MyHeritage

Startet af Henrik Tauber Lassen, 12 Jun 2011 - 15:01

Forrige emne - Næste emne

Henrik Tauber Lassen

En ny brugers oplevelse af MyHeritage.

Det virker overvældende, når man på ganske kort tid har ca. 1.300 match på godt 300 personer. Det skruer måske forventninger lidt op. "Her må være rigtige mange nye oplysninger til min slægtsforskning".
Samtidig melder problemet sig, hvordan får jeg nu systematiseret arbejdet med at bekræfte disse matcher og hvordan sikre jeg mig nu, at mit eget slægtsforskningsprogram (Legacy) ajourføres.
Der er jo ikke andet at gøre, end at gå i gang. Få nogle erfaringer og så måske justerer sin arbejdsmetode.
Meget skuffende viser det sig hurtigt, at skønsmæssigt skal 75 % afvises. Der er to hovedårsager til afvisningerne.

1.   Ud fra egen sikker viden, er det en forkert match.
2.   Der er ikke oplysninger nok til, med bare nogen sandsynlighed, at kunne bekræfte en match.

Et eksempel på 73 % match:
•   Kønnet er korrekt! - Det må jeg selvfølgelig tro på, når min slægtsforskerkollega har anført det samme køn.
•   Efternavn har fuldstændigt match. Tja, der er ikke anført noget efternavn hos min kollega; men ud fra faderens efternavn, kan man "måske" matche.
•   Fornavn har delvist match. Min slægtsforskerkollega har ikke anført nogen fornavne. Så hvordan kan der være en delvis match?
•   Levende – Match på nej - Personen har levet omkring 1770.
•   Dødsdatoen hos mig er sat til 1772 og hos min kollega til 1777. Det udelukker selvfølgelig ikke en match, da datoer jo ofte er upræcise.
•   Der er ingen match på andre slægtninge.

Det er meget svært at forstå, hvordan ovenstående eksempel kan give 73 % match.

De sidste 25 %, hvor der er match, skal man så selvfølgelig være glad for, og suge de ekstra informationer til sig. Det kan ofte bringe ens forskning videre. Og det er selvfølgelig godt, at andre kan få glæde af mine informationer.

Alligevel stiller jeg spørgsmålet, er dette system MyHeritage godt nok?

Og ofte kan selv den mindste detalje være afgørende for det videre arbejde. Men detaljens værdi afhænger jo i høj grad af helhedens troværdighed.

Med venlig hilsen
Henrik Tauber Lassen

Henrik Poulsen

#1
Hej Henrik....

Ja det er jo nok et helt forkert sted dette emne ligger men jeg skal da nok svare alligevel.

Der bliver hele tiden arbejdet på at gøre Smart Match funktionen bedre og der vil over året ske mange forbedringer.

Som du selv er inde på er det utrolig svært at matche oplysninger langt tilbage i tiden. Dels fordi at registrering af oplysninger ikke altid var lige gode og dels fordi man ikke gik så højt op i hvordan f.eks. navne blev stavet.

Smart Match funktionen har personligt givet mig mange informationer og hjulpet mig med at finde slægtninge i både Danmark og udlandet, som jeg ellers aldrig havde fundet frem til.

Hvis du siger at du har fået 1300 match og har afvist omkring 75% (hvilket er højt) er der trods alt omkring 325 informationer du kan arbejde videre med. Så kan man jo spørge sig selv, hvornår man sidst har fået 325 person match man har kunnet arbejde videre med...!

Kvaliteten afhænger i høj grad af det input der er givet og man kan bare konstatere at der ikke findes noget bedre system at bruge eller hvor der er lige så mange brugere, som hos MyHeritage. Om man så vil bruge sådan et system er jo op til en selv...

Omkring ajourføring er det jo muligt at eksportere en GEDCOM fil og så flette den ind i dit Legacy projekt. Hvis man bruger Family Tree Builder sker det helt automatisk og husk at du i FTB v5.1 direkte kan importere dit Legacy projekt.  

Jeg har ikke formlen på match procenten, men der bliver taget højde for personoplysninger både på selve personen men også forældre, børn, ægtefælle og søskende. Det kan derfor være svært at gennemskue den angivne procent.

Er der nogen der selv vil prøve at se hvor mange match der bliver fundet, er man velkomme til at prøve ANEtræf på www.ftb-forum.dk, hvilket er et frit, gratis og uforpligtende tilbud. Prøv at læse dette indlæg http://www.ftb-forum.dk/index.php/topic,116.0.html

Henrik Tauber Lassen

Det er klart, at kvaliteten af data er en afgørende faktor. Og hvordan skal man tage højde for det?!!!
Når jeg har fået 325 match, så er det ikke ensbetydende med, at det er 325 nye oplysninger. En meget stor del at disse matcher er fordelt på relativt få personer.
Det der sår tvivl om systemets brugbarhed, er misforholdet i den angivne match %. Der må være et bundniveau for, hvornår der er match. Derfor vil det være rart, hvis man kan se hvorledes disse % opgøres. Og det vil være rart, hvis man selv kan styre nogle af parametrene.
:-X
m.v.h.
Henrik

Henrik Poulsen

#3
Der er ikke umiddelbart planer om mulighed for at styre alle de enkelte parametre, og det vil ikke give mening for 99.9% af brugerne, men der kommer mulighed for at justere på enkelte parametre og grænser for hvad man vil se og vil udelade.

Det er ikke så simpelt at definere et bundniveau på en match, som det måske lyder, og som jeg har skrevet er det en funktion der udvikles på og som vil blive kraftigt forbedret over året.

Henrik Tauber Lassen

At justere på enkelte parametre og grænser, det er jo lige netop det, man har brug for. Men hvad der er mere vigtigt er, at en match er forståelig og  dermed troværdig.
m.v.h.
Henrik

Henrik Poulsen

#5
Hej Henrik...

Forståelige er de vel nok, men det er klart at jo flere oplysninger der er om personerne jo mere sammenfald eller højere er procenten.

Når man gennemgår en Smart Match kan man jo vælge at se de to slægtstræer sammenlignet og har man ikke tiltro til at der er en match kan man jo vælge at afvise den.

Mener den anden part så at der er en match har man jo mulighed for at få en dialog omkring det.

Jeg har vedhæftet nogle eksempler på hvordan SmartMatch bliver vist.

Hvis du er ny bruger skal du også være opmærksom på at SmartMatch tager noget tid, så det er højst sandlynligt at du vil blive præsenteret for en lang række flere smart match med tiden.



[vedhæfting slettet af admin]