En mølleejers indtægt

Startet af Svend Erik Abildtrup, 07 Apr 2011 - 09:25

Forrige emne - Næste emne

Svend Erik Abildtrup

Jeg arbejder på en mølleartikel.
Kan nogen fortælle mig, hvad en mølleejers indtægt 1916 på 1200 kr. er i dagens mønt samt en formue på 1500 kr.?

Svend Erik Abildtrup

Jørgen Sørensen

Kan du bruge denne - Link

Nogle møllere fik vist også "naturalier", engang var det vist sådan, at hver x sæk fik mølleren.
Venligst Jørgen - 2300

Svend Erik Abildtrup

Tak for denne beregner. Den er rigtig fin.
Også når folk fortæller om dengang, man "kun" fik 2oo kr i ugeløn.

Hans Poulsen

#3

Hej Svend Erik

Da vi først nåede ind på 1900-tallet, var det vist en blandet fornøjelse af være møller.

Elektricitet var indlagt på mange gårde, som dermed kunne benytte egen kværn, og inden da var der mange gårde, der klarede sig med en petroleumsmotor som drivkraft.

Utallige gårde, der hverken havde peroleumsmotor eller elektricitet, havde egen kværn trukket af vindmølle - enten på taget eller fritstående, og det var ikke nødvendigt længere at køre til egnens store - ofte hollandske - mølle.

I 1700-tallet og helt frem til omkring 1870 var møllervirksomhed meget ofte en lukrativ affære, og som Jørgen er inde på, tilfaldt der mølleren en del af hver sæk korn, der blev kværnet.

Der er skrevet adskillige bøger om danske møller og møllerivirksomhed - spørg Google eller spørg på biblioteket.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jørgen Sørensen

Nu skal du tage tingene med et gran salt.

I 1958 fik jeg som lærling 27 kr. i ugeløn, beregneren siger, at det i 2010 svarer til 341,19 kr.
Den holder vist ikke i dag.

I beregneren er brugt et indeks, som som er beskrevet i et 88 sider dokument, findes her - Link

Det er nok meget svært, at omsætte en indtjening i 1906, med en indtægt i 2010, som beregneren slutter med.

I min tid som ferie dreng på Fyn i fyrrerne, gik man til en nabo med 1 pot mælk, og kom hjem med nogle æg. ;)
Venligst Jørgen - 2300

Anette Eriksen

Hej,

Jeg er enig med Jørgen. Min far tjente i 1942 80 kr. om ugen, hvilket var en ganske høj løn for en tømrersvend. Det var vist noget med akkordarbejde. 80 kr. i 1942 svarer til 1.633 kr. i 2010. Det kan næppe kaldes en høj løn.

Mange hilsner
Anette Eriksen

PS: Min mand er i øvrigt af slægten Abildtrup.