Gjertrud Sørensdatters fødsel i 1770 Brøns sogn

Startet af C. Thomsen, 07 Jun 2011 - 20:53

Forrige emne - Næste emne

C. Thomsen

Hej alle

Jeg søger Gjertrud Sørensdatters fødsel. Hun er født ca. 1770, hvor ved jeg ikke præcis, men jeg mener, at det skal være i Brøns sogn.
Desværre kan jeg ikke tyde skriften i kirkebogen fra Brøns sogn, Hviding herred, Tønder amt 1663-1781 fra opslag 98 (Her starter året 1770).
Vil nogle gøre et forsøg? :)

Mvh Christian

Elin Madsen

Hej Christian

Prøv at fortælle lidt mere om Gjertrud Sørensdatter. Du må have flere oplysninger om hende, siden du gætter på fødested og fødselsår. Det bliver nemmere at hjælpe dig, når der er flere oplysninger at forholde sig til.

venlig hilsen
Elin

C. Thomsen

Hej Elin

Det havde jeg ikke lige tænkt over - undskyld :)

Hun får en uægte søn (den tredje af slagsen), Søren Nielsen Schmidt, i 1812 i Brøns sogn 1782-1814 opslag 94 nr. 6, hvis far skulle være Simon Hansen. Jeg mener, at have fundet hendes død i Brøns sogn, Hviding herred, Tønder amt i kirkebogen 1814-1832 opslag 87 nr. 4 i 1827. Her er hun angivet til at være 56½ Aar.
Jeg ved ikke om dette hjælper nogle? :)

Mvh Christian

Elin Madsen

Hej

Jeg har fundet dåben af en Gertrud Sørensdatter, men om det er den rigtige, ved jeg ikke.

Først: I folketællingen for 1787, Brøns sogn findes

Søren Christensen 43  Gift Mand Bonde og huusmand 
Anna Simonsdatter 39  Gift Hans kone   
*Gertrud Simonsdatter 12  Ugift Deres børn Knipler 
Maren Sørensdatter 10  Ugift Deres børn Knipler 
Cathrine Sørensdatter 8  Ugift Deres børn Knipler 
Egristina Sørensdatter 7  Ugift Deres børn   
Simon Sørensen 5  Ugift Deres børn   
 
*Jeg formoder, at Simonsdatter er en skrive- eller tydningsfejl. Efternavnet burde være Sørensdatter.
Ligeledes må søsteren Egristina være offer for en tastefejl. Det mest naturlige ville være Christina.
Desværre kan jeg ikke kontrollere originalen, da den ikke er på AO.

I kirkebogen for Brøns 1663-1781 findes på opslag 103, højre side, nederst. (1773)

Dom. 15 p. Trinit d. 19 Sept hafde Søren Christensen i Syndernes en
Datter til Daab kaldet Giertrud /: **nat. d. ? Sept. baaret
af xx Hansens Kone i Synd. Fadd.: Anne Botilde Simonsd. i
Synd. Dorthe Christensdatter i Østerobeling, Lund Andersen i S.
Hans Simonsen i Syndernes

** født

Søsteren Marens dåb findes på opslag 106, højre side Dom 9 på. Trinit.

venlig hilsen
Elin

C. Thomsen

Hej Elin

Tak for dit store stykke arbejde! :) Jeg kan desværre heller ikke sige om det er den rigtige.. Det er lidt træls at fødselsdatoen ikke passer. Jeg vil prøve at søge efter Søren Nielsen Schmidt's konfirmation samt hans to ældre søskende og deres dåb :)
Måske de kan kaste lidt lys over sagen :)

Mvh Christian

Elin Madsen

Hej

Jeg søgte også Søren Nielsen Schmidts konfirmation i sognet, men fandt den ikke.

mvh
Elin

Thomas Kryhlmand

Folketællingen 1787 for Brøns sogn ER på AO.

Ved at kigge på nederste notering på opslag 3 kan man konstatere, at der er tale om en læse/tastefejl, når datteren Gertrud kaldes Simonsdatter. Jeg læser 'Giertud Sørensdatter'.

Og Elin har også ret i, at søsteren Christina er offer for en tastefejl.

VH Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Elin Madsen

Hej igen

Ja, minsandten FT Brøns 1787 er på AO, men det er dog en besynderlig måde, den skal findes på.

Man kan ikke vælge Tønder amt, men skal vælge "amt- alle", "herred - alle" og så kan man få Brøns frem. Det var en ny opdagelse for mig.

mvh
Elin

C. Thomsen

Hej Thomas

Tak for at få det helt på plads med navnene :)

Elin: Jeg har også søgt efter hans konfirmation før, men har ikke kunne finde den.. Tror du, at han måske er blevet konfirmeret i faderens sogn? Jeg vil i hvert fald lige kigge Brede sogn efter i håbet om at han måske er blevet konfirmeret der ;)

Thomas Kryhlmand

Hej Elin,

- den slesvigske del af Tønder amt er ikke på AO. Men de kongerigske enklaver er. Og Giertrud hørte  åbenbart hjemme i en sådan enklave . . .

Du har ret i, at det er en besynderlig fremgangsmåde, men skal benytte sig af, når man vil finde den originale folketælling.

Den overordnede statslige myndighed har da heller gjort alverden for at vejlede os sagesløse brugere i at navigere.

Nå det er jo også bare i udkantsdanmark, Elin  8)

VH Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

C. Thomsen

Hun får en datter i Brøns sogn 1782-1814 opslag 83 nr. 10, men jeg kan desværre ikke se noget om Gjertruds far.. :/

Elin Madsen

Hej igen

Og det første barn findes på opslag 51.

mvh
Elin

C. Thomsen

Hej Elin

Tak for den information :)

Jeg har lige siddet og kigget efter barn nr. 2's konfirmation, men også uden held... Gad vide om de ikke måtte blive konfirmeret??
Vil lige prøve at kigge efter barn nummer 1's.. Det må være kort tid efter at Søren blev født i 1812.

Mvh Christian

C. Thomsen

Her er der selvfølgelig et hul i kirkebøgerne i forhold til det første barns konfirmation...  :P

Elin Madsen

Hej

De nåede ikke konfirmationsalderen.

På opslag 206 (1810) findes Anna Scholborg død og på opslag 194 (1800) findes Sidsel Schou død.

Desuden findes en Søren Christensen, 66 Aar, død på opslag 203. Det er i 1808.

Så der er ikke meget at hente. Der kunne evt. findes et skifte efter Søren Christensen, men jeg har ikke meget begreb om de ting i Sønderjylland.

mvh
Elin

C. Thomsen

Hej Elin

Jeg bliver mere og mere overbevist om, at det er den rigtige Gjertrud :)

Her er hun ved en folketælling i 1803 :)

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peter Nielsen   31   Gift   Hausvater   Hüfener   
Mette Knuds Tocht.   28   Gift   Dessen Frau      
Niels Ewald Friedrichsen   3      Dessen Zwillingkinder      
Karen Peters Tochter   3      Dessen Zwillingkinder      
Gjertrud Sørens Tocht.   30   Ugift   Dienstmagd

Havde først afskrevet hende, men i og med at hendes datter Sidsel dør i 1800 kan det jo godt være hende :) Eller er det bare mig? :)

Mvh Christian