Flensburg f 1848 Johan Axen

Startet af BirgittaWind, 22 Okt 2010 - 17:06

Forrige emne - Næste emne

BirgittaWind

Jag söker föräldrar och deras födelsedatum samt ev syskon til Johan Axen född 1848 28 januari i Adelby.

Hoppas på hjälp från Danmark i detta ärende.
Vänligen Birgitta Wind

Hans Poulsen



Hej Birgitta

Beskæmmende for mig vidste jeg ikke, hvor Adelby ligger, men det har Wikipedia lige rådet bod på, og jeg anfører resultatet i håb om, at det kan fremme din forespørgsel:

"Adelby

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

Adelby er et sogn i det østlige Flensborg. Sognet består af bydelene Tarup, Sønderup, Adelbylund og den selvstændige landkommune Tostrup. Før omfattede sognet også Sankt Jørgen-kvarteret og byens Hulveje (nu Lyksborg− og Kappelgade). Kirken selv står i Tarup. Største besiddelser i sognet var de tre enkeltgårde Store Adelbylund (senere Holländerhof), Lille Adelbylund og Sønderupgaard. Sognets navn er en minde om den forhenværende landsby Adelby, som lå her tæt ved kirken.

For at undgå indlemmelsen i Flensborg Kommune, havde landkommunerne Tarup, Sønderup og Tostrup i 1966 dannet den nye kommune Adelby på baggrund af Adelby sogn".

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

BirgittaWind

Mange tack för detta. Då får jag pröva i Schleswig-Holstein om jag förstår det hela rätt.

Birgitta

Hans Poulsen



Hej igen, Birgitta

To kommentarer:

- Dit indlæg hører hjemme i den DIS-gruppe, der hedder *AneEfterlysning*, og så vidt jeg véd, skal du have hjælp fra moderator for at få det flyttet

- Det vil være en god idé at få stednavnet *Flensborg* med i din overskrift. Der er slægtsforskere, der har et forrygende stort kendskab til området fra Kongeaaen til Hamburg - ja, til hele Tyskalnd for den sags skyld - og jeg kunne unde dig at komme i kontakt med en af dem.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

BirgittaWind

Hoppas få hjälp med detta ,då jag fösöker hjälpa en dam i USA med henes svenska och dansk tyska anor.
Enl hennes uppgift är han född 1848, 28 januari.

Tack för all hjälp.

Hilsen fra Birgitta

Hans Poulsen



Hej Birgitta

Én lille bemærkning mere, og så skal du slippe.

Nu er dit indlæg i den rigtige gruppe, og jeg kan se, at du har tilføjet navnet *Flensborg* i din overskrift.

Det er imidlertid ikke slået igennem på forsiden, hvor alle indlæggene står, og det er dér, en hjælper gerne skulle se det.

Det klarer du ved at benytte den tast, der hedder *Redigér*, som står på hovedlinjen ude til højre.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

BirgittaWind

Tack Hans för all god information hilsen til Frederiksberg fra Birgitta

Inger Buchard

Folketællingen 1845 for Adelby har denne familie:
Peter Hinrich Axen 36  Verheir.  Käthner und Tagelöhner Kirchsp. Adelbye
Anna Maria Friederichsen 33  Verheir.  seine Frau Corsoer
Hans Hinrich Axen 9  Unverheir.  ihre Kinder Kirchsp. Keinis
Peter Hinrich Axen 7  Unverheir.  ihre Kinder Kirchsp. Keinis
Carl Friedrich Axen 5  Unverheir.  ihre Kinder Kirchsp. Adelbye
Andreas Axen 2  Unverheir.  ihre Kinder Kirchsp. Adelbye

Måske kan du få en læser fra Flensborg til at slå op på byarkivet, hvor de har kopier af kirkebøgerne stående?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

BirgittaWind

Tack Inger för din hjälp, det är måske den rätta familjen, hilsen fra Birgitta i Sverige.

Hans Poulsen



Hej Birgitta

"..Måske kan du få en læser fra Flensborg til at slå op på byarkivet, hvor de har kopier af kirkebøgerne stående?"

Hvis du agter at følge det råd, som Inger Buchard har givet dig, skal du over i den DIS-gruppe, der hedder *Hjælp til opslag* med et nyt indlæg - og stadig med en *god* overskrift:

<http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/board,6.0.html>
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

BirgittaWind

Tack igen för god hjälp !

Birgitta

Flemming Haugaard

Hej Birgitta.

Jeg har også lige fået interesse i en Johan Axen fra Adelsby. Jeg har en gang fået tilsendt en anetavle, så vidt jeg husker fra USA, hvor en Johan Axen skal være født i Adelsby d. 28. januar 1848 og død i Kolding i Danmark d. 6. marts 1810. Det sidste er korrekt, men det første vil jeg da vældig gerne have bekræftet. Når det har min interesse, så er det fordi jeg prøver at finde hele Freund slægten, som jeg er en del af. Johan Axen bliver nemlig gift med Grethe Freund, og de får bl.a. sønnen Marius Carl Axen, der er født i Løjt d. 1. oktober 1886, og han bliver gift med Helene Petersen 23. december 1911 i Chicago. Tror du, at det er den samme Johan Axen, vi er interesserede i?

Venlig hilsen
Flemming Haugaard

BirgittaWind

Hej Fleming !

Jag skall maila til den amerikanska damen som jag pröver att hjäpa med hennes anoroch fråga om de namn du uppgivet.

Han är ikke född i Adelsby har jag fått veta genom opslag som gjortsi Flensburg.

Hilsen fra Birgitta

BirgittaWind

Hej Fleming !

Det är samma dam i Californien som du haft kontakt med !Se hennes svar till mig idag.

Just a quick note now - will write more in a couple days!  Flemming Haugaard is one of the websites I mentioned to you quite a while ago!
This is my great-grandfather Johan, and I do have him married to Grethe - with the rest of the information on my grandfather and grandmother!  He was born in Adelsby, Gelting parish, I believe, but as a tailor moved to Kolding where he died.  I am trying to get information on his parents and who they are.  The film I've been waiting for still hasn't come in - it is the 1855 Flensburg census which also includes Adelby, so hopefully he and his parents didn't move from that area before Johan was 7 years old!
You are so nice to still be trying to check on him for me!  Do you know Flemming Haugaard personally?  I had emailed him about Johan before and gave him all that information - he said he would try to check more when he next went to the archives but I haven't done any follow up with him.
I have even checked the Lojt church records, where my grandfather was born, to see if possibly Johan and Grethe were married there but they weren't as far as I could tell.  I'm going to go over them again.
Hälsning från Birgitta W

Flemming Haugaard

Hej Birgitta.

Det er blevet for dyrt at køre til Åbenrå med kun 2 personer i bilen, så det er meget længe siden, jeg har været dernede. Jeg tror dog efterhånden på, at det kan lade sig gøre at samle et hold til turen derned. Jeg håber at kunne finde noget om Axen familien, men også en kvinde længere tilbage i amerikanerens/min anetavle, hvor amerikaneren har fået et forkert navn indskrevet (Karen Fransdatter). Hun skal hedde Karen Lorentzdatter, og hende er vi faktisk 2 slægtsforskere der jagter, fordi det er vores fælles ane. Hun var gift med Andreas Freundt, og ca. 1½ år efter hans død bliver en Karen Franzdatter fra Ringkøbing gift. Så jeg kan godt forstå amerikanerens forkerte navn. Da Karen Franzdatter blev gift, var hun ikke nævnt som enke, og ved hendes død var der ikke nævnt 2 ægteskaber! Vi har også et bud på hvem den rigtige Karen kan være og på hendes fødsel, men igen kan vi ikke finde vielsen og heller ikke hendes død, så vi ad den vej kan få vores teori bekræftet. Ved børnenes dåb står der igen og igen, at Karen er fra Åstrup Sogn. Vores bud går på, at far til Karen kunne være Lauritz Nielsen Kier, men hvorfor er Karen så kun nævnt som Lorentzdatter? Der er brugt mange timer på de 2 kvinder, men vi har ikke opgivet endnu.

Venlig hilsen
Flemming Haugaard

Flemming Haugaard

Hej.

Jeg har nu været i Åbenrå, hvor jeg har fundet Johann Axen født samt nogle søskende. Da der er tale om data fra tyske kirkebøger, med de restriktioner det medfører, må evt. interesserede sende mig en mail. Kirkebogs føreren har iøvrigt ikke været omhyggelig med, hvordan efternavnet skal staves!

Venlig hilsen
Flemming Haugaard

BirgittaWind

Hej !

Antar att du meddelat Elaine dessa uppgifter det ser hon framemot !

Birgitta

Flemming Haugaard

Hej.

Jo da. Hun har fået en foreløbig rapport samt en oversættelse af Johans dåbstekst. Jeg har fundet 4 søskende i Adelby Sogn (Kirchenkreis Flensburg), samt formentlig 7 fætre/kusiner. Fra en folketælling ved jeg, at der er 2 ældre sønner, som jeg ikke har fundet i Adelby. Andetsteds på nettet har jeg fundet, at de skal være født i Korsør i Danmark, men jeg har ikke kunnet finde dem i Skt. Povls kirkebøger. Jeg har derimod fundet deres mors (Anne Marie Hedevig Friedriksen) fødsel i Skt. Povl. Det burde være nærliggende, at Johann og Anne Marie Hedevig er viet i Korsør, men det er ikke tilfældet, så hvis en læser har gode ideer, så hører jeg da gerne om det, for jeg er tom for ideer lige nu.

Hilsen
Flemming

BirgittaWind

Jag tackar förinformationen och är säker på att Elaine uppskattat ditt svar.
Ha en god weekend siger Birgitta

Klaus Hufenbach

#19
 :)Hi Birgitta,
By calling up " Adelby " via Google will you find " Bewohner des Kirchspiel Adelby "
that is " inhabitants of the parish Adelby ". Following the line " weiter zu den
Adelby-Daten you´ll see an index. Klick on " A " and then " Axen ".
You´ll be surprised !!
Have a nice day !!
Klaus
I forgot to tell you, that all churchbooks of the entire " Angeln " ( that is the peninsula between Flensburg, Kappeln and Schleswig can be found in the
" Kirchenkreisamt " in Kappeln.
The people there are utmost friendly .
The same
Med venlig hilsen fra Salzgitter/ Tyskland
Klaus Hufenbach
klaus.hufenbach@gmx.de