Nygaards sedler

Startet af Hans Jørgen Hvidberg, 18 Maj 2011 - 16:39

Forrige emne - Næste emne

Hans Jørgen Hvidberg

Hvor nøjagtig er den gode Nygaard i sine sedler?
Jeg er endt i et underligt problem, i en seddel skriver han nemlig at Kristina Ivers (som er Christina Iversdatter) er gift med Johann Ludvig Prüsse, når hun nu var gift med Johann Andreas Prüsse - underligt.
Men måske har han lavet en lille fejl med mellemnavnet, da der jo er to brødre med næsten samme navn.

Men hvor godt kan man regne med sedlerne?
vh
Hans Jørgen

Inger Buchard

Nygård plejer at være omhyggelig - hvor ved du fra, at hun var gift med Johann Andreas Prüsse og at han ikke også hed Ludvig?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Hans Jørgen Hvidberg

Har fundet dem gift i Vor Frue Haderslev 1789-1831 opslag 331 ægteskab nr 1.
I det gamle DIS forum søger en Tove Prüsse (Prusse) efter netop Ludvig og skriver at der er flere brødre med samme fornavn med forskellige mellemnavne, men den hun søger er Ludvig.
Så derfor min undren om nøjagtigheden, og nej jeg har ikke fundet ham føst da det formentlig er i Anderten Tyskland han er født.
Venlig hilsen
Hans Jørgen

Inger Buchard

Ja, det er jo klart: han kommer fra Anderten 'im Hannöverschen', dvs.  kongeriget Hannover.
Tyske GOV http://gov.genealogy.net lægger det nær Nienburg.

Hvis du generelt vil jagte Prüsse/Prüsze/Prüße i Niedersachsen, så brug http://aidaonline.niedersachsen.de/ - deres DAISY. Skriv Prüsse o.l. i søgefeltet og se, hvad du får

Der må være en kone, der dør i Vamdrup eller også gør han det selv. Har du fundet begravelsen?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Arne Feldborg

Citat fra: Hans Jørgen Hvidberg Dato 18 Maj 2011 - 16:39
Hvor nøjagtig er den gode Nygaard i sine sedler?

Som hovedregel er Nygård præcis lige så pålidelig som den kilde han skriver af efter. Hverken mere eller minde.

Men ligesom der sagtens kan være fejl i den oprindelige kilde, og ligesom det jo sagtens kan forekomme at den samme mand optræder i to forskellige kilder under to forskellige navne, så kan Nygård jo også have læst eller skrevet forkert.

Det sidste forekommer naturligvis (omend uhyre sjældent).

Det konkrete problem tør jeg ikke udtale mig om. Men check først og fremmest den originalkilde Nygård opgiver - og check kilden til de andre oplysninger du har.

Tilsyneladende lever der en person med det navn i Ribe amt både i 1804 og 1834. Har du checket hvad der står i den nævnte kirkebog ved de tre børns fødsel.?

Som jeg læser Nygårds seddel må denne Kirstine Ivers være død senest 1807.?


mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Hans Jørgen Hvidberg

#5
Ja det burde hun være, men jeg har endnu ikke funde hende død.

Men nu finder jeg i Vamdrup, Ribe Amt Andst herred kb 1760-1802 opslag 176 nederst en Ernst født (han dør formentlig senere), jeg er nu på den da faderen står som Forvalter Ludvig men samtidig læser jeg (og det er usikkert) at i venstre side står der gnidret Christina Ivers.
Så den bliver "sjovere og sjovere".
Nu er det en sideslægt til min hustrus aner (christina Ivers er søster til min hustrus ældste ane på den side), men man er jo nu stædig.
Altså skal den gode Johan Ludvig/Andreas findes født.
Ja der er flere med samme navn også en født senere
Ved godt at selve det at få hjælp til tydning ikke er dette forum, men nu "snakker" vi jo om det.
Tak for interessen
Vh
hans Jørgen
ps se gerne på KB nævnt jeg kan sagtens være på vildspor hvad moders navn angår.

Hans Jørgen Hvidberg

Her er et billede fra Nygaards sedler og der skal der så være i alt 3 børn.
Ved nogen hvad nummeret efter børnene betyder?
Og Kristine har et X så hun må være død i 1807
Undskyld hvis jeg spørger lidt dumt, men så meget er jeg ikke inde i sagerne
Vh
Hans Jørgen

[vedhæfting slettet af admin]

Frank Green

Har ikke rodet så meget med Nygaards sedler.

Men nummeret ud for børnene,må være sidenummeret i kirkebogen hvor deres dåb er anført.Her i Vamdrup Kirkebog.

Kristine må være død før-eller i 1807,da han bliver gift med Elsabe i 1807.

Sådan ville jeg forstå seddelen.

Med Venlig Hilsen
Frank

Arne Feldborg

#8
Det der står allerøverst på sedlen er tydeligvis en senere tilføjelse (fundet i en kilde dateret 1807).

Det må være fra Ernst Henriks dåb (Folio 153). Det er så givetvis også kilden til Elsebet som er nævnt dér. Hun er også nævnt som hans kone i 1834.

Kirstine Ives har du (om end meget utydelig) ved den første søns dåd og ved fkt 1801:

Fkt-1801; Vamdrup - Østerby Ladegaard ; 1;
296; Johan Prusser; ; 34; gift,1; Mand / Forvalter
297; Christina Iversdatter; ; 34; gift,1; hans Kone
298; Ernst Johansen; ; 1; ; deres Søn
299; Kiesten; ; 13; ; Tjenestepige
300; Niels Chrestensen; ; 26; ugift; Ladekarl
301; Villads Pedersen; ; 24; ugift; Tjenestefolk
302; Jens Pedersen; ; 40; ugift; Tjenestefolk
303; Johan Adolph; ; 30; ugift; Tjenestefolk
304; Niels Andersen; ; 21; ugift; Tjenestefolk
305; Thomas Rasmussen; ; 15; ; Tjenestefolk
306; Søren Jørgensen; ; 14; ; Tjenestefolk
307; Lisbet Errichsdatter; ; 36; ugift; Huusholderske
308; Anna Chatrina; ; 38; ugift; Kiøks
309; Malena Pedersdatter; ; 33; ugift; Malkepige
310; Kiesten Magreta; ; 19; ugift; Malkepige

Fkt-1834; Malt - Askov by ; 76; et hus
401; Johan Ludvig Pryse; m; 54; gift; Indsidder, Snedker
402; Elsebet ??; k; 56; gift; Hans kone

Så med mindre der er to brødre der begge har været forvalter på Østerbygaard, så tyder meget på at det er den samme person.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Hans Jørgen Hvidberg

Den bliver godt nok sjovere og sjovere. Fundet i DDD:
Christine Prysse født Iversen 90  Enke Aftægtskone  Haderslev
Haderslev, Frøs, Skodborg (Kongerigsk), Skodborg, Gaard, 10d, FT-1855, C5157

Og det passer med hvad hendes anslået alder er hos os, da vi endnu ikke har fundet hende og især hendes søster født (søsteren er min hustrus ædste ane).

Men som Nygaard skriver kan man læse hun er død i 1807, men findes altså nu i en FT fra 1855 og dør i 1859 i Skodborg 93 år gammel, måske skilt hvis man blev det dengang da manden jo iflg Nygaard giftes med en Berthelsdatter.   
Dette må være hende 1851-1878 Skodborg KB Haderslev Amt Frøs Herred oplsag 414 nr 33 far og mor passer nemlig fint.

Viser vel blot at krydskonbtrol og kontrol er meget nødvendigt.
vh
Hans Jørgen

Tine Susanne Olsen

hejsa
man skal huske at krontrolerer alle oplysninger og jeg mener alle oplysninger  man finder  og får rundt omkring(også af andre slægtsforskere) man kan blive så grueligt snydt hvis man ikke gør det.det er bedre at gå med seler og livrem frem for man opdager at ens forskning er forkert og man skal starte forfra.
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Hans Jørgen Hvidberg

Hej, det har du så ret i, og jeg poster det kun for at vise hvordan man KAN blive snydt, nu er vi kommet lidt længere i slægten, men alt bliver dobbelt og tredobbelt kontrolleret - vi blev ellers så glad da vi så Nygaards Sedler.
Men det kan ikke være samme mand, da han altså var gåedmand i Skodborg, med mindre det er efter en "pensionering" selvom Nygaard skriver hendes navn på sedlen, så ja der skal virkelig tjekkes efter.
vh
Hans Jørgen

Arne Feldborg

Nu skriver Nygård vel ikke at hun er død før 1807.

Det er jo 'bare' en mulig følgeslutning af at manden tilsyneladende er gift med en anden i 1807.

Hvis man ser på den fkt. du nævner, så er det jo dog overvejende sandsynligt, at den enke du har fundet er er mor til den Emil Heinrich Prysse der bliver døbt i 1800, og som også ses sammen med forældrene i fkt 1801. Enke på den kan tid kan godt betyde fraskilt.

Det afgørende punkt er for mig at se stadigvæk: Er det den samme mand der er far til de tre nævnte børn, eller er der to brødre der begge hedder Johan til fornavn, og som begge har været forvalter på Østerbygaard.

Mon der findes et skifte efter Johan Ludvig - for så ville det jo kunne afklares.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Frank Green

Hej Hans Jørgen

Må give dig ret efter at have kigget på det.
Nygaard har forvekslet Johan Andreas med Johan Ludvig.

Så er det vel Johan Andreas som er gift med Christina Iversdatter og får de 2 første børn i Vamdrup.

Og Johan Ludvig som bliver gift med Elsebeth Berthelsdatter Wind d.14 marts 1807 og får en søn i Vamdrup 1807.Se evt Ribe,Anst,Lejrskov 1806-1815 opslag 119.

Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Malt, maltbor, et hus, 49, FT-1845, C1250
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Ludwig Pryzhe 66  Gift  tømmermand, slygtser?? Tyskland
Elisabeth Kind 67  Gift  hans kone Leinskov sogn
 
--------------------------------------------------------------------------------
Samtlige personer i husstanden

ribe, Malt, Malt, Askovmark, et Huus, 94, FT-1850, C6360
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ludvig Pryse 70  Enkemand  Aftægtmand Tydskland
 
--------------------------------------------------------------------------------
Mvh
Frank

Christian Konstmann Autzen

Hej Hans

NU har jeg så ikke tjekket dit indlæg helt igennem - men hvis du har en ane som har efternavnet Vind/Wind, så kan du måske få gavn af at se lidt på Bedsted Familieregister - blot google den.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Egon Hansen

Degnen på Fanø i 1648 hed Vind, og flere slægtled efter ham brugte også navnet!
;Mvh Egon

Jens V. Olsen

#16
Citat: Og Johan Ludvig som bliver gift med Elsebeth Berthelsdatter Wind d.14 marts 1807 og får en søn i Vamdrup 1807.Se evt Ribe,Anst,Lejrskov 1806-1815 opslag 119.

Hun kan meget vel være datter af Bertel Christensen Wind
se http://jvo.dk/Wind/Hjortlund-II/fam000xx/fam00034.htm

Der er dog afvigelser i hendes alder.
FT1834: 56, FT1840: 60, FT1845: 67 og Død: 3/1-1849, æt. 72

Ved vielsen i Lejrskov (opslaget nævnt ovenfor) er hendes forlover
Iver Sørensen Wind, der har arvet Wind-navnet fra sin hustru, der var kusine til
Elsebeth.

Med venlig hilsen