norge måtte hente spesialister og arbeidskraft utenfra. Sølvgruvene var helt avhengig av disse, for i Norge hadde man ikke den nødvendige kompetansen. Mange kom fra Danmark, Sverige og Tyskland. Kongsberg og omegn ble på denne tiden et meget folkerikt senter, og vi vet at folk ofte beveget seg mellom de forskjellige gruvene som lå på Østlandet.

Her kommer mitt spørsmål angående dette:
Vet dere om det finnes lister over utvandrere fra Danmark til Norge i den aktuelle perioden? Finnes det eventuelt spesielle lister over arbeidskraft med spesialkompetanse for gruvene?

Dette er Johannes Madsen i Åsgårdstrand, Borre i 1810:

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=f18010717&gardpostnr=120&personpostnr=1201&merk=1201#ovre



Ruth Neumeister


vejle, Nørvang, Vejle Købstad, Søndergade, Søndergade, 102 F 134, FT-1787, C1451

Niels Jensen 38  Gift Husbond Skomager 
Maria Jensdatter 37  Gift Hans kone   (skifte 1792: Erik Brejl)
Søren Henrichsen 27  Ugift Tjenestefolk Skomagersvend 
Johannes Madsen 11  Ugift Tjenestefolk         
Hans Envoldsen 18  Ugift Tjenestefolk


Her er Niels Jensen Skomager igen:

vejle, Nørvang, Vejle Købstad, Vejle Købstad, , 162, FT-1801, B4078

Niels Jensen 52  Gift Huusbond Skoemager, Avlsbruger og Eligered Borger 
Else Pedersdatter 37  Gift Hands Kone   
Jens Nielsen 12  Ugift Deres Søn   
Svend Nielsen 6  Ugift Deres Søn   
Maren Nielsdatter 3  Ugift Deres Datter   
Christian Ernst 27  Ugift Tienestefolk Skoemagersvend 
Nicolaj Dreyer 19  Ugift Tienestefolk Læredrenge 
Anders Nielsen 16  Ugift Tienestefolk Læredrenge 
Anne Dorthea Madsdatter 33  Ugift Tienestepige  (en søster til Johannes?)


Skomagersvenden Søren Henriksen Them fra FT 1787 har også en Lind ansat. Måske er Lind-børnene i familie med ham?

vejle, Nørvang, Vejle Købstad, Vejle Købstad, , 190, FT-1801, B4078

Søren Henrichsen Them 41  Gift Huusbonde Skoemager  (død 1815, se Nygårds sedler)
Mette Kirstine Hansdatter 40  Gift Hands Kone   
Valentin Henrichsen Them 4  Ugift Deres Søn   
Anne Mette Them 1  Ugift Deres Datter   
Andreas Lind 25  Ugift Haandværksvend Skoemagersvend 
Niels Hauschild 19  Ugift Læredreng Læredreng


487 Vurdering ved skilsmisse i Vejle. 16.1.1798, fol.485B, 489.
Vurdering for Anders Hansen, fisker og hustru Birthe Kirstine Henriksdatter Them i Vejle. Bevilling til skilsmisse af 15.12.1797. LV: brødre Hans Henrik Them, handskemager i Vejle, Søren Henriksen Them i Vejle.

525 Dømt umyndig. 1.10.1803, fol.578, 594, 602B.
Anders Hansen Fisker dømt umyndig på grund af "svag forstand". FM: svogre Peder Rose, Søren Henriksen, skomager. (Sml. lbnr.487).


vejle, Nørvang, Vejle Købstad, Torvegade, Torvegade, 37 F 58, FT-1787, C1451

Henrich Berntzen 84  Gift Husbond Handskemager 
Anna Sørensdatter 60  Gift Hans kone   
Hans Henrich Henrichsen 30  Ugift Deres børn   
Christen Henrichsen 14  Ugift Deres børn   
Berthe Henrichsdatter 9  Ugift Deres børn


vejle, Nørvang, Vejle Købstad, Vejle Købstad, , 67, FT-1801, B4078

Hans Henrich Them 45  Gift Hosbonde Handskemager 
Anne Nielsdatter 47  Gift Hands Kone   
Anne Johanne Thim 7  Ugift Deres Datter   
Anne Sørensdatter 77  Enke Hosbondens Moder Haver Ophold i Huset 
Christian Henrich Them 29  Ugift Hosbondens Broder Handskemagersvend 
Peder Madsen 15  Ugift Læredreng Handskemagerdreng   (nok en broder?)


330 Bent Henriksen, handskemager i Vejle. 19.11.1787, fol.257B.
E: Maren Madsdatter. LV: Søren (Nielsen) Møller i Bredballe. B:
   Bent 6 mdr.
FM: farfar Henrik Bentsen, handskemager i Vejle.
Første ægteskab med [Else Margrethe Krog, skifte 28.3.1784 lbnr.295]. B:
   Hans Henrik 14,
   Anne Margrethe 10.

vejle, Holmans, Gauerslund, Gauerslund Sogn, Gauerslund Bye, 6, FT-1787, B8847

Mads Sørensen 43  Gift Hosbonde Selweyer Bonde og Gaardbeboer 
Bodil Cathrine Henriksdatter 28  Gift Madmoder   
Jens Madsen 17  Ugift Hans Børn af første Egteskab   
Cathrine Sophie Madsdatter 14  Ugift Hans Børn af første Egteskab   
Niels Madsen 10  Ugift Hans Børn af første Egteskab   
Henric Madsen 3  Ugift Børn af sidste Egteskab   
Maren Madsdatter 1  Ugift Børn af sidste Egteskab   
Maria Thomasdatter 22  Ugift Tieneste Pige

Hilsen
Ruth
 

Siri Lind Johannessen

Hei!

Takk for gode forslag  :) Nå har jeg litt å arbeide videre med.

Hvis noen kan besvare mine øvrige spørsmål senere, er det veldig bra. Jeg kikker stadig innom her.