Kresten Jensen, Smollerup - hvem var hans 2. kone?

Startet af Erik Rødsgaard Jensen, 30 Mar 2011 - 09:48

Forrige emne - Næste emne

Erik Rødsgaard Jensen

Jeg har fundet een af mine aner (Kresten Jensen) i FT 1901, Smollerup sogn, Fjends Herred, Viborg Amt, opslag 266. Det fremgår heraf, at han har været gift 2 gange. 1. gang i 1866 (opslag 20, KB Smollerup) med en Marie Kirstine Rasmussen, som han fik 5 børn med. Hun døde ved en ulykke i en mølle d. 4/4 1896, og Kresten blev herefter åbenbart gift 2. gang allerede samme år. Det fremgår af FT at han også får 1 barn med sin nye kone.

Men problemet er, at han i FT 1901 står som enkemand, hvilket jo betyder, at hans nye kone er død i tidsrummet ultimo 1896 - primo 1901.

Jeg har forgæves søgt denne vielse i hele Fjends herred og omliggende sogne. Så hvis een eller anden tilfældigvis kender noget til, eller kan hjælpe med oplysninger om Krestens eller Christens, som han også staves, 2. ægteskab, vil jeg blive utrolig glad.

NB.: Jeg har en tråd under aneefterlysning omkring hans datter Mette Kirstine Jensen, hvor dette spørgsmål måske automatisk kan besvares, hvis jeg finder ud af mysteriet om hans 2. kone.

Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Jørgen Christensen


Jeg tror ikke, du har ret i, at Kresten Jensen var gift to gange.

En nærlæsning af folketællingsskemaets tekst øverst i kolonnerne 14 - 16 viser faktisk, at der kun er tale om ét ægteskab.

Venlig hilsen,
Jørgen.

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Jørgen.

Jeg tror desværre du har ret. Jeg har ikke læst kolonnerne tilstrækkeligt igennem. Så denne tråd må jo nok ende her, men kan gå videre i min anden tråd omkring datteren Mette.

Tak for informationen og undskyld til alle, der måske har brugt tid herpå.

Med venlig hilsen

Erik
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen